[WN] live NRHA FUTURITY SHOW beelden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jolande

Re: live NRHA FUTURITY SHOW beelden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:55

Cer schreef:
Op de meeste sites staat dat de gemiddelde leeftijd voor een paard een jaar of 20 a 25 is. Maar dat halen ze natuurlijk niet echt vaak...

Dat spreekt het jaartal net tegen. Want stel dat de max. leeftijd iets van 30jaar is van moeten er dus statistisch gezien veel meer paarden tussen de zeg maar 22 1/2 en 30 jaar oud (=7 1/5 doorlooptijd) zijn dan tussen de 0 en 22 1/2 jaar oud (= 22 1/2 jaar doorlooptijd) anders kom je nooit op zo'n hoog gemiddelde uit

Maar je moet inderdaad naar allerlei factoren kijken maar daarom vond ik de oorspronkelijk opmerking van '10 jaar is oud bij quarters' zo enorm kort door de bocht.

Oja PocoMiss, wat je schrijft is inderdaad te triest voor woorden, maar staat los van de futurityleeftijd of zelfs van quarters. Dit gaat over paarden in het algemeen die naar de slager gebracht worden en dat zullen hier in nederland veel meer wpn-ers ed zijn dan quarters want die zijn er hier in vergelijk niet zo veel. Dus dat zegt dan weer meer over de dressuur/kwpn dan over wat anders. Maar hoe dan ook, het is vreselijk, en dan wordt er nog niet gekeken naar in hoeveel gevallen het echt noodzakelijk is, of als de eigenaar zijn paard beu gewoon is. Want ook dat komt voor.

sonita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:04

als je een onderzoekje maakt van de bekende quarters zie je dat ze bijna allemaal een lang leven hadden.
als je kijkt bij paarden in de rodeo wereld (ropers, bulldoggers, hazers en barrel ) kom je er achter dat deze pas rond hun 14e op hun top zijn en vaak doorgaan tot in hun 20 plus jaren
broodmares en ranch geldings kun je ook kopen van af 18 tot 28 jaar
en voor beginnede ruiters raad men vaak een paard aan van 9 tot 15 jaar
dus doe beter je huiswerk voor je gaat hinneken

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:05

Lekker offtopic, maar goed
@Jolande: Wat bedoel je met je eerste alinea?
Ik denk dat men bedoelt dat de gemiddelde leeftijd voor een gedomesticeerd paard iets van 25 jaar is. Dat zouden ze dus moeten kunnen halen.
Ware het niet dat de meesten nog geen tien worden vanwege eerder genoemde beenproblemen en dergelijke. Dus ze kunnen wel 25 worden, alleen halen ze het meestal niet.
Dat bedoel ik iig.

Als ik in de praktijk kijk, zie ik maar weinig QH's van 15+, helemaal die die zwaar gesport hebben. De vraag is dan 'hoe kan dat?'. Ja, dat weet ik ook niet.

Waar het hier over gaat is dat er in NL geen markt is voor een miljoenen-futurity. Laten we wel wezen, de meeste mensen hobbyen met hun paard en rijden leuke wedstrijdjes, toch? Lijkt mij een goed iets. Hier hoeven de paardjes dus niet vanaf hun 2e aan het werk. Het is vaak nog goedkoper om ze wat langer in de opfok te laten, stalhuurtechnisch gezien

On-topic: Wanneer is de futurity eigenlijk afgelopen? Hoeveel dagen moeten die diertjes aan het werk? Eigenlijk zijn de finalepaardjes de paardjes die het meest moeten lopen, dus kunnen ze eigenlijk niet meer knallen, lijkt mij?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:10

Nog meer offtopic dan:

sonita schreef:
als je een onderzoekje maakt van de bekende quarters zie je dat ze bijna allemaal een lang leven hadden.

Interessant! Heb jij dat onderzoekje gedaan?
Enne, waren dat paarden die, zoals eerder gezegd, de eerste jaren piekten en daarna op dek-/fokrust gingen, of paardjes die in de middenmoot bleven werken?

Citaat:
als je kijkt bij paarden in de rodeo wereld (ropers, bulldoggers, hazers en barrel ) kom je er achter dat deze pas rond hun 14e op hun top zijn en vaak doorgaan tot in hun 20 plus jaren

En die beginnen ook al op 2?

Citaat:
broodmares en ranch geldings kun je ook kopen van af 18 tot 28 jaar

Een paard kopen van 28 jaar?
En ik denk dat broodmares en ranch geldings een ander soort leven leiden dan futuritypaarden..of niet?

Citaat:
en voor beginnede ruiters raad men vaak een paard aan van 9 tot 15 jaar

Dat lijkt me zowieso verstanding. Maar de meeste mensen willen een twee-of driejarige

Citaat:
dus doe beter je huiswerk voor je gaat hinneken

Doe es niet zo lelijk, en doe mij dat onderzoekje es, kan ik het zelf ook lezen
Ben erg benieuwd hoeveel paarden van 18+ er te koop staan! (en wie die dan koopt )

sonita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:14

het is zaterdag finale dag. de open paarden hebben dan vanaf het begin tien minuten in de show ring gelopen.
hun laatste go was ik geloof woensdag.
dus die hebben nog zo n drie minuten wedstrijd te gaan.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:19

Wat bedoel je met die minuten?
De tijd die ze besteden aan losrijden en rijden op dagen dat ze niet showen telt toch ook mee?

sonita

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:27

@cer
vroeger gingen de cutters en later de reiners jaren lang het hele land door en werden vaak ook nog in de halter klassen geshowed,
lees de ledgends maar op na.

ja ook de rodeo paarden worde vroeg gestart ,met drie lopen deze paarden al mee in het werk op de ranch,
dat brood mares en ranch geldings buiten werk tijd jaar rond buiten lopen is denk ik ook wel zwaar.

kijk voor oudere paarden maar op de advertentie sites

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 11:30

sonita schreef:
het is zaterdag finale dag. de open paarden hebben dan vanaf het begin tien minuten in de show ring gelopen.
hun laatste go was ik geloof woensdag.
dus die hebben nog zo n drie minuten wedstrijd te gaan.
zo'n 3 minuten wedstrijd en waarschijnlijk gemiddeld zo'n 3 uur training te gaan

Ik heb trouwens een nieuw topic gestart met de vraag: Hoe oud is jouw QPA? viewtopic.php?f=4&t=502300&hilit=

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:07

Citaat:
@Jolande: Wat bedoel je met je eerste alinea?

Even kijken hoe ik het het beste kan omschrijven
Om een gemiddelde leeftijd te bepalen moet je alle leeftijden optellen en delen door het aantal paarden.
Dus als er uit een bepaalde hoeveelheid een groot aantal jong gestorven zijn dan zal de gemiddelde leeftijd lager worden.

Even met een simpel voorbeeldje: Stel bij voor 17 overleden paarden geldt:
Bij een hoog sterftcijfer bij een lagere leeftijd:
10 van 8 jr
5 van 10 jr
2 van 25 jr
Gemiddeld is de leeftijd dan 10,5 jr.

en

Bij een hoog sterftcijfer bij een hogere leeftijd:
10 van 25 jr
5 van 10 jr
2 van 8 jr
Gemiddeld is de leeftijd dan 18,7 jr

Dus om een hoge gemiddelde leeftijd zal alleen kunnen als er meer oudere dan jongere paarden overleden zijn.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:25

@Jolande: maar dan denk ik nog steeds dat je de gegevens verkeerd leest....

EmmaK

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:40

ik vind dat ze de staarten van de paarden korter of in een vlecht o.i.d moeten doen want dat vind ik nou zielig bij het achterwaarts staan die paarden constant op hun staart

verder leuk zeg dat filmpje!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:41

@jolanda. In dit geval ben je er niet door een gemiddelde te nemen. Je zult tenminste de standaarddeviatie moeten uitrekenen. En eigenlijk moet je corrigeren o.b.v. mate gebruik, doel gebruik, stalling, soort tak van sport, ziektes e.d.

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:58

hebben we het nu over de leeftijd van het gemiddelde rijpaard of de
gemiddelde quarter? lijken me twee verschillende dingen.

en wanneer mag volgens jullie een paard rijpaard genoemd worden?

want het begint me allemaal een beetje onduidelijk te worden

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:00

Eigenlijk hebben we het hier in dit topic over de live beelden van de futurity

Shotime

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:05

och ja, natuurlijk

Jolande

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:07

Anya schreef:
@jolanda. In dit geval ben je er niet door een gemiddelde te nemen. Je zult tenminste de standaarddeviatie moeten uitrekenen. En eigenlijk moet je corrigeren o.b.v. mate gebruik, doel gebruik, stalling, soort tak van sport, ziektes e.d.

Dat klopt, maar dat gaat hier een beetje ver en eerlijk gezegd zijn mijn reken capaciteiten niet echt overweldigend
Maar waar het me om gaat is dat hier steeds de link naar quarters gelegd wordt en dat er te vroeg wordt ingereden en dat dat een oorzaak is voor veel 'kapotte' paarden. Als iemand dit beweerd of iemand gaat roepen dat quarters gemiddeld x jaar oud worden dan wil ik ook weten wat de gemiddelde leeftijd van andere rassen is. En waar dit op gebaseerd is. Want anders zegt het helemaal niks en is het alleen maar negatief willen zijn over quarters en westernrijden in het algemeen. En dat vind ik jammer.
Voor mij moet voor iets beweerd wordt ook vergelijkingsmateriaal bekeken worden.
Maar weer terug on topic

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 15:11

Het lijkt er op dat de tegenstanders van de futurity niet goed kunnen of willen verkroppen/geloven dat voor een Quarter dus echt geldt
Citaat:
The average lifespan of the Quarter Horse is between 25 - 30 years.
en
The average Quarter Horse usually lives 20 years, though some individuals may live as long as 35 years with proper care.

Jolande leest de gegevens dus niet verkeerd, zoals geoppert wordt, dit is niet verkeert te lezen nl. Er staat duidelijk GEMIDDELD wordt een Quarter....

Dit gaat dus niet over het rijpaard in het algemeen maar alleen over het ras Quarter Horse. Die gemiddelde leeftijd wordt gebaseerd op alle Quarters en er wordt geen onderscheid gemaakt tussen sport en huis tuin en keuken paarden. Blijkbaar is de invloed van Futurity’s niet erg groot op de gemiddelde leeftijd. Iets wat niet verwonderlijk is want er is maar een beperkt aantal paarden wat aan Futurity’s mee doet. Het zijn alleen de dieren van mensen wiens boterham afhangt van het fokken en trainen van goede sport paarden!
Jonge paarden die in de futurity lopen zijn dus, zo als ik al vaker schreef, de uitzondering niet de regel!!!!!!!!!

Je kunt een Quarter ook niet met een bv KWPN-er vergelijken. De getallen van gemiddelt 8 jaar die hier gehanteerd worden zijn gebaseerd op gegevens van hier in Nederland.
Het enige wat dat aan geeft is dat dat we hier duidelijk niet erg goed voor onze paarden zorgen of dat Warmbloeden, waar er hier in Nederland tenslotte de meeste van zijn, blijkbaar een erg zwak gestel hebben.
Dat laatste is iets wat ook weer niet verwondelijk is gezien deze paarden door fok de programma’s veel verder van de natuur zijn komen staan en eigenlijk veel te groot zijn geworden door de tijd.
Vergelijk het maar met een kleine en een grote ras hond. Bv, een hond van ongeveer 40 a 50 cm wordt gemiddelt zo’n 10 a 15 jaar een Duitse dog van 80 cm en hoger wordt er gemiddelt maar 5 jaar oud.

Maar weer terug on topic, Ik ga zo maar weer eens kijken of ze al weer begonnen zijn vandaag.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:25

maar hoe baseren ze die leeftijd dan? Naar aanleiding van de stamboekgegevens?? We weten toch dat die niet correct zijn? Ik kan zo een aantal quarters noemen die niet geregistreerd zijn als deceased, maar dat wel zijn... Dus die trekken de gem. leeftijd omhoog.

Eigenlijk zou je alleen de uiterste houdbaarheidsdatum van de futuritydeelnemers moeten nemen, die na de futurity ook doorgesport hebben. Niet die die na erna op rust zijn gegaan, al dan niet als fokpaard.
En dan heb je er misschien ook bij die wel een blessure hebben of versleten zijn, maar niet dood zijn. Dus heb je aan die leeftijd weer niks.

Is er geen onderzoek oid wat iets zegt over vroege intensieve belasting en de gevolgen daarvan?

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 16:38

Citaat:
maar hoe baseren ze die leeftijd dan? Naar aanleiding van de stamboekgegevens?? We weten toch dat die niet correct zijn?

Dat zou kunnen maar dan is die maximale leeftijd van 10 jaar die hier eerder beweerd werd net zo goed gebaseerd op niets. Er wordt vaak vanalles beweerd en geroepen over quarters, reining of western in het algemeen en het is 9 van de 10 keer negatief richting de sport en gebaseerd op lucht. En dat kan nooit goed zijn.

Maar weer op naar de filmpjes

InekeP

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 20:05

Ik had vanacht mijn wekkertje gezet. Mooi naar de openingsceremonie zitten kijken en heerlijk zitten genieten van super super super gereden runs. Ik heb genoten. En....ik weet zeker dat alles wat daar binnen zat ook genoten heeft. Helaas kan ik niet zelf zo"n wedstrijd in Amerika meemaken, maar ik ben er dan ook blij mee dat ik het op Internet kan volgen. Ik heb tot vijf uur gekeken.
Zelfs de prijsuitreiking was een genot om mee te maken. Wat een prijzen! Wat een superkoele paarden. Ruiters die helemaal volgepakt met prijzen terug naar de kant gingen. En niks verschieten of zo nee braaf doen wat er gevraagd wordt. Tja ik kan alleen maar zeggen dat ik hier echt van geniet.
Ja en dat gezeur hierboven over de leeftijd, men.... ga op het mussen forum discussieren over het wel of niet doodschieten ervan en hoe lang hij eigenlijk wel niet mee had kunnen gaan.
Volgend jaar zal ik zeker weer kijken, en als ik ooit een kans in mijn leven krijg ga ik erheen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 00:22

Kijk , dan maken mensen zich zorgen over de leeftijd dat quarters gereden worden en hoe oud ze worden.
En dat met Sinterklaas.
Kijk nou eens naar die Amerigo, het witte paard van de-goedheilig-man (iets anders dan Goed-Vet-Man, lijkt er wel op! ). Daar hoor je niemand over.
Het arme dier is dan niet zo oud als de sint (749 jaar), maar met z'n 12 jaar moet hij wel bijna 3 weken lang over de daken heen kruipen. Nacht in, nacht uit, dat is geen pretje, doodeng en ook nog gevaarlijk! Denk maar eens aan de sneeuw van vorige week.
Daarnaast blijkt Amerigo ook nog een veulen te hebben (Pegasus) , zouden jullie dit nou doen met jullie merrie terwijl ze een veulen aan de voet heeft?
DA VIN IK NOU ZIELUGH!!!!

Resultaat van wat onderzoek:
Afbeelding

Sint kan het dak op
AMSTERDAM - Om de stijve spieren van Amerigo een beetje los te maken, zal het paard van Sinterklaas 23 november oefenen met traplopen op het dak van Nemo. De goedheilig man en zijn paard oefenen het hele jaar door op de Spaanse daken, maar tijdens de lange boottocht vanuit Spanje krijgt Amerigo wat stijve spieren. En de Hollandse daken zijn net weer anders. Hoe zit het met de zwaartekracht, zijn ze gladder door de regen of sneeuw? Daarom houden ze een generale repetitie. Samen beklimmen ze de 120 treden van het grote schuine dakplein van Nemo in Amsterdam. Sint en Amerigo gaan na de generale repetitie met de lift naar beneden. Kinderen kunnen Sinterklaas vragen komen stellen en hem aanmoedigen. Is hij wel eens bang, is het niet te donker voor zijn paard 's nachts of waait hij er wel eens bijna af?

Commerciele uitbuiting?
http://www.suc6les.nl/content/view/151/32/

Nou, nog 1 dagje en dan is het, dag sinterklaasje , daaaahaaag, daaahaaag , daaahaaaag, zwartePIET!!!