[WN] Moet er regelgeving komen voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Moet er regelgeving komen voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:26

Adrienne schreef:
Zo lang jij en je paard niet op 1 hand uit de voeten kunnen moet je gewoon beginners starten. Zo moeilijk is dat toch niet.
...
Mensen die dan in de problemen komen omdat ze uit de beginners klasse willen moeten zich eens goed achter de oren krabben en nadenken of ze niet ergens iets moeten gaan veranderen zodat ze wel op 1 hand verder kunnen!
.

In de praktijk kan het ook zo zijn dat ze wegens behaalde punten uit de Beginnersklasse MOETEN. Wat moeten deze mensen dan doen....niet meer starten ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:28

Nou wat dacht je van evt. ophogen van dat puntenaantal, of er ook een aantal te starten wedstrijden aan koppelen, IN COMBINATIE met langer doortrainen thuis alvorens C te starten?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 12:33

Ik denk eerder aan een 'tussenklassen'systeem tussen Beginners en Ama in, alsook tussen Ama en Prof in. Met regels dat starten onder de ... punten met een shank verboden is.
Alsook dat er niet gestart MAG worden in een bepaalde klasse als niet eerst voldoende punten zijn behaald in de lagere klasse.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 12:34

Jos schreef:
iemand met een eigen paard leer je eerst rijden met een snaffle, maar ook daarin zijn er "wel overwogen" uitzonderingen.

Ben ik ook wel helemaal met jou eens hoor Jos, maar ik benoem vier punten, waarvan ik denk, dat deze niet onder de wel overwogen uitzonderingen vallen.
En daar komt nog bij, dat ik nu een reactie geef aan een trainer, van het ene in het andere uiterste. Denk dat het er vele zijn, die mijn hierin gelijk geven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:03

Sugarmiss schreef:
Ik denk eerder aan een 'tussenklassen'systeem tussen Beginners en Ama in, alsook tussen Ama en Prof in. Met regels dat starten onder de ... punten met een shank verboden is.
Alsook dat er niet gestart MAG worden in een bepaalde klasse als niet eerst voldoende punten zijn behaald in de lagere klasse.

Zou ook mooi zijn! Soort van amateurs in laagjes zeg maar. Beetje jatten van en meeprofiteren van het systeem uit de dressuur waar je ook niet OF B OF Z bent.
Beter goed gejat dan slecht gecomponeerd!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:13

Ik denk dat mensen gewoon wat minder graag zo snel mogelijk wedstrijden zouden moeten willen starten (oeh wat een zin...)

Toevallig afgelopen weekend sinds eeuwen weer eens naar een wran-wedstrijdje wezen kijken en weer verbaas ik me er over dat er toch steeds weer mensen zijn die duidelijk nog niet aan wedstrijdrijden toe zijn en dan toch in die bak rondrommelen... 'tuurlijk kan het thuis stukken beter gaan dan op de show, 'tuurlijk wil je af en toe kijken hoe ver je bent.. maar ik blijf er bij... als je op een wedstrijd moet trainen tijdens het losrijden, ben je er niet klaar voor... trainen doe je thuis, op de show rijd je warm... punt.

Brengt mij op dat twee/één hand rijden... 't is natuurlijk niet altijd zo dat je een beginner bent (en dus ook kunt starten) als je niet op 1 hand kunt. Ik ben écht geen beginner meer maar zal Dot straks toch écht direct op 1 hand moeten showen, puur omdat ze volgend jaar 6 is. Dit jaar komt het er niet van om nog op twee handen te showen, dus ze zal haar eerste show onder zadel direct op 1 hand moeten. Dan is het toch simpel.... dan ga ik toch pas weer showen als ze zover is! Ik ga haar nu toch niet zadelmak maken en binnen een week of 2 die shanks er in hangen 'omdat ze volgend jaar op 1 hand geshowed moet worden'!? Nee, we gaan pas showen als ze op 1 hand kan...
En daar zit bij veel mensen het probleem denk ik... ze proberen het paard aan de omstandigheden aan te passen, terwijl ze de omstandigheden aan het paard moeten aanpassen. En daar is dus in de meeste gevallen de trainer debet aan, die moet in mijn ogen toch vaker aangeven dat een persoon, óf een paard ergens nog niet aan toe is. Maar helaas zijn de meesten dan bang die klant kwijt te raken en dus gebeurt het niet.
Regels aanpassen heeft helemaal geen zin, want dan past iedereen weer fijn z'n paard aan aan de nieuwe regels...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:22

Ik heb precies hetzelfde als Francis. Faiz is dit jaar officieel 5 (ik vind 'm vier en behandel 'm als vier, is in juni pas jarig) dus dit jaar mag ik nog op 2 handen.
Ik ga in maart eens showmanshippen (jaja ik ben aan het oefenen in een hermetisch afgesloten bak, ik schaam me rot voor m'n mislukte Engelse Walsjes ) en dan zien we wel wat 'ie gaat doen.
Op 1 hand rijden? Dat zal nog wel een tijdje duren. Dat betekent dus dat ik OF dit jaar al eens op 2 handen start en daarna weer een tijdje uit de wedstrijden verdwenen ben, OF er moet een heel groot wonder gebeuren want ik vertik het om op 1 hand te gaan rijden met 'm als hij daar nog niet klaar voor is. Jammer dan!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:25

Francis schreef:
Ik ben écht geen beginner meer maar zal Dot straks toch écht direct op 1 hand moeten showen, puur omdat ze volgend jaar 6 is. Dit jaar komt het er niet van om nog op twee handen te showen, dus ze zal haar eerste show onder zadel direct op 1 hand moeten. ...
En dat is dus het jammere van het oude systeem. Jij hebt jaren niet geshowed en zeker nog niet met dit paard onder het zadel. Het is dus van de domme dat je straks ineens op 1 hand zou moeten showen.
Als je nu een soort van 'stap terug' zou mogen doen en weer opnieuw zou moeten bewijzen dat je goed genoeg bent om uit de Beginners te moeten en genoeg punten haalt om op 1 hand te mogen rijden (winnen van wedstrijden op 2 handen en voldoende punten in de tussenklas) dan geeft jou dat meer ruimte om je paard voldoende voor te bereiden én toch eerder te kunnen starten.

johanna29

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:27

Voor mij hoeven er echt geen nieuwe regeltjes verzonnen te worden. Ik denk dat veel trainers en ruiters eens heeeeel goed moeten nadenken voordat ze overstappen op een shank.
Vaak wordt er een shank in gehangen omdat het paard niet reageerd op een snaffle bit. Natuurlijk vraagt men zich niet af WAAROM het paard niet reageerd op een snaffle. Zoals zovaak zit het probleem in de basis; paard reageerd niet op de hulpen van de ruiter, is niet nageeflijk en is niet recht.

Ik rij mijn paarden thuis allemaal op een snaffle ( ja ook Sagrand ) alleen als 'test' rij ik thuis op een shank. Trainen doe je thuis op een snaffle, showen doe je op een wedstrijd op een shank. Dit geldt ook voor mij leerlingen. !!

met vr.gr. johanna vellinga

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:27

Maar wil je tussen de beginners rijden?
Bij western wordt de beginners toch gezien als een 'beginners' (weet even niet hoe ik dat nu netjes moet omschrijven). Als een gevorderde ruiter daar ineens tussen gaat rijden, is dat natuurlijk wel een beetje raar?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:30

Heeeejjjj ik heb een goed idee, we noemen het B, L, M en Z!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:31

Momenteel is er geen andere optie om een ouder paard op 2 handen te mogen rijden, daar zit hem dus het gemis.

@Sonja: LOL

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:31

B, L, M, en Z...
hmmmm...
Dat zou best wel eens een idee kunnen zijn....

Of moet het (in het kader van een ander topic)
B, L, M, en H zijn?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:34

@ Cer: Nee, ik hoef/wil/mag niet tussen de beginners... ik wacht gewoon met showen tot Dot klaar is voor de klasse waar we in horen... heel simpel.

@SM: bovenstaande geldt dus ook als reactie op jouw stukje... ik vind het niet dom dat ik op 1 hand moet, zo zijn de regels... m'n paard is volgend jaar 6, dús op 1 hand... dat ik haar tot nu toe nog niet op 2 handen geshowed heb is mijn eigen schuld (nou ja, niet echt, maar 't heeft in ieder geval niet met de regels te maken).

Door omstandigheden is Dot nog steeds niet onder 't zadel. Eén week op gezeten en ik weet dat ze súper braaf is en heel makkelijk te rijden, dus 't zal vanzelf al hard genoeg gaan. Dan ga ik haar niet nog harder pushen alleen om die wedstrijden... dan nog maar ff niet hoor.

Als 't rijden érg lekker gaat (hoop nu toch binnen afzienbare tijd te kunnen beginnen) ga ik heel misschien inschrijven voor het NK... alleen Halter... Heb ik m'n startnummer en't recht om in de inrijbak te zijn... da's dan training genoeg. Hoef ik die showring voorlopig nog niet in hoor. Pas als het echt goed gaat en ze naar mijn idee zover is gaan we voor het echies.

't Is een kwestie van geduld..(hmm, was dat geen carnavalskraker ook?)

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:41

Cer schreef:
B, L, M, en Z...
hmmmm...
Dat zou best wel eens een idee kunnen zijn....

Of moet het (in het kader van een ander topic)
B, L, M, en H zijn?

Weet je wat, ik zal coulant zijn vandaag omdat er anders vast cojbojs gaan stuiteren bij dressuurtermen.
Noemen we het gewoon B,G, A en P maar delen de de A op in A1, A2 en A3.
Eerlijk gejat van de dressuur waar ze bv ook L1 en L2 hebben, maar genoeg verbasterd om de struisvogels hun zandje te gunnen.

Goh en TOCH heb ik nog steeds een deja-vu-gevoel met het beeld op een grijze zondagmiddag, een kantine op een manege in Holten, een Paintcake (marmercake voor westernruiters), veel bakkies koffie, nog veeeeel meer goede plannen, en een daarop volgende nog veeeeeeeeeel grotere desillusie....

Maar ik blijf gewoon hopen. Ooit gaat er iemand luisteren. Al moet ik de kat vastbinden en tegen 'm aan ouweh**ren, er GAAT iemand naar ons luisteren...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:47

Dan opteer ik ook voor een P1, P2 en P3

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:51

Maar verder willen we NIETS maar dan ook NIETS met de Engelse sport te maken hebben hoor!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:52

Nou, P1 en P2 voldoet misschien al??

Enne, Son, het heeft toch ook helemaal NIETS met elkaar te maken... t is dat je op een paard zit, maar dan houdt de vergelijking echt op hoor

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:54

Nee ook een P3, want anders krijg je problemen met de Ama's of de P's

Afhankelijk van de bijbehorende regels heb je natuurlijk wel kans dat er nooit iemand in komt

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:54

Bij de DRHA mag je in de Green as Grass op twee handen rijden, met elk legaal bit. Ongeacht de leeftijd van het paard. Misschien ook een idee?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 13:56

Geen idee, wanneer ben je Green as Grass? Gaat dat over paard of over ruiter? Of over nieuwe combi's?
Ik ben eerlijk gezegd niet zo voor het legaal rijden op 2 handen op shanks. Ben daar vrij star in denk ik. Op 2 handen rij je op trens. Niet op shanks.

Wat komt er trouwens na Green as Grass?
Yellow as Hay?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:01

Ja, maar dan krijg je weer... green as grass ruiter of green as grass paard... moet je daar ook weer twee klasses voor maken?
Shoot me, maar ik vind 't prima zoals 't is... Ik blijf er bij dat mensen gewoon af en toe wat geduld moeten hebben en hun planning/training/omstandigheden es wat meer aan hun paard moeten aanpassen i.p.v. anders om.
En daar helpt geen regelement tegen, want hoeveel klasses je ook maakt, mensen willen dan toch altijd sneller naar de volgende dan waar zij (of het paard) klaar voor zijn. Enige wat helpt is een mentaliteitsverandering die zou moeten plaatsvinden en daar zijn de Pro's de aangewezen personen voor om die in gang te zetten. JMHO

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:08

Volgens mij niet Francis. Dat de pro's de aangewezen personen zijn die het in gang moeten zetten. Het zijn de klanten die het gewenste product al dan niet moeten afnemen.

Redneck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-06 14:19

Sonja schreef:
Geen idee, wanneer ben je Green as Grass? Gaat dat over paard of over ruiter? Of over nieuwe combi's?
Ik ben eerlijk gezegd niet zo voor het legaal rijden op 2 handen op shanks. Ben daar vrij star in denk ik. Op 2 handen rij je op trens. Niet op shanks.

Wat komt er trouwens na Green as Grass?
Yellow as Hay?

Green as Grass is voor ruiters die niet meer dan 235 euro hebben verdiend in reiningwedstrijden. Ruiter en eigenaar van het paard moeten wel lid zijn van de DRHA, hoeven echter geen NRHA-lid te zijn. Green as Grass is open voor alle paarden.

Na de Green as Grass komt overigens de Rookie, dan de Limited Non Pro, de Intermediate Non Pro en de Non Pro. Wanneer je overgaat naar een andere klasse is afhankelijk van hoeveel geld je hebt verdiend. Als je aan de 235 euro bent moet je naar de Rookie. Daar moet je overigens wel op één hand rijden.....

Ik haalde de Green as Grass aan omdat je daar dus met een trensje mag rijden op een ouder paard. Of iemand met twee handen op shanks wil rijden is even niet relevant. Dat is weer een nieuwe discussie.
Laatst bijgewerkt door Redneck op 22-02-06 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-06 14:20

Hallo dames, waar komt die P vandaan.