[WN] Behoefte aan BM starten? (WRAN)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frayba

Re: Behoefte aan BM starten? (WRAN)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:48

Wat betreft de Pleasure: bedenken jullie ook hoe het is voor de ruiters die wel serieus deelnemen als er een "BMer" vlak voor je neus eens gezellig gaat zitten scholen (om de een of andere reden moet dat nl vaak vanuit galop naar stilstand en achterwaarts als ik de inrijbakken bekijk).

Wat betreft de andere klassen: je mág alle oefeningen en manoeuvres doen, je móet ze niet! Kortom, als er een lope-over staat in Trail, mag je er best een walk-over van maken; of een overgang lope->jog->walk->stop als je lope->stop in Horsemanship teveel vindt.

En denk ook eens aan het publiek, bijv. in het geval dat een "BMer" waarbij het goed gaat en die opvallend beter is dan de deelnemers (bv. een prof bij de beginners ) toch niet in de prijzen komt?

En dan de "BMer" zelf: gaat het fout in de wedstrijd, dan heb je niet de mogelijkheden om die foutsituatie opnieuw te oefenen tot het goed gaat, zoals je bij een gezamenlijke training of clinic met wedstrijdsimulatie wél hebt. In het laatste geval mag je ook nog rekenen op deskundige hulp.

Ik denk dat we uit respect voor de serieuze deelnemers en voor het aanzien van de sport dit soort dingen niet moeten willen. Bovendien zijn er al heel veel initiatieven waarbij wedstrijdsituaties gesimuleerd (kunnen) worden. Ook de aangekondigde clinics (wat een keuze trouwens, dit jaar, fantastisch!) hebben allemaal wel een wedstrijdsimulatie. En wij hebben natuurlijk, inmiddels voor het vierde jaar, speciaal voor dit doel voor onze klanten weer de "Kaffee und Kuchen" Clinics gepland.

Groeten,

Chris.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 12:58

Frayba schreef:
Wat betreft de andere klassen: je mág alle oefeningen en manoeuvres doen, je móet ze niet! Kortom, als er een lope-over staat in Trail, mag je er best een walk-over van maken; of een overgang lope->jog->walk->stop als je lope->stop in Horsemanship teveel vindt.

Exactly my point

Kornelius

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:00

Voor echte showervaring voor je paard heeft het weinig nut om een beetje met een groepje ergens wat te gaan oefenen of een clinic te doen (voor jezelf wel trouwens). Show ervaring betekent heel veel paarden bij elkaar in de inrijbak, een jury in de bak, tetterende boxen met countrymuziek (die ene cd die iedereen altijd speelt) langs de bakrand, reclame vlaggen/borden, een volle kantine, over rand hangende kinderen/honden oftewel iski's legioen der bakrandridders etc. Of je moet zoveel in je oefenmiddagje investeren dat je net zo goed een wedstrijd had kunnen organiseren.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:02

En de mijne ook ROM, alleen werdt gevraagd of we BM zou willen en ik opperde GAG...
Ik ben verder ook niet voor BM starten.

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:03

PS ik ben dus voor meer foolmschoolm

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:12

Zijn we het eens jeddah

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:34

Kornelius schreef:
Show ervaring betekent heel veel paarden bij elkaar in de inrijbak, een jury in de bak, tetterende boxen met countrymuziek (die ene cd die iedereen altijd speelt) langs de bakrand, reclame vlaggen/borden, een volle kantine, over rand hangende kinderen/honden oftewel iski's legioen der bakrandridders etc. Of je moet zoveel in je oefenmiddagje investeren dat je net zo goed een wedstrijd had kunnen organiseren.

Kornelius, zou voor mij geen enkel probleem zijn om te organiseren op 'mijn' locatie (lees: de manege waar ik sta) omdat ik een gezamenlijke training aan zou kunnen laten sluiten op een onderlinge dressuurwedstrijd. Volle kantine, mensen langs de kant, muziek in de bak en een dummy-jury zijn dan allemaal aanwezig.
Losrijden zou in de buitenbak kunnen geschieden, en dan direct na de laatste dressuurcombinatie gezamenlijk de binnenbak in en pleasureclass oefenen.....

Zou echter wel op zondag eind vd middag zijn. Maar ruiters die in mijn omgeving daarin geinteresseerd zijn, kunnen me gerust PB'en of mailen. Het duurt zowiezo na de laatste start nog wel een half uur voordat de prijsuitreiking is, dus reken maar dat je aardig wat publiek met bijbehorende wedstrijdsores zou hebben als je hier komt oefenen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 13:39

Frayba schreef:
Wat betreft de Pleasure: bedenken jullie ook hoe het is voor de ruiters die wel serieus deelnemen als er een "BMer" vlak voor je neus eens gezellig gaat zitten scholen (om de een of andere reden moet dat nl vaak vanuit galop naar stilstand en achterwaarts als ik de inrijbakken bekijk).

** Heel goed dat je dit aankaart Chris, want daar had ik dus inderdaad nog totaal niet aan gedacht. Daar zouden dan duidelijke afspraken over gemaakt moeten worden want dat kan je natuurlijk niet maken. Zelfde voor een paard wat er tussenuit knijpt of gaat bokken; dat zou ondanks BM-status toch op de middellijn moeten plaatsnemen voor de veiligheid en rust van de andere deelnemers.
Hmmmm dat maakt e.e.a. inderdaad al weer minder uitvoerbaar....

**Exact wat mijn instructeur me geleerd heeft

En denk ook eens aan het publiek, bijv. in het geval dat een "BMer" waarbij het goed gaat en die opvallend beter is dan de deelnemers (bv. een prof bij de beginners ) toch niet in de prijzen komt?

** Dat zou natuurlijk makkelijk te omzeilen zijn door duidelijk om te roepen dat er 1 of 2 MBers meerijden, of door bv met een rode streep (plakbandje) diagonaal over het startnummer zodat het wel leesbaar blijft maar duidelijk is dat deze niet gejureerd wordt.

En dan de "BMer" zelf: gaat het fout in de wedstrijd, dan heb je niet de mogelijkheden om die foutsituatie opnieuw te oefenen tot het goed gaat, zoals je bij een gezamenlijke training of clinic met wedstrijdsimulatie wél hebt. In het laatste geval mag je ook nog rekenen op deskundige hulp.

** En daar heb jij wederom gelijk in...

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:04

Nummer op zijn kop zou al goed werken.

verder heb je zeker goede punten aangekaart Chris! Helemaal mee eens dat echt "schoolen" niet in een showring thuis hoort.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:09

Nou het wordt gelijk wel wat extreem gemaakt. Paard in de achteruit zetten, doe je maar thuis als dat bij je methodiek hoort. Dat kun je vind ik niet maken natuurlijk.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:10

Maar Anya, tussen "dat kun je niet maken" en "dat maak je niet" zit helaas veelal een groot verschil.

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:15

@Sonja, klinkt niet slecht, oefenen na de dressuurwedstrijd!
@Jeddah, nummer op zijn kop, is leuk als je niet 66 hebt bijv.

Kornelius

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:17

jeddah schreef:
Maar Anya, tussen "dat kun je niet maken" en "dat maak je niet" zit helaas veelal een groot verschil.

als je toch officieel BM introduceert kan je ook regels over trainen er in opnemen. Hoewel een BM'er niet erg onder de indruk zal zijn van een DQ.. of is daar nog iets anders op te verzinnen.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:21

Kornelius schreef:
@Sonja, klinkt niet slecht, oefenen na de dressuurwedstrijd!
@Jeddah, nummer op zijn kop, is leuk als je niet 66 hebt bijv.

Dan doe je nummer omgekeerd, dus witte kant zonder nummer laten zien.

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 14:33

Ik vind dat iedereen in zijn eigen klasse hoort te starten (ook al controleert de WRAN niet in welke klasse je thuishoort)

Als je een jong paard start als pro dan weet je dat je wellicht niet met een lintje mee naar huis gaat. Kan je die sportiviteit niet opbrengen om dat lintje iemand anders te gunnen, dan hoor je wat mij betreft helemaal niet in de wedstrijdring thuis. Wil je toch als prof starten in de beginners klasse doe dat dan gewoon en verdraag de kritiek die je dan krijgt.

Verder als je wilt scholen, betaal gewoon je inschrijfgeld, en doe in die paar minuten wat je wilt... scholen betekent nl dat je niet voor het lintje rijd maar om je paard te SCHOLEN! (uitgezonderd pleasure)

M.b.t. pleasure... de meeste mensen hebben wel een manege in de buurt... vraag een keer of je in de drukste beginnersles mag mee rijden en de paarden vliegen je om de oren en jij hebt een goed idee hoe jouw paard reageerd op veel paarden en veel drukte om hem heen.

Maar dit zal een bepaalde discipline van jezelf eisen en eerlijkheid tegenover je paard. Ga bij een goede instructeur lessen en hij/zij zal je vertellen in welke klasse je thuishoort en/of je zoiezo op een wedstrijd thuishoort. Kan je het niveau niet aan maar wil je toch lintjes en bekers spaar dan even door voor een ervaren en goed paard wat dat jou allemaal gaat brengen!

Ik zou dan ook geen behoefte hebben aan BM, ik start open en wil ik scholen dan doe ik dat, dan maar geen lintje. In de dressuur wordt er ook maar weinig HC gereden. Bij de WRAN kan ook gewoon iedereen als Beginner beginnen... en hoor je er niet dan heb je als het goed is snel genoeg je punten om over te gaan.

En dat dat voor anderen niet leuk is dat heet sport. De beste krijgen een lintje en de rest heeft nakijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:08

Roos1 schreef:
M.b.t. pleasure... de meeste mensen hebben wel een manege in de buurt... vraag een keer of je in de drukste beginnersles mag mee rijden en de paarden vliegen je om de oren en jij hebt een goed idee hoe jouw paard reageerd op veel paarden en veel drukte om hem heen.

Dat is ook een goede tip. In eerste instantie keken ze bij ons wat raar op als ik ze vroeg me lekker krap in te halen en eens te snijden, maar inmiddels is het bekend. Vooral de twee weken voor een wedstrijd krijg ik graag af en toe een beugeltje en iemand op Mileen d'r kont

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:14

Roos1 schreef:
Ik zou dan ook geen behoefte hebben aan BM, ik start open en wil ik scholen dan doe ik dat, dan maar geen lintje. In de dressuur wordt er ook maar weinig HC gereden.

Met springen daarentegen wel vaak. Naast de oefenparcoursen wordt er veel gebruik gemaakt van HC starts op officiële wedstrijden, voor ruiters die geen B of L meer mogen starten.

Niet helemaal vergelijkbaar wellicht met western, maar ik wilde wel even op de HC dressuur opmerking reageren.

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:19

Ik heb absoluut geen behoefte aan BM starten en zou ook niet willen dat er ruiters in een klasse BM gaan starten.
Het is soms al lastig genoeg om de ruiters die het paard op 2 handen hebben moeten pakken en dus verder rijden om te schoolen te ontwijken, dat ga je dan vooraf in de hand werken. Die ruiters houden minder rekening met anderen omdat ze met hun paard bezig zijn en niet op hoeven te letten wat de jury ervan vind.

In de trail en reining vind ik het niet zo een probleem want dat is toch individueel en heeft een andere ruiter er geen last van.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-06 15:36

Volgens mij zijn de gegeven antwoorden overduidelijk.

Dat betekent dus tevens dat het starten in een verkeerde klasse onder het mom van 'scholing' bullsh*t is.

Bedankt voor jullie antwoorden, en wat mij betreft staat het aanbod hoor: wie wil komen oefenen, bij ons is er regelmatig een goede mogelijkheid en je bent van harte welkom. Bijdrage in bakhuur is ook zeer vriendelijk, dus feel free!

Chantalleke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 23:38

Ik weet nog wel een tijdje geleden dat er een wedstrijd was met een Pay'd Up western pleasure! Bedoeling: paarden aan de bak laten wennen en dergelijk (soort Fool'm School'm)

Aantal geintresseerden: tientallen die ook op die wedstrijd zouden komen

Aantal starters: GEEN

Men roept het wel maar starten niet!

Ik heb een reiner die nog geen complete reining proef kent. Ik start Trail, Pleasure en reining.

Trail: Wat niet gaat sla ik over!
Pleasure: Wil het niet ga ik naar het midden zodat de rest gelijke kansen heeft!
Reining: Changeren kan hij niet,.. dan maar terug naar drafpasjes. Spinnen wil niet dan maar kleine cirkeltjes!

Als je je paard wil wennen aan de shows,.. start hem gewoon alleen doe het in je eigen tempo. Vraag niet meer dan thuis en zit vooral in de pleaure je mede ruiters niet in de weg