[WN] DTA diervriendelijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Re: DTA diervriendelijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:14

piggeljay schreef:
nou iski, ik hoop dat jullie niet alleen een fluitje mee nemen, maar een komplete schuif trompet voor het geval jullie iets zien wat niet geoorloofd is.

OK...tape...knuppel en schuiftrompet...o.i.d.

Maar het kan veel simpeler hoor. Voor een wedstijd heb je 3 soorten mensen nodig: Organisatoren, deelnemers en Jury. Haal 1 of 2 van deze categoriën weg en je bent klaar. De DTA kan de regel wel invoeren dat het mag....maar als deelnemer ben je niet verplicht je aan die regel te conformeren. En als Jury kun je aangeven geen interesse te hebben een evenement waarop deze regel toegepast mag worden te willen jureren. En een organisatie kan aangeven er geen zin meer in te hebben. Kijk, dan zal een organisatie als de DTA snel op het besluit (of voornemen tot besluit) terug komen. Ik heb overigens niet de illusie dat het schrijven op BOKT er verder iets toe doet. Diegenen die dit aangaat zijn veelal de Proffesionals en die lezen die soort roddelrubrieken niet en gelijk hebben ze.

Als grootverdiener in de paardenSPORT en echte Prof trek ik me ook maar weinig aan van wat jullie schrijven.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:27

piggeljay schreef:
alleen ik zal door me hier mee te bemoeien geen vrienden gaan maken binnen de teampen sport,

Of juist wel....ligt er dus aan wie je als vrienden over wilt houden of erbij wilt krijgen... Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:13

PeppySan schreef:

Maar die regels worden niet gehanteerd als het buiten de WRAN show gehouden word. Net zoals trail in hand wel kan in de "pauze" van een wran show als niet-wran onderdeel. Dan rijden ze onder hun eigen regels.

Om te beginnen met ik het totaal eens met iederen die het fout vind wat de DTA nu toestaat.

Alleen is het niet correct wat in bovenstaand quote staat.
het feit dat bv IHT wordt toegestaan op een wran show als het niet officieel opgenomen is in het programma komt voort uit het feit dat het nu eenmaal geen wran onderdeel is op het moment maar wel gaat komen.
En om aan de behoefte te voorzien maar tevens ook je te houden aan de regels is deze tussen oplossing gekomen.
Wat betreft de DTA tja het NK is een federatie NK en alle aangesloten verenigingen hebben dan hun NK.
De wran heeft een regel waar de DTA niet aan wil voldoen dus vallen ze niet onder het Wran Nk maar hebben tijdens het federatie NK (als lid van de federatie) hun eigen Nk met hun eigen regels.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 00:11

Dus is het voor de federatie misschien een overweging waard om de teampenning met die regels te schrappen uit hun programmering en ze dus niet toe te laten op een federatieshow.
Ook de federatie wil diervriendelijkheid uitstralen, dat gaat niet lukken met dit soort regels

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:03

Daar kan ik het alleen mee eens zijn Cool

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 07:46

PeppySan schreef:
Dus is het voor de federatie misschien een overweging waard om de teampenning met die regels te schrappen uit hun programmering en ze dus niet toe te laten op een federatieshow.
Ook de federatie wil diervriendelijkheid uitstralen, dat gaat niet lukken met dit soort regels

En daarmee worden de Hollandse Cowboys evenals hun Amerikaanse soortgenoten lange tijd waren, een soort van sociale outcast. Alleen deze keer vragen ze er zelf om, zijn sommigen er misschien zelfs trots op.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 17:24

Citaat:
piggeljay schreef:
alleen ik zal door me hier mee te bemoeien geen vrienden gaan maken binnen de teampen sport,

Dan maar geen vrienden..... het gaat immers om de paarden, een betere vriend dan een paard is er niet...... Knipoog

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:02

Ach wat doen we weer heilig vandaag.... Niemand van jullie dus ooit grof gereden en je paard afgestraft, nee natuurlijk niet, want jullie kunnen rijden! Die mensen, die zich prof noemen (en die overigens géén DTA rijden) die kunnen dus niet zo goed rijden, waardoor ze al die hulpmiddeltjes nodig hebben!
Ik vind het een goede regel, want nu wordt er waarschijnlijk minder hard aan de mond getrokken, zoals je ook uitstekend doen kunt met een gewoon trensje. Een beetje goed aangebrachte stang werkt in op de kin en niet op de mond. En ook de martingaal gaat ervoor zorgen dat er minder gesleurd gaat worden. En mensen met zo'n sterke Haflinger of een niet zo wendbare Fjord zullen er veel plezier van hebben. Een stang is niet alleen maar om harder te trekken! En we leven nu eenmaal in een democratie waarbij mensen hun eigen keuze kunnen maken. Ik ben blij dat de DTA eindelijk inziet dat er meer vrijheid moet zijn en niet teveel beperkende regels. Ik hoop dan ook niet dat ze bokt lezen en al die goedboelde onzin van jullie aan moeten horen.

Iemand Anky nog gezien op de tv? Hoe goed dat paard wel niet liep?? Enig idee hoe dat komt.... Waarschijnlijk door de zo super uitvinding de "Anky-aansnoerneusriem"...

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:08

Ik vind het nog al wat om de rijkunsten van de gemiddelde teampenner te vergelijken met die van Anky van Grunsven Nors opkijken

Door de voorgestelde nieuwe regel, dat met neusriem en met stang tweehandig gereden mag worden, komt het paardenwelzijn absoluut in het gedrang.
Of ging het de penners toch al niet specifiek om het paard? Kan je dan niet beter gaan teampennen met crossbrommers ofzo? Boos!

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:12

Als de grote jongens het mogen, waarom dan niet de kleine? Is Anky heiliger als de rest?? Heb je die neusriem wel eens van dichtbij bekeken? Of Anky als ze ermee rijdt? En van de FEI mag het hoor, dus waar zeuren we dan over?
Ik vergelijk geen rijstijl, maar de hulpmiddelen. Ik ben vierkant tegen elke vorm van neusriem, behalve een hele losse om er bitloss mee te rijden! Maar ik vind ook dat iedereen dat zelf moet weten en niet door anderen de wet moet laten voorschrijven! Er is nog zoiets als eigen verantwoording.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:38

Ik houd helemaal niet van neusriemen, laat staan zo'n aansnoer neusriem, maar ik vind ik vind het in dit geval wel gepast om rijstijlen te vergelijken Vork
Het aanpassen van de regel over tweehandig rijden met stang en neusriem, lijkt mij toe als een knieval naar de minder vaardige ruiter.
Hoeveel heeft teampenning dan nog met paardrijden te maken en wordt het dan geen tijd om het eens met crossbrommers te proberen?

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 18:49

Citaat:
Ach wat doen we weer heilig vandaag

Welnee....

Citaat:
Niemand van jullie dus ooit grof gereden
Jawel, maar niet met opzet... schaar 2 handen en neusriem is opzet.

Code
Ik vind het een goede regel,
Ik niet

Citaat:
Een beetje goed aangebrachte stang werkt in op de kin en niet op de mond.

Doet even zeer.

Citaat:
En ook de martingaal gaat ervoor zorgen dat er minder gesleurd gaat worden

Bind hem helemaal vast, weet je zeker dat ie braaf is....

Nee ik kan niet rijden, NEE ik ben geen prof, JA ik maak ook fouten, maar ik doe mn best en deze regel gaat mij te ver. BASTA

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:03

@Roxanne; OK dan!

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-06 19:18

CattleBitch schreef:
Ach wat doen we weer heilig vandaag.... Niemand van jullie dus ooit grof gereden en je paard afgestraft, nee natuurlijk niet, want jullie kunnen rijden! Die mensen, die zich prof noemen (en die overigens géén DTA rijden) die kunnen dus niet zo goed rijden, waardoor ze al die hulpmiddeltjes nodig hebben!
Ik vind het een goede regel, want nu wordt er waarschijnlijk minder hard aan de mond getrokken, zoals je ook uitstekend doen kunt met een gewoon trensje. Een beetje goed aangebrachte stang werkt in op de kin en niet op de mond. En ook de martingaal gaat ervoor zorgen dat er minder gesleurd gaat worden. En mensen met zo'n sterke Haflinger of een niet zo wendbare Fjord zullen er veel plezier van hebben. Een stang is niet alleen maar om harder te trekken! En we leven nu eenmaal in een democratie waarbij mensen hun eigen keuze kunnen maken. Ik ben blij dat de DTA eindelijk inziet dat er meer vrijheid moet zijn en niet teveel beperkende regels. Ik hoop dan ook niet dat ze bokt lezen en al die goedboelde onzin van jullie aan moeten horen.

Iemand Anky nog gezien op de tv? Hoe goed dat paard wel niet liep?? Enig idee hoe dat komt.... Waarschijnlijk door de zo super uitvinding de "Anky-aansnoerneusriem"...

Nee, ik ben niet heilig en ja ik heb ook wel eens grof gereden. Ik heb nooit gezegd dat de DTA-ers niet kunnen rijden, maar toen ik vorig jaar bij het teampennen zat te kijken viel mij wel op dat ik vanaf de tribune bij een flink aantal paarden bijna de achterste kiezen kon zien zitten zover hadden ze de mond open en het hoofd omhoog. In het heetst van de strijd werd er veel getrokken aan de teugels en weinig netjes gestuurd. Veel paarden reageerden dan ook niet zoals de ruiter graag wilde omdat ze de mond wagenwijd open hadden en alleen maar bezig waren met de pijn in hun mond.
Je kan mij niet wijs maken dat er minder getrokken gaat worden als er op twee handen gereden mag worden en de paarden niet meer kunnen protesteren tegen deze behandeling.
Ten tweede denk ik dat jij je huiswerk beter moet doen. Een bit werkt in op de lagen en met een hevelwerking wordt dit via de kin alleen maar versterkt. Jij beweert dat een scharenbit alleen onder de kin een onaangenaam gevoel bezorgd, maar niet erger op de lagen in werkt?

Dat we in een democratie leven en onze eigen keuzes mogen maken heb je gelijk in, maar sommige mensen maken daar op een verkeerde manier gebruik van en verliezen het welzijn van dieren uit hun oog voor hun eigen plezier.

Mijn paard zal het er ook niet altijd mee eens zijn dat ik op hem rijd, maar het is nooit mijn intentie om hem moedwillig pijn te doen. Als je de mond van het paard dicht snoert KAN hij niet meer protesteren, dus vind hij het dan goed dat je met twee handen vol aan het scharenbit trekt? Dan plak ik de mond van iemand dicht en ga lekker met een stuk ijzer aan de schenen trekken omdat ik wil dat die persoon een dansje doet. Alleen welke pasjes ik wil zien vertel ik niet, dat moet die persoon maar proberen te begrijpen uit de hoeveelheid pijn in de schenen.

Ik denk dat Anky meer trainingsuren erin heeft zitten dan veel dta-ers. Ook bij Anky keur ik die neusriem niet goed en iedereen die met zo een ding in mijn les wil rijden vraag ik vriendelijk hem eraf te halen of te vertrekken. Tevens leg ik uit waarom ik dat ding niet wil zien.
Ik denk dat een dressuurproef in niets te vergelijken is met een teampenningwedstrijd. Waar een dressuurruiter heel gecontroleerd met de hulpen bezig is, is de teampenner bezig met de koe en niet hoe hij of zij het paard stuurt waardoor dat nogal eens hardhandig gebeurd.
In dit opzicht is het dus wel degelijk belangrijk om het welzijn van het paard te beschermen tegen de mensen die in het heetst van de strijd dat vergeten. Door het paard de mogelijkheid te ontnemen te protesteren en de ruiter nog hardere middelen in handen te geven om het paard de kant uit te dwingen die de ruiter wil, wordt de ruiter niet zachter, maar heeft eindelijk een manier om het paard toch te controleren dmv pijn en niet van ruiterkunst.

Sommige mensen zijn de verantwoording over een paard niet waard en dan moeten er mensen zijn die die verantwoording wel nemen in de vorm van diervriendelijke regels.
Helaas is er dus nu een voorstel gedaan door mensen die dit dierenwelzijn niet zo hoog in het vaandel hebben, maar de sport belangrijker vinden.

Klaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:25

Euh..Ik wil niet l.ullig doen, maar waarom "DTA'ers"? Waarom geen Reiners, die in de ogen van Bokkers ook flinke dierenbeulen kunnen zijn? En als we nog even zo doorgaan, waarom geen Pleasure ruiters? Nagelbijten / Gniffelen

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:34

Dat klopt wel klaas, maar bij de reining kunnen de paarden nog in het openbaar protesteren.....
Bij de DTA straks niet meer......

Clown

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 21:30

CattleBitch schreef:
En we leven nu eenmaal in een democratie waarbij mensen hun eigen keuze kunnen maken.

Daar waar opzettelijk geweld onder het mom van democratie toegepast mag worden verliest de mens haar bestaansrecht.....u heeft er klaarblijkelijk geen bezwaar tegen om in zo'n wereld te leven...ik wel.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:19

CattleBitch schreef:
Ik vind het een goede regel, want nu wordt er waarschijnlijk minder hard aan de mond getrokken, zoals je ook uitstekend doen kunt met een gewoon trensje.

Waarom zou er minder hard worden getrokken met een stang Verward
Er wordt net zo hard getrokken, maar het paard heeft er meer last (lees: pijn) van.

CattleBitch schreef:
Een beetje goed aangebrachte stang werkt in op de kin en niet op de mond.

Volledige, maar dan ook totale onzin.

CattleBitch schreef:
En ook de martingaal gaat ervoor zorgen dat er minder gesleurd gaat worden.

Nee, er wordt net zoveel gesleurd, alleen kan het paard zijn kop niet meer omhoog doen. (Kan er wel een paar plaatjes bijdoen als dat moet hoor Scheve mond )

CattleBitch schreef:
Een stang is niet alleen maar om harder te trekken!

Klopt, er wordt sowieso getrokken.
Met een trens is dat al erg genoeg. (Ja, iedereen trekt aan dat ding)

CattleBitch schreef:
Ik ben blij dat de DTA eindelijk inziet dat er meer vrijheid moet zijn en niet teveel beperkende regels.

Die regels zijn voor de bescherming voor het paard, iets wat het nodig heeft.

CattleBitch schreef:

wtf heeft Anky hier mee te maken Verward

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:22

iski schreef:
CattleBitch schreef:
En we leven nu eenmaal in een democratie waarbij mensen hun eigen keuze kunnen maken.

Daar waar opzettelijk geweld onder het mom van democratie toegepast mag worden verliest de mens haar bestaansrecht.....u heeft er klaarblijkelijk geen bezwaar tegen om in zo'n wereld te leven...ik wel.

Afgod

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 22:36

Hmm als ik mijn paard in een Anky-neusriem snoer, gaat ze daar niet automatisch een kur op muziek op dat niveau van lopen hoor. Das helaas geen rechtevenredige oorzaak gevolg-relatie.

In dat geval kocht ik wel even zo'n neusriem en ging wereldkampioenschappen starten Clown

Niemand zegt hier dat in de dressuur alles zo prettig geregeld is. Maar daar lopen al heel veel topics over. Dit topic gaat toevallig over nieuw aangenomen regels bij de DTA waarvan mensen zich afvragen hoe ze dat in Godsnaam hebben kunnen verzinnen.

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:24

CattleBitch schreef:

O ja? Haha!

Afbeelding

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 23:36

Wie zegt dat Anky heilig is? Ik ben niet voor niks western gaan rijden.

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 01:59

Pannenkoek schreef:
CattleBitch schreef:

O ja? Haha!

Afbeelding

Dat bedoel ik nu, haal de martingaal weg en bedenk dan hoe de rechtstreekse inwerking van dit bit gaat worden... Goed kijken en niet meteen weer in die pen springen hoor, want ik sta echt geen onzin te verkopen. En ja ik ben wel degelijk prof, heb hier vier jaar opleiding voor gehad.

Het valt me op dat iedereen enorm goed weet waar ie over praat. Dat is ook de reden waarom ik weinig op bokt te vinden ben, omdat ik als stuurlui liever op het schip sta als op de wal. Want geef toe, Bokt heeft een enorm hoog "stuurlui-aan-wal" gehalte...

En wat Anky hiermee te maken heeft? Helemaal niks. Maar ik wil ermee aangeven dat ik geen respect kan opbrengen voor mensen die met martelwerktuig rijden! Maar als mensen willen winnen, en zo ook de Teampenners om maar een voorbeeld te noemen, dan doet men wat ie nodig heeft. En als jullie je er zo aan ergeren, ga dan gewoon niet kijken en laat mensen in hun waarde.

DTA doet goed zijn best en volgt hiermee terecht de internationale reglementen. De Italianen wonnen hiermee het wereldkampioenschap Teampenning met 22 sec. Rijstijl o,o maar wie geeft erorm (jullie misschien dan.... maar ja, wie zit op jullie mening te wachten? Ik niet!)

Heb je trouwens toestemming voor het publiceren van deze foto? Ik denk dat de eigenaar niet voor niks zijn naam dwars over de foto gezet heeft... Volgens de copyrightwet is dit ilegaal, maar natuurlijk is dat niet echt belangrijk....
Kijk op www.cattlepenning.be , daar staan heel veel foto's (allemaal zelf gemaakt) Inderdaad staan daar grove handwerkingen op, met alle soorten bitten. Ik heb er zelfs bijzetteugels opstaan! Maar over het algemeen valt het grove wel mee.....
Laatst bijgewerkt door CattleBitch op 29-08-06 02:38, in het totaal 1 keer bewerkt

CattleBitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 02:07

iski schreef:
CattleBitch schreef:

Dream on..... Blijf vooral thuis zitten, deur op slot, tv uit, geen internet. Als u echt zo'n bezwaar heeft, waarom zit u dan naast de jury volgende week? Boycot dat hele paardengebeuren zou ik zeggen, maak een statement!!
Dit heeft niet met opzettelijk geweld te maken. Dan mag je elke B-ruiter met kloppend onderbeen eruit gooien, alle maneges met slecht passende zadels en zaterdags 10 uur rijden, springruiters met smerige zweepjes, enduranceruiters zonder verstand, reiners (allemaal), mensen met honden op een flatje, ouders met ADHD kinderen die pillen gebruiken, etc etc etc.

De mens heeft wat mij betreft al jaren geen bestaansrecht meer verdiend, but who cares?

Ik lees liever je leuke stukjes die de mens/ruiter van zijn werkelijke kant laten zien, dan kun je nog eens lachen. Maar deze serieuze woorden passen niet bij je, sorry!

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 06:18

CattleBitch schreef:
Heb je trouwens toestemming voor het publiceren van deze foto? Ik denk dat de eigenaar niet voor niks zijn naam dwars over de foto gezet heeft... Volgens de copyrightwet is dit ilegaal, maar natuurlijk is dat niet echt belangrijk....

www.pearle.nl Clown Koe