Halloway schreef:@Iski: Ook hier geef je weer een vertekend beeld, als ik even mag aanhalen wat je in het vorige topic schreef:Citaat:Kom daar maar is om op zo'n zenuwenlijer...met papieren....die alleen maar mooi kan zijn in een arena...en buiten de stal, rijbak, stapmolen, showarena en inrijbak van z'n lang zal z'n leven nergens komt.....omdat ie zo duur is en oh wee wanneer ie over een boomstronk struikelt.
Deze opmerking komt hard aan, alweer probeer je een beeld te creeren, namelijk dat alle mensen in Nederland die zich met de performance paarden bezig houden hun paarden mishandelen en te kort doen.
Mijn ervaring is dat de mensen die zo'n paard bezitten hun paard als een baby pamperen, verder al het mogelijke doen om hun paard het best mogelijke te bieden, voor zover hun omgeving dit toestaat.
Je geeft verder in andere topics aan dat je het misbruik maken van paarden aan de kaak wil stellen, terwijl ik meer het idee heb dat je een persoonlijke vete tegen de reining bent begonnen.
Ik hoor je namelijk nooit over recreanten-maneges waar paarden in stands staan en gemiddeld vier uur per dag een onervaren ruiter op hun rug moeten accepteren, maneges met 100+ paarden zonder weiland waar pensionpaarden (IMO) slecht verzorgt worden. (we hebben het hier dus over meer dan 10,000 paarden)
Reiners die niet netjes met hun paarden omgaan zijn er zeker en ik ben het helemaal met je eens dat die personen wel eens gezegd mag worden waar het op staat, maar het zijn en blijven enkele individuen, dus niet iedereen die met de reiningsport bezig is!!
Ik vind het super dat je je vol wil inzetten om het paarden misbruik in Nederland aan de kaak te stellen, maar begin dan eens binnen je eigen dicipline want daar is veruit het meeste werk aan de winkel.
Want zoals de meeste manege houders zeggen paarden zonder papier zijn goedkoop en makkelijk vervangbaar.( verschrikkelijk gewoon, maar wel de waarheid)
Met vrienelijke groet,
Ron Stienen.
Mijn telefoonnummer staat gewoon op mijn website.
Beste Ron,
Ik wil allerminste een beeld creëeren, ik geef alleen weer wat ik tegenkom. Dat daar een beeld uit lijkt te ontstaan is dan onvermijdelijk.
En dat ik een vete zou hebben tegen reiners....Nee, niet expliciet maar ik wil best toegeven dat ik onder de groep ruiters die hun paard als middel en niet zozeer als doel gebruiken, helaas voornamelijk Reiners aantref. Maar wanneer ik ruiters/Reiners aantref die de waarde van hun paard niet alleen economisch zien zal ik niet nalaten ook dit te benoemen. Want het gedrag van pamperen moet voortkomen vanuit de liefde voor het dier en niet omdat ie € 50.000 gekost heeft.
Daarnaast wordt het beeld dat ik van deze groep mensen (Reiners) heb mede bepaald door mijn eigen ervaring èn wat ik uit eerste hand hoor: ik loop al een jaar of 8 in de wedstrijdwereld rond (hoofdzakelijk WRAN-wedstrijden) en nagenoeg zonder uitzondering neem ik waar dat het ochtendprogramma met de recreanten\beginners altijd een prettig en gezellig gebeuren is...maar zodra de amateur en prof. Reiners de inrijbak inkomen veranderd de sfeer, is de gemoedelijkheid ver te zoeken en staat het dak bol vanwege de opgeblazen ego's. LET WEL, dit is niet alleen mijn al dan niet gekleurde visie. Het is iets dat ik sinds jaar en dag uit vele monden hoor. En ook hier zijn het de uitzonderingen die mede bepalend zijn voor het beeld. Misschien zou deze groep die zich hier aangesproken zou moeten voelen eens goed in de spiegel moeten kijken.
Paardenstallingen van en voor recreanten...helaas mag je hier geen
namen noemen maar ik zag vorig jaar nog een manege waar de pony's in stands stonden die wel 120 cm breed waren....lekker met de koppies naar de muur met een schot ertussen zodat ze elkaar enkel kunnen horen en niet kunnen zien. En dan zag ik nog een manege waar vorig jaar een NK georganiseerd werd...en ergens achteraf waren nog wat stallen waar niet of nauwelijks daglicht te zien was...kon je gelukkig ook niet zien hoe smerig het er was. Omdat ik voornamelijk op western-maneges kom slaat alles wat ik schrijf ook hoofdzakelijk op de westernsport.
De recrea-sport aanpakken? Graag. En dan zeker dat soort maneges waar jij op doelt. Maar hier hebben we twee problemen:
1 de staleigenaar/manegehouder die geld wil verdienen in een bedrijfstak waar of de marges klein zijn of er niet zo nauw gekeken wordt en/of
2. de mens die tegen een niet al te hoog bedrag en voor zijn/haar eigen ego aan paardrijden doet. Want willen we het goed en verantwoord doen met ruimere stallen, groepshuisvesting waar het kan, dikkere pakken stro, meer personeel om de paarden te bewegen...dan hangt daar een prijskaartje aan. Maar in een land waar 'wij' het vertikken om 20 cent per kilo méér voor een stukje vlees neer te tellen zodat dieren een dierwaardig bestaan hebben vrees ik dat prijsverhoging binnen de Paardenbranche niet bespreekbaar is.
En dat er pensionhouders zijn die het best beter zouden willen maar uit concurrentieoverweging niet kunnen investeren begrijp ik ook. En dat ze er ook zijn die, roeiende met de riemen die ze hebben, toch kans zien hun dieren diervriendelijk te houden valt niet alleen te prijzen maar zou zelfs meer en beter bekend gestelt moeten kunnen worden (witte en zwarte lijst).
Ron, ik ben ontegenzeggelijk kort door de bocht, soms cynisch en vaak messcherp. En niet zonder reden. En een weerwoord mag dus ook scherp en critisch zijn. Dat houdt mij weer scherp. Ik blijf fulmineren tegen misstanden en vind het wel eens jammer dat je zaken niet altijd met naam en toenaam mag benoemen. Gelukkig mag het soms wel.
En die paar mensen die me kennen weten dat ik buiten mijn alias om een tamelijk vriendelijke jongen ben....maar kom me niet aan dieren....Grrrrrr.

,..ik word "dr." genoemd , door de grootste betweter van BOKT!

)