[WN] Wedstrijdmentaliteit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Re: Wedstrijdmentaliteit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 09:47

Jos schreef:
het systeem zegt dat je proffesional bent.
je geeft les, dus je bent prof.
maar waarom mag die persoon dan niet een proffesionele beginnersmentaliteit hebben ?

Goed gezien Jos. Misschien zit hier wel de krux van de situatie. Het systeem geeft aan wanneer je een Prof bent. Maar zou het niet veel meer uit attitude en menaliteit af te lezen moeten zijn? Zoals gezegd, je geeft les aan de zwakzinnige buurjongen voor, van mijn part € 1 per jaar en volgens het systeem ben je dan Prof.
Hopelijk dat het nieuwe systeem van indeling in klasse meer duidelijkheid gaat geven. Daarnaast hoop ik dat het ook meer plezier gaat verschaffen en iedereen plaatst op het niveau waarop ze rijden. Dat zal de competitie bevorderen, uitdaging kunnen zijn voor mensen die 'hogerop' willen maar ook duidelijkheid kunnen geven over het 'plafond' van de combinatie.

Even voor de duidelijkheid en om verdere misverstanden te voorkomen, mijn definitie van een proffesional is: iemand die full-time bezig is met het werken met paarden en daar z'n brood mee verdient. Les geven en trainer zijn is weer een andere zaak. Didactische vaardigheden ontbreken helaas vaak. Zelf goed kunnen rijden, desnoods op Europees niveau, zegt niets over de vaardigheden om de kennis over te brengen. Les geven is een vak op zich.

Ik zeg verder nergens dat je een proef niet af zou mogen maken, wie ben ik om te bepalen wat mag en niet mag, ik bedoel alleen maar dat ik het niet bij de status van proffesioneel rijden vind horen. Het komt op mij over van: ik heb ervoor betaald en zal de beker helemaal leeg drinken. En het is ook iets anders wanneer je een onderdeel in de trail waar je paard blijkbaar moeite mee heeft wèl afmaakt. En een slechte proef rijden is ook geen reden om te stoppen. Maar wat ik wel soms zie is een combinatie die giga de mist ingaat en een ruiter die maar door blijft gaan, adrenaline opbouwend aan alle kanten tot een verstandige jury ingrijpt en er een eind aan maakt. En, wederom naar mijn bescheiden mening, mag een proffesional dit niet laten gebeuren. DQ is DQ en alles wat daarna komt is training...en hoort per definitie niet op een wedstrijd thuis.

Overigens, over de andere zaken die ik benoemd heb waarvan ik vind dat het onproffesioneel gedrag is, zoals opzettelijk DQ om maar niet in de uitslagen vermeld te worden, hoor/lees ik niets. En let wel, ik vertaal hier niet alleen mijn eigen mening, ik schrijf op wat anderen zeggen maar niet durven te schrijven. Ik gebruik mijn eigen woorden en tja....het mag inmiddels bekend zijn dat ik me zelden een blad voor de mond neem.

En verder binnengekomen post:
Citaat:
Miijnheer Iski
Misschien kuntu zich in het vervolg onthouden van commentaar op mijn
wedstrijdmentaliteit. U weet niet wat mijn doel is en u kent mijn paard
niet. Wanneer u daar werkelik in geinteresseert bent, bent u bij deze van
harte uitgenodigd daar met mij persoonlijk over van gedachten te wisselen.
Heleen Burghout

Helaas Mw. Burghout, ik behoud mij het recht voor om commentaar te leveren op alles wat ik zie...Dat ook ik de dingen door mijn bril bekijk en daarmee een gekleurde kijk op de realiteit heb zal ik niet ontkennen. En als ik er naast zit zal ik ook ruiterlijk mijn fout erkennen.

@Anya: beperkt lineair denken? Of is het aangeleerd denken? Natuurlijk kan een paard plotseling in gedrag veranderen als gevolg van iets dat hij/zij alleen ziet en wij niet... En ik schreef ook over die knul in die inrijbak die alles super deed en wiens paard in de arena totaal ander gedrag liet zien...maar hij vervolgens ook. Jij beschrijft een situatie waarin je consequent bleef en niet toegaf aan de luimen van Lan. Da's iets anders lijkt me.

Lineair denken: zet een mens en een paard in een bak van 20 x 60 meter, span in het midden een lijn waar jij/hij niet overheen mag, maak aan de korte uiteinden een opening en leg in dat deel van de bak waar jullie niet staan een lekkere hap neer...en let wel, beiden sterven van de honger. De mens zal om zich heen kijken, beide in/uitgangen waarnemen, deduceren en omlopen. Het paard zal koste wat kost door die lijn willen breken.

@daantjuhhh: het houdt idd een keer op....de progressie neemt af en stopt ergens. Hoe je dat weet? Ik denk dat je door de jaren heen je eigen paard het beste kent, jezelf het beste kent (want ook aan ons leervermogen zit een plafond) en jouw trainer of trainers je, mits ze eerlijk zijn, de spiegel voor kunnen houden. Je hebt gelijk, eind van progressie is niet altijd het werkelijke eind. Het is dus aan ons te onderzoeken wat de blokkade in de vooruitgang is maar ook aan ons om, indien de blokkade bestaat uit het bereikte maximale aan mogelijkheden, te stoppen met meer en meer te eisen. Het is als met springpaarden...sommigen komen uiteindelijk wel over 180 cm...de meesten echter niet. De grens te zien en te accepteren is het motto.

@Yosan: met beginnersmentaliteit bedoel ik niets denigrerends. Ik doel op de mentaliteit van beginners. En die hoort per definitie leergierig te zijn en dus door te gaan ook wanneer het voor de hele wereld al lang duidelijk is dat er van een DQ sprake is. Beginners mogen wat mij betreft een wedstrijd gebruiken als training. Wat mij wel eens stoort zijn de prof's die rondlopen met een Air van "Kijk mij nou eens goed zijn" maar bij een overduidelijke fout in hun wedstrijd de rest van de wedstrijd als training gebruiken. Maar misschien bekijk ik het allemaal teveel vanuit de positie van een organisatie die al snel in tijdnood zit en de zaken vlot af wil werken. Maar ook hier beroep ik mij op geluiden langs de bakrand.

@Jessiejanes: En jij hebt blijkbaar tijd genoeg om mijn gezeik te lezen.. en misschien nu dus stiekum weer... Clown

@EC:..... Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:52

iski schreef:
Mijn mening? Ben je een Prof en merk je dat je een fout maakt en een DQ oploopt...maak er een notitie van en hou er onmiddelijk mee op. En laat het doorgaan tot aan het gaatje over aan beginners.

Dit is dus een mening die ik absoluut niet deel en het heeft niks, maar dan ook helemaal niks te maken met het woordje of titelje "prof"

"Proffesional" is de titel die je opgelegd krijgt omdat je geld verdient met je paarden. Dat heeft dan dus ook he-le-maal niks met je instelling op wedstrijden of met paarden omgaan in het algemeen te maken.
De link met mentaliteit leggen is hetzelfde om te zeggen dat je western rijdt als je een westernzadel hebt. Right

En ja, Iksi, JIJ bent ook prof volgens het "systeem"
Je voelt het mischien niet zo, maar met jouw vele andere "profs"

Dan over het stoppen als je een DQ hebt. Het paard weet echt niet dat het een DQ is hoor Haha!
Wat is dan de reden om te stoppen? Dat je iets minder vraagt in bv een stop ofzo kan ik me voorstellen en als het paard echt alleen maar onwillig is kun je ook beter stoppen omdat hij dan wel slechte ervaringen krijgt met de showring.

Maar anders gewoon lekker doorrijden en er een training van maken. Daar hebben ze een term voor:

fool 'm school 'm

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 09:53

ISKI: Wat is er jochie?? Heb je iets te heet gegeten?? Kom net uit bed, denk ik, ga even op bokt.... KRIJGEN WE DIT!!! Haha! Haha! Haha!
Nu sta ik dankzij jou ook nog met mn kop in dit forum.... pas op he.... Heb dan wel gekenuste ribben, maar nog wel een goede rechtse!!! Duivel Duivel Clown

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:02

voor mijn oudere wedstrijdpaard is een wedstrijd een test hoever we zijn
ik rij daar alleen reining mee en eigelijk rij ik altijd mijn proefjes uit

voor mijn jonge paard is het niet alleen een test maar ook een oefening
hij "moet" leren hoe een wedstrijd gaat, vreemde paarden om zich heen, vreemde opstakels(trail) en dat kan ik thuis niet oefenen
de brug thuis is anders als op wedstrijd, maar als de brug niet lukt sla ik die na proberen over en ga door met de rest, immers ook het hek is anders en wat ze nog meer voor gein verzonnen hebben
door veel trailparcoursjes te lopen went hij eraan
juist door niet door te drammen op die brug vind ik paardvriendelijk en gewoon netjes door te gaan met de rest zonder stressig te gaan doen

is een paard echt van slag of gaat tuig stuk dan is stoppen natuurlijk gewoon noodzakelijk

verder les ik nog steeds om te zorgen dat ik mijn paard optimaal rijd
veel bijleren kan mijn oudere paard niet meer, maar het blijkt wel dat als ik beter rij hij nog beter gaat lopen en zolang hij met plezier op de wedstrijd rond loopt blijf ik hem starten

als ik jouw stuk zo lees heb ik een echte beginnersmentaliteit, wat ik persoonlijk ook prima vind
ik hoef niet te winnen, ik ga voor de lol met mijn knol en hoef hem dus ook niet in zijn mond te raggen als het niet gaat

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:06

Roxannne schreef:
ISKI: Wat is er jochie?? Heb je iets te heet gegeten?? Kom net uit bed, denk ik, ga even op bokt.... KRIJGEN WE DIT!!! Haha! Haha! Haha!
Nu sta ik dankzij jou ook nog met mn kop in dit forum.... pas op he.... Heb dan wel gekenuste ribben, maar nog wel een goede rechtse!!! Duivel Duivel Clown

Gelukkig kan ik goed incasseren...hetgeen niet van iedereen gezegd kan worden.... Haha!

Klopt Rom, een paard weet niets van DQ's af. Fool'm School'm...volgens mij waren daar soms speciale dagen voor ingeruimd. Mijn vraag is of een wedstrijd zich daar ook voor leent. Velen denken van wel blijkbaar. Ik dus niet. Zou het dan een idee zijn om vaker Fool'm School'm days te organiseren zonder het wedstrijdelement?

maccie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:08

Pannenkoek schreef:
Afbeelding
De Bakrandridderdiscussie? Knipoog

dat is dus iets wat ik altijd erg vervelend vind, dat je er over wilt hebben of zeueren etc best, maar ga niet staan wijzen je lijd dara iemand hele erg mee af, je weet namelijk absoluut niet waar iemand het over heeft. en ik heb al geleerd als heeel heel klein meisje dat ik niet mag staan wijzen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:09

Het aangehaalde voorbeeld van paard dat hinder ondervindt van losgeschoten tuig gaat mij persoonlijk te ver. In je training stap je dan immers ook meteen af? Maar proef afmaken en dan dus kiezen voor stukje scholing vind ik alleen maar verstandig Verward Getuigt imo ook niet van beginners mentaliteit maar van gebruik maken van kansen om wat te leren. En DAAR komt de sport uiteindelijk toch van op een hoger niveau?
Qua Pro (what's in the name): opzettelijk DQ om een "lage" plaatsing niet in de lijsten te krijgen: gebeurt dat ECHT? Ik kan me daar niet zo veel bij voorstellen? Tiende worden is volgens mij nooit erg, mits de negen boven je gewoon beter gereden hebben. Tiende worden omdat je gewoon beroerd gereden hebt, tja dat is dan jammer, maar daar haal je je leermomenten weer uit. Weet je weer waar je aan moet werken.

Al met al zie ik het "probleem" van deze post eerlijk gezegd niet helemaal Verward

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 10:13

maccie schreef:
Pannenkoek schreef:
Afbeelding
De Bakrandridderdiscussie? Knipoog

dat is dus iets wat ik altijd erg vervelend vind, dat je er over wilt hebben of zeueren etc best, maar ga niet staan wijzen je lijd dara iemand hele erg mee af, je weet namelijk absoluut niet waar iemand het over heeft. en ik heb al geleerd als heeel heel klein meisje dat ik niet mag staan wijzen....

Sorry hoor...ik vroeg alleen maar waar ik de toiletten kon vinden.... Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:15

iski schreef:
Klopt Rom, een paard weet niets van DQ's af. Fool'm School'm...volgens mij waren daar soms speciale dagen voor ingeruimd. Mijn vraag is of een wedstrijd zich daar ook voor leent. Velen denken van wel blijkbaar. Ik dus niet. Zou het dan een idee zijn om vaker Fool'm School'm days te organiseren zonder het wedstrijdelement?

Een wedstrijd IS c.q. WORDT een fool 'm school 'm als je een DQ krijgt.

Het titeltje "wedstrijd" is ook opgelegd door de mens omdat ze een lintje krijgen als ze beter zijn dan een ander. Voor het paard maakt het geen drol uit.

Elke wedstijd zie ik als een fool 'm school 'm, dat lintje maakt niet uit. En ik denk dat dus de reden is dat velen doorrijden na een DQ. Ik tenminste wel, tenzij ik niet meer doorkom tot het paard op dat moment. Maar in training stop ik er dan ook mee.
Elk wezen heeft het recht op een off-day zo nu en dan.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:36

spatter schreef:

als ik jouw stuk zo lees heb ik een echte beginnersmentaliteit, wat ik persoonlijk ook prima vind
ik hoef niet te winnen, ik ga voor de lol met mijn knol en hoef hem dus ook niet in zijn mond te raggen als het niet gaat

Het zal wel niet je bedoeling zijn Knipoog
Maar ik ga wel om te winnen,maar heb ook heeelllll veel lol en rag hem niet in zijn mond als ik niet win. Cool

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 10:47

Leuk Biek, jou groeten uit Blijdorp.

Denk dat hier ook een ruiter aangehaald wordt die ik persoonlijk ken, en inderdaad een paard bij hem had, waarvan wij hoopten dat het beter zou gaan op wedstrijd.
De geschiedenis van het paard in kwestie is bizar maar dit terzijde.
Tijdens de jubileumshow van de Wran 2005, was dit paard voor het laatst geshowd, waarbij het toen ook goed ging in de in rij arena, maar bij binnen komst flipte van de jury’s.
Nu een jaar later, maar weer is proberen, in rij bak gaat nog steeds goed, jury ging nu ook iets beter, alleen nu raakte deze merrie volledig de weg kwijt op haar runs.
Deze hele kleine verbetering, zijn wij groots mee, en ook zeker trots op, gezien het feit toen deze merrie vier jaar geleden aanschaft werd, niet eens meer te rijden was, maar wel haar veulen bij ons heeft mogen baren, wat zij in die tijd bij haar droeg.

Oordelen over iemand die je ziet rijden, op een wedstrijd al dan niet wel lineair of niet, kan dus ook uiteindelijk een onprofessioneel oordeel zijn, daar de geschiedenis van dit betreffend paard en ruiter wel eens heel anders in elkaar kan zitten, dan het beeld waarop nu getoetst word (proef proberen uit te rijden) als een beginners mentaliteit gezien wordt.

In 4 jaar tijd is dit (on comfy voelende paard ) door een professionele aanpak met beginners mentaliteit dus, een merrie geworden die voor 60 tot 70% het reining leven weer een beetje aan kan, om het zomaar te zeggen. Graag trekken wij er nog een aantal jaren voor uit, om deze merrie straks 100% te kunnen showen, omdat ons geloof in haar, dat zij het kan, en beter is, dan de merrie waar wij regelmatig een lintje scoren.

Ik wil het stuk van Iski zeker niet weg bagatelliseren, maar het is net wat Jos ook aanhaalde, wij zijn ook trots op dit paard, wat wij er tot nu toe mee bereikt hebben. Nu thuis de proef geëvalueerd is, en de ruiter in kwestie gewezen wordt op de feiten, hoe het was, en wat het nu is, heeft deze zijn teleurstelling van die dag over boord kunnen zetten, door een stukje coaching wat zeker die ruiters nodig hebben, omdat deze gedoemd zijn te starten bij de professionals (de open klasse) vanwege het feit werkzaam te zijn in deze branche.

Door het systeem ingedeeld zijn bij de professionals, als gevorderde ruiter, bepaald per definitie niet, dat er een beginnermentaliteit ten grond slag zou kunnen liggen gezien de gegeven opmerkingen, voor het door rijden in een proef na een DQ. Ook deze ruiter zal eerdaags klaar zijn voor het stukje coaching wat ervoor nodig is, om zelfverzekerder over te komen, dat het oogwaarschijnlijke beginnermentaliteit achterlatende gevoel opwekt.

Dit wilde ik even kwijt.

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:07

[/quote]
Sorry hoor...ik vroeg alleen maar waar ik de toiletten kon vinden.... Haha![/quote]

Haha! dus jij was diegene die in de wedstrijd bak in de hoek stond te plassen Haha! Tong uitsteken

Deelnemers ervaren de dingen anders op een wedstrijd als toeschouwers....
Ik was tevreden hoe mijn haf het deed. En heb heerlijk bij hem op de grond gezeten tewijl hij zijn hooinet verscheurde, en toen als toeschouwer gekeken. Ik had een tevreden en relaxed paard bij me, en zolang ik er plezier in heb en mijn paard relaxed en tevreden blijft ga ik door Knipoog

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:21

smax schreef:
Deelnemers ervaren de dingen anders op een wedstrijd als toeschouwers....
Ik was tevreden hoe mijn haf het deed. En heb heerlijk bij hem op de grond gezeten tewijl hij zijn hooinet verscheurde, en toen als toeschouwer gekeken. Ik had een tevreden en relaxed paard bij me, en zolang ik er plezier in heb en mijn paard relaxed en tevreden blijft ga ik door Knipoog

Klopt ook Smax, alleen hoorde ik niet alleen kritiek van de toeschouwers, die zou ik sowieso in dit verband terzijde gelegd hebben, het waren ook de deelnemers zelf. Maar blijkbaar is het Not Done om man en paard te noemen en al helemaal niet wanneer het kritiek is.

@Peter V: Ja, en ik was dan ook hoogst verbaast toen ik zag wat er in de arena gebeurde in tegenstelling tot hetgeen ik in de inrijbak zag. Daar zag het er zo vreselijk mooi uit en kon ik ( Haha! ) van genieten. En ik ben er dus speciaal voor gaan zitten. Want in tegenstelling tot wat lijkt kan ik ook Reining als onderdeel goed waarderen. Toegegeven, ik heb alles en iedereen wel eens op de hak genomen, daar zie ik Bokt ook als een heerlijk middel voor, maar zachte handen, goede communicatie mooi uitgevoerde proeven heb ik respect voor. En achter ieder adrenaline-spuitend gebeuren ligt vaak een heel plausibele reden. Wanneer er nog groei in de mogelijkheden van dit paard zit zullen jullie het er zeker uithalen. Hij lijkt me alles al te kunnen...nu nog de angst weghalen lijkt de volgende opdracht.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:22

ik heb eens aan een "echte prof" gevraagd wat die in zulke situaties doen.
antwoord was: weg doen en een ander paard nemen.
mijn volgende vraag was: hoeveel eigen paarden heb je.
antwoord : geeneen Haha!

laat ons nou maar lekker trots zijn op onze paardjes, tevreden zijn over je behaalde winstjes, en met een lekker gevoel naar de volgende wedstrijd gaan.
niet iedere prof heeft hetzelfde doel.
wij zijn ook fulltime bezig met paarden en moeten er van eten, maar toch is het mijn doel om met de paarden die ik heb verder te komen.
op mijn manier, waar ik tevreden mee ben.
dat wij een wedstrijd gebruiken om een paard beter op een wedstrijd te laten presteren vind ik niet raar of onprofessioneel.
als we dat niet hadden gedaan , hadden we shiner meteen na de 1e wedstrijd wel in de prullebak kunnen gooien Ach gut
ik kijk wel altijd even de jury aan , en vraag desnoods wat ik wel en niet mag.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:28

iski schreef:
Hij lijkt me alles al te kunnen...nu nog de angst weghalen lijkt de volgende opdracht.

ja, maar waar doe je dat?

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:36

Ik vond het een prachtpaard, het viel ons op dat dit paard alles al wist en alvast voor de ruiter uit ging denken... Haha! Spinnen?? okey doe ik alvast... Vork

Geweldig ik heb ook zo'n merrie..... Haha! heerlijk karakter.

Citaat:
Roxannne schreef:
ISKI: Wat is er jochie?? Heb je iets te heet gegeten?? Kom net uit bed, denk ik, ga even op bokt.... KRIJGEN WE DIT!!!
Nu sta ik dankzij jou ook nog met mn kop in dit forum.... pas op he.... Heb dan wel gekenuste ribben, maar nog wel een goede rechtse!!!

Gelukkig kan ik goed incasseren...hetgeen niet van iedereen gezegd kan worden....

Pak van mn hart....... Pling Pling Het is inmiddels middag.. al wat gekalmeerd???? Haha! Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:41

iski schreef:
Zou het dan een idee zijn om vaker Fool'm School'm days te organiseren zonder het wedstrijdelement?

Nee... (ok,dat was wel héél kort door de bocht). Tot op zekere hoogte kan een fool'm school'm helpen... maar da's dan meer om 't paard aan vreemde locaties e.d. te laten wennen (wat je overigens ook zonder dat soort dagen kunt oefenen, kwestie van je paard op de trailer zetten en ergens anders gaan rijden, al was het maar de plaatselijke ponyclub).
Maar waar het mis gaat is bij de ruiter... de stress en spanning die een ruiter, ookal is 'ie nog zo ervaren en relaxed, heeft z'n weerslag op het paard, hoe je't ook wend of keert. En dát kun je dus niet oefenen... zodra het een foolem schoolem is, is die stress er nl. niet.. 't maakt toch niet uit.
Dus ja, er zijn genoeg gevallen denkbaar dat het geregdvaardigd en verstandig is om gewoon je proef uit te rijden. Er zijn ook genoeg gevallen denkbaar waarbij dat niet zo is en stoppen een betere optie zou zijn. Dat heeft in mijn ogen niets met pro of beginner te maken maar alles met logisch nadenken en 'horsemanship'.

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:47

Ssssssttt...niet verder vertellen maar ik heb dit weekend Reiners gezien die zonder te zagen, schoppen, kwaadheid en gekwetste ego's goede patterns reden.....

Maar niet alleen de Reiners, ook in alle andere disciplines zag het er rustig en beschaafd uit. Het kan dus wél.

Er was zelfs een Mannelijke Reiner die zonder sporen reed (chapeau Roel)....nou vraag ik je... en ik zag vandaag (zondag) een prachtige forse Paint met een dijk van een cowgirl die bij een onverwachte en zeker ongeplande bok niet haar paard door midden schopte of last kreeg van een teveel aan adrenalie maar met een lach die vanuit haar tenen moet zijn gekomen de teugels los liet, haar armen in semi-vertwijfeling de lucht in wierp en zo haar proef verder reed....geloof dat ze toch nog 3e geworden is...

Kijk, en zo hoort het en van mijn part noem je het dan toch sport i.p.v. hobby maar het is het plezier van dit soort ruiters en de rustige wijze waarop ze met hun paard omgaan dat een team van vrijwilligers aanspoort en motiveerd om de benen onder de kont uit te lopen en de gaten door hier en daar soms falende organisatie (mensenwerk) met plezier opvuld zodat jullie een show kunnen rijden en iedereen plezier heeft.

Het is een verademing om op dit soort 'kleine' shows te zien hoe de basis gevormd wordt voor wat later de elite van Western Rijdend Nederland kan worden....en ik hoop dat deze mensen dan hun normen in de omgang met hun paard niet verloren hebben.

Het zijn dit soort ruiters die eigenlijk de kampioenen van Nederland zijn.
Thanks for a Great Weekend.

Iski
dit heb je lang geleden ook ooit es geschreven... en toch mn proef doorgereden...

iski

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 11:53

Roxannne schreef:
Gelukkig kan ik goed incasseren...hetgeen niet van iedereen gezegd kan worden....

Pak van mn hart....... Pling Pling Het is inmiddels middag.. al wat gekalmeerd???? Haha! Knipoog
[/quote]
Jawel hoor. Wel leuk te zien hoe slechts 1 deel van mijn stelling uitgelicht werd. Weinig gelezen over mijn opmerking over het gedrag om na een DQ niet in de line-up te verschijnen of soms gewoon weg te blijven wanneer de ruiter weet dat hij/zij niet geplaatst is, of om opzettelijk een DQ te forceren om maar niet in de uitslagen vermeld te worden...Ja...deze info heb ik van de ruiters zelf, niet van toeschouwers.. Ook dat vind ik laakbaar gedrag en niet bepaald proffesioneel. Ik zal het maar nalaten te vermelden van wie ik de info heb, er staat inmiddels al een kruisje achter mijn naam omdat ik ergens eerder wel een naam genoemd heb en een mail gereproduceerd. Mocht niet. Ik heb nu een dikke foei... Haha!

@Yerry: kwam me idd vagelijk bekend voor.... Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:54

yerry schreef:
Ssssssttt...niet verder vertellen maar ik heb dit weekend Reiners gezien die zonder te zagen, schoppen, kwaadheid en gekwetste ego's goede patterns reden.....

Dit heb je lang geleden ook ooit es geschreven... en toch mn proef doorgereden...

Pffffffff ben blij met die laatste zin Knipoog
Want ik dacht dat ik iets had gemist zaterdag Cool

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:57

Het geld niet alleen in de reining in andere disiplines heb ik ook wel dingen gezien, waarvan ik denk van ... nou, nou moet het zo. Omdat de ruiter iets te laat reageerde en dan schrok dat ze al op een bepaald punt waren, dus dan moet het allemaal maar snel snel.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 11:57

Roxannne schreef:
Ik vond het een prachtpaard, het viel ons op dat dit paard alles al wist en alvast voor de ruiter uit ging denken... Haha! Spinnen?? okey doe ik alvast... Vork

Uh... showsmart noemen we dat en dat is dus net wat je níet wilt... beetje vervelend als je op x staat voor te bereiden om weg te rijden en je paard denkt dat een spin nu ook wel leuk zou zijn. Of maar vast wisselt terwijl je nog een derde circel moet ofzo...
Zodra je paard op dat punt is weet je dat je iets moet veranderen in je training en wedstrijdopbouw e.d. of dat je paard gewoon aan vakantie toe is.

@ Iski: Als het daadwerkelijk gebeurd dat men expres een DQ uitlokt om maar niet in de line-up te hoeven, dan heb ik van zo'n persoon geen hoge pet op idd. Hoe je 't ook noemen wilt, onsportief komt zowiezo als eerste bij me op. Ik heb 't nooit gezien/gehoord, maar ik ben dan ook niet zo met anderen bezig op een wedstrijd, maar alleen met m'n eigen paard en prestaties.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:00

Ik weet het Francis, ik heb zelf ook zo'n merrie, erg vervelend dat weet ik ook. Maar toch val ik op dit soort paarden, achter dit soort paarden zit vaak een langdurige training, helemaal als ze ook nog eens vrij hoog in de rangorde staan.

helaas (??) tellen voor sommige mensen alleen maar de beruchte 4 minuten die een proefje duurt.

Citaat:
@ Iski: Als het daadwerkelijk gebeurd dat men expres een DQ uitlokt om maar niet in de line-up te hoeven, dan heb ik van zo'n persoon geen hoge pet op idd.

Hier heb ik ook nog nooit van gehoord, wat zou een reden kunnen zijn om dit te doen??

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:06

Blaze schreef:
spatter schreef:

Het zal wel niet je bedoeling zijn Knipoog
Maar ik ga wel om te winnen,maar heb ook heeelllll veel lol en rag hem niet in zijn mond als ik niet win. Cool

nee, zo was het inderdaad ook weer niet bedoeld!
de kunst is het uiterste uit je paard te halen zonder maf gedrag en natuurlijk is het leuk om dan van de jury te horen dat hij het ook goed vond
maar vind hij dat niet en heb ik voor ons doen goed gereden is het voor mij toch een geslaagde run
en vind hij het wel maar waren er tig ruiters nog beter is dat ook niet erg en heb ik waarschijnlijk genoten van hun proeven
om te winnen zal ik een ander paard aan moeten schaffen en dat doe ik lekker niet Haha!

iski dat van die opzettelijke DQ ken ik niet, kan daar dus ook niets over zeggen
ik kom eigenlijk altijd terug voor de prijsuitreiking, dat hoort erbij, hoemeer ruiters hoe leuker voor de prijswinners ,ook voor het publiek en dus voor de organisatie

heb je nu pas je eerste foei? Haha!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 12:10

Hmm sta er toch een beetje van te kijken dat niemand ooit heeft gezien of gehoord dat men inderdaad een DQ rijd om niet te laag te eindigen.het heeft zelfs in * De Quarter* gestaan dan men vindt dat je dat moet doen op bepaalde shows Cool
En ja het gebeurt ook vaak dat mensen dan niet in de lineup verschijnen en dat is jammer en toch ook een beetje disrespect naar je *tegenstanders*tonen.