[WN] Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:10

jeddah schreef:
Precies! Ods vertelde me net dat er recent een tv progamma was over een vrouw die dreigde haar kinderbijslag kwijt te raken omdat haar kinderen DNA getest niet van haar waren!

Het was bijstand.
Volgens mij vroeg ze bijstand aan en met kinderen krijg je dan meer ofzo.
Ze dachten dat toen de DNA niet met haar overeen kwam dat ze het kind geleent had als het ware.
Ze drijgde dat ze haar kinderen en haar bijstand kwijt zouden raken.
Ze was toen opnieuw zwanger.
Er is toen iemand bij de bevalling geweest en heeft direct na de bevalling DNA van het kind afgenomen en het bleek weer niet over een te komen.
Terwijl die man dat kind uit haar had zien komen.
Ze hebben toen verdere onderzoeken gedaan en toen kwamen ze er achter dat ze dus een chimera was.
Was echt heel sneu.
Ze zou haar eigen kinderen bijna zijn kwijt geraakt.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:24

Wat een ontzettend gaaf artikel, Jeddah

10y

Re: Brindle vaak een "Chimera" (tweeling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 01:04

Gaaf artikel. Ik heb het in mijn archief gestopt.

Misschien heb ik wat gemist in dit artikel, maar hoevaak zou überhaupt afwijkend DNA en geen Brindle voorkomen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 01:10

Staat er niet in Dance. Dat is natuurlijk een goede vraag. Het is ook niet altijd te testen. Bij mijn sportmasseur zit het bijvoorbeeld in zijn oog. Hij loenst daardoor en daardoor is er onderzoek gedaan. Maar als het bijvoorbeeld zoals Ods vanavond zo mooi zei, in je grote teen nagel zit, is er dikke kans dat je er nooit achter komt.

De 2 embryo's hoeven namelijk niet altijd in geheel samen gesmolten te zijn. Het kan zijn dat er maar een klein deeltje van 1 overblijft die toevallig in je haar zit. Of in je bloed, of je eierstokken (zoals bij de mevrouw van de bijstand) of dus in je oog zoals bij mijn sportmasseur.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 01:20

Zo ik heb nu het hele artikel gelezen, ik mag toch hopen dat ze nu alle brindle paarden eens onder de loep gaan nemen om deze theorie te staven.

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 08:29

Hmmmm, door dit te lezen is er misschien bij mij een klein 'mistery solved' ! Ik had vroeger een klasgenootje met donkerbruinhaar maar bij haar kruin zat een heel stuk blond/wit en ze had een groen en bruin oog! Wauw! En de rest van de klas maar denken dat ze buitenaards zou kunnen zijn..... Zou dus goed kunnen dat zij een chimera was? Jammer dat ik CSI heb gemist....

Heel gaaf artikel om te lezen, trouwens. Bedankt voor het delen!

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:52

heel eng dat fenomeen chimera, ik heb dat programma ook gezien met die vrouw die dr kinderen bijna kwijt was. Ga eens nadenken hoeveel gekken er misschien rondlopen die gepakt worden en chimera zijn maar dat niet ontdekt wordt..... en weer losgelaten worden.... BBBBRRRRRR!!!
Kennelijk komt het meer voor dan men dacht en het gooit toch het DNA testen om de misdadiger te vinden ietwat op de schop... scary!

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-06 10:58

@EquineCoach, dat zou best eens kunnen! Sowieso bij mensen met 2 kleuren ogen.... hmmm, zouden ze Bowie ooit getest hebben??

Ik kan me niet voorstellen dat er bakken met Chimera's rondlopen, maar wie weet? En nogmaals, het wil niet altijd zeggen dat je DNA ook test als 2 personen. Zoals ik al zei, als het in je oog moeten ze ook daarvan DNA testen om dat te kunnen bepalen.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 10:59

Jij zoekt het in de opsporing van misdadigers, maar wat denk je dan van mogelijke donoren? (Ja, ik heb ook die aflevering van CSI gezien, 2 keer zelfs )

=^.,.^=

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:56

jeddah schreef:
@EquineCoach, dat zou best eens kunnen! Sowieso bij mensen met 2 kleuren ogen.... hmmm, zouden ze Bowie ooit getest hebben??

Misschien dat hij daarom van 2 walletjes eet/at...

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:05

donoren ook inderdaad, eng hoor dit....
er zullen er inderdaad geen stapels van rond lopen maar je komt er pas achter dat iemand een chimera is als er een reden is om het te gaan testen, hoeveel lopen er dus rond waarvan niemand het weet?

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 22:18

ik wil het ook lezen maar waarom doet de link het bij mij nou niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:13

Leuk stuk. het verbaasd me niets, Chimeren komen meer voor dan ooit ontdekt zal worden en in principe kan het bij alle organismen voorkomen waar 2 individuen voor een nakomeling zorgen. Inderdaad zoals Jeddah zegt, kan het zijn dat het maar op 1 plek in het lichaam de andere soort DNA zit. Die vrouw uit het tv programma had enkel in haar eicellen (en ik meen in een deel van haar baarmoeder) het DNA zitten dat zij dus meegaf aan haar kinderen. De rest van haar lichaam bevatte ander DNA. Dit was gelijk de verklaring voor het feit dat uit bloedonderzoek en uitstreikjes enz geen overeenstemming kwam in DNA met haar kinderen. Ze hebben het uiteindelijk direct na de geboorte van haar laatste kind bloed afgenomen bij de baby. Uit dat bloed kwam wederom ander DNA naar voren, maar omdat er nu een hoop getuigen waren dat deze baby toch echt uit haar buik kwam, gaf dat het doorslaggevende bewijs....hou cru ook...

Chimeren kunnen overigens alleen ontstaan uit niet-een-eïge embryo's. Alleen dan heb je te maken met twee verschillende DNA patronen. Ook moet het vroeg in de ontwikkeling van twee embryo's gebeuren omdat anders de stamcellen al zijn uitgegroeid tot een bepaald type weefsel (bijv. hartweefsel).

Er zijn trouwens veel meer "grapjes" van de natuur...wat te denken van de merrie die geen merrie is? Zie Bit nr 129 van deze maand.
Een Zwitserse kocht de P.R.E. merrie Aramas Sicab, een bijzondere en dure merrie, voor haar fokkerij. De merrie veroonede echter geen hengstigheid, was niet bijzonder geïnteresseerd in hengsten en had wel interesse in merries en veulens. De merrie wilde niet drachtig worden. Uiteindelijk bleken haar eierstokken onderontwikkeld. Uiteindelijk is het paard helemaal doorgelicht en bleek ze niet het vrouwelijke XX chromosomen paar te hebben, maar het mannelijke XY. Een deel van het mannelijke Y chromosoom is inactief wat er voor zorgt dat het overgebleven vrouwelijke X chromosoom het uiterlijk van deze "merrie"heeft bepaald. Hormonaal gezien is de merrie tweeslachtig. De merrie meste als een hengst, de uier was klein en schede onderontwikkeld. Nu hebben ze er dus een duur recreatiepaard aan...

Bij interesse zal ik eens kijken of ik ergens in mijn boeken een duidelijke uitleg over chimeren heb staan...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:17

Ja, dat las ik ook in het Bit! Heel interessant al had ik er wel meer van gehoord en heeft vroeger op de manege een 2 geslachtig paard gestaan. Daar was het ook aan het uier te zien. (was heel vroeger en ik heb geen idee hoe het er uit zag).

Als je er meer over wilt opzoeken, GRAAG Skippy1!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:19

Ik zal eens kijken of ik mijn genetica boek kan opvissen uit de schuur...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:19

Een 'kwee' schijnt idd vaker bij paarden voor te komen, ook bij mensen komt twee-slachtigheid voor.
Vaak wordt er dan operatief een keuze gemaakt, soms de verkeerde

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:22

skippy1 schreef:
Ik zal eens kijken of ik mijn genetica boek kan opvissen uit de schuur...

Euh.. als die toch in de schuur lijgt.. wil je die niet verkopen???

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:35

Er zijn trouwens ook menselijke chimeren met een aparte huid...heb op tv iemand gezien die op de linkerhelft van zijn lichaam een andere huidkleur had dan op de rechter, de en kant was its lichter dan de andere. De scheiding liep precies midden over de romp...

Overigens is het niet een echte tweeslachtige merrie, tweeslachtig dan zou het mannelijke geslachtsdeel ook aanwezig moeten zijn, zij het rudimentair. Dat is hier niet het geval, dus een keuze maken en eeneventuele operatie (als dit een mens was geweest) zou niet mogelijk zijn, tenzij er echt omgebouwd zou worden. Dit is een geval van pseudehermafroditisme (jaja mond vol) en heeft te maken met een foutje in de geslachtchromosomen. Echte hermafrodieten bevatten zowel mannelijk als vrouwelijk weefsel als resultaat van de eerste "sexe-bepaling" (dus net na de bevruchting). Het verschil zit hem dus in het al dan niet aanwezig zijn van beide geslachtkenmerken...

@ jeddah...nee...is nu vanwege ruimtegebrek. ..in Utrecht bij Broese hebben ze genoeg over genetica ...The gist of genetics heet mijn boek als ik het goed heb....

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-06 11:40

Ah! Dus weer wat anders!

Bedankt voor de boeken tip!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:42

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:50

Wow! Mega-interessant, dit! Het wil dus eigenlijk zeggen dat er in het vroege embryonale stadium heel veel "mis" kan gaan en afhankelijk van waar het "mis" gaat krijg je dus een meer of minder zichtbaar probleem?

Ik ken wel ook het geval van een man in -ik meen- China die het hoofdje van zijn tweelingbroer in zijn romp meedraagt. Dat is dus uiterlijk zichtbaar. Heel bizar, maar uiteindelijk is dat dus hetzelfde verhaal als de chimeren en hermafrodieten ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:54

Nu ga ik even verder denken...in weze had het volgens mij zo kunnen zijn dat die man in China chimeer was geweest wanneer zijn embryo en dat van zijn "broer" eerder in de embyonale ontwikkeling waren versmolten en wanneer ze twee-eiïg waren... Leuk he...die genetica en ontwikkeling van embryo's. Heb het geluk gehad heel interessante college's hierover bij gewoond te hebben en zelfs practicum heb gedaan met kikkerembryo's en genen enzo... (no animals were harmed... )

En ja Mac...er kan idd heel erg veel "mis"gaan tijdens de embryonale ontwikkeling...gelukkig is de kans dat er wat mis gaat niet groot, doch wel aanwezig...knijp dan ook nog steeds in mijn handjes van geluk dat ik vorig jaar het geluk had een kerngezond veulen geboren te zien worden...

Susan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:57

Vind dit allemaal wel interessant misschien heb ik d'r nog 'ns iets aan op school
Laatst bijgewerkt door Susan1986 op 10-02-06 12:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:01

Bowie heeft toch één kunstoog?

Anyway, ik vind dit een heel interessant onderwerp, ik heb de betreffende aflevering van CSI gezien en tot dan toe had ik nog nooit van het verschijnsel 'chimera' gehoord (althans wel van het verschijnsel, maar niet dat het zo heette). Intrigerend hoe zich dat bij paarden uit. Ik reageer hier even om het topic onder mijn actieve berichten te zetten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:03

Bowie hoeft trouwens helemaal geen chimeer te zijn...het kan ook nog gewoon een grapje in z'n genen zijn! Komt ook een hoop voor bij dieren enzo... [naam] (mijn veulen) heeft ook een blauw en een bruin oog...dat komt door zn overo-gen...