[WN] Gezocht dekhengst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-06 19:33

Uiteraard kijk je naar kleur en patroon vererving, dat doe je denk ik bij elk ras en zeker bij een 'kleur'ras.
Maar ookal fok je een kleurras, dan nog mag kleur niet het belangrijkste zijn. In eerste instantie fok je namelijk een rijpaard. Gezondheid, gangwerk, karakter en dat soort zaken horen dus belangrijker te zijn. Een bont patroontje is een bonus. Je kunt je best doen goede ouderdieren te zoeken die daarnaast ook een hoge kans op bont geven, maar dan nog heb je geen garantie voor een bont veulen en dus kun je maar beter zorgen dat het in ieder geval goed in elkaar zit. Te veel paarden (hengsten vooral) worden puur voor de Paintfokkerij gebruikt omdat ze bijv. homozygoot zijn en dus kleurvererver. Hoe het dier verder in elkaar zit is van ondergeschikt belang, puur vanwege het homozygoot zijn is zo'n dier al dekhengt. Ik vind dat dus fout... en onnodig ook, er zijn genoeg goede vertegenwoordigers van het ras die ook een grote kans op bont geven.

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-06 10:07

Francis schreef:
er zijn genoeg goede vertegenwoordigers van het ras die ook een grote kans op bont geven.

En naar die ben ik op zoek. Ik hoef niet perse een homozygoot, maar ik wil wel graag een kansje op bont.

Vandaar mijn oproep.
Natuurlijk ben ik zelf ook bezig, maar niet alle hengsten staan op internet. Mijn kennissenkring kent ook niet alle hengsten. En met jullie hulp hoop ik veel hengsten op mijn lijstje te hebben staan, dat er ook wat te kiezen en te keuren is. Anders had ik net zo goed meteen naar de quarters kunnen gaan kijken.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-06 10:19

Als we't over Europese paarden hebben (neem tenminste aan dat je niet voor diepvriessperma uit Amerika wilt gaan), was ik zelf destijds wel gecharmeerd van Doc Tomahawk uit Duitsland en overwoog hem als dekhengst voor Fly.
http://www.westerninfo.de/index.php?Seite=magazindetail&Id=2829
Geen groot paard, maar wel súper Pleasure paard (meerv. europees kampioen) met goed gangwerk. Toen ik naar hem informeerde was hij nog van Marion Hellmann dan nu, dus weet zo ff snel geen website van eigenaar of dekstation waar'ie nu staat.

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 10:52

Francis, ik heb nu een paar dagen gezocht naar een contactadres voor Doc Tomahawk, maar ik kan het niet vinden. Heb je misschien nog een tip voor mij?

Halloway

Re: Gezocht dekhengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:49

Ik zou wel altijd als eerste informeren of de eigenaar wel geintresseerd is in het dekken van een merrie zonder papieren.

Heb je goed nagedacht over de kostprijs van het paardje tegen de tijd dat het aangereden kan worden.
Mijn ervaring is dat de meeste hobbyfokkers geen flauw benul hebben van hetgeen waar zij aan beginnen. (wat de kostprijs betreft iig)
Als na drie jaar het paardje niet aan de verwachtingen voldoet en je gaat dan terugrekenen hoeveel geld het paardje gekost heeft!!(ernstige buikpijn)
Zeg nou niet heel hard dat je het paardje nooit zal verkopen, want dat heb ik al heel vaak gehoord!!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 21:50

Rietveld schreef:
Francis, ik heb nu een paar dagen gezocht naar een contactadres voor Doc Tomahawk, maar ik kan het niet vinden. Heb je misschien nog een tip voor mij?

Heb je al op de site van de PHCG gekeken bij de dekhengsten? Weet niet of'ie daar nog staat, maar daar heeft'ie in ieder geval wel gestaan. (En misschien staat er nog iets anders interessants voor je bij).

Chawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:18

Halloway schreef:
Ik zou wel altijd als eerste informeren of de eigenaar wel geintresseerd is in het dekken van een merrie zonder papieren.

Heb je goed nagedacht over de kostprijs van het paardje tegen de tijd dat het aangereden kan worden.
Mijn ervaring is dat de meeste hobbyfokkers geen flauw benul hebben van hetgeen waar zij aan beginnen. (wat de kostprijs betreft iig)
Als na drie jaar het paardje niet aan de verwachtingen voldoet en je gaat dan terugrekenen hoeveel geld het paardje gekost heeft!!(ernstige buikpijn)
Zeg nou niet heel hard dat je het paardje nooit zal verkopen, want dat heb ik al heel vaak gehoord!!

Er zullen natuurlijk altijd hengstenhouders zijn die niet geinteresseerd zijn in het dekken van een papierloze merrie. Dan houdt het op.
Natuurlijk zijn de kosten niet gering van het veulen, maar als ik het niet kon betalen zou ik het niet doen.
En natuurlijk kan je niet met zekerheid zeggen dat je een veulen wel of niet verkoopt, maar wat kan je wel zeker zeggen in het leven. Dat je ooit een keer doodgaat...

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-06 22:21

@ Francis, helaas staat die daar niet bij. Maar inderdaad nog een aantal hengsten die ik nog niet gezien heb. Bedankt!

ahintofte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 09:55

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-06 11:53

Hardstikke bedankt!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:28

Die link is oud, die had ik ook al wel gevonden. Daar staat Marion nog als eigenaar vermeld en dat klopt niet, en voor zover ik kon nagaan staat'ie ook niet meer op Reitanlage Vaterstetten (Daar had Marion hem inderdaad staan). Je zou ze daar wel even kunnen bellen om te horen waar'ie dan wel heen is gegaan.

Renee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 20:15

Ik kan je verzekeren dat hij idd groot fokt. De drie jarige die in het topic genoemd werd is inmiddels 1.70 groot en groeit nog lekker door. Inmiddels is hij in mijn bezit. Zou zeggen kijk in mijn profiel voor foto's. Hij is eveneens homozygoot netzoals zijn vader. Met een gouden karakter!!

Groetjes Renee
Rietveld schreef:
Omdat onze dekhengst van keuze helaas geruind is....

Ik ben op zoek naar een paint-hengst die het liefst zijn vlekken vererft.
Graag uit een pleasure-lijn. In ieder geval geen cutting.
Het moet een forse jongen zijn die goed op zijn benen staat.
Liefst rond boven de 1.50m.
Het gaat om een merrie zonder papieren, dus dat moet geen probleem zijn voor de eigenaar.
Het gaat mij niet om een hengst met veel prestaties op zijn naam, maar wel een goed karakter en goede beweging.
Het zou om dit dekseizoen gaan.

Wie o wie kan mij aanbevelingen doen?
Ik heb de volgende 2 dekhengsten al op mijn lijstje van " ga ik naar kijken" staan:

Zippo Macq
Lucky's Gold Piece

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-06 23:25

Francis schreef:
Die link is oud, die had ik ook al wel gevonden. Daar staat Marion nog als eigenaar vermeld en dat klopt niet, en voor zover ik kon nagaan staat'ie ook niet meer op Reitanlage Vaterstetten (Daar had Marion hem inderdaad staan). Je zou ze daar wel even kunnen bellen om te horen waar'ie dan wel heen is gegaan.

Volgens de wittelsburger is Docs Tomahawk (tenminste in 2005) in het bezit van Margot Engels-Rouff http://www.wittelsbuerger.de/dqha/info/2005/goldenseriesfinal.htm Maare heb net even bij de APHA gekeken, en daar staat hij geregistreerd als RUIN!
Zijn laatste veulens zijn van 2004, en de eigenaar staat idd die Margot Engels-Rouff

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 06:57

je kunt ook Boston Time Reed eens checken. dit is een overo paint hengst die in eigendom is van Wim Malisart. hij beantwoord helemaal aan jouw eis en werd 2x europees paint kampioen in western pleasure én hunter under saddle onder Christel Poels. je kunt (denk ik ) over hem het beste navragen op de Rawhide Ranch bij Christel

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 07:21

Boston Time Reed is inderdaad een erg leuke hengst met mooie bewegingen!

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 08:43

Kan navraag voor je doen vandaag want ik zie Wim straks in Rockanje. Maakt het een stukje makelijker mischien?

Karolien

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 10:03

Als ik me niet vergis is er van Explicit Cash Deposit dit jaar nog wel een dekking mogelijk via KI.
Verder zou misschien Jetalito Jet Set een optie zijn? Echt een prachtige paint die in allerlei klassen gepresteerd heeft, zoals trail, pleasure hunter enz.
Afbeelding
Of Red Pebbles, die is ook in meerdere klassen succesvol en ik heb al hele mooie nakomelingen van hem gezien!
Afbeelding
Of Air Force Max, die ken ik verder niet maar vind hem er wel cool uit zien
Afbeelding
Anders kijk eens hier http://www.dutchpainthorseclub.com/SSPFuturities2005.html daar staan diverse paints vermeld die geen cowhorse zijn .

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 12:57

rina schreef:
Volgens de wittelsburger is Docs Tomahawk (tenminste in 2005) in het bezit van Margot Engels-Rouff http://www.wittelsbuerger.de/dqha/info/2005/goldenseriesfinal.htm Maare heb net even bij de APHA gekeken, en daar staat hij geregistreerd als RUIN!
Zijn laatste veulens zijn van 2004, en de eigenaar staat idd die Margot Engels-Rouff

Dat'ie van Margot was wist ik, had ik al ergens geschreven geloof ik (geen zin om terug te lezen ), dat'ie geruind was wist ik niet!

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 13:30

Jelito Jet Set en Red Pebbles worden het niet. Air force MAx kon ik inderdaad ook niets van vinden.
Ik heb heel het internet al op zijn kop gezet in mijn zoektocht naar dekhengsten.
Onze keuze is ondertussen ook al gemaakt. Ons paardje wordt a.s. donderdag nagekeken bij Holstud en als ze helemaal in orde is, laten we haar dekken.

Iedereen in ieder geval hardstikke bedankt voor het meedenken..(papa verklap ik als de dekking heeft plaatsgevonden )

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:47

Dakotas Royal Raven is ook een optie.
Hij fokt ook groot en is zelf 1.58.

Hij staat op de eagles ranch www.eaglesranch.com

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 15:51

Misschien ongelofelijk overbodige vraag, maar ondanks dat jouw merrie geen vlekken heeft (maar neem ik aan wel een paint is?), is ze getest op OLW? Ben benieuwd naar de hengst di is uitgekozen!

Chawi

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-06 16:00

Op dit moment ligt er een pluk haar in het welbekende laboratorium
Altijd het zekere voor het onzekere.
En nee, ze is geen paint...voor zover ik weet. Er zijn geen achtergrond gegevens voor handen, vandaar voor alle zekerheid toch de OLWS test.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:32

Ik vind het super verstandig dat je de merrie eerst laat testen gezien haar onbekende afstamming! ik ben benieuwd voor wie je gekozen hebt en wens je een gezonde dracht!

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-06 16:45

Oeh, nou ben ik ook wel heel benieuwd! Houd ons op de hoogte!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 19:30

Ik ben heel benieuwd op wie je keuze uiteindelijk is gevallen. Ik zit er zelf aan te denken om volgend jaar mijn haflinger door een paint te laten dekken.