[WN] Bitloos voor seniorpaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos met seniorpaarden

Ja graag
133 (73%)
Nee van mij hoeft het niet
48 (26%)

Totaal aantal stemmen: 181

Anoniem

Re: Bitloos voor seniorpaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:00

En hoe verwachten we van een jury in een volle pleasureclass met zeg een paard of 18 in de ring, dat deze continue weet of hij een junior- of seniorpaard voor zich heeft?
Maw; die brutale ratten die als de jury niet kijkt effe gauw een bit door de mond van hun paard heen rossen, krijgen het wel verrekte makkelijk als ze op bosal gaan rijden, want die jury weet toch niet meer 1,2,3 of dat paard nou wel of niet op 2 handen gereden mocht worden...

Zelfde mening voor seniorpaarden op trens overigens.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:02

Er stond iets over een gekleurd startnummer dacht ik...

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:02

crazycactus schreef:
Omdat de bosal de hefboomwerking van het bit het dichtste benaderd wellicht Knipoog

Nou, als je het daarvan moet hebben rijd ik wel met bit Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:23

sonja goed punt, dat wordt inderdaad moeilijk, niet aan gedacht
vroeg me al af waar het addertje zat

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:36

Ik stel voor dat ieder op een senior paard een geel startnummer krijgt. Dus op 1 hand moet rijden, met bit, met snaffle of met bitloos hoofdstel.

Ik stem uiteraard voor, en natuurlijk moet het een keuze blijven, net als het nu ook bij de junior paarden een kueze is. Ik snap niet waarom niemand er problemen mee heeft bij junior paarden maar zodra je het voor een senior paard wil het ineens moeilijk wordt?? Whats the difference??

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 16:58

Als het een keuze blijft dan zou dit gewoon een stompzinnige onnodige regel worden en dat terwijl we het toch erover eens zijn dat regels zoveel mogelijk practisch moet worden.

De nieuwe regels van de WRAN zijn wat dat betreft heel duidelijk en practisch.
L4 en L5 ongeacht leeftijd van het paard alleen snaffle of bosal geoorloofd.

Voor de rest kan ik deze discussie absoluut niet volgen cq enig voordeel voor wie dan ook ontdekken.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:01

Maar warom is het geen stompzinnige regen bij Junior paarden en wél bij Senior paarden Blaze??

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:08

Een junior paard is nog niet klaar(niet volledig met een hand te sturen)
Een junior paard zit met wisselen(tanden,dus Bosal)
Dit is voor mij genoeg rede om die keuze te laten maken.
Is een junior paard wel zover dan wordt er met een shank gereden.(keuze t/m 5 jaar)

Als het geven van die keuze op welk vlak dan ook iets positiefs zou betekenen dan ben ik ervoor.
Alleen heb ik dat nog niet langs zien komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:12

Maar wat is nou het daadwerkelijke voordeel van dat bitloze starten dan? Als dat seniorpaard toch zo goed is dat het zo perfect op neckreining en zit te rijden is, dan blijf je toch gewoon lekker van z'n waffeltje af, rij je met een schitterend doorhangende teugel de sterren van de hemel, en neem je toch lekker alle prijzen mee naar huis?
Ik zie dat MET bit al weinigen doen, laat staan zonder....

Edit: o sorry, ik zie nu het topic pas waar deze poll uit voortkomt. Ik kan mijn vraag beter daar stellen. Ik quote 'm wel even naar het andere topic toe.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-12-06 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:14

Ik vraag me dat dus al een paar uur af en niemand kan het mij vertellen Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:14

Vele senior paarden zijn er ook niet aan toe. Veel mensen beginnen hun paarden niet op 3 jarig leeftijd maar later. Veel mensen kopen paarden op latere leeftijd die omgeschoold moeten worden en die nog niet op shank kunnen/willen rijden.

En je hebt mensen zoals ik, die gewoon geen shank ik willen hangen voor die paar wedstrijdjes per jaar, maar of bitloos of op een dubbelgebroken trensje willen blijven rijden.

Nogmaals, waarom mag een ieder wel ze keuze maken tussen kleine sporen en scherpe sporen, tussen allerlei correctional bitten, tussen verschillende gewichten in teugels, tussen allerlei soorten beslag, maar niet tussen bosal of bit??

@Sonja, omdat ik mijn paarden zo'n bit niet in wíl doen. Omdat ik het niet prettig vind voor mijn paarden, net als ik niet met een spoor wil rijden. Liefst rij ik helemaal bitloos, en in het dagelijks leven doe ik dat ook.
Dan aan jou de vraag, wat is het nadeel?? Wat maakt jou het uit dat ik bitloos op een los teugeltje rondrij??

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:42

Er is binnen de organisaties geen regel die zegt dat je sporen MOET dragen.

Ken een ruiter die NK Kampioen werd in de reining zonder sporen.... Clown Haha!

Groetjes, Gisela

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:47

Precies!!! En waarom dan wél een regel die zegt dat je met shank moet rijden??

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:11

Misschien wel om bovengenoemde reden van Blaze en aaneensluitend Dofuzz.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:13

Blaze geeft aan waarom een junior paard met snaffle/bosal mag starten, niet waarom een senior paard dat niet zou mogen...

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:14

dus geeft Dofuzz een reden waarom dat dus wel gebeurd.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:16

Maar geen reden waarom een senior paard níet met een snaffle/bitloos zou mogen starten???

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:19

wat baten kaars en bril ..........................................
goed bezig Jeddah. heel de rest van de wereld zal zich aan jouw gaan aanpassen omdat jij blijkbaar de paarden niet tijdig klaar krijgt voor wedstrijden.
nogmaals, een ruiter die met finesse een spanish spadebit (met standaard 8 cm hoge lepel in de poort) kan hanteren is een veel beter "horseman" en getuigd van meer feel, kennis en finesse dan iemand die zonder bridle een beetje rondhobbeld en that's it.
dat is trouwens nog een idee voor een nieuwe klas : bitloos rondhobbelen want meer zit er hier in Nederland zcht niet in.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:21

Dan zal de reden wel eenvoudigweg zijn omdat de organisaties destijds het verschil hebben gemaakt om het zo in elkaar te steken.

Nogmaals, onze seniors maak je ook niet blij met een snaffle of bitloos dus voor ons maakt het niet uit, we kunnen gewoon starten.

En dat wil niet zeggen dat Paulus op een demo ook niet een hoofdstel bij Flash en Ace afdoet en gewoon een pattern rijdt. Maar dat is inderdaad een kunstje om een keer te doen. Mocht je iets willen controleren of willen verbeteren zul je iets meer in de hand moeten hebben dan niks.

Groetjes, Gisela

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:23

Nee, nee, nogmaals, ik zeg niet dat het is omdat ze niet nioet op tijd laar te krigen zijn. Soms zijn de omstandigheden dusdanig, soms kopen mensen een paard op later leeftijd, of rijden ze ze op latere leeftijd in. Niet iedereen rijdt puur voor de wedstrijden en stelt alle doelen daarop in.

Waarom wordt het gelijk rond hobbelen genoemd omdat het bitloos is?? Dus een ieder die op een junior paard rijdt in de wedstrijden "hobbelt maar wat rond"?? Wat nou van een ruiter die met finesse op een bitloos hoofdstel zijn paard kan hanteren??? Dat vind IK een veel beter ruiter. Een 8 cm hoge spade bit is imo dierenmishandeling en getuigt in de verste verte niet van horsemanship.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:25

Gisela schreef:
Dan zal de reden wel eenvoudigweg zijn omdat de organisaties destijds het verschil hebben gemaakt om het zo in elkaar te steken.

Nogmaals, onze seniors maak je ook niet blij met een snaffle of bitloos dus voor ons maakt het niet uit, we kunnen gewoon starten.

En dat wil niet zeggen dat Paulus op een demo ook niet een hoofdstel bij Flash en Ace afdoet en gewoon een pattern rijdt. Maar dat is inderdaad een kunstje om een keer te doen. Mocht je iets willen controleren of willen verbeteren zul je iets meer in de hand moeten hebben dan niks.

Groetjes, Gisela

Ik pleit ook niet voor hoofdstelloos. Maar bitloos of snaffle op senior paarden. Nogmaals dat die van jou daar geen last van hebben, prima, dan moet je er ook niet mee willen rijden. Ik zeg ook niet dat het voor een ieder verplicht zou moeten zijn, maar dat het een kleuze zou moeten zijn.

Pff typ me een ongeluk tussen de twee topic's! Haha!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:26

dat zal dan wel jeddah

gelukkig kunnen meningen verschillen

toch maak ik voor mezelf een einde aan dit dovemansgelul en ga rijen

saluut en de kost

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:27

Jep! meningen kunnen zeker verschillen! Das juist het gave van mensen. Knipoog Veel plezier met rijden!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:36

Dat dovemansgel*l geldt dan wel beide kanten op zeg.... wat zijn we weer lekker aaaardig bezig... Not.

Amikale lui zeg, die coigirrls.... Scheve mond

Bitloos/hoofdstelloos een kunstje? Niet meer of minder een kunstje dan het hele paardrijden an sich... dat hangt ook van de kunstjes aan elkaar Tong uitsteken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 19:53

Goh wat een heldere en pientere observatie Haha!
Paardrijden is een kunstje je op zich,tjonge jonge dat ik daar nooit aan gedacht heb Cool