Anya schreef:Die in het watertje ben ik zeker niet. En ik heb nog een keer gekeken maar de pleasure foto (oranje jasje). Sorry dat is geen stoelzit. Ik steek geen benen naar voren. Ik heb wel een kromme rug, dat is het gevolg van ziekte van Lyme. Los daarvan kan ik op een strekkende kwpn-er heel fijn lichtrijden in het bos e.d. (in dressuurzadel of westernzadel), dus volgens mij klopt je analyse niet. Of je kletst uit je nek. Dat kan natuurlijk ook.
Bij de pleasure foto is lichte stoelzit, gum het paard eens uit het plaatje en je beland op je hak en daarna je kont, niet op de platte voet en overeind. Maar als jij zo lekker zit, vind ik het allang best, hoor
Kom anders gezellig eens rijden met je westernzadel, dan pakken we lekker een flink stuk draf, dan weten we tenminste wat de ander bedoelt met draf lichtrijden
Mijn paard huist net ten noorden van Ede, dus uitrijgebied is ruim voldoende voorhanden...
DubbelDun schreef:Nu weet ik niet of er de afgelopen tientallen jaren iets aan de plaats van de beugelophanging is gewijzigd, maar die jongens die vroeger hun werk op de rug van een paard hadden heb ik er niet over horen klagen.
Me dunkt dat als dat het geval was geweest dat er snel iets aan de houding/beugelplek veranderd zou zijn.
Die jongens die hun werk deden op de rug van het paard deden dat meestal niet in endurance-stijl. Volgens mij was een heleboel veewerk veel langdurig rustig aan stappen met af en toe een rustig drafje (jog) en bij gelegenheid vooral uitbarstingen van snelheid (cutting e.d.), maar geen arbeidsdraf voor meer dan 10 minuten achtereen. Het is nu eenmaal niet mijn hobby om achter een zootje koeien stof te happen, maar om lekkere (meestal vlotte) ritten te maken met mijn paard. En dan is stoelzit echt niet fijn.
Mijn paard correct gymnastiseren gaat ook niet echt goed in stoelzit, ze heeft een ruggeschiedenis waar ik nogal bewust mee moet omgaan, ook dat lukt niet vanuit stoelzit, want dan ben ik te laat met mijn bewegingen en uit balans waarmee ik haar dus stoor in haar balans.