[WN] na dressuur western gaan rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: na dressuur western gaan rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:44

Ik weet van beiden niet wat het is.. nooit les in gehad Haha!
Ik kan het ook helemaal niet Scheve mond

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:56

@Cer:_/-\o_ Goed gesproken!Heb een paint hengst met een oude achterhand blessure,
dit uit zich op de cirkel naar links,het rechterachterbeen blijft dan wat achter. Ik tob al maanden met dit probleem,en heb dit op allerlei verschillende manieren gepoogt op te lossen.Frapperend is dat het probleem aan de longe niet aanwezig is.
Welnu,heb afgelopen zaterdag een uurtje les gehad van een man die zich met hogeschooldressuur bezighoud,en na 40 min liep hij 100% rad.
Dit dmv iets meer oprichting en wat rechter de cirkel in,dwz wat minder
binnenstelling,door die oude blessure zijn de spieren a.d rechterzijde van de acherhand wat verkort,met deze oefening,en veel schakelen van jog naar arbeidsdraf,met stukjes verruimen is het probleem nu al voor 90% opgelost.
Mij kan het niet schelen hoe het heet,als het werkt voor mijn paard...
Rij overigens nog steeds met miniem contact op de teugels en in westernstyle.
@ Sonja: Clown lol!
Laatst bijgewerkt door CherokeeChum op 28-11-06 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 13:57

@ Adrienne; dus rijd jij dressuur alleen noemt het western.
Als je de recente USA lectuur op naleest dan zul je zien dat er vanuit die hoek ook steeds meer opgepikt wordt uit de Engelse dressuur.....omdat het helemaal niet zo gek is namelijk Knipoog

Enne, pas maar op dan met de mensen die hunteren en daarnaast "westernrijden" want je paard kan er van in de war raken Clown

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:01

Grappig cherokeechum!
Ik heb toevallig afgelopen week een lesje bij Antoine de Both gehad en heb ik een half uurtje het voor elkaar gekregen om mijn paard rechtgericht te krijgen (paard is scheef, ik zit gelukkig niet scheef) waar ik ook al weken op zit te broeden maar niet goed kreeg.
Maar misschien moeten we onszelf fusionruiters noemen en krigjen we dan geen problemen met verstokte westernruiters Knipoog

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:03

ships.. ik had die term moeten deponeren... Clown

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:13

T*ring zeg...........dit is een non- discussie! We rijden hier allemaal 'paard'. Voor het trainen van onze paarden gebruikt iedere ruiter zijn eigen manier, hopelijk zo aangepast dat paard en ruiter elkaar snappen en er beiden happy onder zijn en de bedoelde actie ook wordt uitgevoerd.
Aangezien we op bepaalde wedstrijden moeten voldoen aan het plaatje wat de jury wil zien, zijn de wedstrijdruiters genoodzaakt om zo te trainen, dat je je ook kunt presenteren volgens gevraagde plaatje.

Of zie ik het nou zo ongelooflijk simpel, Blond ??

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:19

Hahaha, kennelijk wel Knipoog
En als je even teruggaat naar de basis kun je neit anders dan de volgende conclussie maken;
Western is ontstaan uit Spaanse ruiters die met hun hogeschool-Spaanse paarden gestrand waren in het land van de indianen..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:21

@FH: Deze nondiscussie wordt standaard 1x per zoveel tijd herhaald... tradities zijn ook leuk Ja Tong uitsteken

Fusion-stroming... als dat een breder draagvlak krijgt, wordt een een vereniging, met eigen wedstrijden Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:33

Tradities zijn er om traditioneel in stand gehouden te worden Haha!

Ha dat wordt dan een FRAN. Klinkt toch al bijna hetzelfde.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:34

Ik ben doorgaans dol op tradities, maar dit is werkelijk geen traditie waard, zucht........... Vork

Ik rij paard en ben daar trots op! Paard en ik snappen elkaar, hebben lol en voldoen ook nog aan het plaatje, Clown ..........jullie toch ook?!? Uhm............Dan doen we het goed!!

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:47

Citaat:
Als je de recente USA lectuur op naleest dan zul je zien dat er vanuit die hoek ook steeds meer opgepikt wordt uit de Engelse dressuur.....omdat het helemaal niet zo gek is namelijk

Dat komt doordat ze denken dat alles wat bij ons vandaan komt m.b.t. dressuur 'goed' is net zoals heel veel Nederlanders denken dat alles wat m.b.t. western naar Nederland komt 'goed' is. Haha!

Verder vind ik dat als je western rijd, je problemen de westernway moet aanpakken en als je dressuurrijd de problemen dressuurmatig moet oplossen. Cool En wat iedereen daar onder verstaat mag die zelf invullen. Als ik zou neerzetten wat ik eronder versta kan ik wel een boek gaan schrijven... en daar is bokt niet voor bedoeld, bokt is meer voor eindeloze discussies... Clown

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:50

mystery1980 schreef:
extra op moet letten omdat die bij het western erg anders zijn?

Waar je extra op moet letten is dat je niet in het Engels je commando’s geeft maar in het Amerikaans. Tong uitsteken

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 14:52

Laten we Bart vragen of we een eigen afdeling mogen hier op bokt! FUSIONRUITERS. Knipoog

Cer

Joe see tomaatoo Ai see tomeetoo
Joe see potaatoo Ai see poteetoo
Clown

thorretje

dus geen Hello Everyone maar Howdy y'all..

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:02

Dus geen beer maar bud Cool
No Car, maar Chevy Clown

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:20

Rietveld schreef:
@ Adrienne: Hoe verzamel je dan op de 'westernmanier'?

ja adrienne?? hoe doe jij dat dan???? wil ik dan ook wel weten want ik doe het heeeeeleemaaal verkeerd Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 15:35

Haha! Hyper! Ja *valt van stoel van het lachen* ... Peter wat een geweldige opmerking!!!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:44

Maar wat vroeg de TS nou ook alweer Clown

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:46

mystery1980 schreef:
Hallo,

Ik ga na wat jaartjes dressuur te hebben gereden, nu eens het western proberen. Wat zijn volgens jullie punten waar een dressuurruiter extra op moet letten omdat die bij het western erg anders zijn?

dit dus

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 16:49

thorretje schreef:
mystery1980 schreef:
Hallo,

Ik ga na wat jaartjes dressuur te hebben gereden, nu eens het western proberen. Wat zijn volgens jullie punten waar een dressuurruiter extra op moet letten omdat die bij het western erg anders zijn?

dit dus

Owja, nou, waar je vooral op moet letten is dat je dit soort vragen niet stelt Cool

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:08

Hallo Allemaal!

Nou ik weet het allemaal niet meer zo goed, hoor. Ik volg de westerntopics nu een tijdje op bokt omdat ik heel geintresseerd ben in het westernrijden. Ik heb nu een aantal westernmaneges bezocht, maar zie nu door de bomen het bos niet meer.
Bij de ene stal gaat het erom zo hard mogelijk te corrigeren met je hand. En bij de ander mag je nergens aankomen?!

Nu heb ik geen gedegen dressuur achtergrond maar zit wel lang genoeg in de paarden om te zien of iets werkbaar is of niet...

Ik ben wel van mening dat een goede rijbasis nodig is oftewel, zowel paardtechnisch als weten hoe je een paard (zou moeten)
behandelen.
En na het bezoeken van een aantal 'grote' wedstrijden hier in NL zag ik voornamelijk mensen die dachten dat ze op een crossmotor zaten ipv op een paard. Laat staan dat ze uberhaubt door hadden dat het een levend wezen betrof...

Dus, ik zie door de bomen het bos niet meer sinds ik toch een richting op wil gaan. Western leek/lijkt me leuk. Maar nu? Verward

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:14

Je eigen gezonde verstand blijven volgen. Maw de "harde" stallen links laten liggen, en een stal kiezen waar je je thuis voelt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:15

Het is maar een idee maar die vraag is zo gek nog niet. Kan topicstarter ook helpen denk ik:

Dus Adriene...

- hoe verzamel je op de westernmanier?
- hoe wijk je op de westernmanier?
- hoe rij je schouder binnenwaarts op de westernmanier?
- hoe galoppeer je aan op de westernmanier?
- hoe draaf je aan op de westernmanier?
- hoe ga je een gang terug op de westernmanier?

Als jij ons nu vertelt hoe dat precies moet, dan ga ik moeite doen op pakweg Tyrza (grand prix amazone op bokt) te vragen te antwoorden hoe dat op de dressuurmanier moet. En dan zoeken we de verschillen. Ja

quity

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-06 17:40

Anya schreef:
Het is maar een idee maar die vraag is zo gek nog niet. Kan topicstarter ook helpen denk ik:

Dus Adriene...

- hoe verzamel je op de westernmanier?
- hoe wijk je op de westernmanier?
- hoe rij je schouder binnenwaarts op de westernmanier?
- hoe galoppeer je aan op de westernmanier?
- hoe draaf je aan op de westernmanier?
- hoe ga je een gang terug op de westernmanier?

Als jij ons nu vertelt hoe dat precies moet, dan ga ik moeite doen op pakweg Tyrza (grand prix amazone op bokt) te vragen te antwoorden hoe dat op de dressuurmanier moet. En dan zoeken we de verschillen. Ja

Ik wil me niet meteen overal mee bemoeien hoor........maarrrrr IS er wel echt 'n western manier....ik bedoel voor het laten wijken, verzamelen enz,enz....
Ik bedoel....wat voor 'n discipline je ook rijdt, de basis of het paard-technische is toch het zelfde ?????? verzameling is toch voor ieder soort paard het zelfde....( achterhand eronder, rug rond en soepel en nageeflijk in de mond ) ?
Pas als die basis oké is krijg te maken met eventuele verschillen.....dressuur houdt aanleuning en bv western gaat naar een "duidelijk losse teugel", maar in beide gevallen is de verzameling gewenst.
Volgens mij zijn er juist in al deze belangrijke basis oefeningen niet zoveel verschil.....als deze er goed in zitten krijg je pas de verschillen te zien die een bepaalde richting in de paardensport onderscheidt.