[WN] Flicka, een paardenfilm

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Flicka, een paardenfilm

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 00:09

Tegenvraag: is onnodig meteen dierenmishandeling? Ik kan me de scene bij de paardenfluisteraar nog herinneren dat het paard op drie benen door die round pen moest: valt dat bij jou onder dierenmishandeling?

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 00:10

Linda61 schreef:
Cassidy schreef:
Even een tegenvraag (en daarmee keur ik beslist niet goed dat men hier paarden bewust laat struikelen) Hoeveel paarden die getraind zijn om te vallen doen dit op een manier dat je niet ziet dat het getraind is?

Als je oude cowboys films bekijkt zie je dat paarden voorover vallen, ze struikelen letterlijk over een draad die gespannen is. Tegenwoordig vallen de paarden naar opzij. Getraind dus. Ik heb van LOTR zelf maar een klein stukje gezien en viel prompt in slaap, niet mijn soort film. Maar ik heb wel 'the making of' gezien en daarin werden supergetrainde paarden gebruikt.

Er zijn echter alternatieven voor dit soort scenes, die helaas ook met kosten verbonden zijn. Ik weet niet of je LOTR hebt gezien, maar daar werden ook CG paarden gebruikt voor de nodige valscenes...hadden ze kunnen overwegen.

Een "error in judgement" echter als dierenmishandeling neer te zetten vind ik overdreven.
Ik vind dit geen error in judgement meer. Als je een wild paard berijdt en hij knalt tegen de grond is dat dierenmishandeling. In dit geval werd het wilde paard ook nog met touwen bewerkt en was het een filmscene. Onnodig dus. Dus dierenmishandeling.

Uhoh, ik deed iets fout. Mijn stukje tekst zit nu in een quote van een ander? Dat was niet de bedoeling, sorry.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 00:17

Linda61 schreef:
Als je oude cowboys films bekijkt zie je dat paarden voorover vallen, ze struikelen letterlijk over een draad die gespannen is. Tegenwoordig vallen de paarden naar opzij. Getraind dus. Ik heb van LOTR zelf maar een klein stukje gezien en viel prompt in slaap, niet mijn soort film. Maar ik heb wel 'the making of' gezien en daarin werden supergetrainde paarden gebruikt.

Nog maar een keer de making of bekijken dan...of beter, koop de extended edition, bekijk de film en worstel je daarna door de extra's heen. Haha!. In de slag om Minas Tirith werden wel degelijk CG paarden gebruikt, je kunt een goed getraind paard nu eenmaal niet van 100 meter laten vallen Haha!

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 00:22

Ik ben een beetje verbaasd over jullie reacties. Althans van sommigen van jullie. Het lijkt wel of jullie het goed willen praten. Nadat ik met Roland contact had gehad en gevolgd heb hoe het allemaal liep in de USA vond ik het belangrijk genoeg mensen te waarschuwen die misschien wel naar deze film zouden gaan. Logischerwijze plaats je dan een bericht op Bokt.nl omdat deze site zo groot is. Iets wat ik nog nooit eerder heb gedaan. En dan is er zo'n houding van 'ach ja, kan gebeuren' en 'alweer zo'n filmje'. Dat valt me nogal tegen van paardenliefhebbers en had dat niet verwacht. Ik kan me niet voorstellen dat je lekker naar een film zit te kijken wetende dat er twee paarden gesneuveld zijn. Opzet of niet. Er werd niks aan gedaan en er is geprobeerd zwijggeld te betalen. Gelukkig zijn er mensen die zich wel aantrekken wat er hier gebeurd is en vinden dat dit niet kan. Zo ga je niet met dieren om en zeker niet voor een film.

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 00:23

Cassidy schreef:
Linda61 schreef:

Nog maar een keer de making of bekijken dan...of beter, koop de extended edition, bekijk de film en worstel je daarna door de extra's heen. Haha!. In de slag om Minas Tirith werden wel degelijk CG paarden gebruikt, je kunt een goed getraind paard nu eenmaal niet van 100 meter laten vallen Haha!

Ik hoef zo'n film dus niet te zien.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 00:31

Linda61 schreef:

Als je niet weet hoe het in het geval van LOTR in elkaar zit, praat er dan ook niet over alsof je er verstand van hebt.
En een film afdoen omdat er een paard omkomt (nota benen met de computer gemaakt) sorry hoor, heb je de paardenfluisteraar gezien? Ja? Komt ook een paard in om, helemaal aan het begin. Ook met de computer gemaakt.

"Look back on our struggle for freedom, trace our present day's strength to its source; and you'll find that man's pathway to glory, is strewn with the bones of the horse."

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 00:45

Cassidy schreef:
Linda61 schreef:

Als je niet weet hoe het in het geval van LOTR in elkaar zit, praat er dan ook niet over alsof je er verstand van hebt.
En een film afdoen omdat er een paard omkomt (nota benen met de computer gemaakt) sorry hoor, heb je de paardenfluisteraar gezien? Ja? Komt ook een paard in om, helemaal aan het begin. Ook met de computer gemaakt.

"Look back on our struggle for freedom, trace our present day's strength to its source; and you'll find that man's pathway to glory, is strewn with the bones of the horse."

Ik ben niet over LOTR begonnen of over de paardenfluisteraar. Ik heb het over Flicka. Dat is dus geen computerwerk maar echt. Ik heb alleen gezegd dat ik de making of heb gezien van LOTR en dat daar supergetrainde paarden in werden gebruikt. Ik snap helemaal niet waarom je zo vreemd doet. Ik doe mijn best om wantoestanden in deze film, Flicka dus, naar buiten te brengen en je reageert of je dat heel gewoon vindt. Nou ik dus niet. Ik weet dat deze opnames echt zijn. En dat er in andere films ook paarden om zijn gekomen vind ik net zo dramatisch en dat mag niet gebeuren. Stel je voor dat er steeds acteurs omkomen en dat we reageren met een 'ach ja, kan gebeuren'. Da's toch te gek? In deze film zijn de paarden de acteurs en horen met respect behandeld te worden. Maar goed, ik begrijp het al, blijkbaar zit ik hier helemaal verkeerd. Dit is een paardensite, maar 'liefhebbers' zijn hier ver te zoeken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 00:54

Ik kan me wel degelijk kwaad maken om de duizenden merries die in de Premarin fabrieken stonden en nog staan. Om de duizenden veulens die geboren worden omdat de merries zonodig drachtig moesten zijn om het hormoon te kunnen produceren, die vervolgens verwaarloosd en bang meteen richting slachthuis gaan. Om de duizenden Brumby's in Autralie die het leven laten omdat het er te veel worden, om de Mustangs die vanuit helicopters worden afgeschoten, om al de paarden in India, Pakistan en Afghanistan die hard moeten werken en het leven laten bij het werk (voor de goede orde: kijk op www.brooke.com).

Het is sneu dat bij de filmopnames van Flicka paarden zijn omgekomen, en ik begrijp je kruistocht om te helpen deze film naar de vernieling te helpen. Echter te concluderen dat, omdat er mensen zijn die de dingen vanuit een standpunt bekijken die jou kennelijk ontgaat en meer afstand kunnen nemen, deze geen paardenliefhebber zijn....tja, zegt meer over jou dan over de mensen die in dit topic hebben gereageerd.

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 08:24

Cassidy schreef:
Ik kan me wel degelijk kwaad maken om de duizenden merries die in de Premarin fabrieken stonden en nog staan. Om de duizenden veulens die geboren worden omdat de merries zonodig drachtig moesten zijn om het hormoon te kunnen produceren, die vervolgens verwaarloosd en bang meteen richting slachthuis gaan. Om de duizenden Brumby's in Autralie die het leven laten omdat het er te veel worden, om de Mustangs die vanuit helicopters worden afgeschoten, om al de paarden in India, Pakistan en Afghanistan die hard moeten werken en het leven laten bij het werk (voor de goede orde: kijk op www.brooke.com).

Het is sneu dat bij de filmopnames van Flicka paarden zijn omgekomen, en ik begrijp je kruistocht om te helpen deze film naar de vernieling te helpen. Echter te concluderen dat, omdat er mensen zijn die de dingen vanuit een standpunt bekijken die jou kennelijk ontgaat en meer afstand kunnen nemen, deze geen paardenliefhebber zijn....tja, zegt meer over jou dan over de mensen die in dit topic hebben gereageerd.

Nou ja, dat slaat ook nergens op. Je kan zo alles er wel bij halen. Ik weet alles Brooke hospital, ik ben daar al jaren lid van. Het gaat me nu om deze film, maar blijkbaar schijnt dat hier niet te kunnen. Heel toevallig ben ik in aanraking gekomen met degene die er nu zelf bij was en ben daardoor betrokken geraakt. Niet bij LOTR, niet bij de paardenfluisteraar, niet bij brooke hospital, maar bij Flicka. Ik had gedacht dat er toch even iets anders op zou worden gereageerd. Maar wat ik krijg is 'alweer zo'n filmpje' en 'het is vast een computeropname'. Nou goed, als het allemaal teveel is, ga je toch lekker wel kijken naar een film waarin paarden als vuil worden behandeld. Toch zegt dan meer over jullie dan over mij. Maar ik heb mijn zegje gedaan, je doet er maar mee wat je wilt.

lonestar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:28

Ik zit dit zo te lezen.
Ik kijk er ook van-op dat er zo word gereageerd.
Naar mijn mening was het niet nodig dat er op zo'n filmset 2X zo iets gebeurt.
Wat ik al eerder heb gezegt. Als een "acteur" een stunt moet doen komt snel de stuntman maar een dier die moet het zelf maar oplossen!!! De "acteur" kan zijn mond open trekken een dier moet het maar nemen zoals het is.

Let wel een paard is een vluchtdier!!! het is een dier en zou zo altijd reageren. Hou daar op zo'n set rekening mee!! Neem na 1 keer GOEDE maatregelen!
Het lijkt mij niet nodig dat er zulke ongelukken zouden kunnen gebeuren.

Cassidy schreef:

Begrijp mij goed op de boven genoemde dingen kan ik mij ook kwaat maken!!! Eigenlijk alles wat met dierenleed te maken heeft dus ook dingen op een filmset.

Maar ik blijf er bij dat op zo'n filmset het niet nodig is om ook dieren te verwonden of zelf de dood in te jagen.

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:41

kwaat kwaat woest woest ben ik hier op..hoe kunnen mensen dit doen..waarom word dit toegelaten....
puur dierenleed....geen sport meer...

ik ben er echt ziek van...
dit moet gewoon stoppen..

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 10:47

Ik ben blij dat er mensen zijn die het wel begrijpen. Bedankt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 10:51

Linda61 schreef:
Nou goed, als het allemaal teveel is, ga je toch lekker wel kijken naar een film waarin paarden als vuil worden behandeld. Toch zegt dan meer over jullie dan over mij. Maar ik heb mijn zegje gedaan, je doet er maar mee wat je wilt.

Dat zal ik zeker doen. Zoals al eerder gezegd ga ik niet kijken, maar niet om de reden dat er paarden bij het filmen zijn omgekomen.

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 11:01

Cassidy schreef:
Linda61 schreef:
Nou goed, als het allemaal teveel is, ga je toch lekker wel kijken naar een film waarin paarden als vuil worden behandeld. Toch zegt dan meer over jullie dan over mij. Maar ik heb mijn zegje gedaan, je doet er maar mee wat je wilt.

Dat zal ik zeker doen. Zoals al eerder gezegd ga ik niet kijken, maar niet om de reden dat er paarden bij het filmen zijn omgekomen.

Triest. Je klinkt als een echte paardenliefhebber.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 11:19

Ik eet ook paardevlees. Omdat ik liefhebber genoeg ben om ervoor te zorgen dat de paarden die naar de slager moeten en worden gestuurd, in Nederland worden geslacht en opgegeten en niet naar Frankrijk of Italie op transport worden gezet. Triest he?

thinkaboutit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 12:53

ik heb de filmpjes niet bekeken, omdat ik daar echt ziek van wordt. walgelijk dat zulke dingen gebeuren!!
en dat voor zon stomme poedersuiker film
wisten jullie trouwens dat voor de film babe ook heel wat varkentjes dood zijn gegaan??

lonestar123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:10

thinkaboutit schreef:
wisten jullie trouwens dat voor de film babe ook heel wat varkentjes dood zijn gegaan??

Nee dat wist ik niet. Ik dacht dat amerika zo'n goed beleid had??

Als je animal cops kijkt!!! En dat moet geloven waarom gebeuren deze dingen dan nog??? Tijdens het filmen!!! Zijn deze mensen er toch ook bij????

SheMellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:12

Ook ik lees met verbasing de reacties van sommige bokkers. Want idd..wat als er 2 acteurs zouden sterven in een film ? Zegt men dan ook..tja kan gebeuren? Was een ongelukje...Niets aan te doen.
Noem me gestoord, maar ik vind een paard net zo belangrijk als een mens. En ik vind het belachelijk dat dieren mishandeld worden voor het pure 'kijkplezier' van de mens. In welke film dat ook is.

Fleur_Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:14

ik wou naar deze film gaan maar na dit... ik denk dat ik maar niet meer ga

bnb

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 13:47

Linda61 je hebt er goed aan gedaan om dit topic te openen en de aandacht op dit soort misstanden te vestigen hoor!!!! Ondanks wat ieder ander ervan vindt, iedereen heeft zijn eigen kruistocht te voeren nietwaar?? En Cassidy, sinds wanneer zijn er gradaties in dierenleed?? ALLE dierenleed moet onder de aandacht worden gebracht en gestopt worden!!!! Het een is niet erger dan het ander, alles wat wij mensen dieren aandoen is verschrikkelijk, maar ik hoop nog steeds op een betere dierenwereld, alhoewel dat altijd wel een utopie zal blijven omdat wij zo ontzettend GECIVILISEERD zijn!!!!!!!

xkusssx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:07

Jenna schreef:
Ook ik lees met verbasing de reacties van sommige bokkers. Want idd..wat als er 2 acteurs zouden sterven in een film ? Zegt men dan ook..tja kan gebeuren? Was een ongelukje...Niets aan te doen.
Noem me gestoord, maar ik vind een paard net zo belangrijk als een mens. En ik vind het belachelijk dat dieren mishandeld worden voor het pure 'kijkplezier' van de mens. In welke film dat ook is.

amen..

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:08

Cassidy schreef:
Ik eet ook paardevlees. Omdat ik liefhebber genoeg ben om ervoor te zorgen dat de paarden die naar de slager moeten en worden gestuurd, in Nederland worden geslacht en opgegeten en niet naar Frankrijk of Italie op transport worden gezet. Triest he?

Zeker, paarden horen niet bij de slager.

Dizzy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 16:15

bnb schreef:
Linda61 je hebt er goed aan gedaan om dit topic te openen en de aandacht op dit soort misstanden te vestigen hoor!!!! Ondanks wat ieder ander ervan vindt, iedereen heeft zijn eigen kruistocht te voeren nietwaar?? En Cassidy, sinds wanneer zijn er gradaties in dierenleed?? ALLE dierenleed moet onder de aandacht worden gebracht en gestopt worden!!!! Het een is niet erger dan het ander, alles wat wij mensen dieren aandoen is verschrikkelijk, maar ik hoop nog steeds op een betere dierenwereld, alhoewel dat altijd wel een utopie zal blijven omdat wij zo ontzettend GECIVILISEERD zijn!!!!!!!

ben het helemaal met je eens...amen...

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:19

Ik ben blij dat er nu toch ook andere reacties komen. Ik plaats geen filmpjes om mensen te kwetsen maar om te laten zien dat het niet helemaal koek en ei is bij de film. FOX is een joekel van een filmmaatschappij en kan zich dus echt wel allerlei maatregelen veroorloven om er voor te zorgen dat dieren goed behandeld worden. Overigens is Babe als ik het goed heb door dezelfde filmmaatschappij gemaakt en hoorde ik inderdaad veel later pas dat daar verschillende dieren bij omgekomen zijn. Het gaat mij erom dat mensen weten waar ze naar kijken. En dit is maar een druppel op een gloeiende plaat. Helaas.

Linda61

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 16:20

bnb schreef:

Bedankt..