Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Sugarmiss schreef:de ontvangstmerrie word niet zelf bevrucht!En zou die merrie er zelf wel voor kiezen om tot haar 25e veulens te krijgen. En dan ook nog op deze manier, waarin er toch behoorlijk ingegrepen wordt in de natuur; dekken -
eigen bevruchte ei spoelen
- bevrucht ei van andere merrie plaatsen etc.
Sugarmiss schreef:Niet zo paranoia, Sugarmiss!Als zo'n paard dus niet meer geschikt is om mee te fokken en ze wordt verkocht, komt het dus in de handel terecht, want voor alleen echte 'grasmaaiers' is niet zo'n grote markt.
Dus zo'n beestje wordt bereden, nog wat aan gedokterd, misschien pijnvrij gespoten, misschien een peessnede. En voor je het weet is het 5 eigenaren verder en kapot gereden..............
en nog een aantal reacties erna
........
Cer schreef:Ik zit me even te bedenken wat voor een aandoening een paard kan hebben, zodat ze nog wel in de wei kan staan zonder problemen, maar dan voor een paar jaar, en zodra ze niet meer vruchtbaar is, niet meer.Ik heb helaas 1 appaloosamerrie gezien met zware artrose, die voor de fok in leven gehouden werd, dat was echt te triest voor woorden (misschien leeft ze nog wel, weet ik niet.). Dus dat kan niet als dekmerrie.

Sugarmiss schreef:@JJ: de merrie zal dan misschien niet eerst zelf bevrucht worden,. maar het eigen ei zal er toch wel uitmoeten. Je kunt een merrie niet drachtig krijgen door er gewoon een ei van een andere merrie in te stoppen.
Jolande schreef:Hoe gaat dat eigenlijk met embryotransfer?.

Sugarmiss schreef:Wat ik ooit begrepen heb is dat er geen sprake is van absorberen, maar dat het wel degelijk afgevoerd wordt. Het is alleen zo klein dat het nooit opvalt. Dit is hetzelfde als met een embryo wat voor de 3e maand 'af'komt. Hier wordt vaak de term geabsorbeerd voor gebruikt, maar het wordt gewoon via de vulva afgescheiden.
romeorowan schreef:Verder ben ik van mening dat een ieder moet doen wat goed is voor zijn/haar paard en voor zichzelf.

En gewoon in netjes Nederlands communiceren c.q. discussiëren valt daar in jouw optiek niet onder ??Citaat:Je moet iedereen in zijn waarde laten, ook al heb je een andere mening.

misschien ga ik het dan zelf ook wel doen!