[WN] Artikel doping in de Western Horse World

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anika

Re: Artikel doping in de Western Horse World

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:36

helemaal mee eens! Maar we wijken een beetje af geloof ik van waar het nou omging.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 18:49

Nah, valt wel mee toch... 't gaat nog steeds over doping/medicijnen.. vind eigenlijk dat we heel braaf on-topic blijven.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:33

vanzelfsprekend wil ik toch weer even advocaat van de duivel spelen.

een collega van me heeft in d'r priveleven een aantal tegenslagen gekend en op de zaak is het een heksenketel. zij krijgt prozac voorgeschreven en kan met nieuwe moed werken aan haar carriere. niks fout mee toch ? waarom mag een paard dat aan zijn carriere (als topdekhengst of topfokmerrie) werkt niet een beetje chemische hulp krijgen?

de overheid en andere dusdanig georganiseerde strukturen zijn als water en kiezen steeds de weg van de minste weerstand. door makkelijk opspoorbare middeltjes (niet het zware of schadelijke spul maar bv regumate) die vrij onschuldig zijn vanwege gekende en bewezen neveneffecten te verbieden, zal door malafide deelnemers naar andere oplossingen gezocht worden die op termijn vééél schadelijker kunnen zijn voor de gezondheid van het paard. en bovendien kan toch iedereen indien gewenst gebruik maken van dat spul.

maakt verbieden van "chemische hulp" de sport eerlijker? ik betwijfel dat. het zal alleen de schaamtelozen en gewetenslozen nog meer voorsprong geven op diegenen die alles eerlijk proberen te spelen. een klein beetje zoals mijn bumpersticker zegt : "if guns are outlawed, only outlaws will have guns"

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:42

Denk dat er toch wel verschil zit tussen een mens die hulp nodig heeft van chemische middelen om normaal te kunnen functioneren en een paard wat voor ons plezier (want dat is het toch 9 van de 10 keer) middelen krijgt toegediend die vaak schadelijk zijn voor de gezondheid om net dat blauwe lintje wel te winnen.

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:48

En wat te denken van zenuwsnedes, niet te traceren, wel vaak het verschil tussen wel of niet kreupel.In G.B. vaak toegepast bij polo
paarden en naar ik vermoed ook in de reining...
Zelfs op voorhand al, nog niet eens een blessure!
Weet in iedergeval van een paard in N.L.waar dat bij is gebeurd, een reiner,het gewenste resultaat bleef uit...en zodoende is hij niet meer uit gebracht in de sport...Anders heb ik het donkerbruine ver-
moeden dat hij terug in de sport was gebracht.Dit was namelijk wel de insteek.Ik weet ook dat hij daarvoor op de,, buut" liep...
Gelukkig voor het dier is hij al een paar jaar uit zijn lijden.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 20:52

@francis

ik had het duidelijk over "chemische hulp" en niet over verminking

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:19

En waar wordt chemische hulp verminking?
Een paard dat een hoestdrankje krijgt heeft chemische hulp. Maar die is niet bedoeld om te sporten. Dat is bedoeld om verlichting te brengen.

Een paard dat tijdelijk anabolen krijgt om na een zware ziekte weer op de been te komen, daar kan ik nog inkomen (al zou ik het zelf niet doen), maar datzelde paard anabolen geven om de spiermassa te vergroten....? In de wetenschap wat diezelfde anabolen voor enorme schade aan kunnen richten.... Onverantwoord. Nog niet zolang geleden stond een topic op bokt van iemand ie onvermoed een paard had gekocht waar helaas anabolen toegediend waren. Het dier was doodziek.

Buut is ook al zo'n middel. Als vorm om pijn te bestrijden is het een tijdelijk prima middel. Als middel om een paard dat eigenlijk niet meer lopen kan nog in de sport te laten starten vind ik het gruwelijk.

En dat is wat anders dan een prozac voor een mens. Die mens krijgt dat om in het maatschappelijk leven te kunnen functioneren. Kan daar ook nog zelf voor kiezen. Een paard niet.

En ik denk persoonlijk niet dat als die persoon gaat vragen om prozac omdat ze anders de marathon niet kan lopen, het dan voorgeschreven gaat worden. Want daar ligt toch wel een behoorlijk verschil:

- toedienen om een sportprestatie te verbeteren
- en toedienen aan een dier wat daar niets over te zeggen heeft, wederom om die sportprestatie te verbeteren.

How low can ya go.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:23

Ik heb het ook niet over verminkingen, dat hoofdstuk is wat mij betreft helemaal absurd. Nee, ik heb het over verdovende middelen om het pleasurepaard lekker rustig te houden en de pijnstiller om het kreupele paard uit te kunnen brengen... ik vind dat geen 'chemische hulp' meer... dat heeft niks met 'hulp' te maken.

'Hulp' vind ik bijv. Rescue of Nervelet, een homeopatisch middel wat een paard HELPT met de stress om te gaan. Het maakt niet duf en beïnvloed de prestatie op zich niet. Homeopatische middelen zijn op alcohol basis en dát is dan weer doping, maar omdat het hier om doses van enkele druppels gaat is het veilig te gebruiken.
Dat is 'hulp'... een dier pijnstillers in z'n lijf spuiten zodat'ie op z'n geblesseerde been kan doorlopen (en zo de blessure hoogstwaarschijnlijk erger maakt en de herstelperiode naderhand dus langer) vind ik geen 'hulp'.

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-06 21:27

@CherokeeChum: ik ken ook zo'n paard. Zou best wel eens hetzelfde kunnen zijn

Zijn de resultaten van de tests in Aken eigenlijk ooit bekend gemaakt? Ik heb daar nooit meer iets over gehoord.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:31

wees gerust mac, als er wat was had je het wel gehoord. duitsers doen nu eenmaal niks liever dan een buitenlander aan de schandpaal nagelen.

het is helemaal niet mijn bedoeling om dierenmishandeling goed te praten. een paard dat zwaar kreupel is bute geven en toch starten of zenuwen doorknippen is onder alle omstandigheden mishandeling. een paard wat een beetje stijf is of niet helemaal correct loopt een beetje bute toedienen is m.i. geen mishandeling . een paard met hormonenproblemen regumate toedienen is m.i. geen mishandeling. een stressgevoelig paard op een chemische manier helpen met stressmanagement is m.i. geen mishandeling

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 07:44

Je zou je eens moeten afvragen waarom dat paard dan stress heeft. Want ook stresserige karakters kun je wel voldoende zelfvertrouwen meegeven om te ontstressen. En een paard dat zo in de stress schiet dat het niet wil is (nog) niet geschikt om op een wedstrijd te verschijnen. Kies je dan toch voor het toedienen van een medicijn (want daar heb je het over als het op de dopinglijst staat) dan is dat slechts ter meerdere eer en glorie van de ruiter en niet van het paard.

Ter vergelijk: een luchtzuiger zuigt lucht omdat hij maagklachten heeft. Zo'n paard een band om doen is een vorm van symptoombestrijding waar het betreffende dier niets aan heeft, die houdt zijn maagklachten. Maar de eigenaar heeft geen last meer van het voor sommigen vervelende geluid.

Een stressgevoelig paard stressonderdrukkende middelen toedienen helpt het paard helemaal niet. Dat is puur voor de ruiter die dan zijn 'sportprestatie (???) neer kan zetten.

Wij mensen zijn heel goed in allerlei vormen van eigenbelang goedpraten. En het dan ook nog 'helpen' noemen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:04

helemaal juist anya.

maar niet vergeten dat er bij de ruiter ook heel wat adrenaline door hem heengaat waardoor hij stress doorgeeft en aangezien de ruiter zijn pattern nog moet kunnen onthouden geloof ik in zowel de ruiter als het paard chemische stressmanagement toedienen.

het zal best wel voor veel mensen hocuspocus lijken maar ik ken persoonlijk mensen die in bv hypnotherapie gegaan zijn of andere "new age" therapieen die behoorlijk wat vruchten afwerpen. anderen blijven zweren bij homeopathische middeltjes, nog anderen roken een jointje. feit is dat hoe beter het stressmanagement van de ruiter is, hoe minder het paard last zal hebben van stress.

al wat ik wil aangeven is dat deze discussie niet zwart-wit moet gevoerd worden maar dat er een zillioen grijsschakeringen bestaan

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:17

@ Mac

Dat is nog wel het banketstaaf van alles van de doping controle in Aken. Er zijn ook mensen uit nederland voor de controle gevraagd. Ze hebben nooit wat gehoord!

Kun je zeggen geen nieuws is goed nieuws maar vind het heel erg slordig. Ze zijn er mee bezig verhaal te halen maar daar wordt een beetje raar op gereageerd vanuit Aken.

Maar goed er zijn wel meer dingen daar gegaan zoals ze niet moeten gaan! maar dat is een ander verhaal!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:19

dofuzz schreef:
waarom mag een paard dat aan zijn carriere (als topdekhengst of topfokmerrie) werkt niet een beetje chemische hulp krijgen?

maar bv regumate) die vrij onschuldig zijn

Ik heb wel eens gehoord dat Regumate absoluut niet zo onschuldig als dat je nu aangeeft, het (kan) zorgen voor verminderde tot totale onvruchtbaarheid van de hengst.

Verder zie ik als merriehouder dan een schaapmakke hengst op de show die in werkelijkheid een kl**tzak blijkt, en dat waarschijnlijk ook vererft. Daar schiet je toch ook niks mee op?

Men heeft het altijd over die brave quarterhengsten, en in veel gevallen is dat ook zo, maar er zijn ook legio hengsten die zo 'braaf' zijn vanwege de Regumate en andere hormoonpreparaten, dat lijkt mij geen goede zaak.
Op de ene wedstrijd breekt zo'n hengst de tent af en op de volgende wedstrijd kijkt hij niet meer op of om..... ra ra

Ik vind het een goede zaak om ALLE doping te verbieden, het heeft niks meer met sport te maken.
En laat ze maar véél controleren.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 08:56

storrum,

ik ken persoonlijk een aantal zéér brave hengsten waarvan ik met zekerheid weet dat zij niks toegediend krijgen (eigenaars zijn principiele tegenstanders) waarvan 90% van zijn nakomelingen gewoon rotzakken zijn . ik ken persoonlijk ook rotzakken van hengsten die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid chemisch geholpen worden en die in meer dan 90% van de gevallen nakomelingen geven die een geweldig goed karakter hebben.die mogelijkheid bestaat altijd.

vwb het verminderen van de vruchtbaarheid door regumate, dat doet castreren ook en dat vind niemand erg (en ik ben daar een grote voorstander van). ivm regumate had ik het over paarden, dus merries en hengsten, niet enkel hengsten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:05

Ik denk alleen dat castreren een wat definitiever doel nastreeft als de bedoeling is van Regumate.

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:17

Het geven van Regumate aan merries (waar dit produkt ook voor bedoeld is) streeft ook een ander doel na dan het geven van Regumate aan hengsten.

Jij had het o.a. over topDEKhengsten die Regumate krijgen. Volgens mij wil je dan juist geen verminderde vruchtbaarheid.
Bij castreren kies je daar bewust voor.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:20

Misschien (cq waarschijnlijk ) ben ik weer eens lekker naief hierin hoor, maar ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe doping mij zou kunnen helpen?

OK mijn paard staat momenteel op rust ivm een lichte blessure aan de peesaanhechting. Nou kan ik haar natuurlijk op Buut zetten (voor wie het niet kent; combi pijnstilling/ontstekingremmer maar sinds een paar jaar niet meer legaal in Nederland (!) verkrijgbaar) maar dan heb ik toch het risico dat ze 'door de blessure heen' loopt juist OMDAT ze het niet voelt? En dan wordt het probleem alleen maar groter.... Dus waarom zou je dat als eigenaar WILLEN????
Ik ben zowiezo erg voorzichtig met pijnstillers, JUIST om bovengenoemde reden. Alleen als bv een paard te kort bekapt is geef ik een paar strepen Quadrisol. Maar toch nooit en te nimmer vanwege een blessure, je zou toch knettergek zijn????

OK ik weet dat er mensen zijn (ook hier op Bokt overigens) die hun paarden een niet nader bij naam te noemen anti-hoestmiddel geven omdat dit een direct gevolg heeft op de spiermassa. Vind ik al van de ratten besnuffeld. Ga gewoon trainen met die beesten. Overigens is het me ook een raadsel hoe ze het die beesten laten vreten want ik heb het 1x aan een paard moeten geven ivm luchtwegproblemen (geen eigen paard van ons) en die vrat het niet. Heb het zelf even geproefd om te zien waar het probleem ligt, en ik kan je vertellen dat het je strot uitbrandt zo smerig is het...

Zijn er hier in Nederland dan mensen die echt zo'n belang bij prestaties ondanks blessure hebben, dat ze naar doping zouden grijpen? Ondanks dat ze dan volgens mij toch donders goed weten dat ze hun paard de vernieling in rijden???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:22

Wat is Regumate trouwens? Wat doet het?

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:27

Ik denk dat het in NL nog wel meevalt, tenzij er geld te verdienen valt. Dan wordt het paard in vele gevallen (helaas) ondergeschikt.
En dat geld komt steeds meer voor, vandaar dat er ook steeds meer Amerikanen naar Europa komen om te rijden.
In Amerika is het heel gewoon om jonge paarden die evt aan de Futurity mee gaan doen preventief in te spuiten in de gewrichten. Toen ik mijn veearts dat vertelde viel hij bijna van zijn stoel!

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:32

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:35

O dat heeft een merrie bij ons op stal volgens mij ook gehad omdat ze zo naar werd van de hengstigheid. Er wordt niet mee gefokt, maar het humeur en de prikkelbaarheid worden er ook mee beïnvloed.

Maar ehhh waarom zou je dit in hemelsnaam in een HENGST willen stoppen? Wat doet het daarvoor?

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:44

Het is een hormoon dat de hengstgedragingen sterk reduceert. Een vorm van chemische 'castratie'.

Van wilde hengst naar brave ruin

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:51

Ze geven het aan merrie's om de hengstigheid uit te stellen. Kan zijn omdat ze moeilijk een ei kwijtraken of omdat ze moeilijk een ei krijgen. En meer van dat soort zaken! Het is een middel die ze eigenlijk voor varkens gebruiken

@ Sonja hoestmiddel werkt op de sperma? minder hengst ofzo? Heb ik met Ice gelukkig niet nodig! Gisteren kwamen er mensen kijken en die keken even aan de onderkant of ie wel hengst was! Heb ik zelf ook gedaan toen ik hem 3 dagen had.

Sorry even off topic!

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-06 09:54

Sonja schreef:
omdat dit een direct gevolg heeft op de spiermassa.

Spiermassa ipv sperma

Da's iets heel anders Anika!