[WN] Als Pro tussen de Beginners

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:34

bij de nrha mag hij bij de ltd starten, maar niet bij de rookies dan wel green as grass, of wel? Weet ik niet zeker, dan zou ik een regelboekje moeten pakken.. Ligt toch aan het aantal NRHA earnings wat iemand heeft?

Een pro mag niet tussen beginners bij de wran, zo staat het toch omschreven? Die kan in de open starten... Wat is het verschil tussen een open wran show en een ltd nrha show, qua scholing?

Overigens heb ik ook wel es gezien, maar dat was dan in een duister verleden, dat iemand die overduidelijk schoolt, de proef uitgestuurd wordt.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 19:37

Ik ben geen pro, maar ik zou het niet in mijn hoofd halen om tussen de beginners te rijden........ Dat vind ik niet sportief.

Op onze eigen jaarlijkse onderlinge wedstrijd doe ik niet alle onderdelen mee om niet ieder jaar allroundkampioen te worden, maar toch voel ik me nog bezwaarlijk als ik de reining en de trail win....... Maar ja er zijn naast mij nog 1 of 2 vergevoorderde ruiters dus om daar een speciale klasse voor uit te schrijven loont de moeite niet. Ik start wel op 1 hand om het mezelf wat moeilijker te maken.

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:00

ik snap precies wat sonja bedoelt. heb het ook een paar keer meegemaakt. een open ruiter op een oefenwedstrijd en dan met de 1e prijs ervandoor gaan. ja die heb je er altijd bij, maar daar in tegen heb ik ook open ruiters meegemaakt die gewoon expres een foutje maken zodat ze een 0 score krijgen en dat om de beginners en de amateurs een kans te geven waarvoor een oefenwedstrijd is. en ik vind dat persoonlijk heel netjes van ze, want een beginner kan in principe niet tegen een goeie open ruiter op. (oke er zijn uitzonderingen):-)

Halloway

Re: Als Pro tussen de Beginners

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:03

Ik denk dat een groot deel van het verschil hem zit in het startgeld, verder moet ik eerlijk bekennen dat ik geen verstand heb van de WRAN regelgeving.
Ik dacht uit Sonja's opening te kunnen opmaken dat het hier een WRAN show betreft die zij pas bezocht heeft, maar weet het dus niet zeker, Sonja ???
Feit blijft wel dat er weinig mogelijkheden zijn om je paardje in een show mee te maken zonder mee te moeten dingen in een officiele klasse.

Ik vind gewoon dat je als open ruiter het fatsoen moet hebben om vlak voor het einde van je proef, je paard even op twee handen te nemen of een vijf spin te maken, dit gebeurd trouwens regelmatig.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:06

Het betrof de WRAN-oefenwedstrijd in Kw-broek van 21/1 jl

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:09

Gezien het feit dat het een oefenwedstrijd was en er ook een open klasse uitgeschreven was zou de betreffende persoon niet eens op het briljante idee moeten komen om in de beginners te starten...

PeppySan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:09

Dat is dus de reden waarom er junior en senior klassen kunnen worden uitgeschreven. Helaas zijn er te weinig westernruiters om op elke wedstrijd dit soort klassen uit te schrijven dus zal je als pro weinig op shows verschijnen met je jonge paard als deze daar nog niet klaar voor is.

Tussen de beginners starten vind ik als pro zijnde absoluut uit den boze. School je paard dan nog wat langer en neem het dier veel mee naar trainingen of ga rijden op andere lokaties voor je gaat starten. Dan maak je misschien van de proef niet zoveel, maar beginners starten en je dan laten dqen bereik je net zoveel mee.
In de AA klassen heb je als voordeel dat je je junior paard op 2 handen mag showen.
De beginnersklasse is voor de beginners. Niet voor het scholen van paarden.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:26

@Halloway: Hoe los je dat op in de pleasure dan? Niet iedereen rijdt nl reining..... (ik zal niks lelijks zeggen over kortzichtigheid ofzo.... ) ergens als de jury het ziet, op twee handen gaan rijden met je senior paard? En met je juniorpaard een verkeerd galopje pakken?

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:31

Doet er niet toe wat je doet als je maar niet in de prijzen valt.
Het blijft gewoon jammer dat er geen paid warm-ups georganiseerd worden, of moet ik deze oefenwedstrijd zo zien??

mienmien

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:34

Maar ehhhh...

Wanneer ben je dan een beginner... Ook daar zou ik mijn vraagtekens bij willen zetten.

De regels die er voor gelden snap ik wel...

Maar waar ligt de grens..

Is iemand die al 20 jaar dressuur in de z2 en springen zz rijdt een beginner??

Ja voor trail misschien wel... Maar voor pleasure? en voor horsemanship?

Wanneer maak je de overstap? En wanneer moet je de overstap maken naar de volgende klasse...

Dan is het winstpunten systeem van de engelse sport toch wel erg makkelijk denk ik......

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 20:41

Eigenlijk zal het me worst waar een pro tussen start. zolang maar duidelijk is dat een pro ook pro is en buiten mededinging meedoet. Zoals de HC van de dressuur. Daar bestaat de aanduiding pro ook niet trouwens. Je mag je jonge paard gewoon in de B starten tot je ZZ bent geloof ik. Dan moet je in de L2 starten zou uit mijn hoofd. Ik vind het zelf niet verkeerd dat rekening wordt gehouden met het niveau van het paard i.p.v. met het niveau van de ruiter. Ik vindt dat soms van jonge paarden teveel wordt gevraagd omdat de ruiter toevallig een pro is. Daar vind ik het systeem van de engelse sport dus gewoon beter. L2 vergt gewoon een fatsoenlijke basisscholing. Een paard van 4 gelijk in de Z uitbrengen zou ik te gek vinden. Zelfde geldt voor de open reining. Geen wonder dat je dan zo vroeg op je paard gaat zitten o.a. als pro. Deze regels en de verwachte hoge africhting van je paard drukken je wel heel makkelijk in die richting.

Overigens mag een pro niet beginners starten dus ik snap de vraag niet. Een pro moet open starten volgens het huidige regelboek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:52

Sugarmiss schreef:
Tja, als je toch die microfoon in je handen hebt, wat let je dan Normaal ben je ook aardig 'gebekt' en een hint met een gevatte opmerking moet kunnen

Bij 1 van de 2 dames (van de tweede hoorde ik nl pas later dat dat een pro voorstelde) heb ik ook bij het omroepen van haar naam en startnummer 3x in 1 zin verteld dat dit de BEGINNERSklasse was dus ik denk dat ik vrij duidelijk ge-hint heb....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 21:55

cornelie schreef:
Nou, das ook niet altijd fijn. Ik zat vorig jaar naar een wedstrijd te kijken waar een pro zijn jonge paard in de open pleasure startte. Paard was echt nog heel groen en verstoorde daardoor wel het e.e.a. Dan zou de mogelijkheid van HC wel fijn zijn.

Aan de andere kant ( ) : heb je dan liever dat een pro met datzelfde jonge paard de BEGINNERSklasse overhoop haalt? Dat zijn toch de minder geroutineerde ruiters en paarden, die over het algemeen nog wat minder handig zijn met rijden en/of wedstrijdsituaties en waarbij de wedstrijdzenuwen denk ik ook iets harder opspelen dan bij de Open ruiters...

Ik denk dat ik mijn jonge beest de eerste keren JUIST in de open klasse uit ga brengen. ALS ik al niet gewoon voor reining kies trouwens. Als hij de eerste keren in z'n eentje de showring in durft en een rondje loopt zonder aan de kletter te gaan, heb ik al gewonnen!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:00

Halloway schreef:
Ik dacht uit Sonja's opening te kunnen opmaken dat het hier een WRAN show betreft die zij pas bezocht heeft, maar weet het dus niet zeker, Sonja ???

Het betrof een WRAN-oefenwedstrijd.

Maar of het volgens de regels is of niet dat boeit me eigenlijk nog minder dan de oorspronkelijke vraag. Waarom WIL je dat als Pro? En hoe verkoop je als Pro aan je klanten dat je tussen de Beginners rijdt? En wat vindt je daar zelf als lesklant van?

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:08

Wie waren die twee profs trouwens?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:11

Een oefenwedstrijd voor 'Beginners' is echt iets anders dan een paidwarmup voor pro's. Dat zou ik als beginnern een belediging vinden, dat ze 'mijn' show gebruiken als oefendingetje... Beginners doen erg hun best, en het kan al zenuwen genoeg zijn, zonder dat je weet dat er een pro tussendoor stuurt...

Buiten meededingen kan ook tussen de open ruiters.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:12

Als ik die personen gisteren publiekelijk er op aan had kunnen spreken, had ik hun namen nu ook openbaar op het internet gekwakt. Maar aangezien ik dat door omstandigheden niet heb kunnen doen, is het niet aan mij om dat hier neer te zetten.

Zij kunnen dat zelf doen, of de wedstrijdorganisatie kan het doen, OF een andere toeschouwer van de wedstrijd kan een naam noemen . Maar ik stel alleen de vraag WAAROM een Pro dit wil etc etc.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:15

Cer schreef:
Buiten meededingen kan ook tussen de open ruiters.

Nee dat kan niet. Buiten Mededingen kennen we niet. En tussen de Open ruiters zou je daar ook geen reden meer voor hebben.
Overigens vraag ik me af wat het probleem is. Pleasure is altijd hetzelfde (Open is zelfs doorgaans veel rustiger en gestructureerder), Horsemanship maakt ook niet veel uit (laat je een manouvre die je te moeilijk vindt toch gewoon weg? Zie ik het probleem niet van) en reining idem: als je maar 2 spins wilt maken, dan MAAK je toch gewoon 2 spins? En als je daarop geDQt wordt en de jury vertelt je dat, dan lach je even lief naar 'm en zeg je " oeps" of gewoon eerlijk " dat weet ik maar deze 2 vond ik genoeg en hartstikke knap van 'm " ?

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:17

Pro's, waar zijijijijn jullie, ik ben namelijk ook wel erg benieuwd wat hun beweegredenen zijn om mee te doen op een beginnerswedstrijd.
Ships, Sonja, de pro's zitten toch helemaal niet op Bokt, ??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:19

Ach, misschien hebben hun lesklanten een idee waarom hun instructeurs/trainers dit doen?

Dus voor wie weet dat z'n trainer gisteren een wedstrijdje heeft gereden, vraag voor de lol eens in welke klasse?

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:20

Om welke klasse gaat het eigenlijk, Son?

FlyingHigh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:24

Ik vermoed de pleasure??

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:33

Maar mensen, even serieus, het gaat me er helemaal niet om om deze mensen te verlinken oid. Ik ben alleen zo verrekte nieuwsgierig waarom je dit zou willen...
Zijn dat nou mensen die ook stiekum aan de kleurwedstrijd in het huis-aan-huisblaadje meedoen en dan namens hun 4-jarige nichtje de gewonnen chocoladeletter in ontvangst gaan nemen?
Of is dit gewoon een soortement van stil protest tegen het ontbreken van jongepaardenproeven in Nederland ofzo? En brengen ze ALS ze al een lintje winnen deze terug of weigeren ze 'm dan bij de prijsuitreiking oid?

Dus nogmaals het gaat me niet om de NAMEN maar om het WAAROM hiervan. (ik hoef ook geen namen te noemen denk ik want ik heb het idee dat je je voetjes wel nat voelt worden als je dit leest en je was degene waar het over gaat Ben ook benieuwd of die personen me volgende keer nog steeds zo aardig begroeten of dat we een volwassen discussie hierover aangaan onder het genot van een bakkie... )

lhOveSs_siDj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:36

er stond ergens een berichtje van zou anky TROTS zijn als ze met een groenpaard ging starten in de B,,

TROTS vind ik een beetje dubbelzijdig natuurlijk zal het niet meteen helemaal happy op de site zetten, maar als een paard nou niet echt de capiciteiten heeft om een echt prof paard te worden, niet dat Anky er dan mee zou gaan rijden maar stel dat ze een paard voor iemand inrijd en ze treft nu toevallig iemand die ze eigenlijk niet kan wijgeren (om bijv privézaken) en die heeft toevallig een paard met weinig capiciteiten,,
Jaa dan kan je natuurlijk wel hoog gaan starten maar wat heb je daaraan en dan krijg je waarschijnlijk een megaa laag percentage en DAT word natuurlijk WEL vermeld in de krant etc.
en ik bedoel als B het beste voor het paard is dan moet je dat lekker doen mijn mening tenminste,, je moet het niet te hoog nemen met een groen paard met weinig capiciteiten,,

(En ook als ze B start dan zal ze daar waarschijnlijk toch niet lang blijven als het echt een prof is,, ) ik zou het persoonlijk zelf wel leuk vinden om tegen een prof te rijden ook al verlies je dik,,!!!

hah en nog iets om hem te naderhand terug te bregen vind ik heel zwak, wijger hem dan waar iedereen bij staat ook al vind ik dat ook geen goede optie dat staat helemaal zo van,, ooh die heb ik toch al zat,, ik zou het lintje gewoon houden en er verder geen waarde aan hechten,,!!

haha dit is wel een beetje HEEEEL ver gezocht,, maar goed,,

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-06 22:42

Maar als je als Prof iets niet happy op je site zou willen zetten, WAAROM zou je het dan doen? STA je dan als prof niet achter wat je doet?

En groen paard met weinig capaciteiten, daar kan je 2 dingen mee doen: verder doorrijden tot het minder groen is, OF niet mee starten omdat het de capaciteiten niet heeft

Dus jij zou als PRO in een te lage klasse de prijs aanvaarden, terwijl de beginner die achter je geeindigd is RECHT heeft op die prijs, en daar hartstikke hard voor gewerkt heeft en die aanmoediging (want dat is een prijs) kan gebruiken? Mwoooaaahhhh daar zou ik persoonlijk niet TROTS op zijn....