[WN] ruiterbewijs??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:27

Sonja schreef:
iski schreef:
Allereerst zouden mensen gescreend moeten worden op de aanwezigheid van gezond verstand voordat ze op een paard mogen stappen.

Nou doe je 't weer....

Sorry......

LindyH

Re: ruiterbewijs??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 11:59

Ik heb niets tegen het ruiterbewijs op zich. Wel vind ik het slecht dat er dan een soort westernvariant word bedacht die echt nergens op slaat. Wat mij betreft komt er een echt western-ruiterbewijs onder de vlag van de Federatie ofzo.
En om te pesten maken we dan ook een engelse variant met onderdelen als Cutting op een engels zadel, Pleasure met korte beugels etc.

Ik heb trouwens al een tijdje geen verlenging van mijn ruiterbewijs gekregen en ook geen blaadje meer gezien. Bestaat het nog wel?

WormBoy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 12:56

Sonja schreef:
iski schreef:
Feit is dat er in Nederland stukken ruitergebied zijn waar het hebben van een ruiterbewijs verplicht is.

** Noem ze eens?

Het Goois natuurreservaat, om er eens eentje te noemen ... En dan kan zo'n ruiterbewijs wel onzin zijn, maar als je een mooi terrein in de buurt hebt waar het verplicht voor is, dan hang je (en ja, ik hou er erg van om aan regeltjes te voldoen ).

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:11

idd bij het Goois natuurreservaat moet je een ruiterkaart kopen en raad eens..... die kun je alleen kopen op vertoon van je ruiterbewijs !!
Als je een dagje wilt komen rijden moet je ook een dagkaart kopen.... lekker handig als je vrienden spontaan langskomen met hun paarden en je kunt niks kopen omdat het kantoor dicht is. En de boswachter verkoopt ze niet...

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:27

ElCamino schreef:
idd bij het Goois natuurreservaat moet je een ruiterkaart kopen en raad eens..... die kun je alleen kopen op vertoon van je ruiterbewijs !!
Als je een dagje wilt komen rijden moet je ook een dagkaart kopen.... lekker handig als je vrienden spontaan langskomen met hun paarden en je kunt niks kopen omdat het kantoor dicht is. En de boswachter verkoopt ze niet...

Spontaan langkomen met de paarden???? Heb jij vrienden die hun paarden altijd met zich meeslepen....dan toevallig bij jou in de buurt zijn in de trent van : kom...we gaan bij ElCamino even een bakkie doen en als we er toch zijn gaan we gelijk even de gooise bosmatras op? Leuk...ik wou dat ik zulke vrienden had..

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 15:58

idd, het goois natuurreservaat.
ik ga dan toch echt niet uit principe mijn kont tegen de krib gooien en alleen de rotondes in de buurt afkachelen....
ik vind het wel nut hebben want de gemiddelde manegeruiter weet al die theorie uit het boekje echt niet. poetsen, liever niet, en opzadelen is vaak het uiterste. met ruiterbewijs heb je in ieder geval wat achtergrond, hoewel je dat van sommige ruiters en menners hier in het bos soms betwijfel......

als iedereen gescreend zou moeten worden, zouden er nog maar weinig mensen ergens mee bezig kunnen zijn iski.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 20:11

@LindyH wat stom ik mocht een aantal jaar geleden wel gewoon op voor het examen met cap!

Ook ik heb mijn westernruiterbewijs.. het springen is geen probleem was maar 40 cm..
ik had in het begin er veel meer van verwacht.
theorie vond ik echt te makkelijk en de praktijk vind ik achteraf ook bar slecht uit mijn groep heeft iedereen hem gehaald.
Mijn pony vond de examinator ongescikt dus ik moest in 5 minuutjes op een wildfreemd paard mijn examendoen.. nou dat paard leek wel half dood!
maargoed.. ik heb hem

ik weet wel dat ik het niemand aan raad

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:55

lorie schreef:
...
Mijn pony vond de examinator ongescikt dus ik moest in 5 minuutjes op een wildfreemd paard mijn examendoen.. nou dat paard leek wel half dood!
maargoed.. ik heb hem

Mag ik vragen waarom "ongeschikt"? Kunnen ze dat maken dan als je daar met je eigen paard komt?

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 10:59

ik kwam met mijn vz pony, toen we de rijproef klaar waren die ze echt super braaf deed, mocht ik haar niet verder rijden..
ik heb geen uitleg gekregen waarom ze ongeschikt zou zijn en mijn instructrie waar ze van is ook niet.
Hij heeft het reacht om jullie onderling van paard te laten wisselen. dus ook als jij met je eigen pony komt en bv iemand anders met een manege paard het niet lekker gaat dan kan hij zeggen dat jij van je paard moet en er een ander op moet en jij op het manege paard

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:27

Ik moest ook van mijn paard af en op een vreemd paard examen doen. Nota bene een paard waar de ronde ervoor iemand op gezakt was.

De theorie was ook vreemd. Ik had 0 fout maar mijn instructrice haalde het niet. Dat lag ook wel aan mijn instructrice, maar het zijn juist dierenmensen die schriftelijk vaak niet zo sterk zijn. (Ik ben lerares Nederlands ). Voor het theorie-examen moet je toch een boek doorwerken en onder tijdsdruk een schriftelijke test afleggen. Hierbij wordt dus eigenlijk meer je leeskunst getest dan je paardenkennis. Dit geldt trouwens voor veel meer examens...

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 13:37

mijn instrcutrice is de 1ste keer ook op de theorie gezakt.. ik ben in een keer geslaagd:d

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:22

Mathilde schreef:
lorie schreef:
...
maargoed.. ik heb hem

Mag ik vragen waarom "ongeschikt"? Kunnen ze dat maken dan als je daar met je eigen paard komt?

Mensen...lees het nog eens goed......'de pony vond de examinator ongeschikt"...nu weten we ook waarom....

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:30

hhe oops..
ik weet dus niet waarom hij de pony ongeschikt vond..
hij had in de auto tegen de mijn instructrice gezegd dat sommige fjorden wel leuk zijn maar dat er ook krengen tussen zitten.. daar bedoelde hij mijn verzorgpony dus blijkbaar ook mee

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:12

lorie schreef:
hhe oops..
ik weet dus niet waarom hij de pony ongeschikt vond..
hij had in de auto tegen de mijn instructrice gezegd dat sommige fjorden wel leuk zijn maar dat er ook krengen tussen zitten.. daar bedoelde hij mijn verzorgpony dus blijkbaar ook mee

En dus was die examinator degene die niet deugde. Immers...wanneer jij op een paard dat door hem als een 'kreng' (oh ja..kreng = dood dier/kadaver...dus hoezo kreng...het beestje leefde toch nog?) gekenschetst wordt jouw examenproef goed rijdt zegt dat dus veel over jouw rijvaardigheid....en was het niet juist daarvoor dat je naar dat examen gekomen was? Meid al rij je op een ezel...als de hele combinatie maar veilig en verantwoord over de openbare weg schuift....daar gaat het toch om?

Blijkbaar een examinatortje met geldingsdrang.....kun je aan behandeld worden...noemen we castreren

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 09:58

hehe tja kreng... hehe ze leeft nog wel ja *gelukkig!* en ik was in het begin ook kwaad dat ik niet op haar verder mocht maar ik had toch geen keuze. t paard dat ik onder me kont kreeg om de buitenrit op te maken was nou niet bepaald erg levend... t beest schrok nergens van en keek recht voor zich uit.. ik had er een dierenarts bijgehaald als het Laukje was
maargoed nu rijd ik ook gewoon met het `kreng` buiten en ik heb nog nooit voor een auto gelegen dus we zullen toch wel iets goed doen..
en wat die examinator betreft.. tja ik heb al veel mensen horen klaagen op de manier waarop veel examinators omgaan met hun pupillen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 09:26

Lorie, totaal offtopic, maar rij je nu toch weer op Laukje dan?

Sita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 16:02

Op manege de C-ranch hebben ze vorige zomer 2005 een ruiterbewijs gedaan voor westernruiters.
Dat was ook geheel aangepast.

Misschien kun je daar eens informeren. Weet niet waar je precies woont maar misschien kun je eens in de buurt informeren.

Blon_D

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-06 18:59

@sonja nee hoor... ben tijdje geleden alleen wezen kijken naar een hopeloos telefoontje van de eigenaar...
Laukje liep zo raar dus ik helemaal over de zeik vanwgee hoefbevangenheid.. ne ja hoor ik had gelijk.. vee arts dr bij en nu staat ze gewoon in de weide..