[WN] Dressuur = geld. Western ook?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Dressuur = geld. Western ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:38

Rianneke schreef:
ikijk maar eens naar al die vrachtwagens op hoger niveau! dan kan je het toch niet maken om daar met je trailer tussen te gaan staan Clown

Ik zou niet weten waarom niet Sigaar

Nisan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:53

Met je "oude" (liefst oerlelijke) trailer + auto ertussen gaan staan en dan...
het blauwe lintje pakken, das toch juist kicken??? Haha! Knipoog

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 16:20

paardrijden kost inderdaad geld want een eigen paard moet goed onderhouden worden, je wilt lessen om beter te kunnen rijden, enz...en of dat nu voor dressuur is, western, mennen, elke tak van de sport zal zijn eigen kostenplaatje hebben.

Maar zou je er minder bijhoren omdat je niet met een duur paard of duur materiaal komt aanzetten?? Helemaal niet, het gaat om de passie voor je paard! Of dat nu een paard is van 10.000 euro of eentje van 1000 euro, mensen die op je neerkijken omdat je MAAR een goedkoop paard hebt....nou, die zijn dom en het zegt meer over hun dan over jezelf!
En helaas...zulke mensen heb je nu éénmaal in elke sport denk ik...

Tuurlijk zou je misschien verder kunnen geraken door veel geld uit te geven aan een paard dat 'alles zou kennen' en beter gangwerk heeft maar geeft dat zoveel meer voldoening? Je hebt er niets voor moeten doen...tevens hoor ik wel eens zeggen dat dit succes van kortere duur is dan wanneer je er zelf met je eigen 'goedkoop paard' naar toe geleefd hebt en samen er alles uitgehaald hebt dat mogelijk is.

Natuurlijk moet je ook op een gegeven moment rekening houden met de capaciteiten van je paard? Niet elk paard kan misschien het topniveau aan maar wil je dat bereiken ten koste van je eigen paard? ...

Succes met je paardje, en stop zeker niet met de paardensport door wat anderen zeggen!!!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:28

Smoske schreef:
Tuurlijk zou je misschien verder kunnen geraken door veel geld uit te geven aan een paard dat 'alles zou kennen' en beter gangwerk heeft maar geeft dat zoveel meer voldoening?

Je hebt er niets voor moeten doen...tevens hoor ik wel eens zeggen dat dit succes van kortere duur is dan wanneer je er zelf met je eigen 'goedkoop paard' naar toe geleefd hebt en samen er alles uitgehaald hebt dat mogelijk is.

Pardon!!?? Sorry hoor maar waar haal je die wijsheid vandaan!!??

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 17:47

anika schreef:
Smoske schreef:
Tuurlijk zou je misschien verder kunnen geraken door veel geld uit te geven aan een paard dat 'alles zou kennen' en beter gangwerk heeft maar geeft dat zoveel meer voldoening?

Je hebt er niets voor moeten doen...tevens hoor ik wel eens zeggen dat dit succes van kortere duur is dan wanneer je er zelf met je eigen 'goedkoop paard' naar toe geleefd hebt en samen er alles uitgehaald hebt dat mogelijk is.

Pardon!!?? Sorry hoor maar waar haal je die wijsheid vandaan!!??

Sorry hoor, is niet fout bedoeld en jammer dat je er meteen zo op vit...

Ik schreef: 'Ze hebben mij eens verteld dat...' en eerlijk gezegd kon ik me er achteraf ook wel in vinden. (natuurlijk is het niet allemaal wit of niet zwart)

En het argument dat ik erbij kreeg was: het is niet omdat je een paard koopt dat alles al kent (en je waarschijnlijk dan ook véél betaald) je daarom ook hiermee de top kan rijden, niet elke ruiter is hetzefde en als je zelf niet alle knopjes beheerst en niet de juiste begeleiding krijg kan zo'n paard 'bergaf' gaan en is je succes met je dure aanwinst dus van korte duur.

Maar als je zelf met je eigen paard eraan blijft werken ben je vaak beter op elkaar afgestemd en behoud je makkelijker een bepaald niveau.
Daarbij ben ik van mening dat je er toch meer plezier aan beleeft als je zelf bepaalde dingen hebt kunnen bereiken met je paard en niet meteen als het niet goed gaat met een paard het inruilt voor een ander. Want dat is wat de meeste mensen vaak bedoelen met: 'doe die toch weg, koop een ander'.
Alsof het allemaal zo vanzelfspreken is en makkelijk gaat.

Maar dat is voor iedereen persoonlijk hé. De 1 wil met zijn haffie zo ver mogelijk komen, de ander wil investeren in een paard dat bv. alles al kent.
Sorry als je je door mijn uitspraken aangevallen voelt, ik heb misschien hetgeen ik bedoel, niet goed onder woorden gebracht.

Wat ik wilde zeggen is dat het niet vanzelfsprekend is dat 'investeren in duur' = meer aanzien/succes op zal leveren.

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 19:11

Denk dat het met western ook wel om geld gaat maar toch minder dan hoe het er in de dressuur aan toe gaat.
Vooral op hoger niveau kan je dressuurwedstrijden zelden gezellig noemen en lopen veel elkaar aan te kijken of ze stront zien Clown Vind dat met western toch anders. Lijkt of die elkaar meer gunnen, dressuur is meer om te kijken wie het duurste paard heeft met de beste afstammelingen (uitzonderingen daarbij gelaten)

Staleigenaresse waar ik reed is een aantal keer ned. kampioen geweest, deed mee aan het EK en heeft een uitnodiging gehad voor de Wereld kampioenschappen in amerika.
Heeft het ook niet breed in die tijd gehad en al het geld ging eigenlijk in de paarden zitten, naar amerika kon ze ook niet aangezien de reis gewoon niet te betalen is maar toch is ze behoorlijk ver gekomen.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 23:31

Aangevallen is een groot woord teleurgesteld dat iemand zo'n idee heeft ja. Maar als je iemand iets uit wil leggen over bepaalde dingen moet je het inderdaad iets anders formuleren. Ik heb beide meegemaakt groen met een groen paard dat was niet makkelijk. Was een haffie was daar na 1,5 jaar mee uitgeleerd. Daar kon ik niet veder meekomen. Verkocht aan mensen die half dressuur half western rijden. Gaat heel goed met hun en hebben er heel veel schik van. Voor mijn haffie ook fijn want die heeft een leuker leven nu. Dat is ook de rede waarom ik over ben gestapt op quarters/ paints dus in mijn geval. Ik wil reining rijden.

Heb nu een paard wat alles kan maar dat is echt niet makkelijk om die goed te rijden en alle knoppen te vinden. Vandaar dat ik zeg op jou opmerking dat je er zelf dan niks voor heb moeten doen. Ja dat schiet in het verkeerde keelgat. Want ik moet daar heel veel voor doen. En mijn eigen ervaring en ik spreek hierin niet voor een ander mischien nog wel meer dan een paardje wat je alles nog bij moet brengen. Je moet in hoger tempo leren en jezelf ontwikkelen met een paard wat alles kan. Het is niet ga er maar op zitten en het loopt wel. Maar nogmaals dat ik mijn mening.

No hart feelings!;) Wilde alleen iets uit de wereld helpen. Bloos

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 08:59

Quarterh0rse schreef:
Denk dat het met western ook wel om geld gaat maar toch minder dan hoe het er in de dressuur aan toe gaat.
Vooral op hoger niveau kan je dressuurwedstrijden zelden gezellig noemen en lopen veel elkaar aan te kijken of ze stront zien Clown Vind dat met western toch anders. Lijkt of die elkaar meer gunnen, dressuur is meer om te kijken wie het duurste paard heeft met de beste afstammelingen (uitzonderingen daarbij gelaten)

hier ben ik het helemaal mee eens! het gaat ook allemaal iets relaxer naar mijn mening! in augustus is er weer een clinic van western hier in de buurt en daar ga ik zeker weer kijken!!! zit er zelfs over na te denken om ook over te stappen met mijn paard ookal is ze eigenlijk te groot/lomp voor western...gewoon vanwege de gezelligheid die je bij dressuur eigenlijk niet vind!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 09:28

Bij dat soort berichten vraag ik me altijd af waar jullie dan dressuur rijden Haha!

Bij ons maakt het namelijk geen verschil Cool

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 10:13

anika schreef:
Heb nu een paard wat alles kan maar dat is echt niet makkelijk om die goed te rijden en alle knoppen te vinden. Vandaar dat ik zeg op jou opmerking dat je er zelf dan niks voor heb moeten doen. Ja dat schiet in het verkeerde keelgat. Want ik moet daar heel veel voor doen. En mijn eigen ervaring en ik spreek hierin niet voor een ander mischien nog wel meer dan een paardje wat je alles nog bij moet brengen. Je moet in hoger tempo leren en jezelf ontwikkelen met een paard wat alles kan. Het is niet ga er maar op zitten en het loopt wel. Maar nogmaals dat ik mijn mening.

No hart feelings!;) Wilde alleen iets uit de wereld helpen. Bloos

IK had het inderdaad anders moeten formuleren Bloos
Maar zoals ik al zei wilde ik 'de andere kant' benaderen. Sommige mensen denken dat met de aankoop van een paard dat alles al kent de blauwe lintjes vanzelf binnen stromen. En zo werkt het niet.
Zoals je zelf zegt: er moet hard voor gewerkt worden.
Volgende keer lees ik mijn berichten grondiger na Knipoog
Nog veel succes met je paard in de reining.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:36

Romkabouter schreef:
Bij dat soort berichten vraag ik me altijd af waar jullie dan dressuur rijden Haha!

ik heb het ook wel eens gezellig gehad hoor!! verschilt heel erg waar je rijd vond ik en tegen wie je moest rijden! maar over het algemeen vond ik het allemaal maar 1 groot tegen elkaar opbokswedstrijd van alle spullen die ze hadden!

toen ik 10 jaar was was er zelfs 1 zo erg dat als ze boven me stond in de eindlijst ze hard lachte en schouderklopjes kreeg van paps en mams, en als ze onder mij stond ze de boel bij mekaar jankte en samen met paps en mams boos naar huis gingen! ik vond het wel leuk om haar te zien janken, maar onder haar in de lijst staan boeide me ook niks! ik had super veel plezier met mijn pony en zei moest verplicht 3 of 4 keer per week lessen wat ze niet eens leuk vond Clown

en idd wat hier word gezegt over een paard waar alle knopjes al op zitten dat is echt niet altijd makkelijker! mijn 2de pony was ook een ouwe rot in het vak toen we haar kochten maar we hadden constant meningsverschillen om het zo maar te zeggen! uiteindelijk is het wel goed gekomen maar dat heeft lang geduurt Clown maar goed ik heb ook niet zo heel veel talent Bloos

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 09:45

Voor mij is het ook zo dat ik de western veel relaxer vind en zeker niet te vergelijken met dressuur. Ik heb erg veel plezier gehad met westernlessen in groepsverband en wedstrijden. Paardrijden kost natuurlijk veel geld, dressuur of western, maar ik vind dat de westernruiters er anders mee omgaan. Ik heb wel beginnerswedstrijden gereden, kan natuurlijk niet oordelen over de amateurs en profs, maar ik voel nergens de mij wel bekende haat en nijver van de dressuur.

Voor Romkabouter, ik heb dressuur gereden in Twente. Mijn allereerste ervaring op de clubles en stal was altijd: wat voor bloed heb je daar bij je en vervolgens werd er vaak een neus opgehaald en weinig verder met je gepraat. Zo zal het echt niet overal zijn, maar ik vind de western een verademing.

Mijn eerste wedstrijd werd er gejuicht omdat ze mijn paard aan de kant schenen te herkennen, anderen vonden mijn paard zo schattig, dat was zeker nieuw voor mij!

Elles

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 10:46

Ik denk dat het er inderdaad vanaf hangt wat je zelf wilt en waar je zelf gelukkig van wordt.
Persoonlijk ga ik (later, als ik groot ben Clown) voor een paard dat betrouwbaar en plezierig in de omgang is, waar ik bij wijze van spreke mijn zusje mee het bos in zou kunnen sturen en die ook nog eens leuke proefjes kan lopen, in plaats van een (duur) sportpaard met een lastiger karakter. De sport is verschrikkelijk leuk, maar voor mij geen einddoel Knipoog

Het leuke van de westernsport vind ik ook dat je met alle paarden aan de start kunt verschijnen. In ieder paard zit wel een trail- of pleasure talent en je kunt gewoon starten. Ook zónder kapitale knol onder je kont. Hoewel, als je echt, écht, ECHT wilt reinen, kun je volgens mij toch beter gaan sparen (of een tweede hypotheek nemen Haha!) voor een voor dat doeleind gefokte Quarter Clown
Maar in alle andere gevallen kun je heel goed presteren met je.... euhhh... alles-behalve-een-Quarter Ja

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:02

Romkabouter schreef:

Inderdaad; ik ben ook wel op westernwedstrijden geweest waar de deelnemers elkaar het licht in de ogen niet gunnen (of de lintjes niet)
(of bedoelde je dat niet, Rom? Knipoog )

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:19

Tja, ik als dressuurprikker heb het altijd beregezellig op dressuurwedstrijden. Maar af en toe merk je wel in welke hoek je zit. En ik was eens een jasje en weet ik veel wat vergeten en dat was ook prima te leen. Stalgenote had een keer de autodeur in het slot laten vallen met de sleutels binnen en die heeft toen werkelijk in no time alles kunnen lenen ( zadel, hoofdstel, laarzen etc ). En tuurlijk heb je op de dressuurwedstrijden ook mutsen rondlopen, nou en, hun probleem. En zo is het ook in de westernsport. Ik ben af en toe een hele dag aanwezig en dan kom je heel wat gezelligheid tegen, maar ook de mindere dingen. En mijn eigen persoonlijke ervaring is dat mijn amerikaanse appie meer door westernruiters/trainers werd afgekraakt dan door mijn dressuur collega's. En ook in de endurance zie ik het, heel veel gezelligheid maar rotte appels zitten overal wel tussen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:58

sflj schreef:
(of bedoelde je dat niet, Rom? Knipoog )

gheheh, not really Tong uitsteken

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 12:59

MightyMike schreef:
Zo zal het echt niet overal zijn

Gewoon in Friesland gaan wonen Knipoog

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 14:02

Elles schreef:
Het leuke van de westernsport vind ik ook dat je met alle paarden aan de start kunt verschijnen. In ieder paard zit wel een trail- of pleasure talent en je kunt gewoon starten. Ook zónder kapitale knol onder je kont.

En zo is het ook in de dressuursport. Er loopt ook van alles rond. Springen wordt wat lastiger maar voor de rest kan een niet-specifiek-dressuurgefokt paard/pony prima mee komen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 19:02

Over de engelse bloedlijnen gesproken.... Ik deed ook eens een keertje mee aan een trailclinic. Bij het rondje voorstellen werd uitgebreid de naam van de Quarter genoemd met alle achterliggende voorouders. Vind juist dat er bij de Quarters erg veel navraag aan elkaar wordt gedaan vwb de bloedlijnen. Zal waarschijnlijk lekkerder rijden met de stamboom tussen zadel en kont.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:09

Romkabouter schreef:
MightyMike schreef:
Zo zal het echt niet overal zijn

Gewoon in Friesland gaan wonen Knipoog

Haha, ben inmiddels al een stukje opgeschoven richting Friesland, van Twente naar Drenthe. Ben onderweg Tong uitsteken

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 20:12

Margee schreef:
Over de engelse bloedlijnen gesproken.... Ik deed ook eens een keertje mee aan een trailclinic. Bij het rondje voorstellen werd uitgebreid de naam van de Quarter genoemd met alle achterliggende voorouders. Vind juist dat er bij de Quarters erg veel navraag aan elkaar wordt gedaan vwb de bloedlijnen. Zal waarschijnlijk lekkerder rijden met de stamboom tussen zadel en kont.

Grappig, dat is mij eigenlijk tot nu toe niet veel gebeurd. Er is eigenlijk alleen 2x gevraagd of het wel een echte was?! Een echte wat... Ik had echt geen houten hobbelpaard mee Clown Maar ja, hij heeft paint papier, al wordt ie daar onder het zadel ook niet anders van. Er heeft mij volgens mij nog nooit iemand naar zijn afstamming gevraagd, in de dressuur echt aan de lopende band, geen Ferro of Jazz, ach toch...

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:20

MightyMike schreef:

Grappig, dat is mij eigenlijk tot nu toe niet veel gebeurd. Er is eigenlijk alleen 2x gevraagd of het wel een echte was?! Een echte wat... Ik had echt geen houten hobbelpaard mee Clown Maar ja, hij heeft paint papier, al wordt ie daar onder het zadel ook niet anders van. Er heeft mij volgens mij nog nooit iemand naar zijn afstamming gevraagd, in de dressuur echt aan de lopende band, geen Ferro of Jazz, ach toch...

dat bedoel ik dus! hoeveel mensen krijgen opmerkingen naar hun kop als ze met een fjord dressuur rijden? terwijl je in de western toch echt wel gewaardeert word met een fjordje of wat dan ook!
het enigste wat mij tegenhoud om over te stappen op western is dat mijn paard niet zo makkelijk is en dat ik ook alles moet aanleren...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 21:44

En zoals ik al eerder schreef heb ik het juist andersom gehad. Van westerntrainers/ruiters wat ik toch met een amerikaanse appie moest, want tja, dat karakter etc.. En nu met de dressuur alleen maar leuke dingen. En het is ook maar net hoe je jezelf opstelt.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-06 22:17

cornelie schreef:
En zoals ik al eerder schreef heb ik het juist andersom gehad. Van westerntrainers/ruiters wat ik toch met een amerikaanse appie moest, want tja, dat karakter etc.. En nu met de dressuur alleen maar leuke dingen. En het is ook maar net hoe je jezelf opstelt.

Dat laatste ben ik zeker met je eens, als je er zelf voor wilt gaan past de rest zich maar aan.

Nu ben ik daar wel heel benieuwd naar geweest hoe het in de dressuur vergaat met je Appie. Ik wil mijn paint, met behoorlijke gangen (geen echt gekrabbel wat je soms ziet) in de toekomst wel in de B meedoen, alleen hier is dat 'not done'. Ik denk ook dat dressuur regio gebonden anders is. Ik hoor hier veel om mij heen dat het niveau in het westen erg laag is, hier is het dressuur niveau wel hoog en vraag mij dat dan ook af of dat verschil maakt.

Als ik hier op de vereniging met mijn paint aan kom liggen ze letterlijk allemaal dubbel en wordt het afgeraden een poging te doen in de B om teleurstellingen te voorkomen, hij loopt er netjes genoeg voor, maar meet zich (met name volgens het oog van de jury) niet aan de dressuurgefokte KWPN'er die hier met bosjes mee doen. Hier zie je ook weinig haflingers, fjorden en tinkers etc tussen de paarden. Het blijft jurysport zowieso, maar denk wel dat het in verschillende regio's anders kan zijn. Hier rijden ze met een grote boog om Mike heen (wat overigens net zo makkelijk voor me is) in ieder geval en hoor nooit wat een leuke bonte verschijning (want dat is hier de tweede maar voor velen, wat moet je nu met zo'n bont ding...).

Ik ben er stronteigenwijs genoeg voor om na mijn zwangerschap met Mike een poging te wagen, maar kan me niet voorstellen dat ik in de punten ga vallen uit ervaring, al loopt hij de oefeningen net zo goed. Nu is dat voor mij niet het belangrijkste, maar vraag me af hoe gemakkelijk het jou is afgegaan naar de L.

Een vriendin van mij heeft het in het verleden eens met haar quarter geprobeerd, en die reed echt niet misselijk dressuur, maar kreeg hier in de B geen enkele winstpunt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-06 07:15

De B? Dat is toch niet zo spectaculair? Ieder paard kan toch de B wel halen?

*sorry, offtopic*