[WN] veiligheidshelm in pet, kan dat?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spikers

Re: veiligheidshelm in pet, kan dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:50

smax schreef:
Of je nek een keer breken zoals ik Maar ook al had ik toen met cap gereden had ik hem ook gebroken, Maar veiliger is het in ieder geval wel!!!

Een cap beschermt alleen je hoofd

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 12:52

Ik heb het idee dat als je zou moeten kiezen tussen een cap en een bodyprotector, dat je aan die laatste meer hebt eigenlijk.

Spikers

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:53

Ik ben al 3 x op mijn hoofd gevallen 1x met cap 2x zonder cap gelukkig alleen maar hersenschudding aan over gehouden, nou was dit in een ver verleden en weet ik inmiddels wel beter.

@ Speedster waarom niet allebei.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:56

Speedster schreef:
Ik heb het idee dat als je zou moeten kiezen tussen een cap en een bodyprotector, dat je aan die laatste meer hebt eigenlijk.

Als dat zo zou zijn, zou in alle FNRS maneges een bodyprotector verplicht zijn ipv een helm
Een gebroken rib of sleutelbeen levert over het algemeen minder blijvend letsel op dan een schedelbreuk....

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 12:59

Eigenlijk zou dat het beste zijn, maar hoeveel mensen zeggen en weten het één en doen het ander (inclusief ikzelf hoor). Door schade en schande wordt men wijs is o zo waar in de meeste gevallen.

@Wranglerbutt: Misscien krijg ik die indruk ook door mijn persoonlijke ervaringen. Ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen en ken eigenlijk ook niemand die wel eens iets aan een val op het hoofd heeft overgehouden, maar wel iemand die haar rug gebroken heeft door op de rand van de bak terecht te komen.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:41

Speedster schreef:

@Wranglerbutt: Misscien krijg ik die indruk ook door mijn persoonlijke ervaringen. Ik ben nog nooit op mijn hoofd gevallen en ken eigenlijk ook niemand die wel eens iets aan een val op het hoofd heeft overgehouden, maar wel iemand die haar rug gebroken heeft door op de rand van de bak terecht te komen.
En ik ken er meerdere die behoorlijk hersenletsel hebben opgelopen.
In één geval bleef heeft het niet dragen van een helm er toe geleid dat iemand de rest van haar leven op kasplantjesniveau mag doorbrengen.
Een zeer goede amazone kreeg een stom ongeluk met het braafste paard van stal... Tja, sh-i-t happens.
Maar omdat mij dat niets lijkt, draag ik een helm als ik paardrij

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:47

Dat i sinderdaad grof kl*te. Heel verstandig van je om altijd een helm te dragen. Ik weet dat het niet verstandig is om zonder cap te rijden, vandaar dat ik het idee kreeg om zo'n "dopje" onder een pet te dragen in plaats van onder een hoed. Ik kan het beste eens ergens gaan kijken of dit wel past en niet volkomen debiel uitziet, anders wordt het toch maar weer een gewone cap. Eigenllijk is het ook gewoon vragen om ongelukken... *kijkt schuldig*

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:53

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 13:54

Nee nog niet, maar steengoed!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:55

Ik zou eerder zeggen: niet dom, maar oliedom

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:23

Ik ben dit jaar van mijn (jonge paard) tegen een muur geklapt. Ik heb een nacht in het ziekenhuis gelegen en ben 4 uur uit mijn geheugen kwijt. Ik weet dus zelf niet wat er gebeurd is en hoe ik in het ziekenhuis ben gekomen. Ik had een pittige hersenschudding en stuiptrekkingen. En dat met een cap op! Als ik dat niet had gehad was ik nu vast een kasplantje geweest.

Ik kijk dan ook graag naar De Avonturen van Roeland de Kasplant van De Vliegende Panters. Erg goed voor als je wat meer cap-minded wil worden.

(Ik heb dit verhaal al vaker verteld op bokt maar dat kan niet vaak genoeg lijkt mij...)

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:30

Afbeelding

Wij hebben deze. Helaas alleen maar verkrijgbaar in USA, maar wel heel erg leuk.

Ik met met Wranglerbutt helemaal eens. Ook als je in een manage bak rijdt, dan kan je met je hoofd op een object vallen. Niet dat die helm heilig is, maar de impact van randen en objecten wordt wel verdeelt over je gehele hoofd. Wij rijden er zowel in de managebak mee als buiten. De enige plaats waar we heb soms niet op hebben is in onze eigen bak omdat daar buiten zand niets is om op of tegen te vallen.

MVG Louis

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:42

sablou schreef:
De enige plaats waar we heb soms niet op hebben is in onze eigen bak omdat daar buiten zand niets is om op of tegen te vallen.
En jouw paarden zijn zo getrained dat ze onder ALLE omstandigheden jou hoofd ontzien mocht je onverhoopt eens onbedoeld 'afstappen'

Ik wil je niet ontmoedigen hoor, maar IMO ben je nergens 'veilig'

sablou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 17:49

He . Nou moet ik je alweer gelijk geven.

Daar sta je niet bij stil, maar je eigen paard kan natuurlijk ook hoofdletsel "toedienen". Ik zal mijn leven beteren.

MVG Louis

silleke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 20:36

Ik weet zeker dat 'veiligheidspetten' bestaan. Heb ze namelijk al zelf gezien. Ze zijn natuurlijk wel niet goedgekeurd maar er zit een verharding in. Een vriend van mij heeft er eentje op zijn werk. Hij werkt in de metaalsector dus daar moeten ze te verkrijgen zijn.

CattleBitch

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 15:44

Je zult me altijd met een helm zien rijden, en weet je waarom? Omdat ik weet hoe dood gaan voelt.....

Een nauwelijk overleefde schedelbasisfractuur met lichte hersenbeschadeging (nee, nie gek, maar ik kan niets meer onthouden, me niet meer concentreren en niet goed meer plannen) en dagelijks zware hoofdpijnen is het resultaat van caploos rijden. Ik trainde een springpaard voor een handelaar waar ik toen werkte (1988) en dat paard had de neiging om te stoppen. Ik sloeg hem over de hindernis, maar het resulteerde in een smerige bokpartij bij de landing en we vlogen samen tegen de muur van de binnenbak. Ik lag er al half naast en mijn hoofd raakte als eerste de muur, waarna het paardenlichaam er tegenaan kwakte. Een bloedspoor op de muur (men dacht dat mijn hoofd uit elkaar geplet was, maar dat viel mee). In het ziekenhuis heeft men drie dagen gevochten voor mijn leven. Een maand lang heb ik met mijn hoofd in een bak met ijs gelegen en daarna is het goed gegaan. Ik heb het overleefd en wil het graag aan iedereen navertellen.

DRAAG EEN HELM en zit niet zo te zaniken over je uiterlijk!! Een ongeluk is zo gebeurd, een muur of paardenhoef heb je zo te pakken. In Engeland is het zelfs verplicht om je paard met cap op te poetsen en te geleiden. Zover wil ik niet gaan, maar rijden, als je daar al een risico kunt uitsluiten.......

Ps, ik rij met een racehelm, erg stevig en licht. Verder rij ik graag met endurancehelmen, maar daarmee krijg ik altijd zo'n "waterhoofd"gevoel. Ze zijn wel licht, modieus en laat er een stoere Amerikaanse vlag opzetten en je bent de Bink.....

Speedster

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-05 16:09

Je hebt gelijk en dat weet ik verd*md goed. Dit zet je wel aan het denken...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:30

Ik heb ook pas laat 'het licht' gezien c.q. ben wijs geworden. Beter laat dan nooit
Ik reed altijd met een pet op en ineens bedacht ik me dat het niets uitmaakte of ik nu een pet of een helm op deed.
Als het echt warm is zijn beide warm, waarbij de helm iig nog rijwindkoeling geeft en de veiligheidshelm kan niet afwaaien

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-05 17:45

wij hebbe een cap van harrys horse een blauw met grijze

op mijn oude vertrouwde paardjes heb ik geen cap op. maar met buitenrijden wel
en bij een nieuw paard en een jong paard doen wij ook een cap op

soms in de roundpenn doe ik ook een cap op, je hebt wel eens van die paarden die dan erg springerig zijn en helaas bokken ze altijd naar de binnenkant. dit zijn dan meestal nieuwe paarden.

je kan een pet over dat 'potje' zetten tot maat M m
aar dat potje is niet goedgekeurd

ik hoop nog steeds dat er een leuke westernveiligheidshoed uitgevonden gaat worden.

Genta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 20:35

Ik denk niet dat zo'n eitje in je hoed nou erg charmant staat, dan heb ik toch liever een cap op m'n kop. Ik ben in het bezit van een 'gewone' zwarte met verstelbare binnenkant, ventilatie etc. en ik kan niet zeggen dat ik er last van heb. Ik bedoel als het warm is is het toch wel warm, met of zonder cap maakt niet veel verschil.

Zo'n Troxel Dakota vind ik trouwens wel erg gaaf Maar ik durf het risico van bestellen terwijl ik de juiste maat niet weet niet te nemen...

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:26

Leuk verzonnen hoor, eitjes in petjes of hoeden, hippe Troxels of zo'n veiligheidshoed waarbij het lijkt of je een emmer op je hoofd hebt, maar die hebben geen van allen de vereiste CE markering en EN1384 teken dus zit je weer vast aan die òf walchelijke òf niet te betalen europese gevallen ...

=^.,.^=

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:33

farichta schreef:
Leuk verzonnen hoor, eitjes in petjes of hoeden, hippe Troxels of zo'n veiligheidshoed waarbij het lijkt of je een emmer op je hoofd hebt, maar die hebben geen van allen de vereiste CE markering en EN1384 teken dus zit je weer vast aan die òf walchelijke òf niet te betalen europese gevallen ...

=^.,.^=

Waarom zou je er aan vast zitten?
Welke organisatie gebiedt jou om specifiek een CE gekeurde helm te dragen?
Of denk je dat de keuringseisen in de VS minder streng zijn? Dacht 't niet!
Ik heb zelf een Troxel en ben er van overtuigd dat de veiligheid en 'crashbestendigheid' daarvan absoluut niet onder doet voor een Pikeur, HH of Casco

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-06 22:42

Je zit er o.a. aan vast als je bij een gelegenheid rijdt die aangesloten is bij de FNRS. Ik ben het met je eens dat die eisen in de VS absoluut niet minder streng zijn, maar daar hebben ze hier geen boodschap aan...

=^.,.^=

Maartje__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 00:01

Speedster schreef:

Nee, dat niet. Ik gebruik voor crossen BP, en heb met BP sleutelbeen gebroken, en een aantal keer ribben gekneusd. Zonder BP had ik miss wel gebroken, okey.. Maar nee, ze werken, maar niet geweldig. Pijn doet het toch wel..

Cap vind ik nog altijd beter, beschermd beter dan BP.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-06 11:57

Liep laatst in een engelse ruitersportzaak en wat zie ik,
Alle troxels 30% korting!
Nu heb ik dus de Legacy gold, en die stond ( gelukkig) ook aan de
"western" kant op de homepage!
Ik heb er geloof ik iets van €40 voor betaald. maar in die winkel is er natuurlijk ook geen vraag naar!