Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
horseylove schreef:Raadpleeg het western sub topic!

Vippie schreef:horseylove schreef:Raadpleeg het western sub topic!
Hebben we dat hier????

Ik ben ook niet in de VS geboren
en toen ik leerde paardrijden was er in nederland helemaal nog geen western rijden. Citaat:Ik heb ook niet de basis van dressuur, maar ben die er later juist bij gaan pakken, omdat ik door mn westerntrainer veel te eenzijdig 'opgeleid' werd....

Dus het bijhouden van scores ed.
Ik heb het bij meerdere ruiters gezien en van vernomen. Hogere dressuurruiters die zich ineens weer beginners voelen. En dat is echt niet een uitzondering geweest door de jaren, maar veel meer de regel. Maar dat is mijn bescheiden mening gebaseerd op 14 jaar lessen bij diverse trainers. 
Adrienne schreef:Ik ken de verschillen en de overeenkomsten. Ik weet ook nog als de dag van gisteren welke "gewoontes" ik moest afleren.

Citaat:
Ik heb ook niet de basis van dressuur, maar ben die er later juist bij gaan pakken, omdat ik door mn westerntrainer veel te eenzijdig 'opgeleid' werd....
Hoezo eenzijdig? Want als het puntje bij paaltje komt dan is alleen dressuur net zo eenzijdig als alleen western.

Citaat:Het gaat er hier om of het verstandig is op 1 paard met meerdere personen verschillende trainings manieren te gaan doen.
Dat vind ik gewoon niet verstandig en voor het paard is het zeker niet makkelijk en alles behalve fijn!
Pardon ??Citaat:Daar is westernrijden de standaard en dressuur nog maar in de kinderschoenen

Cer schreef:'Mijn' westerntrainer (vnl reining) had het nooit over een correcte verzameling, zijgangen (renvers, travers oid), correcte wissel (omsmijten) juist pivotbeen (meer snelheid, dan komt t standbeen vanzelf), correcte stop (plates onder en met veel snelheid op de muur af, dan moeten ze wel), stuwing van achteren vandaan, pas verlengen ipv gaan jakkeren, goed rechtrichten (wel 5 voltes met het hoofd naar buiten, en omgekeerd), alleen maar cirkels rijden, pleasurepaarden niet uitgestrekt laten draven (want dan gaan ze te hard in de show) etc etc etc...
Maar dit kan ouderwets zijn hoor....
Cer schreef:Ik rij liever met contact op beide teugels (ipv 2x links, 2x rechts), nageeflijk op de hand, ipv op een ruk, met stuwing van achteren vandaan, naar je hand toerijden ipv de kop op de borst trekken en schoppen maar, jonge paarden eerst rechtrichten ipv met kleine cirkels beginnen, nou ja, noem maar op....

Liedje schreef:Wie heeft hier ervaring mee?
Wat zijn de ervaringen met een paard dat en dressuurmatig en western gereden is ?
Alvast bedankt
Adrienne schreef:op een paard wat wel op haar eigen benen loopt waarvan ik niet de hele tijd haar hoofd in een bepaalde houding hoef te houden, wat ik niet constant moet helpen. Een paard wat netjes nageeflijk en van het bit is, wat zonder continu hulp verzamelt blijft. Wat netjes recht onder me loopt zonder dat ik haar overeind hoef te houden met beenhulpen. Kort om een paard wat niet zodra ik de teugels los laat en mijn benen er af haal alle balans en verzameling verliest.
Dat mijn paard op eigen benen loopt, dit zelf onderhoudt en netjes nageeflijk is en van het bit af. Citaat:@Adrienne:De ene vorm is niet beter of slechter dan de andere. Beide moeten met gevoel en gezond verstand worden beoefend.
cornelie schreef:Overigens zijn mijn hulpen niet veranderd toen ik van western naar dressuur ging en zullen ook niet veranderen mocht ik weer westernwedstrijden gaan rijden. Het enige dat zou veranderen is dat ik minder zou gaan vragen, minder sprong in de galop, minder oprichting etc.

iski schreef:Maar als Western er zo veel relaxter uitziet en mijn visie klopt....is dan de conclusie gerechtvaardigd dat Western ruiter 'relaxtere' mensen zijn dan dressuurruiters? Tja...die discussie zou ik nog wel eens aan willen gaan.....wie durft?
PeterV schreef:cornelie schreef:Overigens zijn mijn hulpen niet veranderd toen ik van western naar dressuur ging en zullen ook niet veranderen mocht ik weer westernwedstrijden gaan rijden. Het enige dat zou veranderen is dat ik minder zou gaan vragen, minder sprong in de galop, minder oprichting etc.
Cornelie, volgens mijn gaat dit alleen op, als het paard niet ouder dan zes jaar zou zijn. Rijd technische ben ik nou niet dat je zegt goh,goh, wat kan die jongen rijden, maar ik denk persoonlijk dat je niet ver zal komen op een western wedstrijd, terwijl je de hulpen van het dressuur aan zal houden. Of sla ik nou helemaal de plank mis?