[WN] Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rob_H

Re: Sport/Hobby en de Kosten daarvan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:12

Ik vind dit weer een typisch nederlands zeur topic
Dat gezeur over op niveau rijden en keuzes maken!!
Wie bepaald wat niveau is ???
Wie bepaald of je keuzes moet maken???
Wie bepaald of iets duur is ???

Als je western op wedstrijd niveau wil rijden dan kies je daar zelf voor en als je het niet kunt betalen moet je je ambitie om wedstrijden laten varen en lekker buiten gaan spelen met je paard.
En wat is dan wel niveau?
Ook dat bepaal je zelf wij rijden in onze ogen met onze Tinker op niveau,het hoogts haalbare niveau waar menige QPA achterblijft.
We zijn tevreden met dat niveau.
De keuzes die wij maken om wedstrijden te kunnen rijden zijn helemaal geen keuzes.Het is zoals wij willen leven.Wij hebben niets opgegeven om wedstrijden te kunnen rijden.
het was geen keuze dat we een amerikaan rijden en een trailer hebben om ons paard in te vervoeren,nee het is logisch dat dat is zo als het is.
We lessen ,we gaan naar clinics,we laten de kraker komen,we gaan heel regelmatig naar de smid,we laten elk half jaar de tandarts komen,
als er op een wedstrijd geen box te krijgen is overwegen we om niet te gaan.(we bieden zelfs belachelijke bedragen om te zorgen dat hij wel in een box kan.)
Wij besparen op niets en niet omdat dat een keuze is die we gemaakt hebben,nee het is wat we zijn.

Het NK is voor ons vakantie,lekker 1 week erop uit met je paard.
We gaan het liefste naar meerdaagse wedstrijden lekker weekend weg.
Zijn we nu gek omdat we dan doen met maar een Tinker?????
Moet hij weg en moeten we gaan voor een *echt* paard????

Oja dit alles doen we zonder geld boompje in de tuin,geween doorsnee werkende Nederlanders die toevallig niet zeuren omdat ze een hobby hebben die volgens veel mensen te duur is.

Wij zijn de elite onder de paupers

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:20

spatter schreef:
we zijn er ten dele dus om verhuisd, gaan nooit op vakantie, waarom ben al in het buitenland en laten ook een hoop andere dingen
zonder paarden zou ik niet kunnen(wordt ik erg sacherijnig van )
ik geniet er veels te veel van!

Dit is nou een beetje waar ik naar toe wil met dit topic. Kortom, een paard kopen is geen kunst, maar deze onderhouden, en dan ook nog een sport ermee beoefenen, dat is een heel ander verhaal.

De keuze die jij hebt gemaakt, vind ik eigelijk als Hollander, misschien wel de meest dappere.
Tjeetje zeg, je moet wel heel veel van paarden houden, als je wonen in Belgie daar voor over hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:20

Blaze schreef:
Ik vind dit weer een typisch nederlands zeur topic
Dat gezeur over op niveau rijden en keuzes maken!!

Uhm, ik heb nog niet echt veel gezeur gelezen in dit topic. Maar wel motivaties.. niks mis mee toch?

Citaat:
Als je western op wedstrijd niveau wil rijden dan
kies
je daar zelf voor en als je het niet kunt betalen moet je je ambitie om wedstrijden laten varen en lekker buiten gaan spelen met je paard.

Dan kies je toch wel, of niet? Kiezen is toch geen vies woord?

Enne, buitenspelen bedoel je toch niet denigrerend neem ik aan?

Citaat:
Oja dit alles doen we zonder geld boompje in de tuin,geween doorsnee werkende Nederlanders die toevallig niet zeuren omdat ze een hobby hebben die volgens veel mensen te duur is

Het is niet altijd TE duur, maar gewoon duur..
laten we wel wezen, het is niet goedkoop natuurlijk

Verder heb je het goed voor elkaar Niks mis mee toch?

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:24

Citaat:
PeterV:
Nu zal dit een artikel geweest zijn van een in de top mee rijdende dressuur ruiter, maar als dit een vanzelf sprekendheid is bij het dressuur rijden, dan staat ons nog wat te wachten dus.

Yep!!

Je moet maar net een directeur van een groot bedrijf hebben wat het leuk vind om een beetje paardjes te kijken...

Wat je in de draverswereld veel ziet is dat een groep mensen samen één draver hebben. Nu is het voordeel daarvan dat deze mensen uitsluitend aan de zijlijn hun paard staan te aanmoedigen en zelf voor geen meter trainen of rijden. Zij delen slechts de winst, vreugde en evt. verlies.

@Blaze: Volgens mij zit jij nou in een zeur 'mode'. Ik vatte het meer op als een 'count your blessings topic' en 'creatief krijgen wat je wilt'. We zeuren altijd!! Als we dat niet doen zijn we dood...

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:27

[quote="PeterV ] Tjeetje zeg, je moet wel heel veel van paarden houden, als je wonen in Belgie daar voor over hebt. [/quote]

en van verse warme broodjes op zondag

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:28

Hobby's kosten geld. de ene hobby meer dan de andere. En als je eht geld er voor voer hebt...toch prima?
Je HOEFT geen wedstrijden te rijden...je HOEFT geen spiksplinternieuwe trailer te hebben...je HOEFT geen setjes en de duurste kleding te hebben....een oude trui kan ook lekker warm zijn...
Als je dit allemaal wel wilt...dan moet je ook niet klagen over wat het kost...het is je eigen keuze.
Wij hebben twee paarden waar mijn man en ik allebei wedstrijden mee rijden. We hebben een zware trekauto en net een nieuwe trailer...waarom? Omdat we hard werken en het ons kunnen permiteren. Ik prijs mezelf gelukkig, want ik ken ook de andere kant...vroeger thuis konden mijn ouders de paardensport niet betalen en heb ik door geluk een adres gevonden waar ik 14 jaar op de paarden heb mogen rijden en er ook nog een zakcentje mee verdiende.
Als wij zouden moeten bezuinigen doordat we bijv. onze goede banen kwijt zouden zijn...tja....dan rijd je geen wedstrijden, dan werd de trailer verkocht en kochten we een klein zuinig autootje en gingen we recreatief in het bos rijden. de ksoten nog te hoog? Dan verkopen die handel, hoe zuur ook. Maar zo zit het leven toch in elkaar?
Wij gaan 1 keer per jaar op wintersport...dan lopen we toch ook niet te klagen dat de skipas zo duur is?
Hobby's kosten geld...maar het is nog altijd je eigen keuze....je HOEFT het allemaal niet te doen!

Maar...ik sta er wel regelmatig bij stil dat ik erg gezegend ben dat ik mijn hobby aan alle kanten zo uit kan oefenen als ik dat graag wil. Dat zie ik wel als bijzonder...dat zal voor mij nooit gewoon worden.

En ook ik heb nog wensen die voor mij te duur zijn: we wonen nu in Flevoland en ik huur een stuk grond waar onze stal staat en dan hebben we daar ook nog wat geiten en kippen etc.. Maar het liefst zouden wij een boerderijtje op de Veluwe hebben met het hele spul bij huis....maar dat is te duur....

Kortom...ja...paardensport is duur....maar ik vind dat je daarover niet moet nadenken. Als je eht kunt betalen...geneit er van...hobby's kosten nu eenmaal geld....alleen de ene wat meer dan de andere...

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:41

dofuzz schreef:
@susan,dance en cissy

als dat jullie keuze is, dan is dat toch gewoon geweldig ! Verder lijken jullie ook nog te beseffen dat wanneer jullie de gestelde doelen zouden willen veranderen dat dat opofferingen vraagt die je dan al dan niet wil maken. fantastisch toch !!

Thanks, nog een enkeling die mijn opstelling begrijpt.

Ik krijg namelijk vaker te horen wat ik met al die beesten nu moet, want ik doe er niks mee. (ze bedoelen o.a. wedstrijden e.d). Ik geef dan meestal als antwoord wat er op tegen is, want de een houdt vogeltjes om naar te kijken en ik hou mijn paarden.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 13:43

crazycactus schreef:
Dan zou er nog meer ellende geweest zijn op de wereld Peter...

Ik zeg altijd maar " er moest meer gen..... worden dan was er niet zoveel oorlog... (ben te schijterig om het woord volledig te schrijven... )

Hummm een door denkertje dus.

Ik wil ook geen oorlog, kom je toevallig naar de wedstrijd in Oirschot?? Dan praten wij er even over

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:48

@Dance: Ik had laatst bedacht dat als we de 12 miljoen zouden winnen, dat ik dan van elk ras een exemplaar wil. Gewoon, voor de leuk Geen wedstrijden, gewoon leuk kijken, geweldig (ik weet niet hoeveel rassen er zijn, en dat is misschien ook maar beter )

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 13:52

@Cer: zijn er inderdaad behoorlijk wat. Ik heb ergens zo'n dik rassenboek in een doos liggen. Maar met die 12 mio kun je gewoon ook het nodige stukje land aankopen dan. Lekker op ene heuveltoppie zitten en kijken wat het spul allemaal aan het uitvreten is. Lijkt me in één woord: GEWELDIG !

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:10

En voor je het weet heb je er dan weer een ras bij

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:42

Als je je hobby niet kan betalen... moet je een goedkopere zoeken.
of van je hobby je werk maken.

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 14:59

PeterV schreef:
crazycactus schreef:
Dan zou er nog meer ellende geweest zijn op de wereld Peter...

Ik zeg altijd maar " er moest meer gen..... worden dan was er niet zoveel oorlog... (ben te schijterig om het woord volledig te schrijven... )

Hummm een door denkertje dus.

Uhm, wel allemaal n***** met een c*nd**m, alstublieft!!! Als de wereldbevolking ook nog eens extreem gaat toenemen, is het uitbreken van een eng virus al genoeg om nog meer ellende te krijgen!!!

Paarden-hobby is duur, absoluut!! Mijn paarden geven me extreem veel geluk in het leven, ik zou slecht zonder die malle dieren om me heen kunnen. Wedstrijden rijden is voor mij niet belangrijk, ik train er niet speciaal voor. Ik start ook pas op een weluitgezochte wedstrijd wanneer ik denk dat ik me netjes op niveau in het deelnemersveld kan vertonen.
Wedstrijdlokatie hangt af van verschillende zaken; inschrijfgelden, kwaliteit boxen, verwachte deelnemersveld (ik rij liefst alleen APHA- wedstrijden) en de omgeving. Vreemd maar waar, ik rij liever naar Duitsland/ Belgie/Luxembourg voor een schitterende wedstrijd van een aantal dagen (tevens vakantietje) dan dat ik in het westen des lands een wedstrijd rij. Ik ben claustrofobisch, word gek van drukke snelwegen/ mensenmassa's en het stadse, . Ben bijv. 1x op de Kalverhoek geweest.............nóóóóóóóít meer, terwijl het een prima georganiseerde wedstrijd was, .
Ook zou ik mijn niet-goedgenoeg-presterende paard niet kunnen verkopen om uiteindelijk een béter paard ervoor terug te kopen. Met de paarden die ik nu heb, héb ik iets wat niet door een ander paard kan worden ingenomen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:06

Cer schreef:

Uhm, ik heb nog niet echt veel gezeur gelezen in dit topic. Maar wel motivaties.. niks mis mee toch?

Ja eigenlijk heb je wel gelijk
Maarja las als eerste iets over niveau en je paard weg doen etc. en tja dan ben ik wel eens te snel

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:10

Blaze schreef:
Ja eigenlijk heb je wel gelijk

Hier ga ik een screen print van maken
Dit gaat nooit meer gebeuren vrees ik...

Och, ik las pas nog iets te snel.. ipv 'geen' las ik 'een' in een heel essentiele zin.. can happen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:16

Dance schreef:
dofuzz schreef:
@susan,dance en cissy

als dat jullie keuze is, dan is dat toch gewoon geweldig ! Verder lijken jullie ook nog te beseffen dat wanneer jullie de gestelde doelen zouden willen veranderen dat dat opofferingen vraagt die je dan al dan niet wil maken. fantastisch toch !!

Thanks, nog een enkeling die mijn opstelling begrijpt.

Ik krijg namelijk vaker te horen wat ik met al die beesten nu moet, want ik doe er niks mee. (ze bedoelen o.a. wedstrijden e.d). Ik geef dan meestal als antwoord wat er op tegen is, want de een houdt vogeltjes om naar te kijken en ik hou mijn paarden.

Ach...dat is toch prima!

Ik heb bijv. naast mijn paarden drie Nubische geiten. Ik heb daar één keer lammeren bij gefokt en dat was hartstikke leuk. dat was van te voren al beslsit dat het voor één keer was, omdat ik toen zeker wist dat ik afnemers had voor mijn lammeren OOK als het bokken waren. Nu fok ik er dus verder niet mee...want als ik nu bokken krijg...zijn ze voor de slacht en ik wil niet voor de slacht fokken...dat geeft mij geen plezier. Daarnaast was het best intensief...want de bevallingen waren bij twee van de geiten nogal moeilijk en één van de geiten was geen goede moeder, zodat ze steeds gemolken moest worden en dan de lammeren uit de fles (zij wilde ze niet bij haar uier laten).
Nu krijg ik ook vaan te horen van andere Nubische geitenliefhebbers: wat doe je er toch mee...fok er toch eens mee...nu kost het alleen maar geld..
Tja....dat is waar...maar ik geniet enorm van ze, ze zijn aanhankelijk, lusiteren naar hun eigen naam, vinden het heerlijk om geborsteld te worden (al hoeft dit niet...ik doe dat omdat ik het leuk vind) en ik vind het leuk om hun klauwverzorging te doen. En ja...dat kost dan een beetje voer en hooi en wat ontwormingsmiddel op zijn tijd....
Zo kan het ook met paarden zijn. Ik vind niet dat je altijd wat met paarden hoeft te doen. Hoeveel mensen zijn er niet die op een oerderijtje wonen die daar een paar paarden hebben lopen...zo maar.... Ik ken ze wel hoor.
Als de paarden lekker naar buiten kunnen dan is dat toch prima dat er verder niks mee gedaan wordt?
En als je geen wedstrijden rijdt...maar gewoon recreatief en je hebt er plezier van...ook prima toch?
Iedereen lekker doen wat hij leuk vindt en geld er aan uitgeven dat hij er voor over heeft...dat is mijn standpunt.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:21

smax schreef:
Als je je hobby niet kan betalen... moet je een goedkopere zoeken.
of van je hobby je werk maken.

Nou wat zei ik je, en jullie maar denken dat het zo goed met mijn gaat!
Armoede, gewoon uit armoede, hebben wij ons werk ervan gemaakt.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:29

FlyingHigh schreef:
Uhm, wel allemaal n***** met een c*nd**m, alstublieft!!! Als de wereldbevolking ook nog eens extreem gaat toenemen, is het uitbreken van een eng virus al genoeg om nog meer ellende te krijgen!!!

Maar natuuuurlijk, ik heb deze standaard in de portemonnee zitten.

Wat dat aangaat zijn die dingen ook net vrouwen.
Deze zitten namelijk vaker in je portemonnee, dan om je……………

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:31

PeterV schreef:

Nou wat zei ik je, en jullie maar denken dat het zo goed met mijn gaat!
Armoede, gewoon uit armoede, hebben wij ons werk ervan gemaakt.

Hmmm vreemd,kom een beetje elke dag op die manege,maar heb jou nog niet zien werken

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:31

Blaze schreef:
IOja dit alles doen we zonder geld boompje in de tuin,geween doorsnee werkende Nederlanders die toevallig niet zeuren omdat ze een hobby hebben die volgens veel mensen te duur is.

Hé Blaze, wel eerlijk blijven , jij houd natuurlijk ook geld over omdat je alleen het servies van een ander stuk gooit hé.

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:33

PeterV schreef:

Jou is bekend dat er een maximale houdbaarheids datum is

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-06 15:33

Blaze schreef:
Hmmm vreemd,kom een beetje elke dag op die manege,maar heb jou nog niet zien werken

Kwestie, van je vrouw aan het werk zetten Blaze.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:34

**nou weer even een serieuze reactie,heren!!! **

Zeker is paarden hebben, keuzes maken, ook hier!
Ieder jaar weer even de balans opmaken.
Wat heeft het gekost , wat krijg je ervoor terug, voornamelijk in "voldoening", want geld is nauwelijks terug te verdienen met paarden, ook niet voor een pro.Eigenaren "gooien" veel geld erin weg, trainers leven vaak bijna onder het minimum. Maarja , de passie voor het paard,he!
Is de voldoening te weinig en de kosten te hoog, dan zal je wat moeten aanpassen.
Paarden weg en/of kosten besparen,.Tja,.....life sucks!
Maar goed, zolang je luxe hebt om 1 of meer paarden te bezitten (wat voor ras dan ook), 1 of meer auto's, een (eigen) huis, en je je kinderen niks hoeft te onthouden van basisbehoeftes, wat zeuren we dan nog?
We zijn rijk in nederland!

Zelf had ik als kind geen zakgeld, daarvoor krijg ik 1 keer per week les op de plaatselijke manege.
Zakgeld en les kon mijn moeder niet opbrengen.
Naar de school in Deurne was ook te duur.
Pas als 21-jarige mijn eerste "eigen" paard, een fjord, super-beest!
Veel lol mee gehad. Nadat deze fjord gestorven was, is mijn eerste quarter gekomen
en ja, hoe het verder ging kan je wel lezen op mijn website.
Ik denk nog vaak terug naar die tijd van alleen maar lekker buitenhobbelen!
*zucht*

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:35

PeterV schreef:
FlyingHigh schreef:

Wat dat aangaat zijn die dingen ook net vrouwen.
Deze zitten namelijk vaker in je portemonnee, dan om je……………

, oh?!? , heeft je dochter zo ook netjes in de portemonnee zitten???? Die heeft de vruchtbare leeftijd daarvoor, .

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-06 15:36

PeterV schreef:

Kwestie, van je vrouw aan het werk zetten Blaze.

Tja heb helaas toen ik begon aan mijn tweede de fout gemaakt te denken dat ik iets te vertellen heb.maarja zoals jou bekend is zit ik behoorlijk onder de plak