[WN] Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Wennen aan western rijden na jarenlang Engels rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 21:46

Romkabouter schreef:
De vanzelfsprekendheid waarmee verkondigd wordt dat het zo IS, is wat me tegenstaat. Maar dat heb ik met alles als het engelse rijden weer als "dat is toch zo heel anders" betitelt wordt Knipoog

Ik ben trouwens bij de "engelse" ruiters net zo fanatiek om daar de vooroordelen over het western weg te halen Knipoog

Er staat alleen uitgelegt waar de onbalans die de meeste ervaren vandaan komt. Het is ook niet iets wat alleen mijn ervaring is maar de ervaring van de meeste dressuur ruiters die voor het eerst op een western zadel stappen. Tot nu toe beamen ze allemaal dat de onbalans veroorzaakt wordt door de andere zit en het missen van knie-wrongen.

Dat jij daar geen last van had kan ik begrijpen want jij hebt nooit ergens last van bij jou is alles altijd 1 pot nat. Haha! Haha! Cool

Maar dit keer zit je er gewoon naast Knipoog Het is namelijk maar heel normaal dat mensen opnieuw hun balans moeten vinden op een anders gevormd zadel. Dat heeft totaal niks met onafhankelijke zit te maken en ook niet met vooroordelen.
Je moet eens dat krampachtige vasthouden aan dat alles het zelfde is leren los laten! Niet alles is het zelfde! Het zijn nou juist de verschillen die het leuk maken Cool

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 08:34

@adrienne: klopt! Natuurlijk zijn er veel overeenkomsten tussen Engels rijden en western, want een paard is en blijft toch een paard. Maar het ging er idd nu juist om dat er verschil is in hoe je moet zitten, dat is gewoon een feit, en ik wilde eens horen hoe anderen dat ervaren. Door de reacties ben ik in elk geval al wat wijzer geworden, nl dat ik anders moet gaan zitten en niet moet proberen mijn dressuurhouding voort te zetten op een westernzadel. En dat dat niet kan omdat dit zadel een ander model heeft en de kniewrongen mist, is goed om je daar bewust van te zijn. Op die manier kun je ook gericht letten op wat je moet wijzigen, nl de manier van zitten!
Er zijn ongetwijfeld heel goede, misschien zelfs briljante ruiters, die zonder problemen op elk paard en elk zadel zo weg rijden, maar niet iedereen is gezegend met een dergelijk talent en gevoel! Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:39

weet je dat ik als westernruiter vreselijk veel moeite heb om goed te zitten op een engels zadel... Haha!
die beugels willen maar niet stil blijven hangen Lachen
terwijl ik er op mn western zadel geen enkele moeite mee heb.... en ik had voordat ik overstapte al 18 jaar engels gereden *schaam me diep dat ik niet meer op engels zadel kan rijden*

kan ook niet meer zomaar op een grote kwpn-er stappen en er mee wegrijden, dan stuiter ik er af.... Clown , die draf.... Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:44

Adrienne schreef:
Dat heeft totaal niks met onafhankelijke zit te maken en ook niet met vooroordelen.
Je moet eens dat krampachtige vasthouden aan dat alles het zelfde is leren los laten! Niet alles is het zelfde! Het zijn nou juist de verschillen die het leuk maken Cool

Zeker is niet alles hetzelfde, gelukkig maar Knipoog
Elk zadel zit net ff anders, maar dat komt naar mening mening dus echt niet door het engels c.q. western.
Dat ik de enige ter wereld ben die er geen last van heeft lijkt mij toch zeker niet Haha!

Maar het geschrevene komt gewoon op mij over als "as is" en dat is gewoon niet zo.

Adrienne schreef:
Dat jij daar geen last van had kan ik begrijpen want jij hebt nooit ergens last van bij jou is alles altijd 1 pot nat. Haha! Haha! Cool

Correct me if I am wrong,maar we rijden toch allemaal paarden hier Tong uitsteken

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:47

ik had aar totaal geen laast van toen ik overstapte.. maar nou reed ik altijd engels met een te lange teugel en te korte beugels.. anders zat ik niet goed..

ik stapte vorig jaar over op western en nu rijd ik echt met lange beugels en lekker ontspannen... was er dus gauw aan gewend geraakt (alleen de eerste keer toen het paardgek deed kon ik me nergens aan vasthouden --> zie aan je teugels trekken om hem stil te krijgen. en dat was wel eng) tegenwoordig pak ik de knop beet en laat het paard lekker zijn gang gaan (ben een betje een bangepoeperd na een paar keer pijnlijk gevallen te zijn bij mijn laatste engels lessen.. (vind het dus ook enger als een engels rijdend paard ervandoor gaat dan een western rijdend paard want dan heb ik geen knop om vast te pakken Tong uitsteken )

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:46

Romkabouter schreef:
Adrienne schreef:

Correct me if I am wrong,maar we rijden toch allemaal paarden hier Tong uitsteken

Ja zeker het paard is de overeenkomstige faktor, maar verder hebben we verschillende zadels, verschillende/andere hulpen, verschillende doelen en verschillende oorsprongen.
Daar heb jij het vaak erg moeilijk mee geloof ik. Haha! Haha!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:10

cissy schreef:
weet je dat ik als westernruiter vreselijk veel moeite heb om goed te zitten op een engels zadel... Haha!
die beugels willen maar niet stil blijven hangen Lachen
terwijl ik er op mn western zadel geen enkele moeite mee heb.... en ik had voordat ik overstapte al 18 jaar engels gereden *schaam me diep dat ik niet meer op engels zadel kan rijden*

kan ook niet meer zomaar op een grote kwpn-er stappen en er mee wegrijden, dan stuiter ik er af.... Clown , die draf.... Lachen

Ha haaaaa, dat heb ik nou ook op zo'n dressuurzadel, het is net of je niets onder je deriere hebt Knipoog De beugels wiebelen alle kanten op. Haha! Heb ook de grootste moeite om op zo'n grote wpn-er te komen die stijgbeugels hangen enorm hoog, en ik mis een knop om aan vast te pakken bij het opstappen Clown Maar ja ik zie dan ook veel gebruik worden gemaakt van vuilnisbakken ed. om op te stappen. En dan die gangen, alles even slungelig en bovenal vind ik ze iel, iedere keer verbaast het me weer hoe iel die grote paarden zijn als ik erop zit (wat ik overigens tot een minimum probeer te beperken Knipoog ). Nee, geef mij maar een heerlijk westernzadel op een mooie, compact en stevige quarter (of AIH). Cool

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:29

Adrienne schreef:
maar verder hebben we verschillende zadels, verschillende/andere hulpen, verschillende doelen en verschillende oorsprongen.
Daar heb jij het vaak erg moeilijk mee geloof ik. Haha! Haha!

Buiten de hulpen en doelen ben ik het met je eens, maar daarover worden wij het waarschijnlijk nooit eens Knipoog

Ik heb daar geen moeite mee, maar wel met vooroordelen in het algemeen Knipoog

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:52

het lukt me zelfs niet om op mn eigen paard met een engels zadel te rijden Ach gut

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:05

Het is idd wel een uitdaging om een keer op een andere manier bezig te zijn met paardrijden! Ook denk ik wel dat je paardrij kunst er op vooruit gaat Knipoog als het allemaal hetzelfde zou zijn, zou hier geen sprake van zijn!

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:23

Één ding! mijn zitbeenknobbels.. auw!!! na een wat langere rit voel ik ze door mij huid heen Boos!
hopelijk kom ik daar snel van af.. Clown

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 21:58

Basma schreef:
Één ding! mijn zitbeenknobbels.. auw!!! na een wat langere rit voel ik ze door mij huid heen Boos!
hopelijk kom ik daar snel van af.. Clown

Dat heb ik nu ook sinds ik western rijd! Moet zeker nog eelt op komen! Haha!

Verder goed nieuws: afgelopen vrijdag op een ander paard (met ander westernzadel) gereden en guess what: heerlijk gereden op deze super-paintmerrie!. Kon veel beter zitten en sturen en had tenminste weer het gevoel dat ik aan het rijden was!!! Haha!
Het komt dus vast goed!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 12:09

hallo allemaal,,,hier is nog iemand die na 22 jaar het wel bekeken had in de dressuurwereld...ik ben overgegaan op western en wat een bevrijding...joepie...niks tegen op engelse rijders maar wat een verschil...ik vind het een uitdaging om met een niet-western paard opnieuw "te leren rijden"... misschien hebben jullie dat ook?? en dan proberen te zitten vooral in de galop...je benen vliegen alle kanten op...het is maar goed dat ik redelijk kan doorzitten want na die tijd voel je het allemaal wel....maar ondertussen wat lessen gevolgd en zelfs mn paard door een poortje gekregen en de lijn ook weer vastgekregen tussen de poortjes...western geweldig....en wat ik nou zo leuk vind...je kan alle kanten op...ook als je geen western paard hebt...ik geef jullie allemaal gelijk ...het is heel erg wennen vooral het zitten, de rijhulpen, je teugels (want die zijn veeeeellll langer) maar ik denk dat als je doorzet dat je dan veel meer uit je paard kunt halen dan je denkt....

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-06 18:37

Ik rij altijd op hetzelfde paard en ze zit echt verder heerlijk! maar ik moet me nog aanpassen aan het zadel!! Haha! ja eelt dus!

plurkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 10:11

Ik ben na 27 jaar rijden overgestapt naar western. Ik had niet zo'n moeite met het zadel en mijn balans vinden, maar wel met de andere hulpen! Ik heb bijvoorbeeld behoorlijk in mezelf zitten vloeken de eerste keer dat ik les had en het paard in galop moest zetten. 27 jaar gereden en dan niet eens in een galop komen! Koe Gelukkig is dat nu wel anders... Haha!

Waar ik ook tegenaan loop is dat ik niet vaak genoeg kan oefenen naar mijn zin. Mijn eigen paard is ook al ouder en niet in denderende conditie meer. Rijd haar wel met western tack en western stijl, maar echt dieper gaan lukt gewoon echt niet. Dat is wel enorm jammer, maar ik ga haar er echt niet voor weg doen. Over een paar jaar is mijn jaarling klaar om in te gaan rijden en mag m'n oude dame met pensioen. Tot die tijd blijf ik in ieder geval ook lessen. En die buitenritjes die ik nu wel kan rijden zijn wel heeeerlijk relaxed Pling

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-06 19:04

Ik heb in het begin ook even gedacht dat het niets zou worden!! ja wat deed het paard, stil staan midden in de bak! Kreeg er geen beweging meer in Clown daar sta zit dan, HELP!! hoe bedien ik dit?! haha!
het is allemaal goed gekomen hoor! Ik rij nu met veel plezier! Haha!

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 08:12

Ik merk dat het ook wel heel erg aan je paard ligt! Ik rijd nu op een heel lieve merrie die eenhandig gereden is, dus goed reageert op teugels tegen de hals, en dat stuurt al een heel stuk makkelijker. Zij gallopeert ook aan op het kusgeluidje, dus da's ook makkelijk.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:14

simodi schreef:
Zij gallopeert ook aan op het kusgeluidje, dus da's ook makkelijk.

Is ook makkelijk bij de wissels... gewoon kusgeluidje backwards Clown

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 08:33

Anya schreef:
simodi schreef:
Zij gallopeert ook aan op het kusgeluidje, dus da's ook makkelijk.

Is ook makkelijk bij de wissels... gewoon kusgeluidje backwards Clown

Wat bedoel je daarmee?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 08:37

Dat je ook bij western gewoon een galopshulp hebt. Dat dat ook zeer handig is als je iets anders wil dan je paard in een andere gang zetten (van draf naar galop zal wel willen met kusjes) maar van stilstand of stap naar galop wordt al moeilijker en je komt jezelf met die kusjes tegen bij de wissels bijvoorbeeld. En wat als je contragalop wilt op alleen stemhulp? Of als het een takkeherrie is zodat je paard je niet hoort.

Ik weet dat er westernruiters zijn die stemhulpen gebruiken als volledige vervanging voor beenhulpen maar persoonlijk vind ik dat op zijn zachtst gezegd raar.

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-06 17:32

tja ik zie de verschillende hulpen (stem, been, teugel enz) ook meer als aanvulling op elkaar en niet als vervanging! Knipoog maar goed! je moet maar rijden zoals je het zelf prettig vind.

schattebol

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 10:15

Hier nog iemand die na een jaar of 6 engels rijden ( puur hobby) over is geschakkeld naar western. Nu de eigenaar van het paard waar ik op rij ( ik ben haar half pension) heeft nog geen western zadel. Dus rijden we nu de lessen met lange teugels, daar heb ik het vreselijk moeilijk mee, en een dressuur zadel. ( gelukkig komt er binnenkort een barefoot nevada Haha! ).
Buiten het feit dat ik het moeilijk heb met de teugels vind ik het wel veel leuker en ontspanender dan engels rijden. Wij rijden met een tinker die ook engels is opgeleid en hij vind het ook leuk om dit allemaal opnieuw te leren.

Wat ik wel vind ( en sorry als dit verkeerd overkomt voor de dressuur mensen) dat als je western rijdt je wel meer in contact staat met het paard en veel zachter ...
Maar dat kan een gedacht zijn, hoor.

update als we het nieuwe zadel hebben

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-06 10:20

Dat vind ik dus niet perse! Ik reed altijd Engels met een lichte aanleuning en doordat je benen tegen de buik van het paard aanliggen (bij western liggen ze "los", van het paard af), vind ik dus dat je minder voeling met het paard hebt! Wel moet je met western beter leren aanvoelen hoe je paard beweegt, dus reageert op je gewicht en kijken waar je heen gaat, want je kunt niet zondermeer vertrouwen op je handen als stuur, omdat het paard in feite "los" loopt en alleen van richting verandert als je dit aangeeft met je gewicht en teugel tegen de hals. Maar dit zal ook wel persoonlijk zijn en voor iedereen anders! Knipoog Ik leer in elk van beide manieren van rijden veel en zolang ik op een braaf paard zit is het ook leuk om dit uit te proberen. Het gekke is dat ik maar zelden mensen tegenkom die zowel Engels/dressuur als western leuk vinden! Ik vind uit beide disciplines bepaalde dingen aantrekkelijk.

_steffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 17:19

Ik rij nu een half jaar western waarvan ik eigenlijk denk dat het te kort is om te zeggen, van wat vind ik nou leuker! Vind het wel erg gaaf dat ik nu de mogelijkheid heb gekregen om western te rijden op het paard, waar ik nu als bijrijder op rij. Anders was ik daar niet zo snel ingerold en nu ben ik weer een ervaring rijker! Tong uitsteken Het bevalt mij wel erg! Haha! en daarbij moet ik ook zeggen dat het paard geweldig is hihi!

Bittle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-06 11:24

hoi, weet je wat me het meeste tegenviel,...weet niet of jullie dat ook hebben dat als je western gaat rijden nadat je altijd engels hebt gereden dat het dan net lijkt of je opnieuw moet leren rijden....klinkt krom...maarruh het is voor mij wel zoooo....