[WN] Wat is een clinic meer (waard?) dan groepsles?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 16:57

Ik heb daar idd ook de stalgenoten niet voor, maar mocht ik mensen van buitenaf uitnodigen voor zoiets, dan kan ik de locatie afhuren voor 20 euro per uur.

anika

Re: Wat is een clinic meer (waard?) dan groepsles?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:01

Meningen over mij zijn toch al gekleurd dus ik bemoei me er niet mee.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:02

leuk........een pleasure clinic in je 1tje. kan je lekker oefenen met in halen en ingehaald worden

of alleen blijven staan tijdens de line up van de horsemanship.

hier zijn volgens mij clinics heel zinvol voor.

Alice01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:03

Sorry kan het niet laten om te reageren!
Marieke doet ontzettend haar best om clinics in het midden van het land te organiseren en dit is de afgelopen keren prima gegaan!
Helaas is het niet meer mogelijk om clinics op onze prive stal te organiseren dus moesten we uitwijken naar een andere plek (waar ook de bodem geschikt zou zijn).
Helaas kunnen we nu niet meer op deze plek terecht en is ze weer op zoek gegaan naar wat anders.
Ze heeft nu een andere lokatie gevonden alleen zijn de bakkosten behoorlijk!
Ik wordt er een beetje moe van dat dit topic gebruikt wordt om de clinic die zij organiseerd af te z**ken en dat er al mensen zijn die beweren dat zij er dan wel het een en ander aan verdiendt!
Nou dat is dus NIET het geval ze moet er eerder op toeleggen!
Dus ga niet speculeren als je niet weet hoe de vork in de steel zit!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:03

Touché voor Jos
En als alternatief een groepsles?

@Anika, heb ik nou WEER wat gemist
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 09-03-06 17:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:06

Alice01,
Volgens mij staat er HEEL DUIDELIJK in mijn eerste post WAAROM deze clinic als voorbeeld genomen wordt.
Dat heeft helemaal NIETS te maken met de persoon die de clinic geeft (die ken ik niet) en NIETS met degene die de clinic organiseert (die ken ik ook niet)

Verder SPECULEREN we hier niet maar proberen we hier een VOLWASSEN discussie te voeren over Clinic/Groepsles of toch maar Priveles.

Als je dat niet aankunt (blijkbaar?), dan staat het je vrij om niet te reageren. Ik ben van jou volwassenere reacties gewend. Of zit er iemand anders onder je account te Bokken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:11

MENSEN PLEASE

STOP met je persoonlijk aangevallen of genaaid voelen, stop met PBtjes over "waar ben jij in g*dsnaam mee bezig" etc

Ik probeer hier alleen maar een discussie te voeren over verschil/voordeel Clinic/groepsles/priveles te voeren en te achterhalen waarom een clinic zo duur moet zijn tov genoemde alternatieven.

Dit heeft NIETS te maken met welke trainers/ruiters etc ik of wie dan ook wel of niet mag, het gaat hier om het ONDERWERP en NIET over PERSONEN!!!!!

Sonja

Alice01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:18

Hoi Sonja!
Ja er staat in het begin van deze post heel duidelijk dat het gaat om een voorbeeld!
(Ja ik kan lezen)
Maar andere personen beginnen toch met teksten rond te strooien dat de clinics bij hun van Wendy goedkoper en dat de gene die dit organiseerd er wel aan moet verdienen.
Daar mag ik dan niet op regeageren?
Het is absoluut niet personlijk naar jou bedoeld maar je voelt je schijnbaar aangevallen!
Maar ik mag er toch wel op reageren aan gezien ik wel weet hoe de vork in de steel zit!
En wat is dat nou voor een rare opmerking dat je van mij volwassenere opmerkingen gewend bent?

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:19

Als er zoveel PB-tjes in het rond vliegen , snap ik waarom bokt zo langzaam is

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:24

Sorry Alice ik ging er echt van uit dat jouw reactie op mij gericht was. Ben een beetje gekleurd door de PBtjes die binnenkomen denk ik.
Daarom was ik ook al zo verbaasd want dat ben ik van jou totaal niet gewend.

(oprecht!) Excuus aan jou!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:33

@Jos: Helemaal gelijk Jos, er zijn zéker clinics die zinvol zijn, zoals bijv. wedstrijdsituaties simuleren. Maar we hadden het over clinic-les met 2 personen in de bak versus privé les... Niet dat die niet zinvol zouden zijn overigens, maar de vraag was, waarom voor zo'n clinic kiezen als je ook privé-les kunt krijgen van dezelfde trainer, meestal voor minder geld ook nog. Wedstrijdtraining stond hier volgens mij even los van. Kan me inderdaad voorstellen dat wedstrijdtraining voor sommige mensen thuis niet te oefenen is (hoewel je met een beetje fantasie en inventiviteit en lidmaatschap van de plaatselijke ponyclub een eind komt).

mehlika schreef:
Dat gaat niet helemaal op ... Dan moet je stal ook geschikt zijn hiervoor, je moet voldoende stalgenoten hebben die willen deelnemen...Heb je dit niet dan ben je afhankelijk van een bak afhuren en de reiskosten van de trainer moet je 9 van de 10 x toch betalen, op je eigen stal of op een ander locatie.

Goed, had het algemeen gehouden maar zal nu even specifieker worden dan. Ik heb een bepaalde trainer naar mij toe laten komen en heb in mijn omgeving naar meer mensen gezocht die geïnteresseerd waren in les van hem.
Hiervoor heb ik de manege van een vriendin gebruikt, die zélf ook geïnteresseerd was in les van die trainer. Als ik zelf een bak gehad had, had het ook bij me thuis gekund. Overige geïnteresseerden kwamen met de trailer naar dezelfde locatie. Ieder betaalde dus de normale prijs voor een privé les, plus 1/zoveelste deel van de reiskosten. Je deelt met z'n allen eenmalige reiskosten, de trainer hoefde tenslotte maar 1 keer op en neer voor een hand vol lesklanten.
In dit geval was de bak dus vrij omdat de eigenaar van de manege zelf mee deed, zoiets kan iemand met een eigen bak dus ook gewoon thuis doen.
En als iedereen dan ook nog wat lekkers te eten mee neemt heb je d'r ook nog een bijna gratis lunch bij ook!

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:47

Ik denk dat je een clinic niet kunt vergelijken met een groepsles, een clinic duurt immers langer dan een uur.
Tenminste de clinics zoals ik ze kan, een groep s'morgens een groep s'middags, ieder krijgt minimaal een uur aandacht tijdens de gehele morgen of middag.

Als de gene die de clinic geeft met iemand bezig is zit de rest op zijn paard en kijkt en luistert goed mee, ook hier kun je heel veel van opsteken.
Je hebt meer interactie met mensen die ook op jouw niveau bezig zijn, bv tips van mensen die jouw probleem al eens tegengekomen zijn met een paard of zichzelf natuurlijk.
Op deze manier duurt een clinic dus 8 uur, dan valt de prijs wel weer mee toch?

Verder is het voor veel paarden al een hele leerschool om eens een paar uur stil te staan terwijl er van alles om hem/haar heen gebeurd.

Sweet_dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:49

volgens mij is clinic idd gewoon een duur woord voor les,, maar op een of andere manier leer je gewoon meer van een clinic

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 17:50

De clinic zoals Francis ze omschrijft noem ik geen clinic maar priveles aan huis.
Ben het er mee eens dat die nogal eens te duur zijn!!

kjcm

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:01

bij ons op stal wordt er in april een clinic georganiseerd van jenny veenstra, zij komt uit belgie vandaan en zij is speciaal gevraagd omdat zij (schijnbaar, ik weet het niet, ik hou me er niet zo mee bezig) nogal hoog niveau rijd met friese paarden in de dressuur. de kosten voor deze clinic hebben ze (voor mijn idee) laag weten te houden omdat ze op eigen terrein een mooie binnenbak hebben waar ze goed uit de voeten kunnen en waar ze ook geen huur voor hoeven te betalen, verder wordt er niets gevraagd voor kijkers en als je een lunch wilt kan dat ook geregeld worden voor een luttel bedrag...als ik het goed heb is de clinic 25 euro p.p.en rijden ze met maximaal 3 personen per uur............al met al vind ik dit acceptabele bedragen met alle voordelen die hier voor al genoemd worden. het proberen de "clinics"goedkoop te houden is ook wel eens fijn voor mensen met een wat kleinere beurs die toch wat meer willen leren samen met hun paard.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:10

ik dacht altijd dat een clinic iets was waarbij je met meerdere personen tegelijk in de bak was.
en dat je dan allemaal met hetzelfde bezig bent
en dat je dan om de beurt er uit gehaald wordt om iets te doen,
de anderen kijken er dan naar en leren daar weer van

er zijn dan vaak meerder gorepen, dus da kan je ok weer naar de andere groep kijken.

ik heb ook "clinics' mee gemaakt waar je een uur prive les hebt.
of evt met 2 personen.
dat zie ik dus meer als les.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:15

Ik denk dat het verschil tussen een clinic, ook al is het per persoon een uur les, en een les is: bij een clinic betaal je niet alleen voor het uurtje dat je rijden maar heb je doorgaans de mogelijkheid om mee te luisteren en kijken bij andere deelnemers. Ook zijn er meerdere clinic-gevers geneigd om uitleg te geven aan de mensen langs de kant. Als jij bij een les gaat kijken wordt doorgaans geen headset gebruikt en krijg je dus vrij weinig mee.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:24

Uhm, wat ik omschreef was inderdaad privé les aan huis met meerdere mensen op 1 dag, maar beschreef het juist als (meestal) goedkoper alternatief voor een clinic. Privé les kost bij de gemiddelde trainer rond de 35 euro (schatting hoor). Doe het eens met 5 man, dan kun je de reiskosten dus door 5en delen... Doe es duur, 10 euro de man? ben je voor 45 euro klaar voor een uur privéles aan huis.

Heb even op wat sites gekeken van verschillende trainers... Voorbeeldjes: uur privé les bij trainer op stal, 30 euro; clinic met 6 man tegelijk 2 uur in de bak, 30 euro...
Andere stal. Privé les 25 euro, clinic met 4 tot 6 man tegelijk 3 uur in de bak, 95 euro
Dit zijn twee voorbeelden van clinics met niet-wedstrijd gerichte onderwerpen of individueel gereden onderdelen.

Het argument van 'je kijkt ook naar elkaar en leert van elkaar' vind ik overigens een vrij zwak argument. Als ik naar een les van iemand wil kijken ga ik wel langs de bak staan (en ook bij clinics wordt lang niet altijd een headset gebruikt). Kost een stuk minder en leer ik net zo veel van als wanneer ik vanaf m'n dure lesplek in de bak luister. Als ik op m'n paard zit wil ik bezig zijn en als ik betaal voor les wil ik niet 50% van de tijd (of meer, ook meegemaakt) stilstaan om naar anderen te kijken.
Maar goed, da's mijn persoonlijke instelling en dus ook de rede dat ik in princiepe niet aan groepsclinics mee doe, tenzij het om wedstrijd-pleasure training zou gaan, of een Amerikaanse trainer die alleen maar op die manier clinics komt geven en ik dus geen keus heb.
Anderen vinden het misschien juis wel zinvol om vanaf de rug van hun paard anderen te zien rijden, dat kan ik niet inschatten.

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:44

Ik heb het hier ook niet over wat ik ervan vind maar wat vaak de argumenten van mensen zijn om toch aan (duurdere) clinics deel te nemen. Naar elkaar kijken en leren vind ik dus absoluut geen zwak argument als ik kijk naar de gemiddelde clinicvolger. Je zult eerder geneigd zijn om ook bij de anderen te kijken als je op een clinic bent , dan bij lessen...

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 18:56

Francis schreef:

Het argument van 'je kijkt ook naar elkaar en leert van elkaar' vind ik overigens een vrij zwak argument.

Yeah right vooral zo blijven denken en vooral zo weinig mogelijk clinics bezoeken.
Deze denkwijze geeft weer heel mooi weer dat je totaal geen verstand hebt van wat een clinic is en hoe je er iets uithaald.

Maar niet getreurd je staat zeker niet alleen met deze denkwijze Afbeelding

Kris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:01

@Blaze, kun jij uberhaupt wel normaal reageren in een topic? Wordt alsjeblieft eens volwassen en reageer normaal tegen anderen.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:01

Oh?

Sinds wanneer is dat de definitie van clinic?
Wat daar zijn nogal wat interpretatieverschillen over.
Zowel bij klanten als bij aanbieders....

En soms is het heel zinvol om te kijken. Zeker. Maar persoonlijk doe ik dat dan liever niet vanaf de rug van mijn paard. Vindt dat dier gewoon niet fijn. En van mij hoeft ze niet te leren uren stil te staan.

Andersom heb ik onlangs nog een zitclinic mogen bijwonen, die best leuk was, zeker zinvol, heel gezellig, maar waar ik nu niet zo heel veel heb geleerd van het kijken naar anderen. Je zit in evenwicht op een bal of niet, vind ik niet persé kijkenswaardig uit leeroverwegingen. We hebben wel gelachen. Dat weer wel.

Kortom: voor we verder gaan moeten we het misschien even eens worden over de definitie van clinic. Er worden er heel veel aangeboden nl.

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-06 19:06

Kris25 schreef:
@Blaze, kun jij uberhaupt wel normaal reageren in een topic? Wordt alsjeblieft eens volwassen en reageer normaal tegen anderen.

En wie denk jij dan dat je bent om dat van mij te vragen???
Ik geloof dat je een beetje in de war bent Afbeelding

mehlika

Re:

Die definitie is idd wel een belangrijk uitgangspunt. Ik persoonlijk ben er absoluut niet dol op om 5 a 6 uur op mijn paard te zitten kijken. daarintegen ken ik heel wat mensen die hun neus ophalen voor 1 uur rijden en de rest kijken naar anderen....

Anya

Re:

maar wat is jouw definitie van een clinic dan Blaze?