[WN] Paard western en engels gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaunos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:24

Ik ben zo'n twee jaar geleden begonnen om mijn dressuurbeleerde arabier western te rijden. De eerste paar maanden heb ik dressuur en western afgewisseld. In principe snapte hij het wel, maar het was overduidelijk dat hij western veel leuker vond dan dressuur. Na een half jaar ben ik dan ook maar helemaal overgestapt naar de western en ik ben van mening dat dat het beste is wat ik had kunnen doen voor hem. Ik merk gewoon dat hij ontzettend veel plezier in het rijden heeft en hij is ook een stuk gemakkelijker te rijden dan in de dressuurperiode.
Maar in principe kun je het best combineren, zolang je maar niet al te ver wilt komen in een van beide richtingen. Zoals al een paar keer is gezegd hier: de basis is behoorlijk vergelijkbaar.

Vippie

Re: Paard western en engels gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 11:27

horseylove schreef:
Raadpleeg het western sub topic!

Hebben we dat hier????

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:48

Vippie schreef:
horseylove schreef:
Raadpleeg het western sub topic!

Hebben we dat hier????

Een sub topic? Nee, sterker nog ik heb daar nog nooit van gehoord. Maar we zitten op 't moment wel in 't western subforum.

Liedje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-06 15:55

Bedankt voor de reacties allemaal
Ik heb er wel wat aan merk ik

Amor_Amor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:11

Ik ben met mijn pony overgestapt van engels naar western.
We zitten nog maar in het begin en zijn dus echt groentjes.
Zo heel af en toe rijd ik nog wel engels, maar problemen heb ik (nog) niet.

djodjodjo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-06 16:23

Ga dit ook nog even in de gaten houden, ik heb een tijdje terug ook een zelfde tocip hierover geopend, maar nu zijn hier de meningen wel anders.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 13:42

Eerst even dit Western heeft als basis totaal niet de engelse dressuur. Streker nog die stijlen hebben niets gemeen behalve dan het zitten op een paard. Dressuur is contact rijden western signaal! Western is geen dressuur onderdeel maar een op zich staande manier van paarden trainen.

Maar dat ter zijde.
Combineren is eigenlijk niet mogelijk, tenminste als je beide stijlen echt wil kunnen rijden. Wat wel kan is een compromie sluiten daar wil ik mee zeggen dat je niet volledig het ene of volledig het andere gaat doen. Dat is de rede waarom paarden beide kunnen. Dat is ook de rede waarom dan geen paard krijgt wat ergens echt goed in is. Ik kan bv mijn volledig western getrainde paard, heeft nog nooit een dressuur zadel van dicht bij gezien, makkelijk een L2 proef laten lopen maar dan wel met mijn western hulpen, ik rij op dat moment nog steeds western maar doe andere manouvers dan normaal.

Om nu op je vraag terug te komen. Kun je combineren in de zin van mijn moeder en ik doen dressuur en mijn vader western. Dan kan ik dat heel snel beantwoorden. Beide stijlen combineren is te doen als het door 1 persoon gebeurd die weet waar hij/zij een compromie moet sluiten omdat het anders te ingewikkeld wordt voor het paard.
Vaak zijn paarden al niet blij met twee ruiters die beide dressuur of beide western rijden gezien er iedereen toch een “eigen stijl” op na houd. Laat staan dat er een derde persoon bij komt die ineens nog eens op een heel andere manier dingen gaat vragen .

Mijn advies is dus NIET AAN BEGINNEN, gewoon met je moeder samen lekker dressuur blijven rijden. Doe je paard een plezier en laat je vader een western gereden paardje aanschaffen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:44

Maar, dat verschilt enorm wie je spreekt Adrienne, jij hebt het misschien niet de basis van dressuur, ik weer wel, en vele met mij.
Een hele tijd terug stond er zelfs een artikel in 1 van de bekende rassen journals dat steeds meer Pleasure trainers bij Grand Prix dressuur ruiters gingen lessen.

Ik begrijp wel dat jij het zo niet doet/ziet, maar dat wil niet zeggen dat "Western niks met Dressuur" te maken heeft, dat verschilt per ruiter/trainer.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 14:48

Ik heb ook niet de basis van dressuur, maar ben die er later juist bij gaan pakken, omdat ik door mn westerntrainer veel te eenzijdig 'opgeleid' werd....

Zelf merk ik dat een fusionvorm het beste werkt....

Er zijn nog altijd vele wegen die naar Rome leiden... oid....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:02

Het wordt gewoon echt eens tijd dat Adrienne op een goed gereden Dressuur paard gaat rijden.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:44

Hoe denken je dat ik zo goed weet dat deze verschillen er echt zijn Ik ben ook niet in de VS geboren en toen ik leerde paardrijden was er in nederland helemaal nog geen western rijden.

Ik ken de verschillen en de overeenkomsten. Ik weet ook nog als de dag van gisteren welke "gewoontes" ik moest afleren.

Daar voor hoef ik niet weer eens op een goed getraint dressuur paard te gaan zitten.
Heb laatst trouwens weer eens op een dressuur paard rond gereden. Het enige wat het voor mij deed was weer bevestigen wat ik al wist, dit is niks meer voor mij. Maar dat is natuurlijk aan een ieder zijn eigen keus.

Citaat:
Ik heb ook niet de basis van dressuur, maar ben die er later juist bij gaan pakken, omdat ik door mn westerntrainer veel te eenzijdig 'opgeleid' werd....

Hoezo eenzijdig? Want als het puntje bij paaltje komt dan is alleen dressuur net zo eenzijdig als alleen western.

Het gaat er ook niet om wat "beter" zou zijn want dat is onzin de ene trainings vorm is gewoon de andere niet. Het gaat er om dat het verschillend is! Want zoals ik al eens eerder opperde, als het het zelfde is dan kunnen we de dressuur gewoon afschaffen toch???

Het gaat er hier om of het verstandig is op 1 paard met meerdere personen verschillende trainings manieren te gaan doen.
Dat vind ik gewoon niet verstandig en voor het paard is het zeker niet makkelijk en alles behalve fijn!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:48

Ik geloof wel dat veel van het western wat hier in Nederland gereden wordt zijn basis heeft in de dressuur. In de VS zal dit niet het geval zijn simpel weg omdat daar de omgekeerde situatie van hier het geval is. Daar is westernrijden de standaard en dressuur nog maar in de kinderschoenen. De AQHA is bv nu pas aan het kijken of er mogelijkheden zijn om engelse dressuur in hun pakket op te nemen Dus het bijhouden van scores ed.
Maar om te zeggen dat dressuur en western alles met elkaar te maken hebben? Denk ik niet. Dat ze overeenkomsten hebben omdat paardrijden nou eenmaal paardrijden is, geloof ik zeker. Maar ik denk ook dat als je een pure westerntrainer krijgt uit de VS of Canada, dat je dan echt geen dressuurtoelichting krijgt. Alles wordt opgelost op de manier zoals zij het immers al honderden jaren doen. En dan verwacht ik dat er best oplossingen zijn die in zowel de dressuur als western gebruikt worden (er zijn nou eenmaal maar zoveel wegen die naar Rome leiden). Maar ik heb echt geen dressuurles nodig om western te kunnen rijden. Integendeel, ik heb alleen maar last gehad van die drie maanden die ik dressuur gereden heb. Mijn ervaring is dat je better zonder paardrij-ervaring western kunt gaan rijden dan met een dressuurachtergrond. Je moet anders alleen maar dingen afleren Ik heb het bij meerdere ruiters gezien en van vernomen. Hogere dressuurruiters die zich ineens weer beginners voelen. En dat is echt niet een uitzondering geweest door de jaren, maar veel meer de regel. Maar dat is mijn bescheiden mening gebaseerd op 14 jaar lessen bij diverse trainers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 15:58

Adrienne schreef:
Ik ken de verschillen en de overeenkomsten. Ik weet ook nog als de dag van gisteren welke "gewoontes" ik moest afleren.

Ligt eraan wie zegt dat je dat moest afleren... er is geen standaard voor.. Bijvoorbeeld als je je paard wilt laten aangaloperen dmv binnenbeen op en buitenbeen achter de singel is dat geen 'fout' bij het westernrijden, denk ik? Als je paard maar weet wat de bedoeling is..
Als ik mn paard wil laten stoppen op "Ho" ipv "whhooaaaahhh" zal het dat dier een zorg zijn

zelfs binnen een stroming heb je nog verschillen.. leren spinnen vanuit stand, leren spinnen vanuit backup, leren spinnen vanuit een kleine cirkel en leren spinnen mbv de wand... Wat is juist en 'echt' western? (en dan is dit alleen nog maar reining)

Citaat:

Hoezo eenzijdig? Want als het puntje bij paaltje komt dan is alleen dressuur net zo eenzijdig als alleen western.

'Mijn' westerntrainer (vnl reining) had het nooit over een correcte verzameling, zijgangen (renvers, travers oid), correcte wissel (omsmijten) juist pivotbeen (meer snelheid, dan komt t standbeen vanzelf), correcte stop (plates onder en met veel snelheid op de muur af, dan moeten ze wel), stuwing van achteren vandaan, pas verlengen ipv gaan jakkeren, goed rechtrichten (wel 5 voltes met het hoofd naar buiten, en omgekeerd), alleen maar cirkels rijden, pleasurepaarden niet uitgestrekt laten draven (want dan gaan ze te hard in de show) etc etc etc...
Maar dit kan ouderwets zijn hoor....

Ik rij liever met contact op beide teugels (ipv 2x links, 2x rechts), nageeflijk op de hand, ipv op een ruk, met stuwing van achteren vandaan, naar je hand toerijden ipv de kop op de borst trekken en schoppen maar, jonge paarden eerst rechtrichten ipv met kleine cirkels beginnen, nou ja, noem maar op....

Citaat:
Het gaat er hier om of het verstandig is op 1 paard met meerdere personen verschillende trainings manieren te gaan doen.
Dat vind ik gewoon niet verstandig en voor het paard is het zeker niet makkelijk en alles behalve fijn!

Dat is ook niet verstandig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:00

Citaat:
Daar is westernrijden de standaard en dressuur nog maar in de kinderschoenen
Pardon ??
Als we even terug in de tijd gaan dan had je in het Noorden de cowboys, die nooit hebben leren paardrijden qua techniek, maar gewoon moesten blijven zitten en die koe bij de kuddie zien te houden.
Later zijn ze er uit verveling leuke spelletjes bij gaan doen.

In het zuiden ten tijde van de katoenplantages had je de eigenaren en hun familie die meestal met een engelse achergrond op een engelse manier hun plantages te paard doorkruiste en onderling ook engelse wedstrijden reden.

De Troopers reden ook niet op western zadels, maar op afgeleide engelse zadels.

Dus misschien is 'western' hier iets overgewaardeerd

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 16:50

Cer schreef:
'Mijn' westerntrainer (vnl reining) had het nooit over een correcte verzameling, zijgangen (renvers, travers oid), correcte wissel (omsmijten) juist pivotbeen (meer snelheid, dan komt t standbeen vanzelf), correcte stop (plates onder en met veel snelheid op de muur af, dan moeten ze wel), stuwing van achteren vandaan, pas verlengen ipv gaan jakkeren, goed rechtrichten (wel 5 voltes met het hoofd naar buiten, en omgekeerd), alleen maar cirkels rijden, pleasurepaarden niet uitgestrekt laten draven (want dan gaan ze te hard in de show) etc etc etc...
Maar dit kan ouderwets zijn hoor....

Cer schreef:
Ik rij liever met contact op beide teugels (ipv 2x links, 2x rechts), nageeflijk op de hand, ipv op een ruk, met stuwing van achteren vandaan, naar je hand toerijden ipv de kop op de borst trekken en schoppen maar, jonge paarden eerst rechtrichten ipv met kleine cirkels beginnen, nou ja, noem maar op....

Als dit jou ervaring is met western rijden dan zou ik maar eens zwaar gaan overdenken of je niet enorm voor de gek bent gehouden! Dit is niet ouderwets maar gewoon de uitspraak van een "mislukte" dressuur trainer gone western. Of trainers die niet meer weten hoe ze de druk van presteren om moeten gaan en naar "short cuts " grijpen!

Nog leuker eigenlijk ......die vooroordelen die jij schrijft zijn precies de vooroordelen die ik heb ten opzichte van dressuur. Alsmaar dat geruk alsmaar dat geschop alsmaar dat gewring in de mond van het paard.
Het hoe jong een paard ook is "geen ge.... in de krul!" principe waar ik me aan kapot erger.

Geef mij om in jou termen te blijven maar .. "Ik rijdt liever zonder constante aanleuning op een paard wat wel op haar eigen benen loopt waarvan ik niet de hele tijd haar hoofd in een bepaalde houding hoef te houden, wat ik niet constant moet helpen. Een paard wat netjes nageeflijk en van het bit is, wat zonder continu hulp verzamelt blijft. Wat netjes recht onder me loopt zonder dat ik haar overeind hoef te houden met beenhulpen. Kort om een paard wat niet zodra ik de teugels los laat en mijn benen er af haal alle balans en verzameling verliest.

Helaas heb ik een het trieste beeld van veel dressuur ruiters. Tegen beter weten in want ik weet dat het niet zo hoort.

Zo zie je maar dat ondanks dat dressuur en western zo verschillend zijn er in de praktijk in beide vormen de zelfde slechte gewoonten zitten.

Het heeft geen zin om de western de zwarte piet toe te schuiven. De dressuur ziet precies even zwart
De ene vorm is niet beter of slechter dan de andere. Beide moeten met gevoel en gezond verstand worden beoefend.

Het probleem is dan ook niet de vorm van rijden maar het feit dat
er meer mensen met paarden dan paardenmensen zijn!!!!!!!!!!!!

Jeee wat dwalen we weer af. Gelukkig zijn we het wel eens over het eigenlijke topic

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-06 20:02

@Adrienne: Nope, geen mislukte dressuurruiter (dan had het vast zo erg niet geweest...) maar best een toonaangevend trainer
En ja, dat er mensen voor de gek gehouden zijn, is wel zo ja, al zullen ze dat zelf niet zo toegeven...
Dat durf ik dan weer wel...

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 05:41

Al veel pb's gehad, Cer?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 07:09

Liedje schreef:
Wie heeft hier ervaring mee?

Wat zijn de ervaringen met een paard dat en dressuurmatig en western gereden is ?

Alvast bedankt

Zoals het zich voor ons nu laat aan zien, lijkt het wel of een paard dat dressuur aangereden gereden is, makkelijker western oppakt, dan een western aangereden paard het dressuur.
Nu het niveau van het rijden stijgt, dus de druk wat hoger wordt, zien wij bij onze aangereden western paarden, die in het dressuur mee lopen, dat deze zich gaan verzetten, en met name bij het aan de teugel lopen. Terwijl de dressuur aangereden paarden, die meedoen aan het western, die zien wij steeds beter tussen de teugels gaan lopen.
Dit is wat ik jou kan mededelen.
Mijn dochter is inmiddels gestopt met haar western aangereden paarden, om daar ook dressuur mee te rijden. Tot deze conclusie is zij gekomen, nadat zij op paarden van pension gasten ging rijden, die dressuur matig aangereden zijn, en ook kwa ras daar het meeste voor gebruikt worden.

Vr Gr Peter Vet

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:04

Het lijkt mij dat er wat te hoge verwachtingen van de ambities van de vader van de TS zijn ontstaan. "M'n vader wil af en toe eens een Westernlesje rijden". Het lijkt me, als dat voldoen lol voor je vader is, dat het zeker een leuke afleiding en plezier voor het paard zal zijn.

Jij wilt een paard dat op (redelijk) niveau met jou en je moeder gewoon klassiek dressuur kan lopen, en daarnaast wil je zeker weten of je paard niet 'verpest' wordt als je vader er af en toe een Westernlesje mee volgt. Als ik de vraag goed interpreteer. En dat lijkt me geen probleem, ook niet met verschillende ruiters. Juist omdat het maar 'af en toe' is, zal het een leuke afwisseling zijn. Net zo'n leuke afwisseling als af en toe eens een springlesje, of af en toe eens een buitenritje aan een lang teugeltje.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:17

Adrienne schreef:
op een paard wat wel op haar eigen benen loopt waarvan ik niet de hele tijd haar hoofd in een bepaalde houding hoef te houden, wat ik niet constant moet helpen. Een paard wat netjes nageeflijk en van het bit is, wat zonder continu hulp verzamelt blijft. Wat netjes recht onder me loopt zonder dat ik haar overeind hoef te houden met beenhulpen. Kort om een paard wat niet zodra ik de teugels los laat en mijn benen er af haal alle balans en verzameling verliest.

Dit is precies hetgeen ik nastreef in mijn trainingen Dat mijn paard op eigen benen loopt, dit zelf onderhoudt en netjes nageeflijk is en van het bit af.
Maar ja, ik rijd dressuurwedstrijden.
Overigens zijn mijn hulpen niet veranderd toen ik van western naar dressuur ging en zullen ook niet veranderen mocht ik weer westernwedstrijden gaan rijden. Het enige dat zou veranderen is dat ik minder zou gaan vragen, minder sprong in de galop, minder oprichting etc.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:28

@Peter dat western gereden paarden liever niet in een manegeles dressuur meelopen kan ik me voorstellen.

Met alle respect de gemiddelde manege-dressuurruiter heeft nu niet direct een zachte ruiterhand. Zeker niet op het moment dat ze eraan toe zijn het paard een beetje nageeflijk te rijden.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:29

Citaat:
@Adrienne:De ene vorm is niet beter of slechter dan de andere. Beide moeten met gevoel en gezond verstand worden beoefend.

Klopt....afgelopen week nog een gesprek met Dressuurmutsen. Ze wilden graag overstappen op Western. Toen ik vroeg naar het waarom: "omdat het er zo ontspannen uitziet". Alle voordelen van het Dressuurmatig rijden kun je zo overplaatsen op het Western en andersom.

Het is de mens die in beide takken van sport de rust moet leren bewaren, het adrenalinepompje onder conrole dient te hebben, het Ego bij de staldeur achter zich moet laten liggen en alles wat hij/zij met het paard doet als een pleziertje moet beleven en dit moet uitstralen naar het paard. Duidelijk als je duidelijk moet zijn, met rust laten als het goed gaat. En wanneer je geleerd hebt jezelf te beheersen kan Dressuur er net zo ontspannen en rustig aan toe gaan als de klaarblijkelijke uitstraling van de Western manier van rijden.

Wat wel eens helpt? Hoe zou je zelf behandeld willen worden. Stel je doet je werk goed en je superieuren zitten je desondanks toch de hele dag op je vingers te kijken en te corrigeren..nee....daar krijg je lekker veel zelfvertrouwen van. Krijg jij toch ook de aandrang om terug te meppen of niet soms

Kern van mijn visie: het gaat niet om welke tak van paardensport je bedrijft....het gaat om hoe en met welke instelling je het doet.

Maar als Western er zo veel relaxter uitziet en mijn visie klopt....is dan de conclusie gerechtvaardigd dat Western ruiter 'relaxtere' mensen zijn dan dressuurruiters? Tja...die discussie zou ik nog wel eens aan willen gaan.....wie durft?

Ik ga het aankomend weekend iig eens proberen...Hunteren....Brrrrrr.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:30

cornelie schreef:
Overigens zijn mijn hulpen niet veranderd toen ik van western naar dressuur ging en zullen ook niet veranderen mocht ik weer westernwedstrijden gaan rijden. Het enige dat zou veranderen is dat ik minder zou gaan vragen, minder sprong in de galop, minder oprichting etc.

Cornelie, volgens mijn gaat dit alleen op, als het paard niet ouder dan zes jaar zou zijn. Rijd technische ben ik nou niet dat je zegt goh,goh, wat kan die jongen rijden, maar ik denk persoonlijk dat je niet ver zal komen op een western wedstrijd, terwijl je de hulpen van het dressuur aan zal houden. Of sla ik nou helemaal de plank mis?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:31

iski schreef:
Maar als Western er zo veel relaxter uitziet en mijn visie klopt....is dan de conclusie gerechtvaardigd dat Western ruiter 'relaxtere' mensen zijn dan dressuurruiters? Tja...die discussie zou ik nog wel eens aan willen gaan.....wie durft?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:38

PeterV schreef:
cornelie schreef:

Cornelie, volgens mijn gaat dit alleen op, als het paard niet ouder dan zes jaar zou zijn. Rijd technische ben ik nou niet dat je zegt goh,goh, wat kan die jongen rijden, maar ik denk persoonlijk dat je niet ver zal komen op een western wedstrijd, terwijl je de hulpen van het dressuur aan zal houden. Of sla ik nou helemaal de plank mis?

Wat versta jij dan precies onder dressuurhulpen?
Wat ik nu doe en wat altijd is geweest is 2 benen voor gas, 1 been voor opzij gaan. Met de teugels: opgewekte energie opvangen.

En wat is eigenlijk 'de' dressuurhulp of 'de' westernhulp? Waar staat dat en wie bepaald wat 'de' hulp is?

En ik heb best een aantal westernbekers in mijn prijzenkast staan hoor

Ik ben persoonlijk best trots op 2 bepaalde bekers, op allebei staat stal holtslag alleen is de ene een 1e prijs in de horsemanship en de ander een 1e prijs in dressuur.