[WN] Voor de nieuwsgierige

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Voor de nieuwsgierige

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:51

Heej!

Eef zei gisteravond tegen mij dat je het heel netjes hebt gedaan hoor! Jahaa er word al over je gepraat Haha! Twister is ook zeker een leuk paard om op te rijden. Lekker vlot aan het been en ontspannen om mee te rijden. Er is geen enkel manegepaard bij Eef wat sloom is of ongevoelig is geworden door de manegeruiters. Op dit moment zijn er 2 nieuwe die in de lessen komen, Angel en Whiskey, die worden op dit moment ook klaargestoomd om goed in de lessen mee te kunnen lopen. Heb gister op Angel gereden en Whis liep ook mee, allebei 2 heerlijke paarden om op te rijden!

Bij Eef word er goed gereden hoor met de paarden. Ze weet waar ze mee bezig is en ze kent haar paarden door en door. Ze weet ook waar haar ruiters wel en niet aan toe zijn. Na een tijdje bij Eef te hebben gereden weet ze precies hoe je in mekaar zit en da's heel grappig van haar Ja! Echte stops en spins zal je de eerst komende tijd niet doen denk ik, ik rijd er nu anderhalf jaar en heb een paar keer gespind. Beetje stoppen vanuit stap, draf, galop dat doe ik wel al sinds ik er rijd en rollbackjes ook. Daarbij word bij Eef gewoon lekker op een trensje gereden met de manegepaarden. Dus maak je daar maar geen zorgen over Knipoog

Iig heel leuk voor je dat je een fijne les hebt gehad! Ennuuh, je bent nog altijd welkom in het Starnmeer westernbokkerstopic he?! Haha!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-06 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:52

Miss_Montana schreef:
Iig heel leuk voor je dat je een fijne les hebt gehad! Ennuuh, je bent nog altijd welkom in het Stranmeer westernbokkerstopic he?! Haha!

Wie? *LOL*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:53

Hahaha ik heb het net ge-edit Haha!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 16:55

zijn er trouwens foto's van je eerste les?
en wanneer is je tweede les?
duh, ik las het net: volgende week in de groepsles... veel plezier alvast
en wat een leuke namen hebben jullie paardjes!

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:13

oh nja goed.. da's dan enigszins een beetje duidelijk(er) wat Shanks is.. wist 't niet en ga me er dus voorlopig ook niet druk over maken of datgeen, wat de instructrice aangeeft dat 't paard moet dragen wel of niet goed is. Ga er vanuit dat zij dat wel weet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:15

Maar waar gaat het eigenlijk over Thorretje? Want volgens mij zijn er nu 2 gespreksonderwerpen in 1 topic. Ik snap er eigenlijk niet veel meer van om eerlijk te zeggen. Eerst gaat het over Schumie die een heerlijke les heeft gehad bij Eef en dan gaat het over shanks. Heb jij dan een proefles bij iemand met shanks ghad ofzo?

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:16

Foto's heb ik niet gemaakt.Zal vrijdag de camera mee nemen,misschien dat iemand dan zo vriendelijk wil zijn een foto te maken.Al hoewel dat is natuurlijk wel gevaarlijk he.... Knipoog

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:18

De shanks betroffen thorretje.Hij had in de eerste les gelijk met shanks gereden en Francis zag dat liever niet,waar ik mij in kan vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:21

Maar waar werd dat dan gezegd dat Thorretje de 1e les met shanks reed? Of heb ik daar overheen gelezen?

Ik denk wel dat iemand even foto's wil maken voor je. Mij benieuwen op wie je moet rijden in de groepsles! De manegepaarden zijn iig allemaal even lief Ja

thorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:22

Francis schreef:
thorretje schreef:
Mijn eerste les ging toch wel goed, geloof ik Francis. Gewoon hobbelen ipv trucjes..

Maar wel shanks in terwijl je nog nooit op een paard gezeten hebt...niet mijn keus.

Dat staat hier Miss_Montana. (Pagina 1)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 17:25

Ja dat heb ik wel gelezen, maar in die zin zeg jij niet dat jij met shanks reed in je eerste les Clown. De enigste die dat vermeld is Francis.

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 17:49

Dat vond ik idd ook apart maar nam aan dat Francis of bij de les zelf was geweest of daar in elk geval van op de hoogte was!

En ben ook erg benieuwd op wie ik nu weer mag.Hoop eigenlijk op een quarter/paint met een apart kleurtje,heb al genoeg gewoon gekleurde paarden gereden hahaha.Weet niet maar lijkt me gewoon leuk om eens op een paint,palomino of ander apart kleurtje te zitten Haha!
Ik had vanmiddag vrij en eigenlijk wilde ik opbellen of ik vanmiddag niet al mee kon rijden in de les,uiteindelijk niet gedaan omdat ik vreselijk verkouden ben met hoestaanvallen maar het kriebelt behoorlijk hoor!
Ben trouwens blij te horen dat evelien het gelukkig ook ergens op vond lijken. Was wel grappig zij kende mij nog van vroeger,toen zij op manage kalverhoek westerninstructie gaf en ik daar met de springpaarden heen kwam om te trainen of concour te rijden!

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:08

Idd, ik was bij die eerste les van Thorretje en heb dus gezien dat het paard shanks in kreeg, terwijl Thorretje daarvoor alleen 1 keer een half uurtje longe lesje gehad had, alleen in stap en op een ander adres als waar hij nu z'n eerste 'echte' les kreeg.
In die les had'ie dus gelijk shanks in z'n handen én reed los, zonder longe. Wel alleen stap, maar dan nog... als't paard een run had genomen waren de rapen gaar geweest... (en al zijn ze nóg zo braaf, garanties zijn er nooit).

Die shanks kwamen ter sprake omdat ik de indruk had dat iemand in z'n eerste les al volop met 'truukjes' bezig was geweest, iets waar ik me dus, samen met die beginners met shanks, beginners met losse teugels of beginners met sporen, nogal over kan verbazen. 't Is in mijn ogen nl. geen goede manier van les geven aan beginners.
Maar in geval van TS bleek dat dus niet zo te zijn... einde verhaal... Leuk dat het zo goed ging en leuk dat ze/je er zo'n schik in had (kan ook niet anders, western IS gewoon leuker! Haha! ). Nogmaals welkom bij de club!

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-06 18:18

Thanks voor het welkom!Vind het ook zeer leuk en interessant maar of het het springen helemaal kan vervangen is nog even afwachten hoor!Wel hebben we plannen om naar het buitenland te emigeren dus western leren rijden is voor mij wel makkelijk zodat ik dat eventueel in het buitenland ook kan doen.Emigeren is niet zeker aangezien ik dan nog niet precies weet wat ik met mijn studie rechten aan moet.Al moet ik zeggen zit nu sinds negen maanden twee dagen op kantoor en doe dan toch maar liever wat minder geld en de hele dag buiten hoor.Mmmm beetje off topic dit Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 18:26

schumiegirl schreef:
Dat vond ik idd ook apart maar nam aan dat Francis of bij de les zelf was geweest of daar in elk geval van op de hoogte was!

En ben ook erg benieuwd op wie ik nu weer mag.Hoop eigenlijk op een quarter/paint met een apart kleurtje,heb al genoeg gewoon gekleurde paarden gereden hahaha.Weet niet maar lijkt me gewoon leuk om eens op een paint,palomino of ander apart kleurtje te zitten Haha!

Hahaha ja, is altijd leuk om op een speciaal kleurtje te rijden he? Maar ik denk niet dat dat al volgende les is. De enige lespaint, Charming, is zojuist verkocht. Ze loopt wel nog een tijdje in de lessen mee maar ze is geen makkelijke, een beetje dwars in de lessen, daarom is ze ook verkocht. Dan hebben we de nieuwe lespaint Angel, maar daar rijden ook nog niet veel mensen op en da's ook een pittige maar wel heel lief.

Jersey en Cowboy zijn buckskin quarters (valk) dus dat is ook wel een leuk kleurtje en daar kan vrijwel iedereen op rijden, vooral Jersey is heerlijk om mee te rijden. Dan hebben we Summertime en Twister, waar ook iedereen op rijd. Summer is een NRPS-vosje en Twister ken je. Palomino's lopen helaas niet mee in de lessen. In het najaar als de veulens gespeend zijn komt Pebbles er nog bij, dat is die grijze paint die nu nog met haar veulen op de wei staat als je aan komt rijden richting stal.

Persoonlijk denk ik dat je op Summertime of Jersey gaat, daar gaan de meeste mensen de eerste keer op. Maar dat hangt natuurlijk helemaal van Eef af wat zij vind. Ja

Het is mij al iig een stuk duidelijker francis Knipoog Ik snapte er even helemaal niets meer van. Hahaha!

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-06 15:35

Het maakt me ook niet uit hoor, rijdt net zo lief weer een keer op twister al ben ik wel nieuwsgierig naar de andere paarden.Maar kleurtje vond ik gewoon grappig omdat je niet zoveel kleuren hebt met springpaarden.Mocht ik dus ooit geheel omschakelen dan wil ik ook er een met een leuk kleurtje...hahahaha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 20:01

Hahaha daar ben ik het geheel met je eens. Ik wil later zeker weten een eigen paard. Een lief karakter en een apart kleurtje zijn zeker vereist Ja

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 00:39

Miss_Montana de kleur is absoluut niet het belangrijkste aan een paard het karakter daarin tegen wel

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-06 11:36

Tuurlijk is karakter het belangrijkst en volgens mij ook je gevoel bij een paard.Je moet als ware er een beetje verliefd op worden maar als hij dan een leuk kleurtje kan hebben is dat wel mooi mee genomen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 11:40

MSQuincyTE schreef:
Miss_Montana de kleur is absoluut niet het belangrijkste aan een paard het karakter daarin tegen wel

Dat hoef je mij echt niet te vertellen hoor. Ik heb genoeg ervaring om te weten dat karakter veel belangrijker is dan de kleur. Als ik een goed paard vind wat bij mij past en hij heeft nog eens een leuk kleurtje is dat dubbel zoveel geluk voor mij.

Maar volgens mij is dit lichtelijk offtopic.

sax89

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-06 13:07

Hier kan ik over mee praten.
Heb pas ook me eerste westernles gehad op me stage.
Echt zo anders, maar zo gaaf Haha! Ben echt helemaal overstag

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:49

NotNice schreef:
natuurlijk met shanks! je gaat toch ook niet dressuur leren rijden met een halstertje om?
maar shanks hoeven nog steeds geen correctional te zijn, die heb je in alles soorten, maten en scherptes. ik denk dat het juist goed is als je van begin af leert (vooral als ex-dressuur ruiter) dat je een heel anders getraind paard onder je gat hebt, met een heel andere teugelvoering.

het is aan de instructeur om de ruiter te laten weten wat hij/zij in z'n handen heeft en hoe ermee om te gaan. ik denk zowiezo dat je western rijden moet leren op een volledig beleerd paard dat alle klappen van de spreekwoordelijke zwwep kent, en ik denk niet dat het eerlijk is voor het paard om daar zomaar ineens een snaffle in te stoppen en te verwachten dat hij zich wel even aan een andere teugelvoering aanpast. Laat de ruiter zich maar aanpassen en verantwoordelijk gedragen. Je wilt toch western leren? Leer dan western!

en een stop is de eerste les supergaaf! en een spin ook!
maar ik geloof het nooit dat die op volle kracht gaan...
mijn eerste spin was voetje.... - .... voor ... - ... voetje, leek nergens op, mijn pony viel zowat in slaap, maar ik voelde me heel wat en stond te popelen om een week later weer netjes een vol uur bezig te zijn met recht rijden, inbuigen, sturen met de benen, enzovoorts, want zo af en toe een krent in de pap houdt de les wel zo leuk!

Het is ook niet eerlijk tegenover een paard die altijd met trens gereden is om er ineens een shank in te stoppen omdat men vindt dat het anders geen western is. Er zijn genoeg dingen waar je wel aandacht aan kunt besteden, en waar geen shanks voor nodig is. De vergelijking van dressuur op een halster vindt ik wel een hele goede, en zou dat eigenlijk door willen voeren: ik vraag me af hoeveel dressuurmaneges hun lespaarden op stang en trens de les insturen (en hoeveel dressuurmaneges paarden tot hun beschikking hebben die Z gelopen hebben).
Dat je een manegepaard moet hebben dat het klappen van de zweep enigermate kent, ben ik met je eens. Maar hij moet er ook tegen kunnen dat er wisselende ruiters op zijn rug zitten, met allemaal een veschillend niveau en allemaal een verschillende stijl. Dat is in mijn ogen nog belangrijker dan die shank die je er bij iedere ruiter in denkt te moeten hangen, en waar ze dan vooral niet aan mogen zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-06 14:54

NotNice schreef:
mee eens, shanks is niet per deifinitie western, maar een paardje dat altijd met shanks gereden wordt ga je (in mijn ogen) niet ineens een snaffle in doen zodat je je dressuur-druk op de teugels kan houden, daar snapt zo'n paard ook niks van

NotNice: Bij de desbetreffende stal worden alle manegepaarden overigens op een enkelgebroken snaffle gereden. Meeste eigen paarden wdb ook, ik zie maar weinig mensen bij ons op stal die met shanks rijden.

schumiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-06 16:02

NotNice schreef:

mee eens, shanks is niet per deifinitie western, maar een paardje dat altijd met shanks gereden wordt ga je (in mijn ogen) niet ineens een snaffle in doen zodat je je dressuur-druk op de teugels kan houden, daar snapt zo'n paard ook niks van

NotNice: Bij de desbetreffende stal worden alle manegepaarden overigens op een enkelgebroken snaffle gereden. Meeste eigen paarden wdb ook, ik zie maar weinig mensen bij ons op stal die met shanks rijden

Vind dat een paard dat op shanks loopt in principe ook goed te rijden moet zijn op een snaffle.De shanks zijn er voor de verfijning,snaffle lijkt me de basis....
In mijn geval kan ik al aardig rijden maar het lijkt me ook geen prettig idee om een beginner op een westernpaard te zien zitten met shanks.De kans dat deze beginner uit balans hangend een keer aan de shank hangt lijkt me niet onwaarschijnlijk...