[WN] Betreurenswaardig???????????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Freckles

Re: Betreurenswaardig???????????

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:38

Citaat:
Moeilijk hè bokker en tegelijk professioneel proberen te zijn.

Dat blijkt dus voor meer mensen zo te zijn
Draaien nog maar een klein aantal jaren mee in de sport en denken dan dat ze alle wijsheid in pacht hebben

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 10:43

Ik krijg hier een beetje "de pot verwijt de ketel"gevoel. Of geldt bovenstaande niet als het in de familie voorkomt.
viewtopic.php?f=4&t=527038

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:43

Cer schreef:
Oh okee, dat was dan een mazzeltje

Nou ja, ik vraag me gewoon dingen af maar eigenlijk gaat t me niet aan...
met die nieuwe regelgevingen worden er wel heel wat dingen een stuk ingewikkelder... en vooral voor een sport in ontwikkeling kan het lastig zijn. Gecertificeerde mensen zijn erg belangrijk, maar hoe komen die er , en wat doe je tot die tijd?

Dat ligt in dit geval geheel aan je eigen ondernemers instinkt. Alle weten wij dat de paarden branche steeds meer gezien gaat worden, als een bedrijfstak, en deze ook nog eens het predikaat heeft, één van de snelst groeiende te zijn.
Regelgeving dat van bovenaf opgelegd wordt, heeft in mijn beleving bewezen, dat als daar zich een trant in vormt, dat het één tot het andere zal leiden, dat die ingeslagen weg, niet meer te stoppen is, en je als ondernemer dus twee dingen kan doen.
-1 mee gaan naar de hoek waar deze bedrijfstak door de regelgeving die opgelegd wordt door rijk en verzekeringsmaatschappijen te accepteren en daar ook naar te handelen.
-2 niet mee gaan in het geen wat voor geschreven gaat worden, dus als het ware maar zien waar het schip dan strand.
Dit neemt niet weg Cer, dat er altijd een markt zal blijven voor de door mijn omschreven may litle pony clubs, waar eigelijk helemaal niks mis mee is.
Maar voor de bedrijven, die paardensport als een onderneming zien, die inderdaad zoals jij omschrijft, bloot staan aan de risico’s dmv het BV geven van lessen, willen natuurlijk niet bij alles wat er gebeurd, ook maar als hoofd aansprakelijke gezien worden.
In beginsel, zijn deze dat wel, want als ondernemer ben je altijd hoofdelijk verantwoordelijk, bij wat er ook gebeurd, dus zijn hier door zijn er weer instanties ontstaan, die het voor een bepaalde branche de belangen van de ondernemer in dit geval, zijn gaan behartigen.

Natuurlijk moet jij je dan over geven als ondernemer aan allerlei regels, die het maken,
-1 dat jij je onderscheid in een te leveren kwaliteit
-2 dat jij je onderscheid in het nakomen van de gemaakte regels die zijn gemaakt
-3 dat jij kan aantonen dat je deze ook naleeft en als zodanig ook bewaakt.

Dit maakt een ondernemer, in zijn hoedanigheid, als hoofdaansprakelijke minder kwetsbaar, als er BV een ongeval zou gebeuren, in dit geval op het manege bedrijf.

Het is gewoon weg één groot spel, van het weerleggen, van verantwoordelijkenheden, die deze maatschappij er inderdaad kwa papier werk niet eenvoudiger heeft op gemaakt.

Maar deze papier winkel is niet te ontlopen, als je zelf geen risico wilt lopen.

Ik wil dus geen risico lopen, daar ik de claims die uit ongevallen kunnen voort komen, niet als zelfstandige dragen kan. Dus heb ik mijn aangesloten met deze onderneming, en laat mijn zelf toetsen, en waar nodig, omdat regelgeving door gaan, verbeteren in het bijhouden van BV, risico inventarisatie plannen, ongevallen rapportages, mestbeleid boekhoudingen, harnachement controles, calamiteiten plannen, op te stellen huisregels,rij bak regels en niet te vergeten dat deze voor de binnenbak weer anders luiden, stal chek lijsten, pfff teveel om op te noemen, maar uit eindelijk om een verwijzing te maken, hoe de klachten procedure die nota bene naar mijn dan gericht moet wezen, aan te geven hoe dat dient te geschieden.

Dit zijn de dingen die je op papier moet bijhouden, en dan heb ik nog niet eens, waar je manege in dit geval aan zou moeten voldoen.

Lessen geven, besteden wij uit aan gediplomeerde , waarbij ik zal gaan na vragen, hoe het zit met iemand die veel ervaring heeft op dit gebied, of deze een soort van verlichten cursus mag of kan doen of een geheel traject moet afleggen, om dit zelf tot uitvoering te brengen.

Natuurlijk heb ik ook wel is ongediplomeerde in mijn bak staan, waarop ik dan voor mijn zelf, de eventuele risico’s die dat met zich zal meebrengen, volledig accepteer, nadat uit mijn inventarisatie is gebleken, welke ik eventueel loop. Duidelijk is dan wel, dat als er dan wat zal gebeuren, mijn manege, het veiligheid certificaat waar je als ondernemer in deze bedrijfstak best voor moet bikkelen, ter discussie staat. En zal het de rechtspraak zijn in dit land, die een oordeel zal moeten vellen, over een bedrijf dat in de regel aan alles voldoet.
Dus de uitspraak hierover wordt dan vaak getoetst, die er liggen van bedrijven die als het ware, nergens aan voldeden.

Pff wat een werk, ik hoop dat je mij nog kan, effe op zijn haags, snappen

Groeten Peter
Laatst bijgewerkt door PeterV op 25-01-06 11:55, in het totaal 2 keer bewerkt

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 11:50

Sugarmiss schreef:
Ik krijg hier een beetje "de pot verwijt de ketel"gevoel. Of geldt bovenstaande niet als het in de familie voorkomt.
viewtopic.php?f=4&t=527038

ohwwwwwwwwwwww wat ben jij weer scherp, lid op de neus, of kan ik daar ook niet met jou gewoon over praten, krijgen je dan ook andere gedachtes.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 11:52

Maar hoe zit dat dan met het bedrijfsrisico, wanneer het een westernbedrijf betreft? Of is dat waar je op doelt als je het hebt over de invloed van de Wran in deze?

Ik heb laatst gemerkt dat een erkende FNRS-manege met het veiligheidspredikaat een probleem kreeg tijdens het uitschrijven van een ZZ-proef.
Zoals je nu moet weten (want je familie zit ook in de dressuur tenslotte ) rijdt men vanaf t Z met een hoedje, ipv een cap.
Dus de ZZ ruiters kwamen met een hoedje de bak in, van deze gecertificeerde stal. Paniek bij de ringmeester, want er moest met cap gereden worden,anders kon de stal het predikaat verliezen...

Moet ik me dan voorstellen dat tijdens de westernlessen/clinics die bij jou georganiseerd worden (indien je stal een veiligheidscertificaat heeft) een cap of cap-in-hoed verplicht is?

En blijft de vraag.. zijn diegene die de papiertjes uitreiken, zelf gecertificeerd?

Of er een verlicht (wat is dat?) cursustraject gevolgd mag worden? Mijn ervaring met de FNRS is dat dat niet mag. Ik heb eens voorgesteld een proeve van bekwaamheid oid af te leggen, maar dat ging niet door (dit ging over het dressuur starten met een hengst, dat mag nl niet in de engelse sport, als je niet een bepaald niveau hebt).

Worden de nieuwe regels voor western en engels gescheiden opgesteld? Western kent geen niveau's, en als je het rechtlijnig door zou trekken komen er welicht nog veel meer problemen bovendrijven?

Lastig hoor, om heden te dage ondernemer te zijn....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:01

Als er een ISO-norm voor stallen komt of is dan zal wettelijk duidelijk zijn (of worden) waar alle maneges die deze ISO-kwalificering in hun naam willen gaan voeren aan moeten voldoen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:03

Een ISO-norm naast de sterren/certificaten bedoel je? Of als vervanging van?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 12:10

Die sterren zijn geen ISO, maar een 'eigen' invulling van de vakgroep, zie het als de Michelin-sterren

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-06 12:47

De paniek aanval van de ringmeester in deze was in mijn beleving dus geheel ontrecht.
Na mijn weten heeft de dressuur het prima voor elkaar, met in dit geval, de verzekeringen, die er alleen maar op uit zijn, dat jij je polis mag betalen, maar liever niets willen uit betalen, dat er van een bepaald rijdend niveau met een hoed gereden mag gaan worden.
Maar goed, ik kan het ook mis hebben hoor, ik weet ook niet alles, dus zal hierover ook is mijn licht op steken hoe dit kan. Misschien is de regel wel dat het mag vanaf die klasse, maar houd de manege houder in dit geval, het paranoria gevoel, instant, omdat deze bestookt wordt of is geweest, met onterechte informatie over het dragen van.

In het western daarin tegen ligt dat wat moeilijker, maar zoals ik al een beetje aangaf, zie ik de afspraken die deze tak van sport ook met de verzekeringen moeten gaan maken, omdat die dan eisen, waar duidelijk de grens tussen cap en hoed ligt, hard aan gewerkt is.

Natuurlijk zullen hierover wel weer heftige discussies ontstaan, met natuurlijk de rassen verenigingen, die er mijn inzien soms nog niet helemaal achter zijn, dat je in dit land met Nederlandse wetgeving te maken hebt, want Amerika dit en Amerika dat, doe bah ja mijn rom punten dan, en weet ik veel wat voor een flauwekul er allemaal om de dag komt kijken. Waardoor het hebben van een eigen belangen vereniging voor deze tak van sport, nog inderdaad tot een sprookje zal behoren, maar waardoor wel straks western ondernemend Nederland, misschien wel eens aan banden komt te liggen, maar dat hebben deze wannibies geheel niet door, daar waar wetgeving op dit gebied gestaag door gaat, en wij niet georganiseerd kunnen aangegeven waar de grens voor het dragen van in dit geval, een cap ligt.

Ja, ik tik weer even het vuur uit mijn vingers, maar aan de ene kant denk ik, laat het dan maar gebeuren, dat wij die cap onder alle omstandigheden moeten gaan dragen, omdat wij zelf, niet in staat geweest zijn, om een kwaliteit van rijden, af te geven naar de eisende partij, die de cap wil verplichten, in dit geval de verzekeringen, die hun macht voeg of laat toch door drukken.

Lobby werk op dit gebied, in het Haagse, is aan de orde van de dag, het is duidelijk verzekeringen willen van die hoed af. Biefstukken, champagne, reisjes lekkere wijfeuuuuu zijn aan de orde van de dag, om hun wil er door te drukken, desnoods om dit bij wet te laten regelen.

Zeg niet dat ik niet met beide benen in deze wereld sta, het gaat zo, vraag het maarna bij de automobiel verenigingen die wij hadden, toen de gordel nog een zwevend gebruik was.

Dus, willen wij onze hoed behouden, moeten wij dragers daarvan, goed aangeven, net als in de dressuur, waar de grens ligt, waar dan in dit geval, de cap afmag. De federatie zal dit kunnen bewerkstelligen, dooruit naam van alle verenigingen te spreken, maar helaas, wij weten wie er ontbreken. En dit is nou wat het zo moeilijk maakt, dus met andere woorden, het zal de niet aangesloten vereniging een worst zijn, hoe onze hoed, in de wet straks staat omschreven.

Voorts zal ik er niet voor schromen om te schrijven, kom op nou leden, de federatie moet er komen.
Tot die tijd, laat ik mijn wel voorlichten, door een branche vereniging, die uit de engelse dressuur is voort gekomen, omdat al dit geleuter, uiteindelijk mijn western onderneming ook raakt, terwijl ik mijn besef, dat deze niks voor de hoed in de toekomst kunnen betekenen.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:38

Wat is veiliger, een kind bij een gediplomeerde instrukteur met cap en body protector op een drukke pony. of een kind zonder cap op een rustige pony bij iemand die weet wat hij doet en wat zijn paard kan. het is aan de instrukteur om genoeg mensen kennis en paard kennis te heben welk kind er op welk paard hoort. dat is een kwestie van gevoel en ervaring. hier moet je ouders en kinderen inden beginne helemaal niet mee lastig vallen. als de kinderen een goede basis mee krijgen waarin ze gevoel ontwikkellen voor wat ze zelf aan kunnen en welk paard ze kunnen rijden, maakt het niet uit of het welke rijstijl ze rijden of van wie ze les krijgen.
Peter ik vind het goed dat je zo achter de sport van je kinderen staat, dat je er zelf in mee bent gegaan. Maar dit is niet aan alle ouders besteed. laat die kinderen lekker rijden , vooral op gecombineerde maneges zoals die van jou. de uitgesproken plek om eerst aan de basis te werken en als die goed is de keuze te maken tussen dresuur , springen of western rijden.
dit stukje is niet bedoelt om iemand aan te vallen , maar om een ander licht te geven op de zaak.
als iemand zich beledicht voelt : alvast sorry!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:40

@Tunes:

Het is niet aan Peter, maar aan de wettelijke regelgeving waar een stalhouder zich aan dient te houden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 14:43

tunes schreef:
Wat is veiliger, een kind bij een gediplomeerde instrukteur met cap en body protector op een drukke pony. of een kind zonder cap op een rustige pony bij iemand die weet wat hij doet en wat zijn paard kan. het is aan de instrukteur om genoeg mensen kennis en paard kennis te heben welk kind er op welk paard hoort. dat is een kwestie van gevoel en ervaring.
Klinkt heel logisch en zal in de praktijk ook ongetwijfeld zo werken, maar als de wet met zijn regeltjes anders beslist én we gaan een beetje de Amerikaanse kant op qua procedures en vergoedingen dan denk ik dat dat vrijheid/blijheid snel afgelopen is.

Als je niet volgens de regels werkt ben je niet verzekerd. En niet verzekerd kan inhouden dat je jezelf stevig in de financiële nesten kunt werken.
Alleen de grotere (en rijkere) stallen kunnen zich dit veroorloven.

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 15:52

Helaas maar al te waar SM. Het ondernemen wordt toch al steeds moeilijker en kostbaarder gemaakt.

tunes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-06 22:57

was ook in het algemeen bedoelt. niet tegen peter in het bijzonder het was meer even een andere kijk op dingen. Is het niet mogenlijk om de orun opleiding vor basisinstructeur wat meer algemeen te maken. zeg maar de basis van het paard rijden en niet van alleen de engelse sport. maar er een opleiding van maken waar het echt gaat over het leren rijden aan kinderen. Dan kun je western meteen een beetje mee pakken en hebben de instucteurs meteen een diploma. tegen de tijd dat kinderen heel serieus gaan rijden zoeken ze zelf wel een trainer die bij hun past. daar heeft de manegehouder dan niets meer mee te maken.
Nederland wordt steeds minder leuk voor de paardenhouderij.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:05

Er is niets zo vervelend als denken dat je goed leert paardrijden en er vervolgens na jaren achter te komen dat wat je geleerd hebt niet de juiste manier blijkt te zijn geweest.
Het afleren duurt dan vaak nog langer dan het leren zelf.
Reden waarom er vanaf het begin eenduidig les gegeven moet worden.

Ondanks dat ik ook vind dat de basisprincipes gelijk zijn, zijn er teveel eigen interpretaties van 'de basis'.

Ik ken de opleiding niet om te weten of er verschil is aan wie een instructeur les MAG geven gezien zijn papiertje;
-beginners ?? Daar wordt vaak te makkelijk over gedacht, aangezien de basis juist zo belangrijk is.

Wat ik me wel kan indenken is dat een hot-shot trainer/instructeur weinig zin meer heeft om mensen vanaf punt 0 te leren paardrijden. Je moet al erg gedreven zijn om dat nog te willen.
Meestal geven die instructeurs alleen nog maar les aan ruiters die zelf al op hoger niveau rijden.

Dit heeft ook met de prijs van de lessen te maken.

Als je dit hele plaatje dan ook nog eens vertaald naar het westernrijden, begrijp ik heel goed waar het probleem zit.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:48

Sugarmiss schreef:
Meestal geven die instructeurs alleen nog maar les aan ruiters die zelf al op hoger niveau rijden.

Zo ervaren wij dit niet.
Ten eerste: De meeste western-instructeurs/trainers kunnen het zich niet permiteren om klanten te weigeren.
Ten tweede: merken wij niet , dat trainers/instructeurs geen "zin" hebben om beginners les te geven, sterker nog het is zeer leuk om ze les te geven!
(weer een stukje echte praktijk )

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 09:52

@JJ: mijn stukje ging hoofdzakelijk over het engelse gebeuren nav het stukje van Tunes. Dat het in westernland ligt zoals jij schetst kan ik inkomen (al heb ik ook wel anders meegemaakt), alleen daar komt de eenduidigheid dan weer in het gedrang.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 10:09

Oei JJ, ik heb ook een stukje echte praktijk . Toen ik bij de manege stopte waar ik 2 uur in de week groepsles gaf was het haast onmogelijk een trainer te vinden (een aantal zeer bekende gevraagd) die daar wilde lesgeven voor een schappelijke prijs. we hebben uiteindelijk 3 trainers op "proef" gehad en 2 ervan lieten ook weten dat het minder interessant was omdat 1 les magegepaarden en beginners waren. 1 trainer noemde het "entertainen" en had daar eigenlijk niet zo veel zin in. Voor een flinke prijs waren ze beiden bereidt te komen hoor, maar das niet te doen op een stichting.
Mijn ervaring is dat het geven van les aan mensen zonder eigen paard en/of beginners veel moeilijker is dan aan mensen met eigen paard/gevorderde of wedstrijd gerichte mensen. Ik denk dat veel Western Trainers het zich juist wel kunnen permiteren om deze beginnende niet paard hebbende klanten af te wijzen.

Nu geeft er een trainer les op die manege die bereidt was om tegen "normale" prijzen les te geven, dat wil zeggen "engelse prijzen" en dat wil zeggen, niet veel. Zoals de bedrijfsleider daar ook opmerkte, "Voor 12.50 per uur Engelse les heb ik een gediplomeerde Deurne instruktie staan. Voor 35,- per uur Westernles heb ik een "Cowboy" die een half jaar naar de VS is geweest staan". Er zit daar nog steeds een enorm verschil in, waarom zou dat zijn vraag ik me af?

Als ik priveles aan huis wil van een Western Trainer gaat me dat tussen de 25-50,- kosten, vaak nog ex reiskosten. Wil ik van Engels iemand prive les aan huis zit ik dik onder die 25,- en heb ik vaak ook nog iemand met papieren in de bak staan.

Zolang die prijzen zo hoog blijven lijkt het mij erg moeilijk om de Westernsport echt te promoten voor jeugd en beginners.

Ik wil overigens ook beslist NIET zeggen dat een gediplomeerde trainer beter is dan een niet gediplomeerde, ik ben zelf ook niet gediplomeerd. Ik wil gewoon even weergeven wat er "speelt".

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 11:28

Goh, die 'echte praktijk' verschilt nogal.. maakt het dan de ene praktijk 'echter' dan de andere?

Citaat:
"Voor 12.50 per uur Engelse les heb ik een gediplomeerde Deurne instruktie staan. Voor 35,- per uur Westernles heb ik een "Cowboy" die een half jaar naar de VS is geweest staan".

Een terechte opmerking van die bedrijfsleider...

En van die stages in amerika leer je dan weer dat Quarters uit texas heeeel anders zijn dan Nederlands product

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:00

Over lessen, instucteurs(ices) en niveau's gesproken.....welke trainers die we nu kennen en die zowel structureel trainingen geven als incidenteel een clinic hebben er feitelijk een (erkende) opleiding gehad? En bestaat er ook een specifieke Western-Opleiding?

Is het niet vaak zo dat min of meer ervaren ruiters die goed rijden en goed een/hun paard kunnen trainen nu ook dezelfden zijn die les geven? Niets mis mee maar hoe zit het dan met de ontwikkeling van hun didactische vaardigheden? Want Nederlands kampioen worden/zijn is één ding, diezelfde kennis goed over kunnen brengen is iets anders.

En wat is nu feitelijk belangrijk? Kennis en vaardigheden over kunnen brengen? Het enthousiasme over kunnen brengen? Of een combinatie daarvan. En wat kun je leren en wat moet gewoon aangeboren zijn?

En heb je goede en didactisch vaardige trainers dan is het ook wel weer begrijpelijk dat sommigen van hen niet alleen liever gevorderden trainen maar daar ook beter in zijn. Een wiskunde leraar aan het HBO vragen we tenslotte ook niet om rekenles te geven aan de 6e klas van het basisonderwijs.

Ik heb in de afgelopen 10 jaar van 5 verschillende trainers les gehad en nog vele andere trainers aan het werk gezien, zowel hier als in de US maar ben er van overtuigd dat geen van hen een terzake doende opleiding* genoten heeft. Maar dat maakte ze niet per definitie tot een minder vaardige trainer? Wel heb ik gemerkt dat het vaak aan didactische vaardigheden ontbrak en dat vind ik een minpunt. Want dat kun je leren en zou je als trainer moeten willen leren...en zou je als stal/manegehouder moeten willen eisen.

*Ervaring is geen terzake doende opleiding. Waarmee ik niet zeg dat het geen waardevolle opleiding is

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:05

@iski: het eigenlijke probleem ligt bij wat de verzekeringsmaatschappijen verplicht stellen.
Als jij een papiertje hebt kan je de lessers op een verantwoorde wijze onverantwoordelijke dingen laten doen, terwijl als je genoeg ervaring hebt, en gezegd ben met dicactisch vermogen en je laat mensen op een verantwoordelijke manier dingen doen, ben je onverantwoordelijk bezig...
Daar kan niemand wat aan doen, behalve een organisatie die gaat stoeien met het moloch 'de verzekeringsmaatschappij'. Nou, ga dr maar an staan.

Althans, zo begrijp ik nu het probleem hoor. Of ik het goed begrijp, is een tweede.

Dat bijna niemand in de westernscene gecertificeerd is, is denk ik wel waar. Maar volgens mij wordt er al een opleiding gegeven, en gevolgd. Of dat dezelfde opleiding is als die je nodig hebt voor de verzekeringskwestie, weet ik eigenlijk niet.

Enne, niet teveel over de 'afgelopen jaren' praten he !

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:21

Er zijn twee verschillende invalshoeken. Die bij de engelse sport al een aantal jaren geleden zijn opgepakt.

Zoals SM al stelde krijg je op een manege (zeker vroeger) niet persé goede les. Ik heb op schonkige oude pony's geleerd aan de binnenteugel te sturen en te schoppen als ik galop wilde. Het heeft me wel even gekost voor ik het geleerde weer afgeleerd heb.

Goede instructie is goud waard dus. Dat hoeft niet eens van een geweldige ruiter te zijn. Zeker niet voor beginners. Een redelijke ruiter met didactisch vermogen is zelfs beter dan een prof die niets echt kan overbrengen of geen geduld heeft voor beginners of kinderen. Daarvoor heeft de engelse sport o.a. de oruncursussen bedacht. Afhankelijk van eigen niveau ruiter en het orun-level mag je tot een bepaald niveau lesgeven. Een dergelijk systeem voor westerntraining zou niet misstaan in Nederland. Ook de EWU heeft overigens een level onderscheid in Duitse trainers.

Dan is er nog de invalshoek van de verzekering. In de paardensport ben je door een aantal gerechterlijke uitspraken en de daaruit voortvloeiende jurisprudentie tegenwoordig sneller aansprakelijk te stellen als eigenaar van een paard en/of als instructeur dan vroeger. Cap i.p.v. hoed is daarbij een item, maar zeker ook de diploma's van de instructeur. Rijverenigingen, FNRS maneges binden zich op basis van de eisen van de verzekering aan het leveren van lessen door gediplomeerde instructie.

Ook zelfstandige instructeurs (die bijvoorbeeld aan huis lesgeven) lopen tegen deze voorwaarden aan. Verzekeren tegen ongevallen tijdens de les is noodzakelijk. De WA verzekering dekt dit soort situaties immers niet. Maar de verzekeringspremie wordt een stuk hoger als geen sprake is van gediplomeerde instructie. Je snijdt jezelf dus financieel in de vingers door geen diploma te hebben.

Dan is er altijd nog een groep instructeurs dat het risico gewoon neemt. Dat kan goed gaan. Of niet. En dan ben je wel de pineut helaas. Een rechter neemt geen genoegen met een aardig romantisch verhaal over hoe de westernsport in Nederland gegroeid is.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:25

@Anya: Precies.
Dus heel wat huis aan huis instructie valt weg. Noodzakelijk dan misschien om de rest wel op de rails te krijgen, als men wil dat de sport doorgroeit... ?

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:44

Citaat:
Cer schreef:
@iski: het eigenlijke probleem ligt bij wat de verzekeringsmaatschappijen verplicht stellen.
Als jij een papiertje hebt kan je de lessers op een verantwoorde wijze onverantwoordelijke dingen laten doen, terwijl als je genoeg ervaring hebt, en gezegd ben met dicactisch vermogen en je laat mensen op een verantwoordelijke manier dingen doen, ben je onverantwoordelijk bezig...
Daar kan niemand wat aan doen, behalve een organisatie die gaat stoeien met het moloch 'de verzekeringsmaatschappij'. Nou, ga dr maar an staan.

Dus is het een kwestie van onderhandelen met verzekeringsmaatschappijen en lijkt me hier een schone taak weggelegd voor de WRAN, Federatie etc. En zou een verzekeringsmaatschappij een diploma als voorwaarde stellen dan investeer je dus als trainer in jezelf door die opleiding te doen. Het lijkt me dus een logische stap in ontwikkeling van een volwassen wordende sport.

Het is dan in mijn visie zo dat trainers zich diplomeren, zich daarmee aansluitend kunnen verzekeren en daarop volgend zichzelf aantrekkelijk maken voor stal/manegehouders om als trainer in dienst te zijn, dan wel zelfstandig thuis of aan huis te kunnen werken.

Een vergelijkbare ontwikkeling hebben we gezien in de voetbalsport. De laatste tien jaar (sorry Cer) zien we in toenemende mate ex-profvoetballers die hun kennis en vaardigheden als oefenmeester aan de man/vrouw willen brengen en de KNMV heeft daarvoor de trainersopleiding aangepast zodat er zelfs een verkorte opleiding is. En Opleidingsinstituten (Deurne) kunnen op deze ontwikkeling inspelen door ervaren ruiters die zichzelf bewezen hebben, hetzij met voldoende winstpunten of d.m.v. titels, een verkorte opleiding aan te bieden. Opnieuw een schone taak voor de belangenverenigingen. Kortom...Peter krijgt het nog druk.

Tja...en we leven nu eenmaal in een maatschappij waarin alles en iedereen zich voor alles en nog wat verzekerd wil zien....eigen verantwoording is vaak een vies woord. Zou je in Nederland tegen sterven verzekerd kunnen zijn (met rechtsbijstandverzekering) dan zouden we Allah, God, Boedha of de duivel nog voor het gerecht slepen wanneer we dood gaan.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 12:57

@Iski: ik denk dat er weinig valt te onderhandelen met verzekeringsmaatschappijen als die de wettelijke richtlijnen volgen.

Citaat:
En Opleidingsinstituten (Deurne) kunnen op deze ontwikkeling inspelen door ervaren ruiters die zichzelf bewezen hebben, hetzij met voldoende winstpunten of d.m.v. titels, een verkorte opleiding aan te bieden
Als een opleiding op MBO- of HBO-niveau een vereiste is zullen daar hooguit wat vrijstellingen verleend kunnen worden voor bepaalde vakken, maar je zult toch toegelaten moeten worden middels je vooropleiding of een Colloquium Doctum moeten doen -voorzover die opleiding dit als toelatingseis kent-.

Als een opleiding regels vast moet gaan stellen waarop men vrijstellingen krijgt -zoals het hebben van een bepaalde titel- wens ik ze veel succes. Ik ken iemand die is Nederlands Kampioen geworden in een onderdeel, omdat de 1e en 2e plaats buitenlanders waren