[WN] BOOMLOOS kunststof westernzadel ligt altijd goed???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:27

Ik heb nog geen boomloos zadel, maar ik sta helemaal achter het principe. Daarbij rijdt het ook nog eens lekker. Als je de mogelijkheid hebt zou ik er zeker voor gaan.

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:29

Ik heb ook een barefoot cheyenne. In het topic wat pony25 ook aangaf zijn nog meer mensen die er 1 hebben.
De mijne heb ik nauwelijks gebruikt gekocht via speurders.nl

Oh ja, als je wilt weten of hij op jouw paard ook goed ligt kun je misschien een testzadel aanvragen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 12:41

Het western BareFoot model is wel iets duurder als de standaard BareFoot en je kunt van beide modellen een testexemplaar aanvragen en een week uitproberen.

Ik wist niet dat Ooteman ook officieel verkooppunt was van BareFoot.

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:18

Ik heb ook een standaard barefoot, heerlijk zadel
En over dat omhoog kruipen van spijkerbroeken, ik rijd altijd met spijkerbroeken en heb er nooit last van gehad

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 17:19

MysticTinker schreef:
Ik heb ook een standaard barefoot, heerlijk zadel
En over dat omhoog kruipen van spijkerbroeken, ik rijd altijd met spijkerbroeken en heb er nooit last van gehad

Dat is bij de Star Trekk, die is net weer even anders.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:16

Barefoots bij Ooteman

Zou niet moeten kunnen , ben benieuwd of dat echt waar is

fatima

Re: BOOMLOOS kunststof westernzadel ligt altijd goed???

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:30

Even terugkomen op mijn twee kenissen. Het gaat om een fjord met voldoende rugspieren, hij loopt m dressuur en word elke dag gereden. Het andere paard is een haflinger, ook niet bepaald een zwakke rug en ook deze word zeer regelmatig bereden. Ook de ruiters in kwestie zijn van een normaal gewicht. Allebei hadden ze een barefoot van nubbuck. Nieuw gekocht en laten passen, maar na ongeveer 2 maanden begonnen de problemen. Ook het materiaal is niet echt duurzaam te noemen, er ontstond al zeer snel slijtage. De zadels hebben 750 euro gekost. Met andere merken boomloos heb ik geen ervaring.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:37

fatima schreef:
Ook het materiaal is niet echt duurzaam te noemen, er ontstond al zeer snel slijtage.

Vreemd ik heb namelijk een Barefoot testzadel in huis gehad, dat zadel werd al zo'n 2 jaar intensief gebruikt en er was niks mis met het materiaal.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 18:45

Slijtage op nubuck , is puur het glad worden van het materiaal , net zoals je bij bvb. suede minichaps ziet gebeuren ,
die worden glad aan de binnenkant. Of suede kniewrongen / zittingen van zadels.
Dat slijt door wrijving glad na verloop van tijd.

Bij een Barefoot krijg je dan dit :
Afbeelding

Als mensen me mailen als er iets in onderhoud of gebruik niet goed gaat , dan kan ik proberen daar een oplossing voor te geven.

Ik krijg zelden of nooit klachten gelukkig , tot nu toe 2 mensen heb ik gehoord over drukplekken....

Als er iets niet goed gaat is het altijd handig om contact op te nemen met de verkoper / importeur.

Het kan natuurlijk zijn dat een zadel om de 1 of andere reden niet werkt , maar het kan ook zijn dat er in het gebruik iets verkeerd gaat.

Bvb. mensen die niet in de gaten hebben dat er geen inlages in hun pad zitten , dat het mis is gegaan met het wassen van de pad ofzo. Zulke dingen gebeuren. Of dat de inlages niet af en toe gecontroleerd worden of ze nog dik en veerkrachtig genoeg zijn.

Net zoals Engelse zadelkussens af en toe gecontroleerd en opgevuld moeten worden , moeten ook de inlages van een pad dik genoeg blijven.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:13

pmarena schreef:
Barefoots bij Ooteman

Zou niet moeten kunnen , ben benieuwd of dat echt waar is

Waarom zou ze daarover liegen? Niet iedereen op bokt verzint verhaaltjes hoor...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:15

Ik denk dat er afspraken gemaakt zijn wie dealer mag zijn in NL en Ooteman hoorde daar niet bij. Logisch dus dat er dan vraagtekens komen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:18

Tja dat kan, maar om je te gaan afvragen of ze liegt vind ik wel erg ver gaan. Nathalie (Amigo1310) is een van mijn beste vriendinnen dus daarom dat ik zo reageer. Het kan zijn dat iemand dit zadel bij Ooteman heeft ingeruild ofzo, dat gebeurt wel vaker bij ruitersportwinkels.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:26

Een inruiler zou kunnen natuurlijk. Maar dan zou ik extra voorzichtig zijn om het daar te kopen omdat men er nooit zoveel verstand van kan hebben als bij de officiële dealers, zeker daar de pad een crusiaal onderdeel is.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:27

Idd, daar heb je gelijk in. Er is een grote kans dat het een miskoop word. Maar ze is nu ook al bezig op sites van dealers etc om zoveel mogelijk info te krijgen.

Irene K.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 11:45

Het nadeel van de Barefoot zoals boven (en wellicht andere boomlozen) vind ik dat als je aansingelt je de pommel naar beneden trekt (en ik heb hem uitgeprobeerd, dus weet waar ik t over heb). En nogmaals, bij mijn arabje met scherpere schoft trok ik dus regelrecht de pommel op de schoft. En ik had de smalste pommel die er bestond. Als die pommel nou hoger was geweest had t gewerkt. Als ik dus met dit zadel was gaan rijden, had mijn paard ZEKER drukplekken gekregen op de schoft, want ik kon niet eens een vinger tussen de pommel en schoft krijgen. Ik vind nogmaals dat boomloos niet altijd beter is. Het aansingelen, daar heb ik een naar gevoel bij, omdat je dus druk op een bepaald punt krijgt. Maar goed, dit geldt bij mijn paard. Het Barefoot zat overigens heerlijk!!!!!!!!!! Ik had m graag gewild, maar die pommel die op de schoft drukt, dat gaat niet. Van de verkoper vernam ik dat er wel bredere pommels zijn, maar geen hogere. Dus toen hield het op.
Overigens is het materiaal van de Barefoot geweldig, t zat als een huis en het is vrij makkelijk in onderhoud, alleen t moet goed zitten bij mijn paard en dat zat t dus niet. Dus nogmaals, een boomloos is niet altijd ideaal. Waar ik eerder per ongeluk schreef dat een Barefoot duur is, bedoelde ik de Bob Marshall. Mijn vriendin rijdt ermee en ik vind dat een vreselijk duur zadel en het materiaal vind ik tegenvallen. Het leer is hard in vergelijking tot de barefoot en het is 2x zo duur of duurder. Het is natuurlijk wel chiquer, maar ik vind de barefoot lekkerder zitten, dat zit echt "boomloos" terwijl je op een Bob Marshall meer zit hebt. Ik ken overigens een hoop zadelverkopers die boomloos verkopen, maar liever niet. Dit zijn vakmensen, maar staan geheel niet achter het fenomeen "boomloos". En ik vind voordat je roept dat boomloos geweldig is, je eerst eens moet verdiepen hoe een paardenrug werkt en wat er gebeurt als je t belast.
Maar goed, ieder zijn ding .....
Het belangrijkste denk ik is een goed PASSEND zadel. Maar ja, daar zijn de meningen ook weer over verdeeld.
Groet, Irene

Shyla25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 12:47

Niet ieder paard is gebaat bij een boomloos zadel maat het kan ook juist weer "de" oplossing zijn voor iemand.

Ik zou zeker eerst even proberen en je verdiepen in de materie bv in het topic waarvan ik de link heb geplaatst.

Voor mij is het "de" oplossing.
Ik heb dan wel een heel ander zadel dan de barefoot met bv wel een uitgesneden schoft
Ook dit zadel is niet voor iedereen de beste optie maar dat moet je zelf uitzoeken.

Ps die van mij kost nieuw 600 en dat is een stuk goedkoper dan een Bob of Startrekk.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:53

Irene K : je hebt gelijk hoor , als het niet goed ligt , dan houdt het op , zo simpel is het

De Cheyenne Barefoot heeft al een tijdje de mogelijkheid van een hogere pommel , of een bredere. Op zich kun je met die hoge pommel best een flinke schoft hebben hoor , het verbaasd me nog wel eens als ik foto's krijg van paarden met echt een gemeen scherpe hoge schoft , en dan met het zadel erop....en hoe mooi het dan ligt met de hoge pommel erin.

Maar er blijven altijd uitzonderingen , geen1 zadel zal op ieder paard goed liggen , dat bestaat ook niet.... er zitten zoveel verschillen in bouw van verschillende paarden.

Miss_Montana :

ik suggereer helemaal niet dat je vriendin liegt hoor

Maar aangezien ik de officiële importeur voor Nederland ben , en geen zadels aan Ooteman lever omdat ik al vaste wederverkopers heb , kan het eigenlijk niet zijn dat Ooteman ze echt standaard in het assortiment heeft. Zou dit wel zo zijn dan gaat er ergens iets niet zoals het hoort

Dus ik ben benieuwd hoe het dan precies zit , of het idd een inruiler was , of per ongeluk toch een ander merk , of dat ze bij Ooteman via een omweg kopen ofzo

Snappie
Laatst bijgewerkt door pmarena op 10-02-06 15:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 15:57

Ik rijd nu een paar weken op een Cheyenne die ik even heb geleend van iemand ondat mijn zadel (Crates) uit Amerika er nog niet is.
Ik train er reining mee en dat gaat verder prima, blijft goed liggen, etc.
Maar ik kan niet goed wennen aan de ver naar achteren geplaatste fenders waardoor ik steeds voorover gedwongen word, je krijgt meer een dressuurzit.

En ik krijg zo'n twee uur na het rijden pijn in mijn rug wat de rest van de dag aanhoudt.
Als ik een dag niet heb gereden heb ik dus ook nergens last van.
Ik heb nog nooit last gehad van mijn rug.....vreemd he, heb je er een verklaring voor?

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:01

Een maat 1 Cheyenne ?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:03

Wat raar Vera! Want ik krijg dat juist van naar voren geplaatste fenders en wanneer ik niet in de "dressuur" zit zit. Ik denk dat het er ook veel mee te maken heeft wat je gewend bent.

Een Boomloos zadel geeft nu eenmaal minder steun, de een heeft daardoor minder last (zoals ik) en de ander moet daar erg aan wennen of heeft daar blijkbaar juist wel last van.

Gek hoor dat je er last van hebt, maar ja, als je het niet hebt als je niet rijdt of op een boomzadel rijdt, dan moet het toch daardoor komen zou je denken. Ben benieuwd wat er voor eventuele verklaringen komen.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:15

pmarena schreef:
Een maat 1 Cheyenne ?

Geen idee! Het is het zadel van Nanouk.

Ik kan er ook niet echt een verklaring voor geven, heb al van alles geprobeerd maar blijf er last van houden.
Nu lever ik het zadel over een paar dagen weer in hoor want ik heb bericht gekregen dat mijn zadel op Schiphol is gerarriveerd en de douane zich er nog even over buigt.
Maar toch ben ik benieuwd wat nu de reden is van de fenders en de rugpijn.

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:20

Dan kijk ik het even na

Maat 1 heeft in verhouding een wat verder naar achteren geplaatste beugelophanging , als je gewend bent je beugels wat verder naar voren te hebben zitten dan kan dat dus vervelend aanvoelen.

Ik heb dat zelf ook bij de maat 1 als ik met wat langere beugels rijdt , komt bij mij doordat ik sowieso snel last van mijn onderrug heb (holle rug en veel sjouw- en tilwerk) , en dan komt het eruit.....

Normaal is rijden juist een hele verlichting omdat alles lekker los schommelt en ik met wat kortere beugels zit waardoor die onderrug lekker een beetje opbolt....trekt helemaal bij dan , heerlijk

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 16:27

Oke, dan zal het inderdaad wel een Maat 1 zijn. Ze zijn opvallend ver naar achteren geplaatst.
Hierdoor zal ik inderdaad een hollere rug krijgen misschien en kan dat de reden zijn van de rugpijn.
Tijdens het rijden heb ik daar overigens geen last van, dan schommel ik inderdaad lekker rond

pmarena

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:31

Ik zie alleen een Nevada van Nanouk , heeft ze ook een Cheyenne dan

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-06 18:39

vera schreef:
Oke, dan zal het inderdaad wel een Maat 1 zijn. Ze zijn opvallend ver naar achteren geplaatst.
Hierdoor zal ik inderdaad een hollere rug krijgen misschien en kan dat de reden zijn van de rugpijn.
Tijdens het rijden heb ik daar overigens geen last van, dan schommel ik inderdaad lekker rond

Ik vond dat ook niet prettig idd, kreeg er wel geen rugpijn van, maar ik was net zo'n tuimelpop.