[WN] Verslag Constructie en Pasvorm avond bij Rina door Sablou

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-06 14:55

Francis schreef:
@Jeddah, ook ik ben heel lang aan't dubben, lezen, onderzoeken enz. geweest over wel of geen boom in't zadel... ik zie zeker de nadelen van een zadel met boom en de voordelen van een zonder. Ik heb lang over een OrthoFlex nagedacht, bijna op het punt gestaan een Bob Marshall te bestellen, maar uiteindelijk en vooral na een lezing van een andere zadelmaker (SM hoe heettie die ook al weer?) heeft mijn eigen gewicht me toch doen besluiten een zadel mét boom te kiezen, zodat mijn gewicht toch beter over Dot's rug verdeeld wordt. Sure, er zijn genoeg mensen en paarden die 't goed doen met een boomloos zadel, maar ik wil straks toch aardig wat van haar gaan vragen als ik wil gaan showen, dus neem ik liever het zekere voor het onzekere. Grootste voorwaarde voor een zadel met boom is dus wel dat'ie zo perfect mogelijk past... en dus wordt het een Vaquero-zadel... een zadel 'off the rack' zou ik nu écht niet meer durven kopen, dán kun je beter boomloos gaan ja.

En ik heb juist voor boomloos gekozen, ondanks mijn gewicht. Dit omdat een zadelmaker juist tegen mij zei, je bent wel wat zwaarder, maar ook veel breder, dus je verdeelt de druk over een veel grotere oppervlakte dan een mager persoon. Het een heft daarmee het ander op.

Maar ik kan me helemaal voorstellen dat jij voor een Vaquero kiest! En ik ben er van overtuigd dat je er blij mee zal zijn. Zo zal ieder uiteindelijk zijn eigen beslissing moeten nemen. Waarbij die van mij boomloos (met Skito pad) is en die van een ander boom, maar op maat gemaakt is en die van weer een ander OF is.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:29

Jeddah wat een mooi verslag heb je er van gemaakt.
Leuke foto's ook.

Wat sablou zei van zadelmarkt zadels die waren volgens hem van karton gemaakt en ik moest daar best even om lachen.

En verder ging de tijd veelste snel voorbij omdat het zo gezellig was.
Ik heb ook een hoop geleerd.

westerninfo

Re: Verslag Constructie en Pasvorm avond bij Rina door Sablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 15:55

Hallo mensen,
Uiterst leerzame avond gehad. Echt vakwerk van Sablou en hij praat vol passie over zijn vak. De avond was dan ook veel te kort...
De terugreis, in mist, met WB overleeft, Jeddah leuk om je ontmoet te hebben, de rest bedankt voor de gezelligheid en Rina bedankt voor jouw gastvrijheid.
gr Didy

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 16:08

Mijn zadel heeft onder mijn zit een ijzeren plaatje zitten.
Ik kan bij mijn zadel ook erg goed zien waar de boom zit

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 18:15

Heerlijk om een dag later alle indrukken en reacties daarop terug te lezen. Veel herkenning maar ook veel kritische geluiden. En terecht. Niet omdat het verhaal kritiek verdient maar omdat we scherp moeten blijven wanneer het om zo'n belangrijk punt als een passend zadel gaat.

Aan het eind van de avond en aan het eind van het verhaal kon Louis ook toegeven dat de zadels zoals de meesten van ons ze 'of the rack' kopen niet per definitie verkeerd hoeven te passen. In 80% van de gevallen past een zadel goed, dan wel voldoende. En daar waar we kwaliteitszadels kopen ( ik zal geen merken noemen) mogen we zowel van de constructie als de pasvorm veel verwachten en zullen die verwachtingen waargemaakt worden. Tegelijkertijd is 20% van de zadels dus niet (voldoende) passend en dat zou toch wel een zorgelijke ontdekking moeten zijn. Helaas blijkt er blijkens het verhaal van Louis geen sluitende manier te zijn om dit te achterhalen omdat we in de 'ready-made' zadels niet over de daarin verwerkte kale boom beschikken.

Gelukkig hoeven we onze duurbetaalde zadels morgen niet in de sloot te gooien want 80% past dus. En gelukkig doen we dat ook niet want wanneer Louis morgen een bestelling voor 100 zadels krijgt....wordt ie gillend gek.....en z'n vriendin ook ...en zal ook Louis over moeten stappen op massaproductie om aan de vraag te kunnen voldoen.....of z'n stiel eer moeten aan blijven doen en individueel, maar dus ook beperkt, moeten blijven produceren/creëren.

En ook in een land als de USA koopt 95% van de ruiters hun zadel 'of the rack'. Het kan dus niet zo zijn dat een niet-maatgemaakt zadel altijd een slechte pasvorm heeft.

Resultaat van de clinic voor mij? Als ik een nieuw zadel nodig heb zal ik zeker overwegen om op maatwerk over te stappen. En de reeds in mijn bezit zijnde zadels hou ik lekker. Mijn paard beweegt zich er soepeltjes onder dus ik mag er van uitgaan dat ik tot de 80% behoor die een passend zadel heeft zonder daar sluitend bewijs voor te hebben.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 19:25

Besten,

Ik wil aan jullie bezoek (goede opkomts en "scherpe" oren) het mooie verslag (met dank voor het schrijven en foto's) en de allerte reacties (prima) nog even mnijn beeld toevoegen (op een paar puntjes).

- Volgroeien paard:
Ik ben van mening dat je met het rijden op een paard moet wachter tot skelet en spieren "klaar" zijn. Inrijden is rijden. Maar als je dan toch perse heel - voorzichtig- wil inrijden VOORDAT het paard klaar is, dan ben ik van mening dat het dan kopen van het definitieve zadel een groot risico van "na 1 jaar niet meer passen" met zich meebrengt. Er blijft je dan dus niets anders over dan een tijdelijk, zo goed mogelijk passend zadel te kopen. Als je daar geen € 2000 voor uit wil geven, blijft m.i. alleen de "Ebay" optie met extra bescherming (dikke pads) open. Ik zou zo nooit rijden en heb bijv. Jerry gewoon 1 jaar langer gewacht.
Nogmaals : niet doen, niet inrijden, maar als je dan toch zonodig "moet", ga dan op zoek naar een tijdelijk zadel. IK geef je geen garantie dat de pasvorm in zo'n geval correct blijft, noch verkoop ik je een zadel op de groei.

- Othoflex.
Ik heb kort, een klant van mij ruim 1 1/2 jaar, Orthoflex gereden. Prima zadels, klasse afwerking, leer, etc. Alleen ik en mijn klant hadden beide (los van elkaar) de zelfde "ervaring": Je zweeft. Alsof er tussen je paard en je kont een klein "waterbed" zit.
Is dat fout? Nee helemaal niet. Het is wel een constatering.
Overigens (niet besproken tijdens de presentatie) heeft die klant haar Orthoflex verruild voor een Vaquero, omdat het zadel niet correct paste (schuurplekken). Daar kan Orthoflex niets aan doen (wel de verkoper). De insteek hier was, dat "flexen" geen garantie waren voor altijd correct passen.

De bedoeling van deze presentatie is i.d.d. niet om ander merken of leveranciers af te doen. Of om te vertellen dat je altijd een "maatwerk" zadel moet kopen. 85% van de westernruiters rijden op goed passende, kwalitatief prima zadels. Niets mis mee. De rode draad in de presentatie is "degelijke constructie" (let in de toekomst daar en daar op) EN pasvorm, die volgens mij niet met het handje te garanderen is. Dat laatste is een mening die ik getracht heb goed te onderbouwen en waartoe iedere nu zijn mening heeft.

Nogmaals bedankt voor jullie bezoek.

MVG Louis

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:19

Louis, jij ook nog heel erg bedankt dat je die lange rit ervoor over had om er ons over te vertellen, en ons alle info te geven. Het was geen klein stukje rijden voor je.

Heel erg bedankt.

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 20:28

En jij bedankt voor organisatie, gastvrijheid, koffie en koeken en niet te vergeten je models.....

MVG Louis

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-06 22:13

Ik heb dus een houtenboom met rawhide bekleed.

Afbeelding
Hier is dat een stukje te zien.

Afbeelding
Zo zit mijn rigging dus vast.

Afbeelding
En zo ziet mijn zadel er dus uit het is een ranchcutter van herman oak leer

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:33

Was echt toppie! ik had er echt heel veel van geleerd en heb dus geleerd wat er dus allemaal niet goed aan mijn (good for nothing) zadel.

Mijn dank ik dan ook super groot Sablou en CC dat ik mee mocht rijden

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:36

Waren je ouders (met name moeder ) niet boos omdat het later was dan ik dacht???

Tja als Sablou op zijn praatstoel zit duurt het allemaal wat langer...

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:54

ehh ze waren nogal pissig...moeders: ''en ik moet morgen heel vroeg op'' blablabla ach ze moeten niet zo zeuren hoor
Laatst bijgewerkt door hallow op 12-03-06 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:55

Ik voelde me best schuldig.... maar ja je kan moeilijk halverwege weggaan en ik had geen horloge om dus ik had ook echt geen idee hoe laat het nu eigenlijk was.

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 20:59

ach niets om geven..doe ik ook niet het is niet het einde van de wereld

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-06 21:45

Ik had dus ook geen idee dat het al zo laat was vrijdag.
Ik heb echt genoten en veel geleerd