[WN] Western beslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Redneck

Re: Western beslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:07

Ja, ik ook. Ik vind het echt heel interessant. Dat stukje dat je aanhaalt geeft volgens mij niet aan dat de beweging echt verandert, alleen dat de voet meer doorzwiept. De beenbeweging blijft dus gelijk (tenminste, dat begrijp ik eruit). Een toelichting van Ronald zou fijn zijn....(hij heeft inmiddels heel wat bij te lezen Haha! )

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:09

Correction Bloos Tuurlijk heeft beslag,invloed op de beweging,en ook de materiaal keuze hierin,en je kunt wel degelijk de beweging van het paard
beinvloeden,dmv bekappen.
Kijk maar eens naar gangenpaarden,dravers,tuigpaarden,veel reiners met te extreme plates.
Waarom worden paarden voor keuringen vaak op ijzers gezet?
Om ze beter tot hun recht te laten komen,en om een gewenste hoefstand te fixeren.

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:12

Ik weet het niet, daarom volg ik dit. Maar ik begreep het zo uit de bijdragen van Ronald. Volgens mij wordt dit een heel leerzaam topic voor ons leken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:13

Och, voor zover 'men' bereid is om antwoorden te geven aan vragenstellers... Als 'men' de houding heeft 'ZO is het, en niet anders, en als je dat niet begrijpt ben je een dom wicht' vrees ik dat hier voor niemand iets te leren valt...

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:17

Zo heb ik nog niets opgevat hier, Cer. Maar met dit soort uitlatingen ga je dat misschien wel in de hand werken......geef iedereen de kans zijn/haar zienswijze op zijn/haar manier weer te geven en haal eruit wat voor jou belangrijk is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:19

Ik zal die stukjes niet quoten dan... en ga er ook vanuit dat men bereid is om kennis te delen Ja

spotless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:38

Ik vind het nog steeds een leuk en erg leerzaam topic. Ondanks dat ik denk ik niet gauw de behoefte zal voelen alles in de praktijk toe te passen. Dat is natuurlijk ook een hele andere discussie. (WP is ook niet echt mijn favoriete onderdeel Clown of wordt dit systeem ook voor de wat actievere onderdelen gebruikt?)

Volgens mij is het zo dat de hielen eerst ingekort worden omdat ze dan breder/groter draagvlak hebben en vervolgens wordt er een wigijzer gebruikt om de stand van de hoef is z´n geheel goed te krijgen/houden....

Ron hellup, wie gaat er door voor de koelkast Tong uitsteken

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 14:46

Volgens mij heeft beslag en bekappen wel degelijk effect op de gangen van het paard. Neem bijv. een alluminium ijzer, deze is veel lichter als een gewoon ijzer. Wat als gevolg heeft dat een paard met een allum. ijzer minder knieheffing zal hebben als een paard met een normaal ijzer. Ook kan de manier van beslaan ook effect hebben op een paard. Een paard dat wat wat moeilijk weg komt van voor kun je bijv. wat meer opzet geven zodat hij makkelijker over de toon rolt.
Maar dat weet ik niet helemaal zeker! (ik kan het ook mis hebben hoor! zit pas in t 1e jaar van de hoefsmeden opleiding)

Ik denk dat als je op een gewone fatsoenlijke manier een vraag steld dat he dan vast ook een fatsoenlijk antwoord terug zult krijgen. (kreeg ik namelijk ook in een keurig pb'tje)

Bep

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:18

Mee eens, heb ook een keurig pb'tje gehad. Ja

Verder vind ik het ook een zeer interressant topic.
Je hoort vaak alleen de mening van je eigen smid, en of dat nou altijd de juiste is????? Ik heb er niet voor geleerd en op deze wijze ben je afhankelijk van vaak maar 1 mening, die van je hoefsmid.

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:33

Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 15:43

Ook al geen hoefsmid. Wel geinteresseerd. En met een vraag. Wij hebben (vanwege een pony die ongelofelijk beroerd op de voeten stond) een orthopeadische hoefsmid. Die heel specifiek aangeeft dat wiggen onder de hoeven (bijvoorbeeld door een zooltje) een tijdelijk redmiddel zijn. Om een paard dat op de hoefballen staat wat rechterop te zetten of soms om een paard met al dan niet tijdelijke peesproblemen te helpen. Ook gaf hij specifiek aan dat die wiggen / zooltjes zeker niet lang moesten blijven zitten. Het tast bij langdurig gebruik de verzenen aan.

Zo was die zelfde orthopedische smid niet gecharmeerd van egg bars. Die zijn specifiek bedoeld voor paarden met peesproblemen of hko. Ze fixeren de hoef dermate dat dit niet toegepast hoort te worden bij een gezond paard met gezonde hoeven.

Dat is dus een heel tegenstrijdige mening als ik die vergelijk met bovenstaand stukje.

Dus ik zou graag een toelichting daarop hebben.

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 17:28

Nou Ronald, je krijgt het nog druk hier... Haha! Haha! Knipoog

RonAalders

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-06 18:31

Ik begrijp dat er wat onduidelijkheid bestaat over het "doorzwiepen" van de kogel. Ik zal proberen dat wat te verduidelijken.

Jarenlang hebben hoefsmeden gedacht (mijzelf incluis) dat zwaardere ijzers de lengte van de pas zouden vergroten. Door meer gewicht aan een voet te hangen, werd de beweging (de stap zo je wilt) langer was de gedachte. Hoewel ook toen al een enkeling twijfels hadden aan de juistheid hiervan is eerst na het publiceren van het genoemde onderzoek "Equine Locomotion" algemeen aanvaard dat zwaardere ijzers de lengte van de pas niet noemenswaardig beïnvloeden.

Wat met gewicht wél beïnvloedt kan worden is de mate waarin de voet "doorzwiept" tijdens de vlucht, zowel naar voren als naar achteren. Dit "doorzwiepen" is uiteraard onwenselijk, zeker in de WP en kan bijvoorbeeld met lichter beslag worden tegen gegaan.

Overigens heeft het doorzwiepen van de kogel uiteindelijk ook een effect op de rug. Deze wordt wanneer het gewicht maar groot genoeg is weggedrukt. Dat is de reden dat altijd de indruk is ontstaan dat de lengte van de pas toenam met gewicht aan de hoeven middels bijvoorbeeld zware ijzers.

Ronald Aalders

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 18:47

Kan je ook niet de mate van optillen beinvloeden met ijzers? *denkt aan de eerder genoemde gaited horses*

Zit nog even na te denken..
Bedoel je met doorzwiepen van de kogel dat het gedeelte vanaf de kogel naar beneden doorzwiept, ofdat het onderbeen vanaf de been doorzwiept. Dat dus niet de pas vanuit de schouder langer wordt, maar dat dat zo lijkt omdat door gebrek aan spieren in het onderbeen deze door het gewicht eraan, 'doorzwiept'?
Of zit ik nu helemaal mis?

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:23

Bedoel jij "maaien" cer??? want daar zat ik aan te denken bij deze uitleg????
Ik snap dat dit in de pleasure absoluut ongewenst is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:26

Maaien is heel wat anders volgens mij. Ik heb een paard dat licht maait met één been. Dit wordt iedere paar weken keurig gecorrigeerd door de hoefsmid maar niet op hier beschreven wijze.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:28

Maaien is toch een zijwaartse beweging?

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 20:30

ja inderdaad, ik dacht dat hier maaien bedoeld werd. Ik zal het nog eens opnieuw lezen.... Lachen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:14

RonAalders schreef:
Ik begrijp dat er wat onduidelijkheid bestaat over het "doorzwiepen" van de kogel. Ik zal proberen dat wat te verduidelijken.

Jarenlang hebben hoefsmeden gedacht (mijzelf incluis) dat zwaardere ijzers de lengte van de pas zouden vergroten. Door meer gewicht aan een voet te hangen, werd de beweging (de stap zo je wilt) langer was de gedachte. Hoewel ook toen al een enkeling twijfels hadden aan de juistheid hiervan is eerst na het publiceren van het genoemde onderzoek "Equine Locomotion" algemeen aanvaard dat zwaardere ijzers de lengte van de pas niet noemenswaardig beïnvloeden.

Wat met gewicht wél beïnvloedt kan worden is de mate waarin de voet "doorzwiept" tijdens de vlucht, zowel naar voren als naar achteren. Dit "doorzwiepen" is uiteraard onwenselijk, zeker in de WP en kan bijvoorbeeld met lichter beslag worden tegen gegaan.

Overigens heeft het doorzwiepen van de kogel uiteindelijk ook een effect op de rug. Deze wordt wanneer het gewicht maar groot genoeg is weggedrukt. Dat is de reden dat altijd de indruk is ontstaan dat de lengte van de pas toenam met gewicht aan de hoeven middels bijvoorbeeld zware ijzers.

Ronald Aalders

Hoe zit het in jouw opinie dan met trailerijzers bij dravers,en dubbele ijzers
bij de Walkinghorses?

roxxxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:18

die ijzers worden bevestigd voor een hogere opgooi van de benen toch? en niet voor de lengte van de pas.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-06 21:43

Een grotere beweging dus ,trailer ijzers worden geacht een uitzwaaiende beweging te corrigeren,naar een verder naar voren grijpende beweging.

dutchreiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 12:55

Ik heb mezelf even de tijd gegeven om alle reacties door te lezen. Die er op het stukje uitleg van Ronald zijn binnen gekomen. Wat mij erg verbaasd is dat het grootste gedeelte van de mensen op dit forum. Helemaal niks wil leren maar overal tegenaan wil schoppen onder het mom van alles wat we met paarden in de topsport doen is dierenmishandeling. Ik heb zelf Ronald Aalders als hoefsmid. En heb dit jaar op zijn ijzers goed mee kunnen draaien met de grote jongens/meiden in de reiningsport. Zonder daarbij een paard kapot te rijden of gek te krijgen. De paardensport houd zichzelf in leven doordat het een gedeelte topsport heeft. En geloof mij de paarden die op de betere stallen staan hebben het beter dan een recreatie paard van een eigenaar die door onwetendheid zijn/haar paard dag en nacht buiten laat zonder deken. Of door te denken dat elke correctie aan de voeten van het paard onnatuurlijk is.
Wat ik duidelijk wil maken is dat de meeste mensen niet de tijd willen investeren om een goede paardenman/vrouw te worden. Als je dat wel wil. Wees stil lees de stukjes van de Kenners aandachtig door en denk erover na. Lees mediche onderzoeken praat met vee artsen. Kijk naar Ruiters op een hoog niveau en val ze niet gelijk aan maar vraag je af hoe zijn ze daar gekomen.
Als iedereen dat eerst is zou doen dan zou er een heel stuk minder gezeur op dit Forum staan. Hopelijk krijgen we nu wat meer topics van niveau waar mensen wat aan hebben.

goed stuk Ronald leer elke keer bij als we weer gepraat hebben over beslag en bouw,beweging van de paarden Bedankt
Bo Kasbergen Trainer BK performance horses

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:04

Beste Bo, qua ruiter ken ik je niet, maar je schrijft echt wel iets raars op hoor

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:16

Citaat:
En geloof mij de paarden die op de betere stallen staan hebben het beter dan een recreatie paard van een eigenaar die door onwetendheid zijn/haar paard dag en nacht buiten laat zonder deken.
IJzersterke uitspraak Cool

piggeljay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 13:20

het is wel duidelijk cer dat je Bo niet kent anders had jij dit niet geschreven Knipoog
sorry Bo zelfs europeese kampioenschappen en wedstrijden ontgaan Cer blijkbaar Pling