[WN] King

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: King

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-05 13:39

Wat de voorouders van de Volbloed precies allemaal waren, is zo duidelijk nog niet. En zeker is dat de invloed van de Arabisch Volbloed overtrokken is. Niet alle paarden waarvan men eerst dacht dat het Arabieren waren, waren dat ook werkelijk.
Men is hoogstwaarschijnlijk begonnen met paarden van Spaanse oorsprong, later overgoten met Berber/Turk/Arabier. Vroeger was men niet altijd duidelijk/eerlijk over de herkomst van zijn paarden of men wist het toen zelf ook niet. Maar vanwege de mix van voorouders, bestaan en bestonden er redelijke verschillen tussen dieren onderling.

Overigens is het aantal foundation sires in werkelijkheid veel groter, dan de drie bekende:
http://www.tbheritage.com/HistoricSires ... Chron.html

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:20

Ik had dat verhaal nog nooit gehoord dat er tegenwoordig nog gaited quarter horses rond lopen. Dat heeft dan hoogst waarschijnlijk met de Spaanse invloed te maken, want deze eigenschap vind je voornamelijk bij het Spaanse bloed. Bij veel paarden is deze eigenschap er expres uit gefokt of simpelweg verdwenen (door niet gaited invloeden?). Hier een artikel over gaits (het artikel is langer, zie de website):
http://www.peruvian-pasos.com/essence_of_gait.html
So what does make a horse gait?
There is no doubt that gait is inherited and due to inborn ability. In some breeds and individuals this ability must be greatly directed through training, while others are more natural.
But what is the inherited factor that makes the horse gait? Does the horse gait because of the way it is built? Some have stated that if a horse has a certain build, it will perform an intermediate four-beat gait. If this were true, breeding horses with perfect gait could be accomplished by breeding horses with the perfect "gaiting" conformation. Unfortunately, it is not that easy. We have all seen horses that are built far from any breed standard, yet gait beautifully. We also see many winners of the conformation classes that barely gait at all.
A horse's conformation affects the way it moves. It affects the execution of its gait. It does not determine the order of its footfall pattern(1). There are other genes that control whether the horse will be diagonal (a trotter), lateral (a pacer) or the horse we seek, capable of an even four-beat gait.
Gait is determined by an inherited pattern of neural impulses. Through these neural patterns, the brain tells the body in which order to move the limbs. The limbs then respond, to the degree that the body is capable. This is where conformation becomes a factor in the execution of gait. A horse does not enter an intermediate four-beat gait because of its conformation. Sometimes, though, the neurological impulses are so strong it will gait well in spite of its conformation.
Like a computer performing actions according to its programming, a horse will not gait if all of its neural impulses tell it to trot.
Understanding the concept of "what makes gait" is critical to the advancement of any breeding program of naturally gaited horses. A person selecting matings based on the idea that conformation makes gait will be disappointed in the long run. However, it is a challenge to change one's thinking when experts on trotting horses publish that conformation creates a horse's gait.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 03:29

Sorry dat ik dit oude topic nog even naar boven haal, maar als ik een nieuwe zou beginnen moet ik zo veel moeten uitleggen, en ik ben lui dus...

Ik vroeg mij af of er bepaalde quarter-bloedlijnen bekend zijn waarin veel gaited horses voorkomen/kwamen.
Het lijkt me ontzettend gaaf als mijn paard zou kunnen telgangen, maar het zal wel de nodige moeite kosten, dus wil ik kijken of dat de moeite waard is om te proberen op basis van de pedigree.

Ja, ik weet het, op papieren kun je niet rijden, maar het is misschien een indicatie.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 11:26

Denk je niet dat het meer te maken heeft met z'n bouw enz?
Of hij het uberhaupt lichamelijk kan? (of zouden alle gezonde paarden dat moeten kunnen, denk je?)

Ik bedoel; stel dat uit jouw pedigree blijkt dat al z'n voorgangers het konden; wil dat nog niet zeggen dat hij het kan.
En andersom natuurlijk!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 12:53

sflj schreef:
Denk je niet dat het meer te maken heeft met z'n bouw enz?
Of hij het uberhaupt lichamelijk kan? (of zouden alle gezonde paarden dat moeten kunnen, denk je?)

Ik bedoel; stel dat uit jouw pedigree blijkt dat al z'n voorgangers het konden; wil dat nog niet zeggen dat hij het kan.
En andersom natuurlijk!

Ja, het heeft met vast wel met bouw te maken, dat heeft reining bijvoorbeeld ook. Maar welke quarters hebben die specifieke bouw? Hoe ziet die bouw eruit?

Ik heb inmiddels het verhaal van Mimi Busk-Downey gelezen, en zij zegt dat het wel aangeboren is, maar dat je er wel heel specifiek op moet trainen en dat het ten koste gaat van een goede jog en lope. Ik heb er nooit op getraind dus ik ben waarschijnlijk al te laat, en ik vind het eigenlijk ook wel zonde als het ten koste gaat van de jog en lope.

Nou las ik wel dat er ook zoiets bestaat als een Fox-trot ( Lachen ) . Dit is eigenlijk een verre van perfecte gait, maar gaat daarom niet ten koste van de jog en lope. In echte gait-rassen wordt de fox-trot niet gewaardeerd, maar ik zou het wel geinig vinden. Toch denk ik niet dat ik het risico aandurf om aan de gangen te gaan klooien. Het is juist zo'n sterk punt van mijn paard.