[WN] Hoe serieus is western rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Hoe serieus is western rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:11

Hilarisch topic Haha!

Och, je moet het allemaal niet te serieus nemen toch? T is voor de meeste mensen toch hobby...

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:33

je hebt gelijk. heb mij even laten meeslepen... Haha! Haha!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 14:57

Jeetje houdt dat nooit op?
Western is een verzamelnaam van de richtingen die je daarbinnen op kan, net als bij Engels.
Ik erger me ook bij alle takken van de paardensport hoe er met elkaar en vooral de paarden vaak wordt omgegaan. Wedstrijd ruiters, elkaar de ogen uitsteken, asociaal gedrag en idd niet erg leuk naar de paarden. Maar wat denk je van alle recreatie ruiters en vooral kinderen die een paardje in een landje hebben staan en elke dag maar wat doen? Dat is ook erg!
Ik reed met mijn zoontje ooit in de bak waar ze aan het losrijden waren voor de b dressuur! Nou, sorry, mijn zoontje, toen 7 werd van zijn sokken gereden, omdat de dames niet kunnen sturen en in de inrijbak nog alles moeten leren! Maar goed dat is bij het dagelijks rijden ook vaak zo, dat de dressuur ruiters niet de hele bak weten te gebruiken en niet kunnen improviceren. Moest gister toen we met zijn 3en in de bak waren nog voor een mipe meerdere malen opzij springen.
Ik heb niks tegen dressuur of springen, helemaal niet!!
Ik heb een quarter gehad met mooi papier, maar heb al jaren een New Forest die ik beter vindt dan menig quarter en daar ben ik niet de enige in.
Mijn zadel, past mijn pony en mij, dus ach....Ik denk dat je moet kijken naar hoe een paardje verzorgd is, wat iemand neerzet en het liefste ook hoe diegene daar is gekomen.
Weet iemand die altijd beste paardjes heeft gehad en altijd problemen. En zo zijn er zoveel!!!!
In de natuur overleven alleen de sterkste paarden, dus als we nou eens stoppen met zomaar een veulentje fokken, omdat het o, zo leuk is... Er zijn genoeg paarden die een goed huis zoeken en nodig hebben. En misschien dat als alleen serieuze mensen paarden kopen we al een heel eind opschieten, maar open je ogen wat er allemaal gebeurt op vlak van paardenhouderij in het algemeen!!
Ik ben geen sterruiter, helemaal niet hoor, maar denk dat ik mijn pony's het beste probeer te bieden en redelijk verzorg, zo goed als het kan.
Stem op de partij voor dieren anders ofzo????? Weet je wel hoe mensen hun andere huisdieren houden, en al die hondenrassen......pppffff En alle vrij gefokte kinderen?
Misschien toch rechts stemmen?? Neigt een beetje naar discriminatie ( sorry, lol) Als we hier al niet samen kunnen he?! Maar misschien is de beste basis wel het beste willen voor je paardje en er lol mee hebben, ongeacht de tak van de sport of het ras?? Dat heet intrigatie!!!!!!!!! Ik heb iig erg veel plezier met mijn simpele New Forest western pony!! Heeft overigens geweldig springpapier!!

vrolijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:06

het is zo serieus zoals je het zelf maakt Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:29

Net als antwoorden op topics *LOL*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:32

Cer schreef:
Hilarisch topic Haha!...

Ja leuk he! Hebben we weer eens wat om uitgebreid op in te gaan Clown

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 15:39

superpony schreef:
Ik heb een quarter gehad met mooi papier, maar heb al jaren een New Forest die ik beter vindt dan menig quarter en daar ben ik niet de enige in.

Dit vind ik toch weer kwetsend, en dubbel is het eigenlijk ook. Als er nou bijv. stond:

Ik heb een New forest gehad met mooi papier, maar heb al jaren een quarter die ik beter vindt dan menig New forest en daar ben ik niet de enige in.

dan krijg je meteen heel bokt over je heen maar wat in de quote staat kan wel?

Ik heb een goedgefokte en ook goedgebouwde quarter, ben helemaal gek van het ras en zou (naast Berbers) nooit iets anders meer willen.
En dat is niet omdat ze misschien meer aanleg hebben voor bepaalde disciplines of zo, maar gewoon omdat ik een quarter met
goede conformatie en goed karakter gewoon geweldig vind! Wil ik niet mee zeggen dat ik andere rassen slechter vind of wat dan ook.
En kijk, dat er vort grote witte pluizen uit de gaten in het leer van ons bankstel komen, mijn matras al 20 jaar oud is
,ik rijd in een roestig citroen ax-je en ik een zeil over mijn bed moet leggen omdat het wel eens kan gaan lekken
als het regent Clown Ja, das een afweging die we blijkbaar voor de sport en de paardjes overhebben Bloos stomme is
dat als mensen ons zien, ze allemaal denken dat we veel geld hebben met die paarden Koe

wilde ik even kwijt, niet iedereen met quarters is rijk, sommigen zijn een beetje gek Knipoog

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 16:53

Shotime schreef:
wilde ik even kwijt, niet iedereen met quarters is rijk, sommigen zijn een beetje gek

hihi, vervang quarter voor appaloosa en het geld ook voor mij Haha!

verder is haar al genoeg verteld en vraag ik me af of iemand met 3 posts echt al zoveel heeft gelezen hier om te weten waar ze over praat

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:18

Afbeelding Hey, waar is de topicstarter nou gebleven? Haha!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 17:23

Die is bij een echte fokkerij aan het kijken om vervolgens door te rijden naar een echte trainer en morgen gaat ze ergens een echte wedstrijd bezoeken Haha!

fabske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 19:11

lolz Haha!:D:D:D:D
Ben benieuwd naar de terug reactie van de TS
Misschien wel hele goede nieuwe ervaringen opgedaan
in de Westernwereld

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 21:34

Haha! wat een leuk topic weer Ja Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 21:35

Even een door Mannie gestart ander topic Haha!

Mannie schreef:
Mijn ruin van 10 jaar speelt een spelletje met mij.
Ik heb hem al heel lang en hij is altijd wat flegtmatiek geweest.
Het wordt nu steeds erger. Als ik been geef, reageert hij nauwelijks, of hij moet er erg lang over denken voor hij reageert.
Als ik met sporen rijd is de reactie iets beter, maar ik moet dan wel regelmatig even aanprikken.
Als ik met zweep rijd is er op het moment dat ik hem pak een supergoede reactie (hij kan het dus wel!!!) en dat zwakt heel snel af.
Als ik hem dan een beste oplawaai verkoop (zweep omdraaien en een beste mep) gaat het weer even goed. Maar dit wil ik niet. Ik wil niet telkens mijn paard in elkaar hoeven slaan.
Van mijn instructie moet ik maar scherpere sporen aantrekken, maar dit vind ik geen oplossing.
Als hij iets eng vind aan de kant van de bak lijkt het wel een gifkikker, zo gek kan hij dan doen, dus energie is er wel.

Medisch is er niets mis met hem, de DA is nog niet zo lang geleden geweest voor dit probleem en hij kon niets vinden. Hij heeft ook het zadel bekeken en die was goed.

Het werk is gevarieerd, dressuur, sprongetje, balkjes, buitenritje, longeren.

Ik weet het niet meer, iemand tips?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 21:37

Ja.. je bent Moddie af An, anders had je een relaccount kunnen afhandelen Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:00

Dit is toch ook effectief?
Haha!

Misschien is de walk en jog klasse iets voor deze goed aan het been zijnde ruin Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:37

Je kan ook vragen: Hoe serieus is dressuur rijden?

Men huppelt vrolijk met zijn paard door de bak, om dan maar niet te spreken over de bixie proeven. Dat is de laagste klasse en er zijn proeven die geneens galop bevatten. Nou dan kan je en een sport niet serieus noemen
Maar wat dan wel bijzonder is, dat je dan zegt dat een proef zonder galop dus eigenlijk raar is. Dat leidt dan tot de kortzichtige conclusie dat de gehele sport niet serieus is en dat wijst er dan ook weer op dat dressuur niet serieus is vanwege de bixie proeven die geen galop bevatten.
Zo zeg je het ook als je het over western hebt maar zo werkt het ook bij dressuur.

En volgens mij is het niveau ook niet geweldig bij B dressuur.

Dan de kreupele quarters. Is het niet bij elk ras zo dat er 'slechte' bijzitten. Is het ook niet zo dat er een heleboel engelse ruiters liegen over hoe een paard is, met ziekte en karakter?
Daarvoor heeft de DA wat uitgevonden: 'De keuring'.

DAn heb je het er over de dure quarters maar dat je zonder niets kan. Ik loop met mijn tinker mee en die is vergeleken met quarters goedkoop. En er rijden nog een heleboel andere mensen op de relatief goedkopere rassen. Wel in verhouding met zo'n dure quarter dan.
En die 'goedkopere' rassen doen het soms beter dan menig quarter.

En dito kleding, ik draag met wedstrijden een gewoon overhemd en als ik de prijzen vd engelse sport zie is dat toch heel wat meer.
En bling-bling zadel (wat een woord eigenlijk, echt iets wat baby's zeggen maar goed) ik heb 2 kleine zilver dingetjes zitten dus dat hoeft ook totaal niet.

En je wilt die prijzen niet weten van een goed dressuurpaard.... Duurder dan veel quarters.

Ik zou zeggen, verdiep je eens wat meer in western en misschien kom je er dan achter wat het echt is.

Gr [***]

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:48

Sorry Shotime, je vet hem verkeerd. Ik had een prima quarter met goed papier. Maar ik heb een tijdje geen paardjes gehad en deze new Forest kon ik 4,5 jaar geleden wel kopen en ben er erg blij mee. Ik bedoel dus wat vele mensen denk ik wel met me eens zijn, je kan beter een goeie pony/paard hebben waar je gelukkig mee bent en het goed doet dan sommige quarters om het hebben van een quarter. Ik vind de meesten prima paarden, maar net als bij elk ras, niet allemaal en dan doet mijn NF echt niet onder. Mijn zoontje heeft een shet al 6 jaar en ook dat is een fantastisch beestje. Hij kan nu een roll back inmiddels en goed ook, dus zo bedoelde ik het.
Je moet de sport en het dier kiezen wat bij je past en als je er goed voor bent en plezier mee hebt, zal het mij verders worst wezen hoor. Ik voel me ook absoluut niet minder met een NF.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:52

Mannie ik vraag me af hoe serieus jij bent

CowgirlStore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 22:56

nielsd schreef:
...om dan maar niet te spreken over de bixie proeven. Dat is de laagste klasse en er zijn proeven die geneens galop bevatten. Nou dan kan je en een sport niet serieus noemen
Gr niels

Jij ook even nadenken voor dat je iets schrijft. Bixie proeven zijn speciaal voor kinderen van 6 t/m 12 jaar, die net beginnen met rijden. Daarom zit er ook geen galop in. Net zoiets als de walk and jog klasses dus. Dit houdt mijns inziens in dat de sport (zowel engels als western) wel degelijk serieus te noemen is, anders zouden ze niet speciale klassen voor kinderen ontwikkelen!

Dit moest ik toch even rechtzetten voor mijn gevoel, verder meng ik mij niet in dit soort discussies, krijg ik Ziek Gestoord neigingen van!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:00

Dapper...

Afbeelding

InekeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:19

Wranglerbutt schreef:
Afbeelding Hey, waar is de topicstarter nou gebleven? Haha!

Volgens mij ondergedoken! Ik bespeur iets heel raars...... Ziek

Paintless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:41

pffffff.. stiekum roep ik heel hard: PENNYALARM!!!!!

maar ik wil niemand opstoken dus dat doe ik niet.
ik ga ook geen reactie geven aangezien zij haar 10 jarige ruin al niet eens naar haar been kan rijden... swah

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 23:52

Mayflower schreef:
<knip>
Dit moest ik toch even rechtzetten voor mijn gevoel, verder meng ik mij niet in dit soort discussies, krijg ik Ziek Gestoord neigingen van!

Ach waarom?? Elke sport is toch zo serieus als degene die het beoefend??
Ik heb kinders met onoogelijke, simpele ponies hoog zien eindigen op regionale kampioenschappen, maar ook kinders met diezelfde pony af zien gaan als een gieter.........
Ik zie mensen die met veel geld denken dat ze kunde kunnen inkopen....... Ik ken mensen die met minimale middelen er iets moois van maken. De paardensport is zo dol als je zelf wilt, het is maar hoe ver je gaat en het maakt geen zak uit in welke hoek je gaat kijken, overal tref je randdebielen, idioten-met-teveel-geld, serieuze kundige mensen en serieuze mensen die nog wat moet leren. Kom je toevallig op een plek waar veel van de eerste soort loopt, dan denk je: tjongjonge, wat een zooitje. Kom je op een plek met veel van de laatste, dan denk je: hee, dat ziet er leuk uit.
Enne quarters duur? Ja, wat is duur. De mijne was niet echt goedkoop, maar ik heb veel slechtere paarden te koop gezien voor veel meer geld en daarvan zei niemand dat die duur waren, dusse.......

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 02:37

Anya schreef:
Even een door Mannie gestart ander topic Haha!

Mannie schreef:
Mijn ruin van 10 jaar speelt een spelletje met mij.
Ik heb hem al heel lang en hij is altijd wat flegtmatiek geweest.
Het wordt nu steeds erger. Als ik been geef, reageert hij nauwelijks, of hij moet er erg lang over denken voor hij reageert.
Als ik met sporen rijd is de reactie iets beter, maar ik moet dan wel regelmatig even aanprikken.
Als ik met zweep rijd is er op het moment dat ik hem pak een supergoede reactie (hij kan het dus wel!!!) en dat zwakt heel snel af.
Als ik hem dan een beste oplawaai verkoop (zweep omdraaien en een beste mep) gaat het weer even goed. Maar dit wil ik niet. Ik wil niet telkens mijn paard in elkaar hoeven slaan.
Van mijn instructie moet ik maar scherpere sporen aantrekken, maar dit vind ik geen oplossing.
Als hij iets eng vind aan de kant van de bak lijkt het wel een gifkikker, zo gek kan hij dan doen, dus energie is er wel.

Medisch is er niets mis met hem, de DA is nog niet zo lang geleden geweest voor dit probleem en hij kon niets vinden. Hij heeft ook het zadel bekeken en die was goed.

Het werk is gevarieerd, dressuur, sprongetje, balkjes, buitenritje, longeren.

Ik weet het niet meer, iemand tips?

fiets ik ben er ingetrapt Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:31

Mayflower schreef:
nielsd schreef:
...om dan maar niet te spreken over de bixie proeven. Dat is de laagste klasse en er zijn proeven die geneens galop bevatten. Nou dan kan je en een sport niet serieus noemen
Gr [***]

Jij ook even nadenken voor dat je iets schrijft. Bixie proeven zijn speciaal voor kinderen van 6 t/m 12 jaar, die net beginnen met rijden. Daarom zit er ook geen galop in. Net zoiets als de walk and jog klasses dus. Dit houdt mijns inziens in dat de sport (zowel engels als western) wel degelijk serieus te noemen is, anders zouden ze niet speciale klassen voor kinderen ontwikkelen!

Maar waren de L5 proeven ook niet als beginnende beginner proef? En ik zeg niet dat ik het meen, ik zeg het precies hetzelfde als de ts het doet maar dan over dressuuur rijden. Omdat er geen draf in zou zitten zou het niet serieus zijn volgens de ts. Maar ik vind het wel degelijk serieus en leuk.

Maar als zij het over het niveau van westernrijden heeft dat het niet serieus is vanwege proeven zonder galop dan kan je het ook hebben over de proeven bij de dressuur zonder galop waardoor gelijk de gehele sport volgens haar dan niet serieus zou zijn.

Btw: Heb zelf in juli meegedaan aan een W&J wedstrijd en ik vond dat erg leerzaam.