[WN] Draagmerries quarter en paint horses

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:44

KI vind ik toch onnatuurlijk hoe je het ook bekijkt jij haalt nou een evt. merrie aan met rugproblemen volgens mijn dansen we nou om elkaar heen.

Ik zal echt de laatste zijn om een paard koste wat kost in leven te houden maar waarom een verder gezonde merrie laten inslapen als ze wel een goede fokmerrie blijkt te zijn.

Zoals ik al eerder zei ieder voor zich zoveel mensen zoveel meningen en dat moeten we respecteren.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 12:47

Ik zit me even te bedenken wat voor een aandoening een paard kan hebben, zodat ze nog wel in de wei kan staan zonder problemen, maar dan voor een paar jaar, en zodra ze niet meer vruchtbaar is, niet meer.

Ik heb helaas 1 appaloosamerrie gezien met zware artrose, die voor de fok in leven gehouden werd, dat was echt te triest voor woorden (misschien leeft ze nog wel, weet ik niet.). Dus dat kan niet als dekmerrie.

Een paard met een oude draadwond en daardoor geen sportpaard, kan fokmerrie worden. Maar dat wil niet perse zeggen dat ze ineens niet meer kan functioneren als ze niet meer drachtig kan worden.

het zou misschien kunnen met artrose in een vroeg stadium, met pijnstillers, wat uiteindelijk gaat verergeren... Maar is dat humaan?
Als een paard niet meer kan lopen, kan ie niet meer lopen, ook niet op de wei, toch? Als ze wel op de wei kan lopen, kan ze dat ook zonder veulen?

maar ik ben niet helemaal op de hoogte van alle medische zaken hoor...wellicht dat er wel situaties zijn waarin het kan?

Spikers

Re: Draagmerries quarter en paint horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:14

Gelukkig zijn er wel situaties waarin het kan

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:15

Nou, noem es wat bijvoorbeeld... leer ik ook weer wat.
Ik vraag het niet voor niks tenslotte

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:17

Sorry ga hier niet uitwijden over het hoe en wat van mijn merrie daar gaat dit topic niet over.
PM me maar.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:18

Misschien dat je meer voorbeelden kan noemen dan alleen jouw merrie? Ik neem aan dat er meerderen op dat soort stallen staan

PM ga ik nu maken

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:23

Neem een paard met een draadwond als voorbeeld.
Niet meer geschikt voor de sport (logisch), maar nog wel geschikt als recreatie-paard ?? Zolang ze zuiver (pijnvrij) loopt wel, maar vergis je niet in wat een ongelijke 'buiten'grond vraagt van een recreatie-paard.
Dus zolang deze merrie als fokmerrie kan dienen heb ik daar geen probleem mee, zolang ze ook af en toe een jaar rust gegund wordt. En dat gebeurd meestal niet, want 'leeg' is verlies.

Als zo'n paard dus niet meer geschikt is om mee te fokken en ze wordt verkocht, komt het dus in de handel terecht, want voor alleen echte 'grasmaaiers' is niet zo'n grote markt.
Dus zo'n beestje wordt bereden, nog wat aan gedokterd, misschien pijnvrij gespoten, misschien een peessnede. En voor je het weet is het 5 eigenaren verder en kapot gereden.

Mijn keus zou het niet zijn iig.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 13:29

Nou, ik zal mijn merrie als voorbeeld nemen..

Die heeft een aantal veulens gehad, werd meestal om t jaar drachtig (lukte niet met een veulen aan de voet, gebeurt wel es).

Afgelopen twee jaar heeft de dekking niet gepakt.. conclusie: niet meer drachtig te krijgen (althans, zonder al te gekke dingen). Ook vond ik de laatste bevalling te zwaar.

Zij heeft een lichte knieblessure, waardoor ze niet meer kan sporten. Recreatie gaat prima! (er komen regelmatig artsen en fysio's bij kijken voor de security).

Als ik deze merrie 4 jaar geleden als fokmerrie had laten gebruiken, dan hadden die mensen nu een probleem gehad. Want dat dier kan nog wel 10 jaar mee, in goede gezondheid!
Moet ze dan maar dood?

Of zo'n stal houdt haar voor 5 of 6 veulens, vervolgens is ze echt aan dr pensioen toe, en kan ik dat ophoesten, terwijl zij er geld mee verdient hebben. Dan moet ze daar kunnen blijven totdat ze erbij neervalt. En als je er dan 5 van zulke hebt lopen, gaat t aardig in de papieren lopen...

Dus, zo'n paard is te gezond voor fokmerrie... maar voor welke geldt t dan wel?

Ik ben blij dat ik haar zelf gehouden heb

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 14:53

Sugarmiss schreef:
En zou die merrie er zelf wel voor kiezen om tot haar 25e veulens te krijgen. En dan ook nog op deze manier, waarin er toch behoorlijk ingegrepen wordt in de natuur; dekken -

eigen bevruchte ei spoelen

- bevrucht ei van andere merrie plaatsen etc.
de ontvangstmerrie word niet zelf bevrucht!
Sugarmiss schreef:
Als zo'n paard dus niet meer geschikt is om mee te fokken en ze wordt verkocht, komt het dus in de handel terecht, want voor alleen echte 'grasmaaiers' is niet zo'n grote markt.
Dus zo'n beestje wordt bereden, nog wat aan gedokterd, misschien pijnvrij gespoten, misschien een peessnede. En voor je het weet is het 5 eigenaren verder en kapot gereden..............

en nog een aantal reacties erna

........
Niet zo paranoia, Sugarmiss!
Cer schreef:
Ik zit me even te bedenken wat voor een aandoening een paard kan hebben, zodat ze nog wel in de wei kan staan zonder problemen, maar dan voor een paar jaar, en zodra ze niet meer vruchtbaar is, niet meer.Ik heb helaas 1 appaloosamerrie gezien met zware artrose, die voor de fok in leven gehouden werd, dat was echt te triest voor woorden (misschien leeft ze nog wel, weet ik niet.). Dus dat kan niet als dekmerrie.

Een paard wat extreem kreupel is,of atrose in zo'n actieve fase , dat het tot een einde loop, omdat het paard niet meer kan lopen, zullen wij niet nemen als ontvangstmerrie.En anderen ook niet.
Zo'n merrie heeft best wel een "verantwoording", er zit tenslotte een behoorlijk duur veulen in.Liever niet te veel risico nemen, dat draagmoeder en veulen vroegtijdig het loodje leggen.
nee hoor, een draagmerrie moet echt wel aan een aantal criteria voldoen.
De extremen gevallen moeten gewoon meteen ingeslapen worden, of dit nu wel of niet leuk is;that's life.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:04

@JJ: de merrie zal dan misschien niet eerst zelf bevrucht worden,. maar het eigen ei zal er toch wel uitmoeten. Je kunt een merrie niet drachtig krijgen door er gewoon een ei van een andere merrie in te stoppen.

En vwb pananoia; ik stel het misschien wat zwart/wit, maar je wilt de paarden de kost niet geven die deze weg al gegaan zijn.

Blijft nog steeds de vraag van Cer open staan wat er met de merries gebeurd die dus niet meer als draagmerrie geschikt zijn, maar ook niet meer geschikt voor normaal 'rij'gebruik.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:27

Hoe gaat dat eigenlijk met embryotransfer? Wordt dan eerst de merrie waar het veulen in principe van is bevrucht en dan het bevruchte eicelletje overgeplaatst of gebeurd dit buiten de merrie? Want eigenlijk zou anders dus zo'n merrie eerst drachtig zijn en daarna weer niet meer, wat doet dat met de hormoonhuishouding? Dit is een serieuze vraag dus aub alleen serieuze reacties.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 15:47

Meestal wordt de merrie gewoon bevrucht en het eitje/embryo gespoeld en bij de draagmoeder geplaatst. Hierna kan de merrie na hengstigheid weer opnieuw bevrucht worden. Jaarlijks kunnen zo'n 3 a 4 embryo's geoogst worden.
Of er ondertussen ook al in-vitro-bevruchtingingen plaatsvinden weet ik niet. Overigens lijkt me dit voor de merrie in kwestie wel prettiger. Maar ik weet niet of de geoogste onbevruchte eitjes ook in stikstof bewaard kunnen worden net als de zaadcellen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:13

Sugarmiss schreef:
@JJ: de merrie zal dan misschien niet eerst zelf bevrucht worden,. maar het eigen ei zal er toch wel uitmoeten. Je kunt een merrie niet drachtig krijgen door er gewoon een ei van een andere merrie in te stoppen.

Nee SM, bij de draagmerrie hoeft er geen eitje "eruit" of watever,......
Een draagmerrie wordt inderdaad "gewoon" dragend door er een embryo in te stoppen, wel eentje van 7 dagen oud!De draagmerrie wordt wel de cyclus gesynchroniseerd met de donor merrie, of er wordt uit een grote kudde draagmerries, eentje uitgehaald , die dezelfde cyclus heeft, als de donormerrie.
Ikzelf probeer donor- en draagmerries te synchroniseren, door ze in 1 kudde te zetten en naast mekaar in de box, met open bovenwand. Dit omdat vaak de merrie's in 1 kudde samen hengstig worden , dus een ongeveer gelijke cyclus hebben. Dit is niet wetenschappelijk bewezen , maar mijn "eigen" experimentje.

Jolande schreef:
Hoe gaat dat eigenlijk met embryotransfer?.

Op mijn website, bij embryoprogramma staat kort hoe-en-wat dat gaat. ( www.performancehorses.nl)
Daarbij nog een uitgebreider stuk van dr. B. Horsmans.
Als je meer vragen hebt , laat het maar weten!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:26

@JJ: interessant en vooral duidelijk artikel.
Maar als een merrie gewoon hengstig wordt (en dat heb je nodig voor ontvangst) dan zal er normaliter een ei afdalen. Als je nu een embryo-ei gaat plaatsen zal dit dan geen verstoord beeld geven; 2 eieren in een baarmoeder ??
Natuurlijk zal er een afgevoerd worden (de onbevruchte), maar geeft dit geen risiko voor het ingeplante ei ??

Overigens heb ik hier een artikel waar in-vitro bevruchting dus ook voor komt, maar nog vaak teleurstellende resultaten geeft:
http://www.vetmed.ucdavis.edu/CEH/RR03RP02-15.html

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:54

Het eigenlijke eitje van de draagmerrie wordt gewoon geabsorbeerd.
Het embryo van de donormerrie , zal zichzelf in de baarmoederwand van de draagmerrie nestelen.
Vraag me niet hoe dit precies gaat, dit is een ingewikkeld chemisch proces.
Daarna zal het ontwikkelende embryo het zwangerschapshormoon afgeven, waardoor de draagmerrie dus dragend is en niet meer hengstig wordt. (eigenlijk hetzelfde , als bij een "gewone" zwangerschap)

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 16:56

Waarschijnlijk zit het verschil in die zeven dagen die je eerder noemde? Een bevrucht eitje (embryo) zal wellicht het lichaam anders laten reageren dan een onbevrucht ei.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:01

Wat ik ooit begrepen heb is dat er geen sprake is van absorberen, maar dat het wel degelijk afgevoerd wordt. Het is alleen zo klein dat het nooit opvalt. Dit is hetzelfde als met een embryo wat voor de 3e maand 'af'komt. Hier wordt vaak de term geabsorbeerd voor gebruikt, maar het wordt gewoon via de vulva afgescheiden.

In het stadium van 7 dagen wordt er in het artikel ook nog niet gesproken van een embryo, omdat die vorming van 'nieuw leven' nog niet echt opgang gekomen is. De versmelting van ei- en zaadcel gebeurt op een iets later stadium als de boel netjes genesteld is.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:05

Cer: zie mijn reactie boven!

SM haalt "eitje"en "embryo"door mekaar.
Een eitje rijpt in de ovaria, waarna het de eileider inglijd.
Daar wordt het bevrucht door een zaadcel, waarna de bevruchte eicel ontstaat ,oftewel het embryo.
Het embryo zakt de baarmoeder in, waar het ongeveer na de 7de dag zichzelf in de baarmoeder wand nesteld.
Voordat dat gebeurt wordt dit embryo dus uitgespoeld en in een ander baarmoeder geplaatst , waar het dus "vrolijk" verder gaat met het proces.
En dan komt dit weer;
Het embryo van de donormerrie , zal zichzelf in de baarmoederwand van de draagmerrie nestelen.
Vraag me niet hoe dit precies gaat, dit is een ingewikkeld chemisch proces.
Daarna zal het ontwikkelende embryo het zwangerschapshormoon afgeven, waardoor de draagmerrie dus dragend is en niet meer hengstig wordt. (eigenlijk hetzelfde , als bij een "gewone" zwangerschap)

_Vanes_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:08

Sugarmiss schreef:
Wat ik ooit begrepen heb is dat er geen sprake is van absorberen, maar dat het wel degelijk afgevoerd wordt. Het is alleen zo klein dat het nooit opvalt. Dit is hetzelfde als met een embryo wat voor de 3e maand 'af'komt. Hier wordt vaak de term geabsorbeerd voor gebruikt, maar het wordt gewoon via de vulva afgescheiden.

Maakt het wat uit??Wij merken er in ieder geval niks van!
Onze DA's hebben het duidelijk over absorberen,...............

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:08

Ik kan me voorstellen dat er veel mensen zijn die dit "niks" zouden vinden voor hun merrie. Ik denk niet dat ik er veel problemen mee zou hebben (al moet ik niet aan verkopen denken hoor!) Ik denk dat de paarden erg goed verzorgd worden, zoals JJ al schreef, er zitten veelal dure veulens in, dus alleen om die reden al.

Wat ik ook even wil aanhalen, want het lijkt haast "zielig" te worden een merrie een veulen te laten krijgen op hoge leeftijd, is dat ik meerdere merries gekend heb die juist drachtig en met veulen aan de voet enorm opbloeide! In 2 gevallen was er besloten de merrie wegens hoge leeftijd niet meer te dekken, en bij beide merries bleef er na een jaar hast niks meer van over.
Ze liepen heel zielig "oud" te zijn. Beide merries zijn toen toch maar weer gedekt en met tranen in mijn ogen heb ik ze 11 maanden later helemaal opgefleurd en wel als een jonge maiden naast hun veulens mogen zien rennen en bokken. Dat was echt gaaf!!

Kortom, ik heb ervaren (en dat zal vast niet voor elke merrie zo zijn, maar gezien de natuur graag voortplant denk ik dat het wel in veel gevallen zo zal zijn) dat het oude merries juist een reden tot leven geeft, en dat zou ik ze graag gunnen.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 17:27

Ik ben het helemaal met spikers eens. Bekijk die website eens, die merries krijgen een geweldig leven.

Verder ben ik van mening dat een ieder moet doen wat goed is voor zijn/haar paard en voor zichzelf. Je moet iedereen in zijn waarde laten, ook al heb je een andere mening.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 18:53

romeorowan schreef:
Verder ben ik van mening dat een ieder moet doen wat goed is voor zijn/haar paard en voor zichzelf.

Waar denk je dat deze hele discussie ongeveer over gaat

Citaat:
Je moet iedereen in zijn waarde laten, ook al heb je een andere mening.
En gewoon in netjes Nederlands communiceren c.q. discussiëren valt daar in jouw optiek niet onder ??

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 19:26

[quote="jessiejanes]Op mijn website, bij embryoprogramma staat kort hoe-en-wat dat gaat. ( www.performancehorses.nl)
Daarbij nog een uitgebreider stuk van dr. B. Horsmans.
Als je meer vragen hebt , laat het maar weten![/quote]
Thanx! Ik ga direct kijken!

storrum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-06 19:52

Wat is nu precies het GROTE voordeel van embryo-transplantatie (de bekende voordelen weet ik natuurlijk wel) maar ik vraag me af of het niet voordeliger en handiger is om bijvoorbeeld een goedgefokte 2-jarige te kopen in USA of Italie (jaaaaa, die zijn er, ZELFS in Europa), dan weet je al wat je krijgt, je bent al 4 jaar (!) verder, je kunt natuurlijk super-combi's maken, maar je weet nooit of er ook een super-veulen(s) uitkomt....

Ik ben heel benieuwd naar achterliggende gedachten..... misschien ga ik het dan zelf ook wel doen!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-06 20:03

Dat je buiten de hengst ook de merrie kunt kiezen (mits daar natuurlijk eieren van geoogst worden).
Hierdoor heb je zelf geen super-hotshot en dus duur paard nodig om wel een kwalitatief goed veulen te fokken.
Natuurlijk blijft het altijd afwachten of het idd een super-veulen wordt, maar een voorsprong met bewezen ouders heb je iig wel.