) Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
)
Tuurlijk heeft beslag,invloed op de beweging,en ook de materiaal keuze hierin,en je kunt wel degelijk de beweging van het paard 

of wordt dit systeem ook voor de wat actievere onderdelen gebruikt?)

RonAalders schreef:Ik begrijp dat er wat onduidelijkheid bestaat over het "doorzwiepen" van de kogel. Ik zal proberen dat wat te verduidelijken.
Jarenlang hebben hoefsmeden gedacht (mijzelf incluis) dat zwaardere ijzers de lengte van de pas zouden vergroten. Door meer gewicht aan een voet te hangen, werd de beweging (de stap zo je wilt) langer was de gedachte. Hoewel ook toen al een enkeling twijfels hadden aan de juistheid hiervan is eerst na het publiceren van het genoemde onderzoek "Equine Locomotion" algemeen aanvaard dat zwaardere ijzers de lengte van de pas niet noemenswaardig beïnvloeden.
Wat met gewicht wél beïnvloedt kan worden is de mate waarin de voet "doorzwiept" tijdens de vlucht, zowel naar voren als naar achteren. Dit "doorzwiepen" is uiteraard onwenselijk, zeker in de WP en kan bijvoorbeeld met lichter beslag worden tegen gegaan.
Overigens heeft het doorzwiepen van de kogel uiteindelijk ook een effect op de rug. Deze wordt wanneer het gewicht maar groot genoeg is weggedrukt. Dat is de reden dat altijd de indruk is ontstaan dat de lengte van de pas toenam met gewicht aan de hoeven middels bijvoorbeeld zware ijzers.
Ronald Aalders

IJzersterke uitspraakCitaat:En geloof mij de paarden die op de betere stallen staan hebben het beter dan een recreatie paard van een eigenaar die door onwetendheid zijn/haar paard dag en nacht buiten laat zonder deken.