vera schreef:Dat zal het wel zijn; ze maken er een of ander slim zinnetje van.
Je weet, ook ik ben een zelfde trut in die dingen maar nu zie ik even geen andere mogelijkheid.
Eens kijken of dit beter wil werken. Ik had het ook nooit in het voer gezocht hoor, het was dat zij het zei.
En inderdaad, legio paarden worden er oud mee dus daar houd ik mij maar aan vast.
Klopt als een bus; legio paarden worden er oud mee, de vraag is alleen zijn ze ook echt gezond. Mijn oude paard is in het verleden doodziek geworden van PAVO brok, doordat het zowel nieren als lever overbelastte. Onze 2 paarden die we nu hebben waren niet doodziek. Integendeel, op het oog zagen ze er prima uit, niet te dun niet te dik, glanzend vel. Maar de hengst wilde op een gegeven moment niet meer aankomen toen hij op flink voer werd gezet, de Arabier viel steeds vaker/ meer af na een lange rit, maar kwam wel weer goed bij daarna.
Toch maar eens een bloedproef laten doen en ja hoor, weer overbelastte nieren en lever. Paarden 3 maanden lang ontgift m.b.v. een homeopathisch middel en sinds september vorig jaar krijgen ze gemengde granen en hooi, met eerder genoemde toevoegingen.
Wat ik niet goed begrijp is dat iedereen altijd grijpt naar ( duur) voer wat uiteindelijk niets meer of minder is als granen met diverse, minder gewenste of zelfs ongewenste, toevoegingen. Dan heb ik het nog helemaal niet over degenen die hun paarden zonder blikken of blozen kuil
voorzetten. De werkpaarden van vroeger leverden ook topprestaties op haver en hooi, diverse topruiters ( hier en in Amerika) voeren alleen haver/ gemengde granen en goed hooi met een vitaminensupp.
Net zoals met rijden en hulpmiddellen daarbij is ook hier minder meer.
Als je het merendeel van de paarden zou onderwerpen aan een bloedproef zou bij velen opvallen dat zowel lever als nieren vol met gifstoffen zitten. Dat is nl. inherent aan de algemene manier van voeren: te hoge eiwit/ suiker/ koolhydraten gehaltes en tevvel voer.
Het verschil wat ik gezien heb bij onze paarden en paarden van anderen die op "simpele granen" gezet werden is onvoorstelbaar.
De DA die onze paarden behandeld gaf ons als antwoord op de vraag: hoe kunnen we merken dat onze paarden zich beter voelen? "Dat merk je vanzelf" en inderdaad
.
Dus neem van mij aan, en mijn DA, de fokker van mijn paint, diverse toptrainers dat goed voeren eigenlijk veel simpeler kan dan we allemaal denken. Een paard is een sober dier als het om voeren gaat, teveel voeding in de verkeerde vorm is zeer schadelijk. Veel mensen hebben geen idee hoe hun paard zou kunnen functioneren als dat voer optimaler zou zijn.
Dat is heel erg jammer omdat hele grote, maar ook hele kleine problemen daaruit voort kunnen komen.
Bijkomend voordeel van onze manier van voeren is ook dat het zeer betaalbaar is, ca. 10 a 15 euro per 40 kg granen. Voor mij absoluut niet de reden dat we dit zo doen, maar wel heel fijn.
Smakelijk eten.