[WN] welke trainer voor jullie jonge paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silvester

Re: welke trainer voor jullie jonge paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 22:43

SuzanneAAHCH schreef:
anika schreef:
Als ik een jong beesje heb dan wil ik het zelf doen maar als het naar een trainer zou moeten dan vind ik het bij Mireille wel heel prettig gaan. En ze heeft onzetend veel geduld dat is ook fijn.
Hier nog iemand Haha!

En nog iemand!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-06 23:39

In mijn "leven met paarden" heb ik tot nu toe 7 paarden helemaal zelf mak gemaakt en beleerd. De meesten kende ik reeds van veulen af aan. 4 van deze paardjes waren volbloed arabieren.

Vorig jaar heb ik voor het eerst besloten een 5 jarig paard zadelmak te laten maken. Nadat het kort kennis had gemaakt met zadel en ruiter ben ik vervolgens zelf de beginnende basis bij gaan brengen d.w.z. stap, draf, galop en buitenritten. Dit voorjaar heb ik haar in training gegeven zodat de basis er
goed en consequent ingereden kon worden.

Zelf ben ik ook bezig met het inrijden van mijn andere volbl. arabier. Het mak maken blijf ik erg leuk vinden. Deze Arabier is in mei 4 jaar geworden, dus hebben we nog tijd zat om de eventuele ingeslopen foutjes naderhand te corrigeren. Knipoog

Qua training hebben we goede ervaring met Monty Roberts Nederland en Karel Bauer! Er wordt rekening gehouden met het karakter van het paard e.d., e.e.a. wordt duidelijk uitgelegd ook tijdens de trainingen, dus erg leerzaam voor paard en eigenaar!!

Klein nadeel van het in training geven.....je paard wordt net ff anders getuned dan dat je zelf gewend bent Ach gut Haha! . Maar ja....dit weegt natuurlijk niet op tegen de grote voordelen!! En die knopjes, die vinden we wel weer Tong uitsteken !

meikie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 08:04

Ik heb mijn inmiddels 5 jarige merrie zelf zadelmak gemaakt en toen verder in laten rijden door sylvia Pardys. Ik kan niet anders zeggen dat ze het super heeft gedaan. Op een gegeven moment mocht ik erop en kreeg ik twee maanden lang bijna elke dag les. Net zolang totdat ik het vertrouwen had dat we zelf verder konden. Nu staat ze daar nog op stal, het is zo goed bevallen dat ik blijf, we hebben nu een keer per week les. Ik reed engels en heb in die twee maanden ook de beginselen van het western rijden geleerd, dat ging mooi samen op dus. Heb al veel geleerd van mijn jonge paardje!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:23

Ik zou het niet zelf doen als je er geen ervaring mee hebt. En 1 paard in de paar jaar zadelmakmaken noem ik geen ervaring Haha! Er kan veel fout gaan, en dan zit je met de gebakken peren. Het zadelmak maken legt de basis voor je paard waar hij de rest van zijn leven mee moet doen. Dit was voor mij in elk geval de investering wel waard om het goed professioneel te laten doen. Op de lange duur heb je er alleen maar voordeel van. Ik heb vaak genoeg gezien hoe prof's de puin moeten ruimen van mensen die het zelf dachten te kunnen. Dus mijn advies, laat het een ervaren zadelmakmaker doen die je kunt vertrouwen. Er zijn hier inmiddels al diverse namen genoemd, lijkt me stug dat daar geen geschikte kandidaat tussen zit. Vaak kun je er zelf na 2 weken al op en krijg je nog begeleidende lessen ook. Ideaal toch!

CounTree

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 14:40

Jolande ben het helemaal met je eens. Zadelmak maken dat doe je niet zomaar, fouten zijn zo gemaakt.
De paarden die ik zadelmak heb gemaakt kende ik al jaren alvorens ze de leeftijd voor het echten rijden hadden. Eigenlijk draait het om consequente opvoeding, spelenderwijs in de loop der jaren zorgen voor een mak en betrouwbaar paard, voorbereidingen treffen zoals "schrik trainingen" en goed grondwerk. Dat scheelt enorm vooral qua wederzijds respect en vertrouwen en dus heb ik dan al een flinke voorsprong op het "echte" werk.

De 5 jarige had ik dus net en we kenden elkaar dus lang niet goed genoeg! De kans op het maken van grote fouten door een verkeerde inschatting neemt hierdoor enorm toe en dat vond ik eeuwig zonde bij deze puber! Vandaar dat ik die ook heb laten doen! Dit bleek een wijze keuze, want madammeke wist natuurlijk allang hoe sterk ze zelf al was met haar 5 jarige gespierde lichaam. En als de training dan goed gebeurt heb je er uiteindelijk alleen maar voordeel van!!!
Laatst bijgewerkt door CounTree op 14-07-06 18:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:01

Jolande schreef:
. Ik heb vaak genoeg gezien hoe prof's de puin moeten ruimen van mensen die het zelf dachten te kunnen.

Ik ken helaas even veel "hobbyisten" die het puin hebben kunnen ruimen van een "trainer" die beweert te weten waar hij/zij mee bezig is!!

Dat "die hobbyisten" niet weten waar ze mee bezig zijn is iets waar vaak mee wordt geschermd door "professionele" trainers. En even zo vlot krijgen collega trainers OOK nog eens een veeg uit de pan over hun onkunde. Sorry, maar dat soort uitspraken gaat er bij mij dus niet meer in.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:06

wij hebben het niet zelf gedaan..bij een profecioneel iemand: eric van rixtel Haha! is heel erg goed bevallen..ze lopen (van iedereen waar ik het ook van gehoord heb die het ook daar heeft laten doen) netjes rond en ontspannen..en dat was bij ons ook zo!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:09

Jolande schreef:
Het zadelmak maken legt de basis voor je paard waar hij de rest van zijn leven mee moet doen.

Ben ik niet met je eens.. de opvoeding en het grondwerk legt de basis voor de rest van zijn leven. Daar realiseer je vertrouwen, een goed opgevoed paard, een paard dat niet door je heen loopt, een paard dat oplettend maar vriendelijk is. Heb je dat goed voor elkaar is zadelmak maken een zaak van erop gaan zitten. Daarna moet je ook nog kunen rijden, maar dat is weer een ander hoofdstuk.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:12

Precies Anya, dat is ook mijn ervaring (tot nu toe)!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 15:24

ik maak dus één keer in de paar jaar een paard zadelmak, zelf
zogauw het enigsinds gaat neem ik hem mee naar les voor aanwijzingen
de laatste 4 heb ik van veulen af aan gehad

waar ik moeite mee heb wat betreft wegbrengen , is dat een paard in een paar weken nogal wat voor zijn kiezen krijgt
ik rij mijn 3 jarige 1 x in de week a 1 x in de 2 weken en dan maar kort en na een paar maanden is hij zadelmak, kent de beenhulpen en teugelhulpen, alles op het gemak
met 4 jaar begin ik hem wat fanatieker te rijden en meer te vragen en met 5 jaar moet hij aan het "werk"

dat wil niet zeggen dat ik ze met 4 jaar niet al eens mee neem op een wedstrijd of een flinke buitenrit
allemaal om het paard duidelijk te maken dat met mij uit rijden gaan inhoud dat we leuke dingen gaan doen

anya ben het helemaal met jou eens!
de normale omgang(dat is als het goed is de opvoeding en het grondwerk) is het allerbelangrijkste, dan is het rijden maar een stapje in het hele verhaal

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:01

Mac schreef:
Jolande schreef:
. Ik heb vaak genoeg gezien hoe prof's de puin moeten ruimen van mensen die het zelf dachten te kunnen.

Ik ken helaas even veel "hobbyisten" die het puin hebben kunnen ruimen van een "trainer" die beweert te weten waar hij/zij mee bezig is!!

Dat "die hobbyisten" niet weten waar ze mee bezig zijn is iets waar vaak mee wordt geschermd door "professionele" trainers. En even zo vlot krijgen collega trainers OOK nog eens een veeg uit de pan over hun onkunde. Sorry, maar dat soort uitspraken gaat er bij mij dus niet meer in.

Nou ik weet nog niet zo net wat je nu zegt. Je hebt pro's en lui die zich als pro voor doen. Jolande heeft het over mensen die professioneel paarden zadelmak maken met een reputatie die dusdanig goed is dat ook nu nadat ze toch al jaren een western stal hebben er nog steeds mensen komen met ook dressuur en spring paarden om zadel mak te maken. Waar mensen van uit zelfs duitsland heen komen van wegen de goede naam.
Ze heeft het niet over de eerste de beste trainer die net zo min ervaring heeft met zadelmak maken als een hobbyist.

Ook ik kan beamen dat er veel fout gaat. ook ik heb ze voorbij zien komen en wel steigerend bokkend slaand naar de omstanders met truken dozen van hier naar Tokio. Levens gevaarlijk. En waren dat paarden gereden door prof prutsers?????? Nee gewoon door mensen met de beste bedoelingen maar gewoon niet ervaren genoeg.

Anya schreef:
Jolande schreef:
Het zadelmak maken legt de basis voor je paard waar hij de rest van zijn leven mee moet doen.

Ben ik niet met je eens.. de opvoeding en het grondwerk legt de basis voor de rest van zijn leven. Daar realiseer je vertrouwen, een goed opgevoed paard, een paard dat niet door je heen loopt, een paard dat oplettend maar vriendelijk is. Heb je dat goed voor elkaar is zadelmak maken een zaak van erop gaan zitten. Daarna moet je ook nog kunen rijden, maar dat is weer een ander hoofdstuk.

Dit klopt echt niet, natuurlijk is de opvoeding belangrijk maar het goed zadel mak maken en inrijden is zeker zo belangrijk. Als je een goed opgevoed paard verkeerd inrijd, bv hij maakt wat mee wat je niet goed oplost en leert daar door stijgeren en bokken. Daar heb je de rest van je paards leven "plezier" van want in elke stress volle situatie zal dit paard terug grijpen naar wat hij geleerd heeft stijgeren en bokken!
Dan kan hij nog zo goed gemanierd zijn aan de hand maar onder het zadel krijg je nooit meer een 100% betrouwbaar paard!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:07

Als je zelf in staat bent om op een verantwoorde manier de opvoeding en het grondwerk te doen (zoals Mac dat bijv. zelf doet) dan ben je ook wel in staat om het paard zelf in te rijden (anders zou je wel een oen zijn)...

Als je beiden niet kan (dus niet grondwerken, niet opvoeden) dan zal je ook wel niet kunnen inrijden..

En ik wil zeker niet beweren dat pro's hierin altijd beter zijn dan de hobbiest, of omgekeerd. Het ligt er maar net aan wie je treft.
Als ik het al zou laten doen, zou ik er iedere minuut zelf bij willen zijn...

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:11

De ene prof is de andere niet, da's wel duidelijk Knipoog . Zoals ook de ene hobbyist niet de andere is.

Ik denk dat wat Anya bedoelt is dat het erop gaan zitten en ermee wegrijden niet zo'n "big deal" is als mensen vaak doen geloven, zeker niet ALS je grondwerk/voorbereiding in orde is. Dan ligt het er op stappen in het verlengde daarvan. Ik zag er ook best tegenop om er voor het eerst op te gaan zitten maar achteraf denk ik "was dat nou het Moment Supreme waar iedereen je zo voor waarschuwt?"

*edit: zie ook Cer Haha! *

YDWINE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:15

Bij mij op tsal laten ze dat door Sake van de Wal doen, van de Syvester Ranch. Met goede resultaten!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 16:32

Precies Mac dat bedoel ik. Lan keek niet op of om toen ze er op gingen zitten. Wiz keek niet op of om toen ik erop ging hangen. Bitje... geen probleem. En voor ik erop ga zitten én rijden heeft hij al een poosje aan de lange lijnen gelopen, snapt het begrip sturen en het begrip van gang wisselen en ho.

En ik eindigde niet voor niets mijn zin met ... "natuurlijk moet je daarna ook nog kunnen rijden, maar dat is een ander verhaal".

Ik heb ze ook gezien... de professionele inrijders. Komen op stal. Klimmen op je paard, gaan daar zeker niet relaxed mee om en ja inderdaad... paard is zadelmak. Met angst in de ogen. Uitzondering? Nee. Er zijn hier in de regio twee mensen die zo werken. Voor de engelse sport toevallig, maar het had ook western kunnen zijn. Het is gewoon niet mijn manier en ik geloof niet dat je er een fijn paard aan over houdt.

Ik ken ook quarters die erg onfijn ingereden zijn. En nog altijd niet happy reageren op ruiters die erop gaan zitten. Ook geen uitzondering dus.

Tuurlijk zijn er ook profs die keurig inrijden. Als ik het niet zelf zou doen zou ik het Constans laten doen. Of Mehlika. Of ik zou een andere niet prof vragen: Sonja. In ieder geval allemaal mensen waarvan ik weet dat ze de tijd nemen, rust hebben en eerst vriendelijk vragen.

Maar ik ben zo'n eigenwijze non pro die het lekker zelf doet Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:24

Smoske schreef:
Volgens mij ben ik één van de weinige die haar paard niet zelf durft zadelmak maken...ik ben gewoon bang dat ik 'iets fout' doe.Ik ben wel van plan om op voorhand te laten wennen aan het zadel maar er voor het eerst op kruipen zal ik niet alleen ondernemen. Het fijnste lijkt me om samen te kunnen werken met je trainer. Dan ben je er toch bij betrokken maar sta je er niet alleen voor en krijg je proffesioneel advies.

dit is precies zoals ik het ook wil doen!

staldo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-06 22:44

Mireille vind ik een hele goede trainer! alleen die is natuurlijk niet heel erg in de buurt waardoor je er ook niet zo veel heen kunt....das dan ook weer jammer!

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 11:15

Mijn paard is net bij Jimmy vd Hoeven van de Kalverhoek geweest! Hij heeft hem in 3 maandjes gewoon heel rustig aan de basisdingen geleerd. Ben er heel erg tevreden over.
Mijn paard is nu weer lekker vakantie aan het vieren tot volgend voorjaar. Maar na 2 weken in de wei hebben gestaan kon ik hem er zo uitplukken en mee wegrijden. Hij deed geen stap verkeerd.
Volgend jaar gaat hij nog 1 of 2 maanden naar Jimmy om hem weer even op te pakken.

Mloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 20:27

Mijn jonge paard is ingereden en getraind bij Paul Derrez. En dat is echt super gedaan. Ondanks dat mijn paard een enorme stresser is. Hij is super braaf, doet alles goed. Ik ben er bijna altijd zelf ook bij geweest om te kijken en te leren en ik was heeeeel erg tevreden!

trippeltrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 20:44

Onze jonge hengst (3 jaar) is getraind door Wendy Roos van rosehorsetraining. Super!

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 14:51

ik vind het leuk om het zelf te doen. heb het ook wel een aantal keer gedaan, maar ik begin er niet meer aan. als ik nu een paard moet laten inrijden zou ik het overlaten aan jimmy v/d hoeven. het bevalt me gewoon hoe rustig hij dat doet.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 15:06

trippeltrap schreef:
Onze jonge hengst (3 jaar) is getraind door Wendy Roos van rosehorsetraining. Super!

Wat was er goed aan de manier waarop zij dat deed?
Als je alleen maar een naam roept en "super" zegt, worden wij er niet veel wijzer van Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:05

Ik heb met mijn paardje geprobeerd een middenweg te zoeken. Ik wilde graag zelf ervaring opdoen met heel groene paarden, maar durfde daar niet mijn paard aan op te offeren. Ik had hem naar een prof kunnen brengen, maar dan had ik zelf niks geleerd.

Ik heb hem eerst op de plek waar hij is opgegroeid zadelmak laten maken met de allereerste knopjes erbij. Het was voor hem wel prettig om in een bekende omgeving en door bekende mensen zadelmak gemaakt te worden.
Daarna ben ik met hem naar een andere trainer dichterbij huis gegaan om hem echt te beleren. Dat wilde ik zelf doen, maar wel met heel veel begeleiding. Ik kon zelf alles doen, maar als ik fout bezig was of een vraag had, dan kon ik direct hulp krijgen.

Deze manier is me heel goed bevallen. Ik heb ontzettend veel geleerd en ik zou het een volgende keer weer zo doen. Misschien kan ik dan wel meer zelf doen.

nappie16

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:18

mijn paardje van 3 staat in training bij mike hens (mh-stables belgie) ben er erg tevrede over hij doet het lekker rustig aan en geeft het paard veel tijd. ik zelf rij haar 1 keer per week onder begelijding van mike. het gaat erg goed!

trippeltrap

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 22:09

Wranglerbutt schreef:
trippeltrap schreef:

Wat was er goed aan de manier waarop zij dat deed?
Als je alleen maar een naam roept en "super" zegt, worden wij er niet veel wijzer van Haha!

De vraag was toch wie als trainer ? Maar als je wil dat ik zoals iedereen een heel verhaal ga vertellen over hoe rustig ze met ons paard omgaat etc dan wil ik dat nog wel even zeggen hoor.

Goed; grondwerk op de eerste plaats daarna heel rustig naast het paard en na verloop van tijd als er "wederzijds vertrouwen" is er pas op. (Hij was erg bang voor de singel dus hij heeft de eerste paar keren toen hij alleen het zadel erophad flink gerodeo'd.) Wel zijn wij er elke keer (ca. 6 x per week) zelf bij geweest om samen met onze hengst te leren. Hij heeft bij haar een maand in stalling gestaan en toen is hij naar huis gekomen. Hier hebben wij nog zo'n 3 x per week "les" van haar om verder in te rijden. Het hele begin heeft Wendy dus gedaan en vanaf nu samen.