[WN] Nadelen Juli-dekking...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:02

Er van uitgaand dat een veulen met 5 maanden gespeend wordt hoeft dat niet per definitie te betekenen dat het een achterstand gaat oplopen. Het mag dan in november wat slechter weer zijn, maar de maand oktober kan er ook wat van.

Overigens vind ik dat je een veulen niet bij moeders weg haalt en in een wei gooit om er niet meer naar om te kijken tot volgend jaar.

Veulens hoor je voor te bereiden op hun zelfstandige leventje; ze moeten goed op gewicht zijn d.m.v. zelfstandig krachtvoer eten en de laatste maand kun je ze al 's nachts in hun eigen stal zetten bijv.

De meeste merries zijn tegen die tijd hun kinders al goed zat en zullen ook niet meer zoveel melk produceren. De wintervacht heeft de tijd gehad om aangemaakt te worden etc.

Dus ik zie nog steeds het probleem niet zo.

Mocht een juli-dekking niet meer 'pakken' dan kun je je afvragen of je dat jaar niet beter gewoon kunt overslaan en volgend jaar in mei weer eens te proberen.
Want natuurlijk slaan 'we' wel de veulenhengstigheid over om te dekken !!

polly2

Re: Nadelen Juli-dekking...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:24

Het enige praktische probleem dat ik zie: als je pas in juli met de eerste dekking begint....dan heb je nog erg weinig tijd in eht geval dat de merrie niet direct drachtig wordt.
Daarom zou ik in april beginnen...dan heb je nog een aantal ehrkansingen voor de dracht!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 12:26

@polly2: lees even de eerste post van de TS door

polly2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:27

Sugarmiss schreef:
@polly2: lees even de eerste post van de TS door

Ow...ja...sorry... Maar ik blijf het wel heel beperkt vinden als zo'n hengst pas in juli beschikbaar is?
Is er geen diepvriessperma van die hengst?
Of gaat het bij quarters anders....(sorry...zit ik niet zo in)

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-06 13:39

De reden is idd onduidelijk, maar dat kan best wel een goede zijn.
De hengst kan bijvoorbeeld wel pas in Juli in ons land zijn (import vanuit Amerika).

Seppe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-06 18:11

Bedankt voor de verschillende adviezen.

Er is inderdaad geen diepvriessperma beschikbaar! En de hengst staat in Duitsland.

Dus ofwel moet ik met mijn merrie naar Duitsland (heel ver in het land), ofwel moet ik wachten tot hij terug naar België komt, wat dus pas in Juli zal zijn. De eigenaar kan/wil geen sperma opsturen.

En neen, ik wil haar volgende jaar niet opnieuw laten dekken. Dus dat is geen probleem. Ook de futurity's spreken me niet aan. En ook het halteren zal ik vermoedelijk achterwege laten.

Ik wilde gewoon een 'second opinion', en een gerust gevoel door te weten dat er dus nog wel mensen zijn, die denken als ik, en het dus niet belangrijk vinden of de merrie nu gedekt wordt in april, dan wel Juli.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 08:59

Ik zou er niet voor kiezen zo laat nog je paard te laten dekken. Vooral om de redenen die hiervoor al genoemd zijn. Je veulen komt pas in juni op de wereld. Het zal geen achterstand op lopen in groei of zo, al mist hij wel gelijk een weide seizoen, maar net wat Gisela schreef, je moet hem later bij andere veulens gaan inscharen die al lang en breed aan elkaar gewend zijn en een 3 a 4 maanden ouder. Dit lijkt weinig maar een veulen ontwikkeld enorm snel het eerste jaar.
Sugermiss vind het misschien belangrijk om je veulen snel voor te bereiden op een zelfstandig leven, maar mijn naar mijn mening zijn die jaren dat ze bij leeftijdsgenootjes op een wei staan enorm belangrijk! Ze leren sociaal gedrag en kunnen heerlijk paard zijn, en wanneer kun je daar nou beter mee beginnen dan in een zomerseizoen. Ze staan later nog lang genoeg alleen in een stal! Natuurlijk moet je ze niet ergens dumpen om twee jaar later te gaan kijken of hij nog leeft, maar ik ga ervanuit dat dat niet de bedoeling is
Wat ook een nadeel kan zijn als ze zo laat zijn, is dat mij is opgevallen dat veulens vooral het eerste jaar enorm bevattelijk zijn voor allerlei verkoudheden. Op zich niet erg daar worden ze alleen maar sterker van, maar als je veulen wat ouder is in de wintermaanden, dan kan heeft het net iets meer 'bij te zetten'.
Maar dit is mijn mening.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-06 09:08

Citaat:
al mist hij wel gelijk een weide seizoen
Ik weet nu hoe jouw weide er in Juni bij ligt, maar op die van mij staat nog tot minstens november goed gras.

Overigens kennen we de hele situatie bij de TS niet, misschien laat ze het wel gewoon langer bij de moeder lopen. En mocht het een hengstje zijn die gespeend gaat worden dan is plaatsing in een groep die iets ouder is misschien wel zo goed voor het 'behavior'

Citaat:
Sugermiss vind het misschien belangrijk om je veulen snel voor te bereiden op een zelfstandig leven, maar mijn naar mijn mening zijn die jaren dat ze bij leeftijdsgenootjes op een wei staan enorm belangrijk!
Zelfstandig in de zin dat ie netjes voetjes geeft, aan een touwtje meeloopt zonder om zijn moeder te brullen en alleen kan blijven als mams moet werken. Als het daarna in een groep geplaatst wordt heb je daar ook alleen maar voordeel van qua handelbaarheid.
Het kan dus een en-en situatie zijn.

Qua verkoudheden.: ik heb nog nooit zoveel veulens verkouden gezien als die in een groep stonden en dat waren heus geen 'late' veulens. Maar dat lag meer aan het feit dat ze niet goed verzorgd werden en onvoldoende schuilruimte hadden. Degene die onderop de ladder staan komen moeilijker bij het voer (als ze al bijgeveord worden) en krijgen niet de kans om te schuilen want die worden verjaagd.
En dat heeft niets met leeftijd te maken.

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-06 12:21

Ik heb in mijn omgeving beide gezien, zowel vroege als late veulens. En een veulen een paar uurtjes per dag op een paddock in de winter (als je de mogelijkheid niet hebt om hem de hele winter buiten te hebben) haalt het niet bij de hele zomer op het land, met lekker gras erbij.

Ik zou persoonlijk kiezen om een jaar over te slaan, of met de merrie te gaan reizen (als deze makkelijk te transporteren is). Als de hengst in Duitsland staat is dat nog wel te doen.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 12:44

Ik zie op het moment al enkele aankondigingen staan van veulens die deze maand geboren zijn. Hoe gaat dat dan met naar buiten gaan? In een paddock, op het land, of gewoon op stal net als de merrie?
Qua natuurlijkheid is dat veel onlogischer, klinkt eerder als gecalculeerd voordeel voor de eigenaar......

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-06 13:38

Als je de eerste maand moet overbruggen met overdag op de paddock en 's avonds op stal, vind ik dat minder erg dan een veulen een half jaar op stal te hebben staan, en vooral, geen gras tot hun beschikking als ze wat ouder zijn. Vooral oudere veulens hebben toch meer beweging nodig, in het begin is het toch dat ze vaker liggen te slapen, en halen hun voeding toch hoofdzakelijk uit de melkbar van moeders.

Bovendien: in Nederland is het voorjaar niet meteen garantie voor mooi weer. Maakt niet uit of je ze een maand later plant, als het weer een beetje tegen zit staan ze alsnog op stal.