Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Waratje schreef:of je dat nou doet met een lossere teugel of met wat contact is een kwestie van goede afspraken maken met je paard.
Adrienne schreef:Het is niet het zelfde (sorrie Rom) de hulpen zijn ten eerste anders en dat zou jij toch ook best wel moeten weten Ikke!![]()
![]()

Adrienne schreef:Ik ga het nog maar eens opschrijven Je kunt nooit alle twee de stijlen tegelijk rijden zonder een compromie te sluiten.
Adrienne schreef:ikke schreef:Een paard dom?? Ja, er zijn domme paarden; maar er zijn ook domme mensen..........
De meeste domme paarden worden dom gehouden. Ik ken er bosjes die slimmer zijn dan hun baas en zeker slimmer dan sommig paardenvolk........
Of een paard dom is of niet heeft niks met het combineren van western en dressuur te maken.
Het is niet het zelfde (sorrie Rom) de hulpen zijn ten eerste anders en dat zou jij toch ook best wel moeten weten Ikke!![]()
![]()

.
om daar niet aan te denken toen ik mijn berichtje aan je schreef. Je moet maar eens komen kijken naar hoe het nu gaat dan zul je met eigen ogen zien hoe veel er anders is geworden. Hoe veel beter het geworden is. Adrienne schreef:Tuurlijk ja, jij weet alleen nog van hoe het ging in de begin tijd met Willem das bijna 20 jaar geleden gok ik zo.
Toen hier nog iedereen zelf er een invulling aan gaf omdat er weinig bekend was en er niet veel trainers beschikbaar waren om het hier uit te leggen. Niet dat de mensen toen minder konden dan nu, zeker niet ze moesten zo'n beetje het wiel opnieuw uitvinden erg knap !!!!!!! En een beter Horseman als Willem Burgmeijer was zullen wij hier in Nederland niet meer krijgen vermoed ik zo.
Ooo jeetje Ikke er is in de jaren tussen toen en nu zo enorm veel veranderd. En ja je hebt gelijk Rieky heeft haar basis in de dressuur en springen, en de naam Burgmeijer is onlosmakelijk verbonden met de stalling daar, maar ook die heeft enorm veel uit die tijd overboord moeten zetten juist omdat de benadering anders is. Ze weet dus ook precies de vinger op de zere plek te leggen maar je direct ook gerust te stellen met een "komt goed, ben ik ook doorheen gemoeten".
Wat "niet al te slim van mij" huhumom daar niet aan te denken toen ik mijn berichtje aan je schreef. Je moet maar eens komen kijken naar hoe het nu gaat dan zul je met eigen ogen zien hoe veel er anders is geworden. Hoe veel beter het geworden is.

spatter schreef:adrienne western rijden is niet alleen reining!
zoals sommige reiners wisselen bijvoorbeeld hoeft een horsmanshipper of westernridingruiter echt niet te proberen
dan krijg je er echt niet zoveel netjes beheersd achter elkaar
maar een goed reining paard kan ook schouderbinnenwaarts, traver en appyeren
het wordt vaak zo niet genoemd maar de oefeningen worden zeker wel gebruikt
deze oefeningen worden waarschijnlijk nog meer gebruikt bij horsemanship ruiters en pleasure ruiters
blijft mijn vraag dus aan jou, welke oefeningen nou problemen geven tussen de verschillende takken van sport?
Tot nu toe kan deze combinatie prima en mijn paard weet precies wat hij moet doen. Het zadel of het bit hebben daar weinig mee te maken. Op mijn dressuurzadel kan ik gewoon een spin of een stop vragen en met mijn westernzadel gewoon een traver en een appuyement.
Adrienne schreef:het gaat om van uit de basis het verschil in benadering van een oefening en de hulpen.

Adrienne schreef:De omgekeerde discussie wordt nl nooit gevoerd, je leest nooit dat dressuur ruiters schrijven dat wat zij doen vooral toch echt veel op western lijkt

Citaat:“.....een engels gereden paard niet zomaar western kan en dat heeft te maken met de manier waarop wij westernpaarden optrainen”

Citaat:PS Voor de goede orde en voor er weer mensen op de kast vliegen, ik heb het over hand volgen en aanleuning en niet over 20 kg in je hand!
Canis schreef:@mikeyfreak: Dat van te veel teugeldruk bij de dressuur was toch ook een beetje wat ik bedoelde met sommige jury's. Het valt mij op dat ook sommige instructeurs van je verwachten dat je erg veel druk hebt, dus gewicht in je handen. Laatst kreeg ik te horen dat mijn bolletje veel dieper moest knikken zodat je die bovenste halsspier zo mooi zou zien.
Ahum!!!!! dat zou dan worden: achter de loodlijn en in de krul.... en ja de gene die het zei had een diploma op zak tot aan M niveau....???? Je zal maar beginner zijn en vol vertrouwen doen wat er wordt gezegd... mooi dat je dan vroeg of laat gezondheidsproblemen krijgt met je paard.(en niet alleen dat)
)
) maar hij loopt wel met plezier!!! hij heeft HET zegmaar wel!!!! veel ruiters die ik ken hebben paarden die HET niet hebben, of niet laten zien (dat kan natuurlijk ook) en die krijgen wel de punten...want die paarden lopen zo mooi in de krul
ik weet het ook niet meer!!!!
want het is niet echt duidelijk ..... Canis schreef:De praktijk staat hierbij dus tegenover de theorie. Is dit te verklaren of is dit zoals met zoveel theoretische dingen een uitzondering op de regel...???
Citaat:... de beschrijving die je geeft over het halsstrekken ed. klinkt mij heel logisch in de oren. Ondanks dat het zo logisch klinkt, kan mijn paard toch los aan de westernteugel lopen (als ik er zelf aan denk om ook helemaal los te laten...)én hij kan ook netjes dressuurmatig de teugel volgen... ???