NotNice schreef:natuurlijk met shanks! je gaat toch ook niet dressuur leren rijden met een halstertje om?
maar shanks hoeven nog steeds geen correctional te zijn, die heb je in alles soorten, maten en scherptes. ik denk dat het juist goed is als je van begin af leert (vooral als ex-dressuur ruiter) dat je een heel anders getraind paard onder je gat hebt, met een heel andere teugelvoering.
het is aan de instructeur om de ruiter te laten weten wat hij/zij in z'n handen heeft en hoe ermee om te gaan. ik denk zowiezo dat je western rijden moet leren op een volledig beleerd paard dat alle klappen van de spreekwoordelijke zwwep kent, en ik denk niet dat het eerlijk is voor het paard om daar zomaar ineens een snaffle in te stoppen en te verwachten dat hij zich wel even aan een andere teugelvoering aanpast. Laat de ruiter zich maar aanpassen en verantwoordelijk gedragen. Je wilt toch western leren? Leer dan western!
en een stop is de eerste les supergaaf! en een spin ook!
maar ik geloof het nooit dat die op volle kracht gaan...
mijn eerste spin was voetje.... - .... voor ... - ... voetje, leek nergens op, mijn pony viel zowat in slaap, maar ik voelde me heel wat en stond te popelen om een week later weer netjes een vol uur bezig te zijn met recht rijden, inbuigen, sturen met de benen, enzovoorts, want zo af en toe een krent in de pap houdt de les wel zo leuk!
Het is ook niet eerlijk tegenover een paard die altijd met trens gereden is om er ineens een shank in te stoppen omdat men vindt dat het anders geen western is. Er zijn genoeg dingen waar je wel aandacht aan kunt besteden, en waar geen shanks voor nodig is. De vergelijking van dressuur op een halster vindt ik wel een hele goede, en zou dat eigenlijk door willen voeren: ik vraag me af hoeveel dressuurmaneges hun lespaarden op stang en trens de les insturen (en hoeveel dressuurmaneges paarden tot hun beschikking hebben die Z gelopen hebben).
Dat je een manegepaard moet hebben dat het klappen van de zweep enigermate kent, ben ik met je eens. Maar hij moet er ook tegen kunnen dat er wisselende ruiters op zijn rug zitten, met allemaal een veschillend niveau en allemaal een verschillende stijl. Dat is in mijn ogen nog belangrijker dan die shank die je er bij iedere ruiter in denkt te moeten hangen, en waar ze dan vooral niet aan mogen zitten.