[WN] welk gewicht ruiter ???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:27

Wat heeft het voor zin om daar een gewicht bij te benoemen? Je hebt gezonde Quarters die goede gewichtsdragers zijn (geen moeite met ruiter van >80 kilo), en gezonde Quarters die geen goede gewichtsdragers zijn (moeite met ruiters >80 kilo).

millennium

Re: welk gewicht ruiter ???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:43

Ik ben het eens met de bokkers die hier zeggen dat gewicht opzich niet uitmaakt, zolang jij maar goed in balans bent met je paard. Toch heb ik wel moeite wanneer ik een zwaarder persoon op een iel paardje zie staan. Op de één of andere manier heb ik dan het gevoel dat het paard last zal krijgen van zn rug, moeite heeft met het lopen, moeite met in het balans blijven, blabla. (Zelf ben ik 1,74 en 57 kilo, misschien dat het hierdoor ook wel komt.) Echt, het zal allemaal wel tussen mn oren zitten, want ik zie nu dat dat dus opzich niet veel uit maakt, als je maar in balans bent met je paard/pony. Dus mensen met een wat "zwaarder gewicht": gewoon lekker rijden op je pony, als jullie er beiden maar plezier in hebben!

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 12:53

Ik blij dat ik een groot paard heb en zelf maar een klein ruitertje ben . Paard is grote kwpn-er van bijna 1.70. Ik ben 1.63 en weeg 58 kilo. Hoezo kakkiemakkie...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:05

En dan rij je nog zonder zadel ook....

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:29

Ik ben het helemaal met millennium eens. Maar stel nou je zoekt een bijrijder, waar ligt dan bij jullie de grens?

En Mallebabbe: waarom wil jij dit graag weten?

Ulony

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 13:43

ik heb zelf een tuiger van 1.76 en ik ben zelf 1.90 en weeg 71 kilo. maar ik vind zal even een voorbeeld noemen, het ziet er miss niet uit, maar ik heb ook een arabiertje van 1.45 ik rijd daar zelf niet op ze heeft een verzorgstertje, van 1.50. ik rij ook nog wel eens op haar gewoon door de bak, of een stukje langs ze weg. misschien ziet het er niet uit maar ze heeft er helemaal geen moeite mee. laatst is mevrouw er zelfs nog vandoor gegaan al bokkend haha, maar bij ons op stal is een ook een vrouw van +100 die op een pony rijd van 1. 49 en niet een haf ofzow nee een arabier/newforrest. en toen dat paard bij ons op stal kwam was ie super leuk, nu heeft hij binnen een jaar een doorgezakte rug, en als ik er op zit is ie druk en bokkerig, maar zodra zij gaat rijden kreunt ie gewoon. ik vind dat gewoon echt niet kunnen!!!!
wat vinden jullie?
xxx

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:12

romeorowan schreef:
Ik ben het helemaal met millennium eens. Maar stel nou je zoekt een bijrijder, waar ligt dan bij jullie de grens?

Ik heb voor mijn Arabier(tje) de grens dat ik liever niet een bijrijder heb die veel zwaarder is dan mijn man(+/- 93kg). Met mijn man kan ze prima rondhobbelen...hij is alleen te sterk in zijn benen voor haar...

De bijrijdster die ik nu heb is veel lichter dan ik ben, maar die heb ik uitgezocht op haar omgang met mijn paard en niet om haar gewicht..

Ik denk echter dat een gemiddelde Quarter toch echt wel meer kan hebben.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:14

romeorowan schreef:
Maar stel nou je zoekt een bijrijder, waar ligt dan bij jullie de grens?

Voor een bijrijder gebruik ik heel andere criteria dan gewicht. Moet denk ik ook wel erg extreem zijn wil ik op gewicht iemand afwijzen. Ik denk dat als ik dat doe, er meer aan de hand is.

Avelienvd

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:24

Ik hoor dan misschien eigenlijk niet op western thuis omdat ik dressuur rijd maar kwam dit topic tegen en wou toch even reageren.

Over het algemeen zijn manen natuurlijk langer en lijken ze lichter in vergelijking met een stevige tante. Maar vergeet niet dat een man van 1.90 toch al gauw zo'n 80 tot 90 kilo weegt, en dat een vrouw er meestal met dat gewicht dik(ker) uitziet.
Zelf weeg ik ook 75 kilo maar het paard wat ik rijd heeft daar absoluut geen moeite mee.
De eigenaar is bijna 2 meter en je zou het niet zeggen maar die weegt meer dan 100 kilo maar zelfs daar heeft ze geen probleem mee.

Dus onthoudt kijk gewoon of je paard er fijn mee kan lopen en let dan niet op gewicht of postuur, maar op je paard dat zegt veel meer!

Monsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:42

Avelienvd schreef:
Dus onthoudt kijk gewoon of je paard er fijn mee kan lopen en let dan niet op gewicht of postuur, maar op je paard dat zegt veel meer!

Helemaal mee eens....

cooky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 19:15

Citaat:
Maar stel nou je zoekt een bijrijder, waar ligt dan bij jullie de grens?

nou, zolang hij/zij mijn paarden goed kan rijden, ik er zelf tevreden over ben, ze zich niet tot bij het paard moet rollen en er niet op gehesen moet worden, zal het mij weinig uitmaken!

Freggle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:44

In een oud boek wat ik heb: 'Het paard uit het rijk van 1001 nacht' staat over dit onderwerp een stuk. Ze verwijzen hier naar het Arabisch volboed, omdat het boek daarover gaat, maar toch is het zeker van toepassing. Ik zal de boel ff overtypen:

"Velen blijken de opinie te zijn toegedaan, dat een paard, wil het zwaar gewicht kunnen dragen, groot moet zijn.
Men verliest daarbij echter geheel uit het oog, dat de kracht van het paard niet afhankelijk is van zijn maat, maar van zijn kwaliteit!

Een paard, dat 1.57 m meet, acht men voor een zware ruiter te licht; men zoekt een paard van 1.62 m (of groter) van zware bouw en meent dan het raadsel te hebben opgelost.
Ziehier nu een vraag, waarop de natuur, die nooit fouten maakt, ons een zeer duidelijk antwoord geeft.

Het paard heeft een lange dracht (ca. 11 maanden); het brengt een veulen ter wereld , dat direct lopen kan, want het moet de kudde kunnen volgen, welke zich voortdurend moet verplaatsen om nieuwe weideplaatsen te zoeken. (Daar het veulen directr loopt en zijn eerste levensdagen dus niet in het stof ligt, heeft het direct open ogen, in tegenstelling met de kat, de hond, het konijn enz., welke dieren ook een korte dracht hebben).

Nu zien we dit veulen direct met een lichte bagage; hoge sterke benen met een lichte romp (koffer). Hieruit moge blijven, dat het gewicht van de romp een grote rol speelt.

Het paard van 1.57 m kan, daarvan is men overtuigd, een lichte ruiter dragen van 65 kilo, maar het is te licht (dat denkt men tenminste!) voor een zware ruiter van b.v. 95 kilo.
Men zoekt "dus" een groter, zwaarder paard met zwaarder beenwerk (hetgeen natuurlijk niet betekent, dat die benen sterker zijn!) van b.v. 1,65 m schofthoogte en ... is tevreden. Men denkt nu het vraagstuk op doelmatige wijze te hebben opgelost.

De benen van dat grotere paard hebben evenwel minstens 40 kg meer te dragen dan het beenwerk van zijn kleinere collega, waaruit dus onweerlegbaar blijkt, dat het gewichtsverschil tussen de beide paarderompen reeds 10 kg groter is dan dat der ruiters.

En dit is dan weer het bewijs, dat het kleine paard, dat over dezelfde kracht beschikt als het grote, bereden door de zware ruiter, 10 kg minder te dragen heeft dan het grote paard met de lichte ruiter (het grote draagt 40 kg plus 65 kg is 105 kg; het kleine 95 kg).
Heeft de kleine dus goed beenwerk, dan is hij in een veel voordeliger positie dan de grote.

Hierbij komt nog, dat het Arabisch volbloed, door zijn kort maar dicht beenwerk, lagere eisen behoeft te stellen aan zijn sterk ontwikkelde spieren dan het paard van een ander ras, dat zich moeilijker beweegt.

Laat hen, die meer op de maat en de massa van hun paard letten dan op zijn kwaliteiten, eens informeren, hoeveel gewicht iedere Ier van onze bereden troepen in zijn zwaarste dienst (manoeuvres enz.) inclusief bepakking te dragen had!

Generaal E. Daumas geeft ons het volgende lijstje van het gewicht, dat het paard van een Chasseur d'Afrique op expeditie droeg:

Gewapend soldaat in tenue...82 kg
Harnachement met pistool.....24 "
Brood voor 2 dagen...............1,5 "
Beschuit voor 3 dagen...........1,65 "
Koffie voor 5 dagen................0,6 "
Suiker voor 5 dagen...............0,6 "
Spek voor 5 dagen.................1 "
Rijst voor 5 dagen..................0,3 "
Zout........................................0,08 "
Fourage voor 5 dagen............25 "
Gerst voor 5 dagen................20 "
3 pakjes patronen..................1,3 "
4 ijzers...................................1,6 "
------------------------------------------------
Totaal.....................................159,63 kg

Zoals gezegd verschaft de korte rug van het Arabisch volbloed het paard een groot draagvermogen."

Nu geloof ik zeker niet dat elk AV paard in staat zal zijn dit gewicht zonder problemen te dragen, maar ik denk wel dat er vaak te panisch mee omgegaan wordt.

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 20:48

Nu ben ik dus helemaal blij, dat we ook als 2e paardje een AV hebben gekozen...

mallebabbe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-06 12:08

sorry, voor het niet eerder reageren op mijn eigen gestarte topic, je weet wel, druk druk druk, maar goed, het volgende.

Dit topic ben ik niet gestart tbv van een artikel, ben absoluut geen schrijver, ben het ook niet gestart opdat ik mensen met overgewicht verafschuw ( ben zelf nogal aan de grote maat ), en dan was dit mijn eerste topic omdat dit pas een punt van disscussie was bij ons op stal, heb altijd aan de "kant" meegebokt en wilde nu graag deelnemen omdat ik twijfelde aan het feit dat mijn geweicht nu wel of niet te veel zou zijn voor mijn paardje.

Ik dank iedereen voor zijn/haar eerlijke antwoorden en ga nu heel erg genieten van mijn paardje.

Natuurlijk betekend dit niet dat er niet meer gereageerd mag worden, graag juist wel, vind het uiterst interresant !!!!

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 10:18

Wat grappig, kreeg net de "BIT" binnen en laat daar nou net een artikel instaan over dit onderwerp. Tja helaas ben ikzelf ook aan de zwaardere kant en heb zelf een Appie die daar gelukkig geen moeite mee heeft. Ik wissel ook vaak, keertje longeren, saampjes lekker wandelen door de polder (ik ernaast natuurlijk Haha! ) of wat ik ook nog wel eens doe is op het paard van mn zus en Appie ernaast mee laten lopen. Mijn Appie heeft net een nare blessure gehad en zo ben ik het dus aan t opbouwen, om te voorkomen dat het in het begin te zwaar belast wordt. En zo zijn we allemaal Hyper! .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 15:46

Tja, vind het vooral zoals al gezegd ook aan de bouw van het paard liggen, (vindt voor een Arab, voor ieder paard eigenlijk, 160 kilo behoorlijk wat Nagelbijten / Gniffelen ) en de zit.
Naja, ben zelf 1.76 & weeg 53 kg, mijn paard is geen q/p/a maar een Fries van 1.64; Dus zo schuldig voel ik me niet; Aangezien ik ook geen stuiterbal ben Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-06 16:17

ik ben 1.68 lang, en ben niet de smalste. Ik heb vrij dikke bovenbenen en een buikje. Toch heb ik voor een haflinger gekozen. Ik heb zelf ook het artikel in de bit gelezen en naar mijn mening ligt het er helemaal aan hoe de persoon rijdt.
Ik weeg overigens 73 kilo..

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 00:29

HappyAppy schreef:
Wat grappig, kreeg net de "BIT" binnen en laat daar nou net een artikel instaan over dit onderwerp. Tja helaas ben ikzelf ook aan de zwaardere kant en heb zelf een Appie die daar gelukkig geen moeite mee heeft. Ik wissel ook vaak, keertje longeren, saampjes lekker wandelen door de polder (ik ernaast natuurlijk Haha! ) of wat ik ook nog wel eens doe is op het paard van mn zus en Appie ernaast mee laten lopen. Mijn Appie heeft net een nare blessure gehad en zo ben ik het dus aan t opbouwen, om te voorkomen dat het in het begin te zwaar belast wordt. En zo zijn we allemaal Hyper! .

Dat heb ik ook gelezen ik moest toen gelijk aan dit topic denken

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 10:35

HappyAppy schreef:

Ben nu wel benieuwd wat de strekking van het artikel is.. Heb geen "Bit" namelijk...

LindaVelings

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 12:04

Ik heb het gewichts issue wel meegemaakt met mijn Paint.
Hij had als veulen een ongeluk gehad en daardoor een "raar" voetje met wild vlees.
Toen we hem zadelmak gingen maken liep hij normaal als ik op hem zat (65kg)
en kreupelde hij licht als mijn man erop zat (95kg)
Dus ik ben hem maar blijven rijden.
Maar ik heb er geen probleem mee, zoals gezegd: beter een iets zwaarder persoon die netjes rijdt, als een
lichtgewicht die stuitert.

QueenD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 17:24

Monsje, ik moet het artikel ook nog ff lezen. Toen ie op de mat lag heb ik m ff snel doorgebladerd en ben snel naar Farichta geraced om voer voor mijn paardjes op te halen Knipoog . Misschien staan die artikelen wel op de site van BIT of is er misschien iemand die dat hier kan plaatsen (ben niet zo handig met deze dingen Bloos Bloos ). Ik ga straks lekker onderuit op de bank de BIT lezen en daar hoort natuurlijk een bakkie Koffie (of thee)! bij.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-06 20:03

zolang mijn 13 jarige QH na 10 jaar met mij rond te moeten hobbelen, nog steeds geen rug- of beenklachten heeft en nog regelmatig met de oortjes naar voren met me aan de kletter gaat zal die 90+ van mij wel meevallen Lachen. Maar ik heb wel een beer van een paard moet ik erbij zeggen.....

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 08:58

Ik heb het artikel in Bit ook gelezen. Gaat over een manege die een gewichtsgrens ingesteld heeft voor de ruiters. Op zich wel interessant om te lezen en ik kan mij er wel iets bij voorstellen. De verwachting was dat er hier en daar wat gemopper over zou komen maar het heeft juist heel positief uitgepakt. In het manegeblaadje schrijven ook telkens 2 dietisten wat tips etc en de wat zwaarlijvige ruiters willen zeker meewerken met alles.

mallebabbe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-06 12:10

Is er iemand die dit artikel kan scannen en plaatsen ?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 13:19

cornelie schreef:
Ik heb het artikel in Bit ook gelezen. Gaat over een manege die een gewichtsgrens ingesteld heeft voor de ruiters. Op zich wel interessant om te lezen en ik kan mij er wel iets bij voorstellen. De verwachting was dat er hier en daar wat gemopper over zou komen maar het heeft juist heel positief uitgepakt. In het manegeblaadje schrijven ook telkens 2 dietisten wat tips etc en de wat zwaarlijvige ruiters willen zeker meewerken met alles.

Ik heb de Bit nog niet dus ik heb het artikel nog niet gelezen, maar we hebben er hier op Bokt vorig jaar een vrij pittig topic over gehad. Ik meen (weet het niet zeker meer) dat het Lies Beuker was die de paarden in bescherming nam door een gewichtsgrens aan te geven voor startende ruiters. Werd er door een aantal mensen behoorlijk op afgeschoten, maar ik kan me er eerlijk gezegd best wat bij voorstellen. ZEKER bij startende ruiters; dat is voor het paard al vaak geen pretje.
Ik ga vanmiddag meteen naar de boekwinkel!