[WN] staartzak ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:06

De drie tunnel staartzakken vind ik ondingen, ik blijf tegenwoordig bij de simpele versie.

Ondanks de staartzak is de witte staart van mijn palomino aan de onderkant toch best wel geel. Ben nog op zoek naar een waterdichte versie...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:10

Van een oude regenjas een staartzak maken, werkt perfect

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 11:50

Oeh, goed plan... zat ik ook een beetje mee... met piesen piest ze toch net over de onderste punten van de tubes af en toe.. Pest is dat regenjassen niet rekken, dus tubes lukt niet.. zou ik al een staartzak over de tubes moeten doen...

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 17:25

Lijkt me niet echt fijn om een waterdichte staartzak om de staart heen te doen. Volgens mij sluit dat de lucht echt enorm af waardoor het haar ook niet echt zuurstof krijgt.

Misschien alleen de onderkant van waterdicht spul?

Ik blijf overigens ook bij de simpele versie. Mijn eigen paard heeft niet zo heel vaak een staartzak om, maar Golden Boy altijd. Gewoon een vlecht erin en dan een simpele staartzak eromheen. Wij hebben extra grote staartzakken voor Golden Boy, extra breed en extra lang. Die van ons hebben een soort kliksysteem. Die ze vroeger ook aan die heuptasjes hadden. Heel handig! Laat ook nooit los in tegenstelling tot klittenband, dat werkt ECHT niet.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:45

Haar is dode materie, zolang je 't niet om de staartwortel doe zou't niet uit moeten maken, wel regelmatig los maken, maar dat moet je zowiezo.. Ik bedoelde overigens ook alleen aan de onderkant hoor Xono, dat deel wat met nat weer ook nog wel smerig wordt. En je hebt ook wel regenjassenspul wat ademt.. wat dacht je van de stof van een oude regendeken die toch al aan gruzels is...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 18:46

Dat lijkt me daar prima geschikt voor.
Die plastik kliksluitingen zijn idd heel handig, maar je frommelt ze wat moeilijker door de vlecht heen.
En met breed klitteband heb ik nooit een probleem gehad.

XoNo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-06 22:30

Als je het deel zonder de puntjes neemt en dat door de vlecht heen doet, gaat het hartstikke makkelijk. Het makkelijkst is dus om het stukje band waar die kant van de sluiting aan vast zit, langer te maken dan aan de andere kant.

Hmm, klinkt wat lastig allemaal, ik hoop dat je 'm begrijpt

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-06 09:01

Ik vat um prima . Zelf doe ik het 'langste stukje' altijd maken van elastiek. Dat frommelt ook weer wat makkelijker.

Soma

Re: staartzak ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:16

Ms domme vraag, maar kan een staartzak dienen ter bescherming tegen staartbijten? Zijn er kleine maten, o.a. voor shetlanders?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Soma

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:51

Een staartzak beschermt idd tegen staartbijten, shetmaat bestaan standaard niet, maar kunnen op aanvraag gerust door iemand gemaakt worden.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 22:52

als je bedoelt tegen 't bijten van andere paarden/veulens... soms.. mijn shet trekt de staartzak uit m'n merrie's staart, maar haar moeder had tubes in toen zij een veulentje was, om d'r staart te beschermen en dat werkte prima. Hangt dus een beetje van de bijter af...
En of ze te koop zijn voor shets.. denk het niet, maar zelf te maken natuurlijk prima... je kunt ze zo lang of kort maken als je wilt... ik neem altijd 45 cm stof en knip ze dan uit de breedte, heb je 1,5 meter lange tubes. (15cm per tube dus, maakt 45cm stof van 1.50 breed)
gewoon de staart opmeten van onderkant staartwortel tot onderkant staart en dan nog een klein beetje extra zodat de punten goed in de tubes zitten en da's de lengte die je moet hebben. En als dat bijv. 75 cm is, kun je uit 45 cm stof dus zelfs twee staartzakken/tubes halen.
Een gewone staartzak heb je natuurlijk minder stof voor nodig... heb zelfs al lange sokken als staartzak zien gebruiken (niet ergens nog een paar oude kniekousen of skisokken liggen?)

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:30

Soma schreef:
Ms domme vraag, maar kan een staartzak dienen ter bescherming tegen staartbijten? Zijn er kleine maten, o.a. voor shetlanders?

Alvast bedankt voor het antwoord,

Soma

Koop er eentje, draai m binnenstebuiten en naai hem dicht op de goede lengte. Knip het overige stuk er af en hopla -->maatje shet Knipoog