[WN] Is zoiets ook in Nederland te koop??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jessy

Re: Is zoiets ook in Nederland te koop??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-06 12:57

Da's idd een handig systeem, ben het in NL ook nog nooit tegen gekomen.

Zit even mee te denken over het hooi-punt (thinking on my feet here...) Doorbordurend op het systeem van Jos.

Je zou in de hoek van de stal een schuin stukje kunnen afzetten en daar het hooi in kunnen voeren: neem gewoon een betonplex plaat van de gewenste grootte, bescherm de bovenrand met een stuk rubberband (omslaan en vastschroeven). Bekleed vervolgens de plaat aan beide zijden met rubberen matten (goed vastmaken met slotboutjes oid, laat de matten de schroeven van de band bovenop bedekken) Aan de muur bevestigen et voilá?

Sterk, veilig, en makkelijk te monteren en te demonteren. Als je de plaat niet helemaal tot aan de grond laat aansluiten, maar een klein stukje laat "zweven", kun je ook de restjes troep en hooi om de zoveel tijd via onderaf eruit vegen.

Heb alleen nog niet bedacht hoe je de voerbakken er dan nog in kan verwerken Zelf heb ik van die rubberen voerbakken die je bij de Agradi kunt bestellen. Dit omdat ik ook liever wil dat mijn paarden in een natuurlijke houding kunnen eten. Deze bakken zet ik gewoon op de grond. Ze zijn sterk en soepel dus ook veilig als ze erin gaan staan (of erin stampen zoals de jongste bij ons graag doet)

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-06 13:18

Aan een stevig 'wandje' zou je ook gewoon een hangbak kunnen hangen of zelfs aan de binnenkant vastschroeven. En dan van die groene kunsttof bakken, zelfs de veulen bak is zonder de rand (en/of stang die er los bijgeleverd worden) groot genoeg voor een volwassen paard en toch niet te groot voor in dat hoekje. Alleen jammer dat die stallen niet van mij zijn, ben bang dat de eigenaar er niet blij mee is als ik in z'n hardhouten panelen ga zitten schroeven en boren, de stal moet uiteindelijk nog een keer verkocht gaan worden. Maar voor anderen hier zou dat best een mooie oplossing kunnen zijn ja.

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:41

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 15:50

Het enge van hooinetten vind ik dat je ze voor de veiligheid altijd redelijk hoog moet hangen, en wat ik van Francis begrijp is dat ze de paarden juist een zo natuurlijk mogelijke eethouding wil laten aannemen.

Misschien wel heeeeel simpel gedacht hoor, maar kan je anders niet gewoon vaker en minder hooi per keer voeren, zodat er stomweg minder vertrappeld KAN worden?

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:03

Die Duitse hooinetten hangen juist laag. Dat is een nieuw systeem.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 16:06

Hey, die heeft Mac volgens mij ook! De mazen zijn te klein voor een hoef om doorheen te kunnen (met uitzondering van veulens natuurlijk).

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 17:30

Sonja schreef:
Het enge van hooinetten vind ik dat je ze voor de veiligheid altijd redelijk hoog moet hangen, en wat ik van Francis begrijp is dat ze de paarden juist een zo natuurlijk mogelijke eethouding wil laten aannemen.

Misschien wel heeeeel simpel gedacht hoor, maar kan je anders niet gewoon vaker en minder hooi per keer voeren, zodat er stomweg minder vertrappeld KAN worden?

Ik heb m'n hooinetten niet héél laag hangen, maar ook niet hoog. Ik heb er zelf nieuwe koorden aan gemaakt (korter dan normaal) met een musketon en ik kan nu het koord om 3 spijlen doen en dan de musketon weer vast aan 2 of 3 van de ringetjes van het hooinet. Dan zit'ie 'strak' vast en zo hangt het hooinet dus onder de spijlen tegen het hout zonder dat het heel 'los' hangt.
Lager eten zou idd mooier zijn en 4 á 5 keer per dag hooi voeren ook...
Maar dan moet je je paard bij huis hebben, of geen werk zodat je er 5 keer per dag heen kunt en helaas... hoe graag ik béiden zou willen, 'k heb ze niet bij huis en ik heb wél werk.. Ik ga nu 3 keer per dag maar vaker lukt gewoon niet, ik heb werk, een kind en een huishouden waar ik in m'n eentje voor moet zorgen.
Dat door de stal lopen doen ze trouwens meestal 's nachts en nee, ik voer al laat af, ik ga niet om een uur of 3 nóg een keer naar stal.. Je kúnt overdrijven hé.

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-06 20:34

Sonja schreef:

Dat vind ik voor de nacht een probleem. Ik voer meestal als laatste om 22.00 uur en pas tegen 7.00 uur weer......
Die buiten de bak hangen bak lijken wel ideaal. Je zou ze eigenlijk afneembaar, zoals een hangvoerbak, moeten hebben. Beschadigen ze niets ook.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-06 20:53

Gut, zie nu de link naar dat Duitse ding pas... dat zou wat zijn voor mij voor buiten!

CrazyCat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 00:12

Ik kwam deze laatst tegen en denk dat ik die ga aanschaffen voor van de winter in de inloopstal.

Afbeelding

http://www.innovatack.com/shop.htm
(helemaal onderaan de pagina en ze hebben ook nog een kleiner model)

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-06 00:31

Die is ook handig! Jemig.. had es beter moeten zoeken, oplossingen zat zo te zien... en deze is ook nog niet zo vreselijk duur ook

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 06:05

Als je aan het materiaal kan komen, is die uit Duitsland ook zelf te maken. Ik ga eens op zoek.....

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 10:18

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 13:52

CrazyCat schreef:
Margee schreef:
Als je aan het materiaal kan komen, is die uit Duitsland ook zelf te maken. Ik ga eens op zoek.....

Iemand van een ander forum heeft zoiets ook gemaakt en lijkt achteraf gezien erg op die duitse netten. Ze heeft daarvoor railingnet gebruikt van de botenwinkel.
70 cm hoog en dan de niet rekbare soort.
maaswijdte 5x5 cm

http://img227.imageshack.us/img227/5759 ... cht6jp.jpg

http://img227.imageshack.us/img227/1945 ... ting4y.jpg

Ben aan het zoeken geweest maar dat is heel voordelig al te koop, wordt knutselen dus.....

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-06 16:33

Ik heb ook die netten van Heunetz.de . Ik heb ze buiten hangen en ze bevallen me uitstekend! De mazen zijn klein genoeg dat paarden er niet met hun voeten in kunnen komen en groot genoeg om het hooi er doorheen te kunnen trekken. Wel heb ik gemerkt dat onze paarden er veel overheen gaan hangen en Pepsi heeft er 1 keer met haar achterbeen overheen gestaan omdat ze redelijk laag hangen. Da's dus steeds afwegen: laag vanwege de eethouding maar hoog genoeg dat ze er niet met hun benen in kunnen klieren. Met het veulen vertrouw ik de netten niet. Veulenvoetjes passen er doorheen.

Op stal heb ik ook hooinetten. Eigenlijk niet helemaal ideaal, omdat ze er zo aan gaan staan rukken. Maar hooi op de grond leggen is een ramp. Er gaat veel hooi verloren, plus dat de paarden me hongerig aan staan te kijken terwijl er hooi zat in de stal ligt, maar daar hebben ze op gestaan dus jakkie. Voor op stal heb ik dus ook nog geen goede oplossing gevonden.