[WN] welke voeding voor je Q/P/A ????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:03

Dat zal het wel zijn; ze maken er een of ander slim zinnetje van.
Je weet, ook ik ben een zelfde trut in die dingen maar nu zie ik even geen andere mogelijkheid.
Eens kijken of dit beter wil werken. Ik had het ook nooit in het voer gezocht hoor, het was dat zij het zei.
En inderdaad, legio paarden worden er oud mee dus daar houd ik mij maar aan vast.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-06 21:31

Je hebt van pavo ook een kruidenmuesli,met een laag eiwitpercentage,en 8%vet heeft iemand hier ervaring mee?
Ik wil van de derbi compact af ivm schijnbaar wisselende samenstelling,en het moelijk op gewicht houden van mijn painthengst.Ook ben ik niet zo dol op al die suikers en E.nrs.
Heb vroeger Marstall E gevoerd en dat beviel prima, maar is slecht verkrijgbaar bij mij in de buurt.Iemand eventueel nog tips?
Heb pro en pre biotica gegeven ivm ook altijd dun op de mest, dat is nu goed.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 01:01

Waar is 'bij mij in de buurt?' Jan Wensink heeft een vrij groot afzetgebied en komt 't vanaf 3 zakkies thuis brengen.

ElCid

Re: welke voeding voor je Q/P/A ????

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 19:02

Wij voeren granen ( tarwe, haver, gerst, mais) en hooi. De granen zijn evenredig gemengd. Goed droog landhooi; kuilhooi en voordroogkuil zijn geen paardenvoer en gewoon slecht voor de gezondheid.
Ze krijgen een simple vitamnine supplement erbij en EM mix van Subli ( een oliehoudend supplement) vooral voor onze hengst die straks naar de keuring gaat . De vitaminen en EM mengen we door een handje voorgeweekt bietenpulp.
We voeren bewust geen muesli of biks vanwegen de toevoegingen in de vorm van E-nummers, melasse en wat er evt. verder nog in gestopt wordt.

We voeren dit aan een Lusitano hengst, die in september naar de hensgtenkeuring gaat, 5 jaar oud/ klassieke dressuur,
een Arabier van 9 jaar oud die western wordt gereden,
en binnenkort ook aan onze paint jaarling hengst.

Het voer hebben we zo samengesteld op advies van onze DA, de fokker van onze painthengst en omdat wij dit veilig voer vinden.
Zowel de Arabier als de Lusitano hebben door het eten van brok/ voorgdroogkuil op een pensionstal problemen met de lever en nieren gehad door de te hoge eiwit gehaltes.

Ik zou dit voer aan ieder paard geven, maakt niet uit wat voor werk hij doet. Met mijn Arabier heb ik ook endurance gereden, op hetzelfde voer.
Ik geloof er niet zo in dat bij een bepaalde sport/ bepaald ras een bepaald soort voer "hoort" .

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 22:15

@Francis;in de buurt is Otterlo voorheen de Elysahof, ik sta dus op een pensionstal, wat het ook niet eenvoudiger maakt om te voeren wat je wil.Voer dus na het rijden vaak een schep muesli(havens)om dat er in de omgeving geen Marstall te krijgen is, en ik niet weet waar ik 3 zakken moet opslaan zodat het niet beschimmeld of muizevoer word.Ken je trouwens die Pavomuesli met 8%vet?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-06 23:15

Pavo heb ik in't verleden naar gekeken maar omdat daar dus ook de drie beruchte E's in zit, heb ik niet verder gekenen, dan valt 't voer in princiepe af voor mij.
Otterlo komt 'ie dus zeker wel en je zou hem gewoon eens kunnen bellen of'ie ook minder wil brengen wanneer'ie toch in de buurt is. Ik kreeg eerder 4 zakken maar hij heeft daar zelf 3 van gemaakt omdat ik nu steeds ongeveer tegelijk met een andere stal voer nodig heb en hij't dus makkelijker kan combineren.
Drie zakken kan prima in twee grote voertonnen, mocht je toch wel je eigen voer willen voeren, ik doe daar een klein maandje mee en Dot krijgt 3 maal daags 1 schep en wakkie drie maal daags een handje. Een kapotte diepvries kan trouwens ook prima als voerkist dienen, maar dan wel binnen zetten omdat een kapotte diepvries niet meer vacuum trekt en dus niet 100% water dicht is.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 12:15

In een diepvries kunnen meerdere zakken voer (je kunt zelfs een hele grote nemen en ook meerdere soorten voer naast elkaar rechtop zetten...zo deed ik het vroeger toen ik nog 'een zakkie van dit en een zakkie van dat en een zakkie voor de shet' had). Eén zak breek je aan en zet je bovenop, de rest kan er onder en dicht blijven.. zo hoef je niet alle zakken in eens open te maken (wat bij voertonnen dus wel moet). Die diepvries kun je ook gratis ophalen bij de electriciteitszaak, terwijl voertonnen al snel zo'n 25 euro per stuk kosten (als't niet meer is).

Chavalli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 20:26

Weet iemand verkoop adressen van Marstal in Brabant ? Zijn het zakken van 25 kg. en wat kost het ongeveer ?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:20

25kg, € 12,95 per zak (ships.. duur geworden de laatste tijd, toen ik begon met Marstall was het nog 10 euro nog wat...)

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 22:58

vera schreef:
Dat zal het wel zijn; ze maken er een of ander slim zinnetje van.
Je weet, ook ik ben een zelfde trut in die dingen maar nu zie ik even geen andere mogelijkheid.
Eens kijken of dit beter wil werken. Ik had het ook nooit in het voer gezocht hoor, het was dat zij het zei.
En inderdaad, legio paarden worden er oud mee dus daar houd ik mij maar aan vast.

Klopt als een bus; legio paarden worden er oud mee, de vraag is alleen zijn ze ook echt gezond. Mijn oude paard is in het verleden doodziek geworden van PAVO brok, doordat het zowel nieren als lever overbelastte. Onze 2 paarden die we nu hebben waren niet doodziek. Integendeel, op het oog zagen ze er prima uit, niet te dun niet te dik, glanzend vel. Maar de hengst wilde op een gegeven moment niet meer aankomen toen hij op flink voer werd gezet, de Arabier viel steeds vaker/ meer af na een lange rit, maar kwam wel weer goed bij daarna.

Toch maar eens een bloedproef laten doen en ja hoor, weer overbelastte nieren en lever. Paarden 3 maanden lang ontgift m.b.v. een homeopathisch middel en sinds september vorig jaar krijgen ze gemengde granen en hooi, met eerder genoemde toevoegingen.

Wat ik niet goed begrijp is dat iedereen altijd grijpt naar ( duur) voer wat uiteindelijk niets meer of minder is als granen met diverse, minder gewenste of zelfs ongewenste, toevoegingen. Dan heb ik het nog helemaal niet over degenen die hun paarden zonder blikken of blozen kuil
voorzetten. De werkpaarden van vroeger leverden ook topprestaties op haver en hooi, diverse topruiters ( hier en in Amerika) voeren alleen haver/ gemengde granen en goed hooi met een vitaminensupp.
Net zoals met rijden en hulpmiddellen daarbij is ook hier minder meer.

Als je het merendeel van de paarden zou onderwerpen aan een bloedproef zou bij velen opvallen dat zowel lever als nieren vol met gifstoffen zitten. Dat is nl. inherent aan de algemene manier van voeren: te hoge eiwit/ suiker/ koolhydraten gehaltes en tevvel voer.
Het verschil wat ik gezien heb bij onze paarden en paarden van anderen die op "simpele granen" gezet werden is onvoorstelbaar.
De DA die onze paarden behandeld gaf ons als antwoord op de vraag: hoe kunnen we merken dat onze paarden zich beter voelen? "Dat merk je vanzelf" en inderdaad .

Dus neem van mij aan, en mijn DA, de fokker van mijn paint, diverse toptrainers dat goed voeren eigenlijk veel simpeler kan dan we allemaal denken. Een paard is een sober dier als het om voeren gaat, teveel voeding in de verkeerde vorm is zeer schadelijk. Veel mensen hebben geen idee hoe hun paard zou kunnen functioneren als dat voer optimaler zou zijn.
Dat is heel erg jammer omdat hele grote, maar ook hele kleine problemen daaruit voort kunnen komen.
Bijkomend voordeel van onze manier van voeren is ook dat het zeer betaalbaar is, ca. 10 a 15 euro per 40 kg granen. Voor mij absoluut niet de reden dat we dit zo doen, maar wel heel fijn.

Smakelijk eten.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:23

Marstall is idd duur, maar voer ik toch niet 'zomaar'. Ik ben er behoorlijk lang mee bezig geweest om voer te vinden wat aan mijn eisen voldeed én waar Dot het goed op doet. Ook 5 granen mix heb ik gevoerd, wat dus ook pure granen met een vitamine korreltje is, dus in wezen het zelfde als wat jij voert, alleen de verhoudingen zullen wel anders liggen. Maar ook daarmee kreeg ik Dot destijds niet op gewicht, terwijl dat uiteindelijk met Marstall dus wel lukte. Nu heb ik tussen dat graan en de Marstall wel één en ander gedaan om haar beter in conditie te krijgen, zoals de synbiozyme, dus dat kan daar ook debet aan zijn natuurlijk.
Omdat ze nu goed op gewicht is overweeg ik wel de granen nog een keer te proberen omdat ik dus toch nog steeds op zoek ben naar voer met zo min mogelijk suikers e.d...juist omdat ik ook zo puur mogelijk wil voeren, maar dan moet ze dus wel op gewicht blijven...

Ik weet overigens niet precies wat voor bloedproef je hebt laten doen, maar vorig jaar is Dot zo'n beetje binnenste buiten gekeerd omdat ze zo ziek was, maar haar bloed was (behalve 't gehalte witte bloedlichaampjes, maar daar zat dus ook 't probleem destijds) verder prima.. alle waardes waren normaal.

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-06 23:50

Wij hebben een totaal bloedbeeld laten prikken. Ook om te zien of er misschien een worminfectie aanwezig was.
IK zal ook niet zeggen dat Marstall geen goed voer is en als het goed bevalt moet je het ook zeker blijven voeren.
Maar wat mij vaak opvalt is dat veel mensen wel erg veel van hun paard verwachtten maar qua voer gaan voor wat makkelijk of "gangbaar" is.
Ik zie zoveel mensen die zich absoluut niet in deze materie verdiepen en hun paard "brok en kuil" voeren. Maar wel verwachtten dat het arme dier daarop toppprestaties levert.
Gelukkig zijn er ook veel mensen die zich wel degelijk hierin verdiepen. Probleem is dat door de grote voerfabrikanten wordt voorgedaan aslof een paard alleen kan overleven als hij/ zij "kant en klaar" voer krijgt.

Door mijn betoog wil ik aantonen dat dat niet zo is en dat een paard op een "simpel" voer ook, heel goed, kan presteren.
Ik vind het nog steeds een schandaal dat er zoveel troep in gerenomeerde voermerken wordt verwerkt en dat mensen hun paarden vaak te veel voer geven, om ze in vorm te houden, maar door het soort voer ( brok en veel muesli's) de conditie juist achteruit zal gaan door de ongewenste stoffen die erin zitten. Gevolg van het teveel voeren is weer het toenemen van eiwit/ suiker gehaltes en het probleem is geboren.
Ik hoop juist dat degenen die minder op de hoogte zijn van en/of minder ervaring hebben met de verschillende voersoorten, dan bijv. jij en ik, dit lezen en hun conclusies trekken.

Als ik lees dat veel pensionstallen en opfokstallen zonder blikken of blozen vertellen dat de paarden kuil en brok te eten krijgen, ook zgn. gerenomeerde stallen, vraag ik me steeds meer af of die mensen ooit wel eens op Bokt, en aanverwanten, kijken en lezen.
Want ik twijfel toch echt aan de kunde van dat soort bedrijven als ze de paarden dat voor zetten.

Ik hoop dus dat er zich nu ook weer eens paar anderen melden over wat ze hiervan denken. Wij zitten toch aardig op 1 lijn .

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 08:54

@ Elcid
Ik zou graag willen weten wat er zo slecht is aan kuil?

Chavalli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 10:39

Ik heb al 30 jaar paarden, en ze deden het eigenlijk allemaal goed op Havens Draversbrok of Basisbrok aangevuld met veel hooi of in de winter voordroog en per paard een halve emmer winterwortelen. Ik heb nu een Quarter die wel buik heeft maar waar je de ribben van blijft zien, hij is goed ontwormd dus dat is het niet, hij is ook levendig en vrolijk, het zal zijn bouw wel zijn, maar ik heb liever dat de mensen zeggen:wat is je paard dik dan dat ze zeggen: wat is je paard mager, het lijkt dan net alsof ze niet genoeg voeder krijgen. Zelfs als hij volop gras heeft blijf je z'n ribben zien, maar z'n buik wordt dus wel bol ! daarom ben ik dit topic aan het volgen, ik vind het heel interessant. Zou het ook goed zijn als ik mijn paard zonnebloemolie ga geven ?

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 11:59

Is voordrooggras hetzelfde als kuil eigenlijk?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:07

'Dat zal z'n bouw wel zijn' is een leuke zin die mensen gebruiken om goed te praten dat een paard er niet goed uit ziet terwijl ze dat zelf ook wel weten... Je geeft het zelf ook al aan Chavalli, dat je weet dat het eigenlijk niet goed is.
Ja, komt ze weer met d'r synbiozyme... als je zeker weet dat'ie goed ontwormd is (ook afwisselen en af en toe Strongid P geven óf een van de dure combi middelen.. normale wormkuren pakken de lintworm n.l. niet voldoende mee, dat doet Strongid P dus wel), dan eerst maar es een kuurtje om die darmen weer op orde te krijgen en dan misschien toch es een muesli (wel een met zo min mogelijk suikers dus) of een granenmix proberen.
Bolle buik komt door 't gras en de voordroog. Hoewel een paard van nature prima op alleen gras kan leven, geldt dat dan wel alleen wanneer het paard ook beschikking heeft over gevarieerd gras/kruiden land. De weilanden in Nederland zijn bijna allemaal véél te eenzijdig ingezaaid. Koeienland is het, dus rijke grassoorten met vaak een hoog eiwitgehalte, terwijl een paard van nature juist de harde grassen eet, met veel vezel, maar minder eiwit. En door verschillende soorten gras krijgt het paard ook al z'n vit. en mineralen binnen.. iets wat met dat eenzijdige gras ook niet meer lukt.
Dus het mooie gebabbel van bijv. Paard Natuurlijk om paarden 24/7 op gras te zetten en dat dat genoeg moet zijn, is een nobel streven, maar maar zélden haalbaar. Dús moet je bijvoeren... En als de verhouding gras/krachtvoer (vit. min. dus) goed is, krijgt een paard zelden een 'gras'buik.
Zelfs mij shet (die toch om buikjes bekend staan) heeft geen grasbuik, puur omdat'ie ook 3 keer daags een handje krachtvoer krijgt, puur voor de vitamientjes... M'n oude shet was meer buik dan wat anders toen ik em kreeg en die had ook binnen de kortste keren een strak buikie door dat handje voer...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:11

Rietveld schreef:
Is voordrooggras hetzelfde als kuil eigenlijk?

Koeienkuil is gras dat direct ingepakt of opgekuild wordt
Voordroog heeft even op het land gelegen maar is nog geen hooi voor het ingepakt wordt (wordt niet opgekuild)
Hooi heeft gelegen tot het echt droog is.

Voordroog is dus een tussenstadium. Als je een héle goede kwaliteit hebt en het is tweede snee, die echt nagenoeg droog was toen'ie ingepakt werd, is het nog wel mooi paardenvoer, maar meestal is het eerste snee en zit er te veel eiwit in voor paarden. En nog vaker wat het toch niet droog genoeg en gaat het toch weer richting de kuil óf is 't niet goed genoeg verpakt en zit het vol met schimmelsporen..

Als je zeker wilt weten dat je paard 't juiste ruwvoer krijgt kun je't beste gewoon droog hooi wat goed gewonnen is en niet van 'natuurgebied' komt ofzo voeren. Vraag altijd of de boer op kruiskruid let in z'n land...

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:28

@ El Cid;
Frappant is wel dat Digger inmiddels is veranderd van "coole" en energieloze quarter in een ondeugende spring in het veld
Ik geloof mijn ogen nu eventjes niet hoor, hij doet niets anders dan rond rennen en bokken, helemaal blij issie....
Dus helemaal met je eens dat er zeer kritisch naar voeren moet worden gekeken en ik ben het ook helemaal met je eens dat pensionstallen kiezen voor gemak en geld = meestal standaard brok waar een hoop paarden het prima op doen maar net zoveel ook weer heel slecht.

Ik ben wel benieuwd WAT voor granen je dan precies voert, hoe je de mengverhouding bepaald en hoe je weet wat je nu aan vit/min/aminozuren/etc voert.
En het is precies wat je zegt; je ziet vanzelf aan je paard of het goed werkt. Of dit voor Digger op de lange termijn werkt moet ik natuurlijk weer afwachten.

En kuil vind ik persoonlijk slecht voer voor paarden....koeienkuil is.....tsja, gewoon voor koeien

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 12:58

Dit is wat in een eerdere post stond Vera:

ElCid schreef:
Wij voeren granen ( tarwe, haver, gerst, mais) en hooi. De granen zijn evenredig gemengd. Goed droog landhooi; kuilhooi en voordroogkuil zijn geen paardenvoer en gewoon slecht voor de gezondheid.
Ze krijgen een simple vitamnine supplement erbij en EM mix van Subli ( een oliehoudend supplement) vooral voor onze hengst die straks naar de keuring gaat . De vitaminen en EM mengen we door een handje voorgeweekt bietenpulp.

Vier granen dus, evenredig gemengd. Wat ik nog wel zou willen weten is of je hele granen gebruikt of gekneusd/gebroken/geplet. En waarom bietenpulp (wat ik dus ook écht geen paardenvoer vind) en niet 't spul gewoon over 't graan mikken.
Ik weet dat bietenpulp gegeven wordt wanneer je extra zemelen voert, om de verhouding Ca/Ph gelijk te trekken, maar je voert geen extra zemelen begrijp ik (dan EM is een zemelen product maar is al in balans van zichzelf).

Chavalli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:21

Francis, hoeveel Marstal geef je per dag per paard ? Hoeveel gram (kilo) is een beetje de richtlijn ?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:28

he, he, lekker blond Had ik overheen gelezen
Ok, dat is duidelijk!
Maar hoe weet je nu wát je paarden precies binnenkrijgen en of ze geen tekort of teveel van iets hebben...

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:35

Chavalli schreef:
Francis, hoeveel Marstal geef je per dag per paard ? Hoeveel gram (kilo) is een beetje de richtlijn ?

Dot krijgt drie maal daags 1 volle voerschep, dat is als ik het goed heb zo'n 700/800 gram per schep dus tussen de 2 en 2,5 kilo per dag. Da's toch wel een heel verschil met de 4,5 kilo Havens die ze vroeger kreeg en nóg mager bleef.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:48

Havens heeft een dergelijke granen basissamenstelling:
Citaat:
5-GranenMix
Al jaren een van de Bestsellers. Natuurlijke sportmengeling uit 100% granen zonder toevoegingen. Bevat zwarte en blanke haver, gebroken mais, gerst en tarwe, zonder toevoegingen. Veel energie; weinig eiwit. Te voeren als bijvoer.

http://www.paardenvoeders.nl/page25.html

In hoeverre het in gelijke delen er in zit weet ik niet.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 13:57

vera schreef:
Maar hoe weet je nu wát je paarden precies binnenkrijgen en of ze geen tekort of teveel van iets hebben...

Als je een vit/min. preparaat bij voert en je voert dat volgens de norm op de verpakking zouden ze zowiezo genoeg binnen moeten krijgen.
Ook als je kant en klaar voer voert weet je 't nooit zeker, want bijna iedereen voert wel es wat bij waardoor de verhoudingen weer scheef getrokken worden en ook 't gras/hooi verschilt nog wel es van samenstelling..
Maar idd, het 'zelf samenstellen' en daarmee gaan 'gokken' met vit. gehaltes e.d. vind ik ook 'eng'. Maar zoals ElCid al zei, in de US krijgen de meeste paarden niet anders dan granen.... óók de top-showpaarden. En daar zien ze er over 't algemeen toch heel best uit...

@ SM, klopt, maar dat is grotendeels haver. Hippostar heeft ook zo'n granenmengsel maar dan met vit. korrel (dus compleet) en ik heb vroeger bij m'n voerboer uit Harskamp ook es zoiets gehad met vit. korreltje van een ander merk, weet alleen niet meer wat. Maar die zijn dus niet 1:1:1:1 gemengd, bijna al dat soort granenmengsels hebben meer haver dan de rest.
Maar goed, dat mengen kan ik zelf wel, dan is zelf granen halen denk ik goedkoper dan voorgemengde granen van een fabrikant (die in z'n kernkorreltje dan toch weer zooi kan stoppen).

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-06 14:03

Die link is zonder vit/min-korrel. Zelf mengen is ook mogelijk maar dan moet je dus 25 kg zakken kopen bij de Welkoop en ik weet niet of die alle 4 de soorten hebben.