[WN] Even voorstellen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

washoo

Re: Even voorstellen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 16:36

Hallo,
ivm grote drukte op mijn werk kwam ik en niet aan toe wat meer te schrijven. Nog wat info over mijn Indy: Indy heb ik gekocht toen ze 10 dagen oud was en ik heb er geen dag spijt van gehad. Haar stamboom vond ik niet interessant (is ook niet zo bijzonder), mij trokken haar enorme bruine ogen, haar geweldige karakter en het zachte snuitje waarmee ze mijn gezicht besnuffelde. Het is ook geweldig om te zien hoe uit een klein veulentje een volwassen paard ontstaat. Helaas hebben we nogal wat tegenslag gehad ivm erg slechte hoeven. Zo erg zelfs dat geen hoefijzer het hield en ze vaak kreupel was. Ze had vaak peesblessures e.d. Door al dat gedoe moest ze niets meer van hoefsmeden hebben, want ze moesten haar vaak pijn doen. En een paard verdoven bij elk bezoek van de smid is op langere termijn geen oplossing. Daarom heb ik zelf twee cursussen bekappen gevolgd, traditioneel bekappen en alternatief bekappen. Uit beide methodes haal ik dat wat bij mijn paard werkt. Het resultaat mag er (gelukkig, pff...) zijn, al meer dan een jaar (sinds oktober 2004!) hebben we geen hoefzweren meer gehad en haar hoeven groeien en brokkelen niet meer. Sinds een jaar ben ik bezig Indy verkeersmak te maken, we konden gewoon niet eerder de weg op, ze liep zo ontzettend gevoelig. Daarom heb ik een tijdje geleden hoefschoenen voor haar gekocht. Ze loopt daar erg goed mee, maar ze gooit wel iets hoger op dan normaal. Als ik onderweg mensen tegenkom, kijken ze wel eens raar, maar vinden het ook wel grappig. Tegenwoordig zijn haar hoeven zo hard dat ik de hoefschoenen steeds minder moet gebruiken. Ik neem ze wel altijd in mijn zadeltassen mee, je weet maar nooit. In mijn omgeving zijn helaas geen westernruiters te bekennen, maar een collega woont twee km bij ons vandaan en met haar ga ik elke zondag een uitgebreide buitenrit maken. Zij heeft een stevige haflinger. Indy en haar haflinger kunnen het erg goed met elkaar vinden en vullen elkaar goed aan. In het begin was de haflinger degene die voorop liep bij iets engs en Indy volgde, nu loopt Indy vaak voorop en durft ook langs enge dingen. Laatst moesten we langs varkens, we hebben dubbel gelegen hoe onze paardjes daar langsgekomen zijn. Oortjes naar voren, steeds elkaar met de neus aanduwen als of ze elkaar vroegen: vind jij het eng, ik durf nog een stapje te doen, jij ook? Toen waren we er langs, kwam een varken er in galop aan, met klapperende oortjes. Dat vonden onze paardjes toch wel wat eng. Ik verheug me op volgend jaar als de dagen weer langer worden, dan kan ik ook door de week leuke buitenritten maken.
Ik heb wat leuke foto's van Indy, die zal ik binnenkort hier plaatsen (humm, als mij dat lukt, moet ik nog even uitvinden hoe dat hier werkt)
Groeten, Washoo

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 16:40

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 16:41

het werkt!
Washoo

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 16:57

Welkom op Bokt Washoo. Je foto's werken, leuk paard heb je!

Ik heb zelf ook een paard gehad met slechte hoeven/hoefzweerproblemen en ik heb dat d.m.v. homeopatie opgelost. Een middel wat je vrij simpel kunt geven ter verbetering van de hoefkwaliteit is Silicea D12 (gewoon bij de drogist te krijgen). Dit middel werkt, in tegenstelling tot Biotine, wat alleen maar groeibevorderend werkt, kwaliteit verbeterend. De hoeven groeien er dus niet sneller van, maar de kwaliteit van de hoef wordt wel duidelijk beter. Daarnaast werkt het preventief tegen hoefzweren.
Mocht ze dan toch nog een hoefzweer krijgen, dan heb ik ook nog een middel dat ik daar tegen gebruik, zodat je niet hoeft te snijden en weer beschadigingen aan de hoef moet maken (en met dat middel was ik binnen 2 á 3 dagen van de hoefzweer af).

In ieder geval fijn dat het nu goed met haar gaat.
Veel plezier op Bokt en blijf maar komen met verhalen en foto's, zijn we hier gek op.

Mango_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 17:04

Welkom!! Wat een leuk paard heb jij!! Echt een mooierd. Veel plezier op bokt! En tis zoals vele al gezegd hebben verslavend

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 17:57

Hallo Francis,
Bedankt voor je tips! Ik heb in het verleden al van alles en nog wat geprobeerd tegen die rottige hoefzweren, het enige wat iets hielp was biotine, daarvan werden de hoeven in ieder geval sterker. Andere middelen hielpen helaas niet, volgens mijn dierenarts moest het wel van binnenuit komen, maar hij wist ook niet preceis wat het was
Toen wees mijn dierenarts mij op andere manieren van bekappen. Een zoektocht via internet leverde erg interessante informatie op. Ik bekap Indy elke week als volgt: hielen lager als de hoef dat aangeeft, zool niet uithollen alleen losse delen wegschrapen, de hoefwand gelijkmaken tot aan de zool en de hoef mooi afronden. Dat bleek dus gelukkig de oplossing te zijn. Vooral toen de hoge hielen eenmaal weg waren liep ze als een kieviet. Mijn vorige hoefsmid verklaarde mij voor gek - mij best, bij hem had ze constant hoefzweren, bij mij niet meer. Voor wie het interesseert: deze manier heb ik op verschillende internet sites gevonden, o.a. Pete Ramey. De cursus heb ik gevolgd bij paardnatuurlijk. Volgens mijn dierenarts (die mijn verrichtingen met veel interesse volgt) moest het aan de stand van het hoefbeen liggen. Mijn paard was altijd te steil bekapt, vandaar de ellende.
Even voor de duidelijkheid: Ik heb op bokt al iets van een discussie gezien mbt paardnatuurlijk. Het is absoluut niet mijn bedoeling deze methode hier uit te dragen of te beweren dat het de enig juiste is en ruzie te maken. Voor mijn paard maakte deze manier van bekappen het verschil tussen leven en dood, de pijn die ze moest verdragen was niet meer paardwaardig.
Ik vind het gewoon leuk over westernpaarden te praten en de leuke of minder leuke dingen die je meemaakt. Ik hoop dat we met z'n allen veel plezier hebben op dit forum!
Groeten,
Washoo

Klaasje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:03

Leuk paard!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 18:14

Bij mijn paard kwamen de zweren inderdaad ook 'van binnen uit'. Ze zaten ook altijd heel hoog, dus uitsnijden was meestal bijna of helemaal niet te doen. Met de moed der wanhoop ben ik dus maar in de homeopatie gaan zoeken, omdat ik daar zowiezo al veel gebruik van maak en goede resultaten mee heb. Via een gewone homeopatische arts ben ik toen aan een middel gekomen dat hier in Nederland niet te krijgen was (is een middel wat zo zelden gebruikt wordt dat meeste groothandels het niet voeren) en een groothandel in Nederland het voor me via een bedrijf in België heeft besteld. Dit middel (Tarentula Cubensis D30) in combinatie met Silicea zorgde er voor dat de hoefzweer binnen 3 dagen verdwenen was. Je geeft het dan nog wel een paar dagen door, en dan nog een week een hogere frequentie alleen Silicea en daarna weer terug naar de dagelijkse onderhoudsdosis Silicea (1 of 2 tabletjes per dag).
Ze heeft sinds ik het met homeopatie oploste nog 2 keer een hoefzweer gehad en daarna nooit meer.. het lichaam heeft het met behulp van de homeopatie dus ook 'van binnen uit' opgelost.

Haar dochter kreeg als jaarling ook een hoefzweer (erfelijk?.. veulen stond gewoon alleen in wei/paddock, verder niet) en heb ik toen op dezelfde manier behandeld... binnen 2 dagen de warmte uit de hoef en daarna nooit meer een probleem gehad... wel ruim een jaar nog op Silicea gehad en nu heeft ze de meest perfecte hoeven die je je maar kunt wensen.

En wat de discussie over bekappen betreft....voor jou is dit de manier en dus heb jij alle recht om dat uit te dragen. Hier bij Western respecteren we (over het algemeen) elkaars mening. Uiteraard is een mening heel persoonlijk en dus geen vaststaand feit. Zolang iedereen dat voor ogen houdt hoeft een 'discussie' dus zeker geen 'ruzie' zijn en ben je vrij je mening te uiten zonder je daar voor te hoeven verontschuldigen. (maar da's dus weer mijn mening )

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 18:42

Hallo, Francis,
Fijn dat jullie er op dit forum zo over denken! Ik vind het welzijn van een paard erg belangrijk en dat kan natuurlijk op verschillende manieren bereikt worden, in jou geval dus met homeopathie, in mijn geval met anders bekappen. En tenslotte willen we allemaal toch maar een ding, namelijk dat het onze paardjes goed gaat. Wat heeft het voor nut op een bepaalde methode te hameren. Ik besteed mijn tijd liever aan leuke dingen doen met mijn paard! Ik heb al zo weinig tijd, want ja, er moeten helaas ook nog centjes verdiend worden, ik moet strijken (bah), e.d. Mijn vriend kon ik daar helaas niet voor interesseren. Maar goed ook, hij strijkt de vouwen erin, niet eruit.
Zo, nog even snel kijken of Indy voldoende hooi heeft, dan douchen, nog even TV kijken en dan lekker vroeg naar bed.
Groeten,
Washoo

HCRanch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 20:10

hallo washoo welkom, prachtig paard heb je!

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-05 23:07

Geweldige kont! ( van Indy dan he)

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 12:41

Hallo, allemaal!
Bedankt voor jullie leuke reacties.....
Washoo

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:29

Welkom op bokt! Indy is echt heel erg leuk

Veel bokt plezier, en we zijn hier gek op héél véél foto's *hint* hihi

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-05 21:44

Hee Washoo, prachtig paard heb je! En een herkenbaar verhaal met de hoeven. Ik heb er precies zo voorgestaan met Lee; alleen is zij waarschijnlijk hoefbevangen geweest. Op een ellendig dieptepunt heeft iemand me gewezen op het natuurlijk bekappen. "God zegen de greep" dacht ik toen en heb Wout Overbeeke (AANHCP) laten komen. Met ongelooflijk goed resultaat! Alleen hield hij het na een paar keer voor gezien en ben ik uit pure wanhoop zelf gaan leren hoe het moet. Idd ook een cursus gedaan bij PN en bij Wout en alles gelezen wat los en vast zit van Jaime Jackson en Pete Ramey. Ben ook naar Ramey's cursus geweest in Engeland. Heel erg leerzaam! Het blijft millimeterwerk met Lee's voeten, maar het gaat goed! Wel ga ik de straat niet op zonder hoefschoenen. Ik kon het niet goed zien op de foto's welke schoenen jij hebt. Het lijken de Easy Boots, of niet?

Oeps. Heel relaas over voeten en schoenen op het westernforum .

Iig: leuk dat je d'r bent en laat komen die verhalen!

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 09:19

Hallo Mac,
Dank je!
Fijn he, als je zelf de hoeven kan bijhouden! Indy heeft hoefschoenen van Marquis, die pasten haar het best vanwege de luchtkamer en de variabele ski sluiting. Mensen zitten wel vaak te grinniken als Indy met haar stappertjes langs komt, tja, welk paard heeft nu schoenen aan (en we wonen in een dorp...). Maar het is een geweldige oplossing. Merk jij ook dat de hoeven met nat weer zachter worden en wat gevoeliger worden? Ik ben sinds oktober 2004 met de methode van PN bezig, de gevoeliheid bij nat weer zal de komende jaren wel beter worden denk ik als de zool dikker wordt.
Groeten,
Washoo

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:56

Methode PN en AANHCP bijten mekaar niet. Zijn allebei witte lijn methode. Ik krijg over het algemeen hele positieve opmerkingen over Lee's schoenen (ik heb Old Mac's). Zo van "SCHATTUGHGH dat paard heeft sokken aan". Ik krijg er ook veel vragen over, die ik graag beantwoord. Mensen vinden het geloof ik wel een interessante oplossing!

Rijd jij ook wedstrijden met je paard? Hoe doe je dat dan met de schoenen?

washoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 10:29

Hallo Mac,
Ik rijd geen wedstrijden met Indy. Ze heeft een trap tegen de schouder gehad toen ze drie was. Ik stond toen op het punt haar te laten inslapen, zo erg was het....... Na twee maand fysiotherapie kon ze gelukkig weer een beetje lopen. Het is weer aardig goed gekomen, en ik kan haar wel gewoon rijden. Zware training kan ze niet aan, krappe wendingen en sliding stops zonder noodzaak laat ik liever (ook op advies van de fysiotherapeut, die haar nog regelmatig controleert). Ik heb ook niet zoveel tijd voor wedstrijden, ik werk 40 uur per week en dan ga ik liever met haar lekker de velden in en lange buitenritten maken!
Washoo

Mac

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:33

Gelijk heb je! Zo doe ik het met Lee ook. Ben vorig jaar verhuisd en heb nu de Veluwe onder stapbereik. Heerlijk!

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:42

Wat leuk, nog een doe-het-zelf bekapper
Ik doe mijn paarden ook zelf. Pride is ooit bevangen geweest en toen ben ik het zelf gaan doen als laatste redmiddel. Ook een tijd schoenen gehad maar inmiddels al ruim een jaar helemaal blootvoets. Ookk endurances rijden we blootvoets en nog telkens een A op locomotie . ( stap en draf op harde ondergrond )

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 15:47

welkom op het forum en een knap paardje heb je!

groetjes linda

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 08:16

Hoi welkom. Mooi paardje heb je. Je mag er zelf ook wel wezen trouwens.

groetjes Marja