[WN] topsport en wijze van houden paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: topsport en wijze van houden paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:40

FlyingHigh schreef:
@Cer, inderdaad.........moet je wel aan een paard beginnen als je het dier niet de mogelijkheid van onbelaste beweging kan voorzien?

Mijn instelling is dus dat ik na dit paard geen volgend paard meer aan zal schaffen omdat ik niet voldoende mogelijkheden heb om het paard zo te houden, zoals ik denk dat het het beste is. Zou ik wel een paard aanschaffen, doe ik het dus puur voor mezelf, een heel egoistische reden denk ik....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:41

Als ik in het westen zou wonen en mijn paard op zo'n fabrieksstal zou moeten plaatsen zou ik er ook niet meer aan beginnen

belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:45

mijn paarden gaan zoveel mogelijk op de wei , daarmee bedoel ik zolang het niet regend en de wei niet te nat ligt , wel gaan mijn paarden elk afzonderlijk op een wei omdat ik niet wil dat 1van de paarden een trap krijgt en een blessure heeft.
als het te slecht weer is dan gaan ze gewoon een uurtje of 2 in de stapmolen.
en ik praat dan over paarden die op europees niveau lopen , ik zou niet weten waarom een sportpaard niet op de wei zou kunnen .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:46

Overigens een toevoeging. Ik heb wel de mogelijkheid om mijn paard in de zomer 24/7 buiten te zetten (maar kies daar niet voor, ze moet snachts binnen), en in de winter staat ze een dagdeel in een grote zandpaddock. Dit met soortgenoten. Wat dat betreft denk ik dat dat voor de randstad al heel goed geregeld is Ja
Maar ik zou mn paard meer beweging willen geven, anders willen voeren (ook hierin heb ik nu eigenlijk niet veel te klagen, alles is mogelijk. Ruim voldoende hooi (!!), goed stro en een kwalitatief goede brok, met mogelijkheid tot aanvullen met eigen voer) en meer controle willen hebben over bepaalde dingen. Dit is niet te wijten aan de stalling maar aan tijdgebrek van mezelf.

Voor een fabrieksstal zoals er hier inderdaad zoveel zijn, zou ik inderdaad echt nooit kiezen

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 10:46

@Cer, in mijn ogen ben je dan een echte dierenliefhebber, Afgod !!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:08

Cer schreef:
Zou ik wel een paard aanschaffen, doe ik het dus puur voor mezelf, een heel egoistische reden denk ik....
Maar iedereen die paarden heeft doet dat toch uit egoïstische redenen ??* Uitgezonderd diegenen die gras teveel hebben en grasmaaiers zoekt.
Of het nu om het fokken gaat of om het rijden (op welk niveau dan ook) het blijft een egoïstische achtergrond hebben.
Niet dat daar iets mis mee is, dat wordt het pas als we niet het belang van het paard voorop stellen maar ons eigenbelang.
En dat is nu precies waar de schoen wringt en dat hoeft nog niet eens direkt met de topsport te maken te hebben.

*Net zoals dat geldt voor alle levende wezens die we 'in huis' halen.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:16

@DD: Ik doel specifiek op die situatie.

Als ik een dier niet kan bieden wat ik denk/vind dat dat dier nodig heeft, maar ik stap daar overheen en neem em toch, dan ben ik een egoist.

Als ik een dier aanschaf en ik kan daar verder prima voor zorgen, dan is de grondslag wel egoistisch misschien (want IK WIL dat dier) maar daar heeft dat dier verder geen last van.

Als je je eigenbelang voorop gaat stellen ben je uiteraard egoistisch bezig. Maar daar hebben mensen dan wel weer heel mooie excuses voor gevonden Knipoog

Wij hebben bijvoorbeeld ook geen hond, omdat wij beiden 40 uur werken, en ik nog een paard heb. Nemen we dan TOCH die hond, om em vervolgens s-ochtends te laten plassen/poepen, overdag alleen te laten en s-avonds een half uurtje aan de riem door de wijk te wandelen, denk ik niet dat we voor de meest optimale situatie gegaan zijn, maar alleen aan onszelf gedacht hebben.
Maar dit is allemaal wel erg off topic..

Als een olympisch paard op de weide kan, zie ik niet in waarvoor dat voor een western wedstrijd paard niet zou kunnen. En ik zie ook de mishandeling niet van een recreatiepaard 24/7 buiten laten staan....

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:24

Héél vroeger stond ik met mijn paarden op een wedstrijdstal, boxen 3x3. Afgezien dat het er een super luxe verzorging was en brandschoon, de paarden er gelikt en kerngezond uitzagen, ben ik op andere ideetjes gebracht toen ik de gelegenheid kreeg met mijn (was het een toppertje Cool ) bij de bondstrainer in training te gaan op het olympia sportcomplex in Warendorf. Wat schetste mijn verbazing. Alle paardjes, ook die aan de Olympische spelen deelnamen, kregen weidegang en werden ook meegenomen op gezellige maar ook flinke buitenritten. Ik wilde nooit en never meer een paard op een , zoals het al genoemd werd, een fabrieksstal hebben staan.

Vandaag de dag voldoe ik dus absoluut niet aan het "ideaalbeeld" een (top)sport paard of een paar in wording te behandelen. Ten eerste zijn mijn boxen al véél te groot, dan komen ze iedere dag 's morgens het weiland op. Ook nog samen in de kudde,wel merries en manlijke wezens wezens apart. Ik heb het niet zo op bepaalde bedrijfsongevalletjes. Haha! Het gras wordt op de juiste lengte gehouden en de weilanden worden regelmatig schoongeveegd. Ze krijgen géén deken op, of het moest er eentje aangeven dat ie het té koud heeft. Paarden hebben het niet zo heel snel koud. Tot nu toe is dat niet het geval geweest. Het ligt aan het weer en het jaargetijde wanneer ze naar binnen komen.
Voor mijn paarden is het wedstrijdseizoen, lekker ouderwets, vanaf oktober voorbij. Na het rijden moet er dus wat langer gestapt worden, er kan aansluitend na afgespoeld te zijn ook een zweetdeken op en dan in een droge tochvrije stal. Mijn volgende luxe project zal dus zijn een solarium.
Bij een bepaalde temperatuur gaan ze echter gewoon na het rijden het land op in hun blote vochtige velletje (geen wintervacht dus voor de goede intepretatie). Lekker rollen in het zand en dan grasjes eten.
Of ik het nu goed doe of niet in andermans ogen zal me een worst wezen. Ik heb in ieder geval sinds jaar en dag dat ik mijn paarden zo hou en zo behandel, nog geen paard met verkoudheid, hoest of erger gehad. En paar schaaf-, bijt etc. wondjes vanwege de weidegang en zelfs wel eens een flinke bult van een mep, kan ik accepteren. Tja, daar heb je dus wel die zalfjes voor Haha! Cool
Een van mij merries is zelfs puur natuur, in haar goed gepoetste, glanzende wintervacht Nederlands Kampioen halter geworden, daar waar de anderen geschoren, 20 keer gewassen, geolied, geparfumeerd etc. de ring in kwamen. Cool.
Ik zou het nooit meer anders willen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:29

Ik zie zeker het nut in van weidegang voor topsportpaarden. Het is absoluut goed, dat zal iedereen met me eens zijn. Toch kan ik me goed voorstellen dat je de beste (bv GP) paarden voor belangrijke wedstrijden binnen houdt. Het probleem is dat iedereen dan meteen een oordeel velt over de eigenaren/ruiters van deze paarden, terwijl ik me het erg goed kan voorstellen. Die mensen kunnen het zich absoluut niet permitteren dat hun toppaard iets mankeert. Ze verdienen er hun brood mee. Dit wil natuurlijk niet zeggen dat mensen die paarden voor hun recreatie hebben, het wel leuk vinden als hun paard geblesseerd is Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:38

Door de sportfysioloog (paarden) van het olympisch team wordt dat juist ook aangeraden, die afwisseling.
Dus en je krachttraining, EN je duurtraining (lange buitenritten) en de mentale ontspanning... Anders heb je niet veel meer dan een sportatribuut ipv een paard.

En de combinatie van duurtraining/krachttraining is om het fysieke gestel in goede conditie te houden.. Ook werd de periode van herstel benadrukt en het belang van warmingup / coolingdown...

Ik heb het idee dat een aantal topruiters/sporter alleen de voor hun handige ideetjes eruit pikken, dat als waarheid presenteren en vertellen dat anderen het helemaal verkeerd doen.. Of ben ik nu te cynisch?

@Sjaantje: Volgens mij wordt in dit topic verteld dat bijv. de olympische paarden ook buitenstaan... dus dat zou met een GP ook kunnen...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 11:50

Eigenlijk wilde ik niks meer zeggen, maar een GP paard zal toch ook niet altijd op olympisch niveau presteren Knipoog . Als die laatste buiten kunnen kan een GPer dat ook.

Binnen houden omdat ze in een grote wedstrijd moeten presteren? Nou juist niet, ze moeten hun hoofd vrij hebben, op de wedstrijd zelf staan ze al genoeg binnen gedwongenermate. Bovendien gevaar van letsel? Als je paard, op welk niveau dan ook gewend is om even lekker te kunnen buiten spelen, moet je die niet vast houden in de box. Het gevaar van letsel is dan veel groter, daar het paard opstandig kan worden omdat ie nu net even niet naar buiten mag.

Nee Cer, je bent dus niet te cynisch.

Nu komt dus steeds weer: Ja, maar...........als.... enz.

Ik die het helemaal verkeerd, ik mishandel mijn paarden zonder deken buiten en op het land en waar ze dus gras mogen eten wat fataal schijnt te zijn, daar geen uitgewogen voeding, in te grote boxen en niet geschoren, blablablabla................. Bloos Knipoog Yeeeeeehaaaaaaah.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:03

Als het even kan, komen onze paarden toch wel regelmatig even buiten. In paddocks waar dus geen gras meer in staat. We geven ze dan een flinke pluk kuil, waarmee de voeder-hoeveelheid-controle ook is gewaarborgd Knipoog Als Senora een veulen heeft, gaat ze met de merries van de pensionhouder de wei op.

Ik moet wel bekennen dat ik ze vlak voor een wedstrijd wel binnen laat staan. Kelo kan helaas niet in de paddock (hengst), omdat er meestal merries staan en hij waarschijnlijk door de draad heen gaat. Hij komt wel regelmatig in de roundpen buiten. We zijn dan ook naarstig op zoek naar een stekkie waar we de paarden aan huis kunnen houden. Het eerste werk is dan een stevig omheinde hengsten-paddock.

Dus, als we de mogelijkheid hebben, dan komen ze echt zo vaak mogelijk buiten.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:11

CJvR schreef:
Ten eerste zijn mijn boxen al véél te groot,

Hoe kunnen boxen nu veel te groot zijn, in mijn ogen kunnen ze niet groot genoeg zijn Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:19

Oke, de voeding, kan ik inkomen, maar het hooi kan je inperken als ze weidegang hebben gehad en laten we eerlijk zijn, dit gras bevat hoofdzakelijk water en vezels, voeding nauwelijks. Het hooi dat ingesealt is bevat nagenoeg nog al zijn voeding van het voorjaar.

Dan gewoon maar paddocks om het zekere voor het onzekere te nemen, er zijn toch genoeg paarden die vriendelijk zijn en elkaar niet gaan zitten trappen? Dat gebeurd juist weer als er gevoerd wordt in de paddock (hooi), eigenaren langs komen en gaan kroelen eventueel weer een worteltje of zo gaat geven, er een leuke merrie langs wordt gezet of een merrie met ruin in de paddock en er een andere ruin, zeker als deze ruin de rangorde gaat beinvloeden, erbij of er naast gezet wordt. Als met deze dingen rekening wordt gehouden, dan kunnen ze best met 2en of meer in een paddock rondlopen. Rangorde in de gaten houden en niks doen om rangorders te laten ontstaan, handhaven of verstoren, dan is er rust in de kudde en rust wordt niet trappen. Paarden die eerlijk met elkaar omgaan, dollen door in de lucht te trappen. Maar goed dat is mijn mening.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:23

Mac schreef:
Ik denk dat het wel mee zal vallen dit keer dofuzz Knipoog

Helaas heeft het al dan niet buiten komen niet altijd wat te maken met ruimte. Er is hier ruimte zat, maar toch zijn er pension- en trainingsstallen waar de paarden 24/7 op stal staan. Gewoon vanuit de overtuiging dat dat zo hoort als je er serieus mee wilt "sporten" (er rijdt 1 amazone op hoog niveau in de dressuur, de rest "sport" voornamelijk in de bak van de pensionstal). Het lijkt erop dat dat er gewoon is ingesleten; het is een soort traditie lijkt wel. Het gekke is dat het ook traditie is dat een paard tot zijn derde jaar onaangeroerd 24/7 op de WEI hoort. Dat kan ik dus echt niet met mekaar rijmen!

Mee eens. Het is net zo'n onzinnig ingesleten idee als links opstijgen.
Het meeste leed is te vinden in de pensionstallen waar iedereen vindt dat hij/zij een sportpaard heeft en drie keer per week een uurtje door de bak stuurt. Clown en de rest van de tijd staat het paard keurig in zijn box.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 12:37

CJvR schreef:
Ik die het helemaal verkeerd, ik mishandel mijn paarden zonder deken buiten en op het land en waar ze dus gras mogen eten wat fataal schijnt te zijn, daar geen uitgewogen voeding, in te grote boxen en niet geschoren, blablablabla................. Bloos Knipoog Yeeeeeehaaaaaaah.

Mjah, ernstige mishandeling, inderdaad. Ik ben blij dat ik geen wedstrijdpaard heb, ik heb haar 13 jaar geleden "gedegradeerd" naar recreatiepaard en ik geloof niet dat ze dat heel erg vond.
Maar ja, eigenlijk zou ik mijn hoogbejaarde (net 19) paardje natuurlijk niet meer zonder dekentje de hele dag buiten mogen laten lopen (ze ziet me aankomen met een deken.....) en serieus ermee rijden is natuurlijk ook niet mogelijk met zo'n oud paard (sportpaarden vaak met een jaar of 9 naar de kroketten). Ja hoor, het is allemaal heel slecht bij die recreatieruiters, of was het nou wedstrijdruiters? of gewoon maar bij volk met paarden???? Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:10

dofuzz schreef:
ik houd ze de hele winter onder dekens want als er toch terug aangevangen wordt met de voorbereidingen en trainingen voor het volgende seizoen wil ik geen lange haren omdat het dan te lang duurt voor ze drogen wat weer ziektes met zich mee kan brengen.

Hieronder kun je lezen over lange haren en zweten. (even daar gelaten of je het mooi vindt of niet).
Citaat:
Een hardnekkig misverstand is dat paarden kou vatten als ze bezweet de wei op gaan. Waarom is dat een misverstand en hoe is dit misverstand de wereld in gekomen?

Om dit goed te kunnen uitleggen is het nodig om stil te staan bij enkele natuurkundige feiten:

Iets dat nat is is nog niet per definitie koud. Kou ontstaat pas wanneer een vloeistof overgaat in een gas; verdamping dus.
Verdamping gaat sneller wanneer er een luchtstroom is. Denk aan wasgoed dat sneller droogt wanneer er een windje staat.
Iets dat nat is maar niet kan verdampen koelt niet af. Hierop berusten de zogenaamde natpakken die surfers en duikers dragen; die pakken lopen vol water maar omdat het water niet verdampt koelt het ook niet af.
Drogen kan op verschillende manieren: Dit kan door verdamping maar ook door het afvoeren van het water. Wanneer je een handdoek gebruikt droog je ook, maar zonder de afkoeling die je zou krijgen wanneer je droogt door verdamping.
Vocht heeft de neiging zich te verplaatsen naar nauwe ruimten. Zo drogen handdoeken omdat het vocht tussen de draadjes van de stof kruipt. We noemen dit de capillaire werking. Vacht heeft ook een capillaire werking: De nauwe ruimten tussen de haartjes zuigen vocht op.
Ok, wat heeft dit met paarden te maken? Nee, wacht nou even, laten we eerst eens kijken wat er gebeurt als wij mensen bezweet buiten gaan rondlopen:
Onze huid is nat en door de wind wordt onze huid gedroogd. De drogende factor is hier dus verdamping, en verdamping zorgt voor afkoeling. Als wij mensen nat buiten staan koelen we in een rap tempo af. Die afkoeling gaat zo snel dat we kou kunnen vatten.

Nu eindelijk naar de paarden. Wat gebeurt er als een paard zweet?
Als een paard zweet wordt allereerst de huid nat. Aangezien de huid niet bloot is vindt er echter geen rechtstreekse verdamping en dus afkoeling plaats. In plaats daarvan wordt het zweet door de capillaire werking van de vacht naar buiten getransporteerd. Het is aan de buitenkant van de vacht waar de verdamping en dus de afkoeling plaatsvindt.

Wat gebeurt er nu wanneer we een bezweet paard "zomaar" buiten neerzetten?
Zolang het paard het nog te warm heeft zal hij blijven zweten. Zolang je het te warm hebt kan zweten geen kwaad; mensen worden ook niet ziek als ze uit de sauna komen en in de vrieskou gaan staan.
Na een tijdje heeft het paard het echter niet meer te warm en houdt dus op met zweten. Wat er dan gebeurt is totaal verschillend van wat er bij mensen gebeurt: De huid droogt dan op, maar niet door de verdamping maar door de capillaire werking van de vacht. Die zuigt het zweet op (zoals een handdoek je opdroogt, dus zonder afkoeling) en het zweet verdampt aan de buitenkant van de vacht. Omdat we te maken hebben met verdamping koelt het daar natuurlijk wel af, maar dat is aan de buitenkant van de vacht!

Alle voorzorgen om paarden te beschermen tegen te snelle afkoeling zijn dan ook gebaseerd op antropomorfisme: Omdat wij mensen ziek worden als we bezweet in de wind gaan staan denken we dat dit dus ook wel voor paarden zal gelden. Maar niets is minder waar!

Ik heb mijn paard dit jaar voor het eerst zonder deken overdag ('s nachts op stal) staan en tot nu toe gaat het uitstekend! Zelfs met de buien van de laatste dagen is zijn ondervacht niet nat. Desondanks glimt hij als een spiegel en heb ik geen enkel probleem met rijden en nat weer buitenzetten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:14

Interessant stuk Vera Ja

Zo geeft het te denken wie er dus juist antropomorferen... Knipoog

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:16

Tot nu toe kan ik neit anders constateren dan dat het echt werkt. De keuze om hem zonder deken te gaan zetten is overigens genomen omdat we twee dekenslopers hebben en zo'n beetje elke 14 dagen er nieuwe dekens moesten komen.
Ze liepen steeds met lappen om hun lijf Boos! Haha!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:20

is dat stuk van de site van paardnatuurlijk? Of heb je het ergens anders vandaan?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:25

vera schreef:
Tot nu toe kan ik neit anders constateren dan dat het echt werkt.

Ja, het werkt echt in de meeste gevallen. Maar altijd aandacht houden voor het geval je een "minder geval" hebt, want die komen ook voor Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 13:29

Uiteraard heb je zeer gevoelige typjes die hier niet blij van worden. Maar op zich doet de natuur prachtig haar werk en heeft mijn gevoelige typje een prima waterdichte bontjas.
Ik bedoel niet te zeggen dat alle paarden nu bloot moeten worden gezet maar probeer aan te geven dat een paard niet ziek kan worden van een bloot winterlijf wat ook daglijks getraind wordt.

Excuses! Bronvermelding ; www.paardnatuurlijk.nl

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:10

Ik weet niet of jullie al eens een draver hebben gezien die van zijn snelwerkje terug komt? Die zweet zich (bij hele korte vacht) ongans, de vlokken druipen er van af. Stel dat ik zo'n paard zonder deken ga houden. Dat resulteert in een wintervacht, en het zweten zal bij zijn werk nog vele malen erger worden, wellicht met als gevolg warmtestuwing omdat hij zijn warmte door de dikke vacht niet snel genoeg af kan voeren

Als ik een paard wat zó zweet, in het land zet zonder enige vorm van bescherming, dan denk ik niet dat de natuur haar werk van opgezette haren nog kan doen; die haren liggen helemaal vlak omdat het paard doorwaternat is.

Paardnatuurlijk is een leuke en nuttige site, er staat veel goede informatie op, maar ook onbruikbare en soms zelfs onware informatie. Staar je niet blind op één site, blijf kritisch.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:24

welke info is onwaar volgens jou?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:25

We hebben het hier niet over uitzonderingen als kletsnat druipende dravers. Niemand staart zich ergens blind op.....misschien een beetje minder doorslaan Verward