Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
MSQuincyTE schreef:Wat heb jij dat mee gemaakt Stef dat je zo denkt
Francis schreef:Stef, waar het mij om ging is dat het niet goed liggen van een zadel niet áltijd aan de pasvorm van de boom hoeft te liggen, juist omdat je je zadel speciaal hebt laten aanmeten.
Als je een zadel met een passende boom los op de rug van je paard legt kan'ie passen terwijl 'ie aangesingeld ineens níet meer past. Dat komt dan puur omdat de plek van de singel niet is aangepast aan een eventueel aparte bouw van je paard.
Vooral bij paarden die wat 'buikig' zijn (ook bij Arabieren komt het veel voor) kan het nodig zijn de rigging een fractie naar voren te leggen, omdat de standaard plek door de buik net wat te ver naar achteren ligt. De singel schuift door het bolle buikje naar voren en trekt automatisch het zadel mee naar voren.
De boom paste op de juiste plek precies, maar door de singel wordt'ie alsnog naar voren getrokken.
Bovenstaande verhaal zou dus een mogelijkheid kúnnen zijn.. kan dat zo niet beoordelen en ik ben zowiezo geen deskundige... vertel alleen maar wat mij weer is verteld door mensen die ik wel deskundig acht.