[WN] zadel twijfels

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:42

Tja Stef, op die foto's valt weinig te zien, mede omdat jij er op zit... Kan nu wel vanalles gaan roepen over rigging die misschien te ver naar achter zit voor dat zadel op jouw paard, maar dat zou eigenlijk alleen maar speculeren zijn omdat ik niet goed kan zien hoe de singel loopt terwijl je er op zit en hoe/waar het zadel ligt als je nog niet gedreden hebt. 't Zadel lijkt wel vrij ver naar voren te liggen inderdaad.
Wat je wel zelf kunt bekijken is waar het zadel en de singel zitten als je net opgezadeld hebt. Als je het zadel op de juiste plaats op je paard legt, moet de singel los direct op de juiste plek hangen.
Als je in jouw geval aansingelt en de singel zit onder z'n buik verder naar voren dan het punt waar 'ie aan't zadel vast zit (dus als de singen schuin naar voren loopt zeg maar) dan is dat de oorzaak van het naar voren schuiven. Natuurkundige wetten zorgen er n.l. voor dat een zadel altijd récht boven de singel wil liggen... de singel trekt dus a.h.w. het zadel verder naar voren.
Het enige wat daar tegen helpt is de bevestiging van de singel naar voren brengen. Als je een rigging hebt waarbij dat zo mogelijk is, zou ik dus de voorste manier van bevestigen nemen, is dat niet mogelijk, dan zou je kunnen informeren of een zadelmaker de rigging kan aanpassen óf dat je je zade inruilt met een waarbij de rigging verder naar voren zit.
LET WEL!! Wat ik dus schrijf zou een MOGELIJKHEID KÚNNEN ZIJN en is alleen gebaseerd op speculatie over de ligging van je singel. Ik zeg niet dat het ook werkelijk het geval is. Dat kun je dus vrij simpel zelf bekijken zoals ik net beschreef.

casjuh

Re: zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 23:56

al eens over nagedacht om een boomloos zadel aan te schaffen?
geen gezeik meer met bomen die wel/niet passen.
dat het oog ook wel wat wil hebben is natuurlijk waar, maar op een gegeven moment moet je diep in je geldzakje kijken en een blik werpen naar je paard en zeggen: ok, het geld voor een op maat gemaakt zadel dat er óók nog eens erg mooi uit ziet heb ik niet, dan moet ik maar genoegen nemen met dit.
trouwens: voor 600 euro heb je al een boomloos westernzadel...

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 15:52

MSQuincyTE schreef:
Wat heb jij dat mee gemaakt Stef dat je zo denkt

Zoals in het bericht te lezen is heeft het zadel naar mijn idee nooit 100% gelegen. Dat ik bewust bedondert ben geloof ik niet, maar het is niet goed ingemeten.

Francis: Aan de ringing kan ik niks veranderen, is 1 enkele ring. Gelijk met opzadelen ligt de singel al redelijk in dr oksel (heeft ze van de zomer ook een schuurplek door gehad)

casjuh, zoals ik eerder zeg vind ik de wn barefoot niet mooi, en ook een boomloos ligt niet op elk paard goed. Een BM vind ik er dan weer beter uit zien, maar eigenlijk ben ik zeer content met het zadel wat ik heb voor mezelf. Nu nog voor mijn paard

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 16:25

Als je een D hebt voor een achtersingel kun je ook via de 3-puntsgording riggen. Dat scheelt echt in plaats waar de singel ligt.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 16:57

heb ik niet, alleen zo'n tja... openingetje waar precies een tiestrap doorheen past

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:14

Stef, singel je niet stomweg TE strak aan?

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:19

misschien wel sonja, zoals ik eerder al aangeef lag ie gister naar mijn idee redelijk. maar wie ben ik om dat te beoordelen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:20

Ik weet niet of het KAN hoor, TE strak singelen, maar ik kan me er wel wat bij voorstellen.

spatter

Re: zadel twijfels

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 17:26

ja, dat kan, je kunt een paard zo strak aansingelen dat hij geen adem meer krijgt en er bij gaat liggen!
vooral bij westernsingels kun je dat redelijk goed doen

een goed passend zadel hoef je niet heel strak aan te singelen, dat blijft zo al goed liggen(wel aansingelen natuurlijk)

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 17:42

maar zou het zo kunnen zijn dat het zadel JUIST naar voren komt doordat ik het te strak trek? Wat kan ik doen (foto's maken of weet ik veel) om jullie een béétje een beeld te geven?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 18:59

Té strak singelen is natuurlijk niet goed, maar op een bolletje rond paard zonder veel schoft blijft een zadel altijd moeilijker goed liggen.

@Stef: alleen zo'n sleufje is niet geschikt om kracht op te zetten, maar soms zit er een extra stuk leer ingenaaid wat direkt op de bar vastzit, dan kan het wel weer.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-06 19:22

maarja, voor je aan zo'n singel systeem begint zal je toch moeten weten of het zadel nu goed ligt of niet. Je kan de symptonen wel bestrijden, maar daarmee los je de oorzaak niet op natuurlijk. weet niet of er een extra stukje leer ingenaait zit, nooit op gelet eigenlijk.
Wel frapant, bokt adviseerde me destijds (terecht) om naar een goed zadel te kijken en niet naar een zadelmarkt/divoza/whatever flut ding.
Heb je een (kwalitatief) goed zadel, is het nog niet goed...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:25

Een zadel moet je ook zien als een investering. Mocht je zadel idd niet goed meer passen dan kun je er iig nog een fatsoenlijk bedrag voor terug krijgen. Bij een ZM'er kun je dat wel vergeten.

Maar ik zou eerst proberen om de gebruikte boomsoort te achterhalen en dan te zien of er een verkoper is die een dergelijke kale boom heeft en die eens uitnodigen om te komen passen.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-06 19:30

Stef, waar het mij om ging is dat het niet goed liggen van een zadel niet áltijd aan de pasvorm van de boom hoeft te liggen, juist omdat je je zadel speciaal hebt laten aanmeten.
Als je een zadel met een passende boom los op de rug van je paard legt kan'ie passen terwijl 'ie aangesingeld ineens níet meer past. Dat komt dan puur omdat de plek van de singel niet is aangepast aan een eventueel aparte bouw van je paard.
Vooral bij paarden die wat 'buikig' zijn (ook bij Arabieren komt het veel voor) kan het nodig zijn de rigging een fractie naar voren te leggen, omdat de standaard plek door de buik net wat te ver naar achteren ligt. De singel schuift door het bolle buikje naar voren en trekt automatisch het zadel mee naar voren.
De boom paste op de juiste plek precies, maar door de singel wordt'ie alsnog naar voren getrokken.

Bovenstaande verhaal zou dus een mogelijkheid kúnnen zijn.. kan dat zo niet beoordelen en ik ben zowiezo geen deskundige... vertel alleen maar wat mij weer is verteld door mensen die ik wel deskundig acht.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-06 19:24

Ik zit toch meer en meer te denken om naar die clinic te gaan (als het even kan met jamaica, heeft lois gelijk een mooi voorbeeld) Maarja, vervoer he... zal eens gaan neuzen of er mensen langs mij komen die me op kunnen pikken

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:26

Stef ik voel met je mee, ik heb dus ook dat probleem met een niet passend zadel, ik pest mijn paard dus al 5 jaar met een niet passend zadel

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 00:54

Francis schreef:
Stef, waar het mij om ging is dat het niet goed liggen van een zadel niet áltijd aan de pasvorm van de boom hoeft te liggen, juist omdat je je zadel speciaal hebt laten aanmeten.
Als je een zadel met een passende boom los op de rug van je paard legt kan'ie passen terwijl 'ie aangesingeld ineens níet meer past. Dat komt dan puur omdat de plek van de singel niet is aangepast aan een eventueel aparte bouw van je paard.
Vooral bij paarden die wat 'buikig' zijn (ook bij Arabieren komt het veel voor) kan het nodig zijn de rigging een fractie naar voren te leggen, omdat de standaard plek door de buik net wat te ver naar achteren ligt. De singel schuift door het bolle buikje naar voren en trekt automatisch het zadel mee naar voren.
De boom paste op de juiste plek precies, maar door de singel wordt'ie alsnog naar voren getrokken.

Bovenstaande verhaal zou dus een mogelijkheid kúnnen zijn.. kan dat zo niet beoordelen en ik ben zowiezo geen deskundige... vertel alleen maar wat mij weer is verteld door mensen die ik wel deskundig acht.

IK geloof, na het verhaal van Louis, zonder meer dat je gelijk hebt. Het samenspel van rigging, boom en veranderende bouw van je paard geeft een beeld van een nagenoeg onmogelijkheid van het hebben van een exact passend zadel. Maar heel misschien moeten we daar dan ook niet te veel gefocused op zijn. Wel ernaar streven maar niet in paniek raken wanneer we het ideale niet bereiken.

Een maatzadel voldoet aan ons streven naar perfectie zonder dat we daarmee de garantie krijgen diezelfde perfectie te bereiken. Streven....dat zijn we aan ons paard verplicht. Bereiken niet.

LadyMadonna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 19:48

Ik wil gewoon een zadel wat goed op mijn paard ligt, en of dat nou een maatzadel, BM of "standaart" met boom is maakt me niet zoveel uit. Als het maar goed op mijn paard ligt, ik er goed in pas, mijn smaak is (mijn smaak is breed), en in mijn budget ligt