[WN] western thiedeman?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re: western thiedeman?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 07:42

Stookly schreef:
. Het mooie aan de German martingale vind ik dat als het paard nageeft (en de ruiter het paard daarvoor beloont door los te laten), de martingaal niet meer inwerkt.

Kun je aangeven waarin dit volgens jou verschilt van loslaten als je paard nageeft zonder Thiedeman?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:22

jessiejanes schreef:
Met een thiedeman/drawreins zal het paard niet leren LOS van de teugel te lopen, sterker nog, ze zal de hand leren volgen, iets wat niet de bedoeling is bij western.
Of zeg ik nu iets stoms?

Eerlijk antwoord of beleefd antwoord?

Ook een westernpaard moet de hand van de ruiter volgen. Dit staat namelijk totaal los van het gewicht van de aanleuning.
Los van de teugel hoeft niet hetzelfde te zijn als met lichte aanleuning met doorhangende teugel. Het bit dient altijd geaccepteerd te zijn, en de ruiterhand moet gevolgd worden. Ook met lange teugel.

Maar imo zijn we hier al 3 straten te ver voor dit paard en zal je veel verder terug moeten naar de basis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:23

jessiejanes schreef:
je kan wel een thiedeman gebruiken,maar je paard leert niks bij zo, daar zijn andere methodes voor , wel rijtechnisch , dus!
maar zolang je de theideman erop doet , zal ze met haar hoofd vast "constant" in de juiste houding lopen.
Hoe oud is het paard en is haar gebit in orde?

Kun je mij eens uitleggen waarom een paard niets zou leren van een Thiedeman? Wat is volgens jou het verschil tussen een (goed afgestelde!!!!) Thiedeman en een weerstandbiedende hand dan?

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:37

Anya,

Zoals ik al schreef, had ik het gevoel dat ik aan bodybuilding deed als ik mijn paard reed. Hij gaf mij niet de kans om los te laten en trok me uit het zadel. Door de german martingale hoefde ik zelf geen 'kracht' meer te zetten. Andere western ruiters raadde me aan om meer aan fitness te gaan doen en te gaan zwemmen om mezelf sterker in mijn armen en schouders te maken! Ik ben blij dat ik hun raad niet heb opgevolgd, want ik wil een paard niet op kracht willen rijden. Het is overigens duidelijk te zien dat de martingaal niet meer inwerkt als het paard nageeft en de ruiter direct zijn/haar handen ontspant en loslaat. Om antwoord te geven op jouw vraag: er is geen verschil als de german martingale niet meer inwerkt. Dat is het mooie.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:42

Wat apart Stookly. Ik mis 'been' in het advies van jouw andere ruiters. Ik heb altijd geleerd je mag wel een kilo teugeldruk hebben tijdelijk, maar dan ook een kilo been.

Maar als het voor jou heeft gewerkt, dan heeft het gewerkt!

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:59

Anya,

Ik heb nergens geschreven dat ik m'n benen niet/wel gebruik. Ik gebruik ze wel degelijk. Bumpen heet dat geloof ik en dankzij de German martingale is het bumpen ook subtieler geworden en is mijn paard beter aan het been. Zo nauw, is het verhaaltje compleet.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:11

Dankjewel voor je toelichting

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:24

Imo leert een paard altijd iets van een hulpteugel, maar of het ook hetgeen is de ruiter graag wil....

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:58

Sonja schreef:
Wat is volgens jou het verschil tussen een (goed afgestelde!!!!) Thiedeman en een weerstandbiedende hand dan?

Tussen beide niet zo heel veel verschil,alhoewel de Thiedeman consequenter zal, aangezien je altijd in verschillende mate/kracht zal "weerstand" zal bieden met je hand.
Waar het mij om gaat is , dat als je
heel veel

thiedeman nodig hebt en/of heel veel weerstandbiedende hand moet gebruiken, je beter terug kan naar de basis.Bij ons is dit naast het paard in de roundpenn, eventueel aan de longe, het paard zelf het "gevecht" met het bit laten aangaan tot hij meer "Broke on the face " is ,zoals de amerikanen dat zeggen.
Een paard wat na zoveel oefening , maar niet zijn hoofd op de juiste plaats wilt houden ,zal imo niet ineens heel licht worden door het gebruik van de thiedeman.
WEL kan je de Thiedeman bij (een well-broke-horse) gebruiken om de eerste keren sneller duidelijk te maken in welke houding hij moet blijven lopen en sneller lenig en sterk wordt, bij bepaalde (soepelmakende) oefeningen.Overigens vind ik het niet noodzakelijk, want als een paard iets nieuws moet gaan doen , dan is het vrij logisch, dat dit niet meteen perfect gaat en is het normaal , dat juist dan wat weerstand bij het hoofd kan ontstaan.

Sonja schreef:
Eerlijk antwoord of beleefd antwoord?
Ook een westernpaard moet de hand van de ruiter volgen. Dit staat namelijk totaal los van het gewicht van de aanleuning.
Los van de teugel hoeft niet hetzelfde te zijn als met lichte aanleuning met doorhangende teugel. Het bit dient altijd geaccepteerd te zijn, en de ruiterhand moet gevolgd worden. Ook met lange teugel.
Maar imo zijn we hier al 3 straten te ver voor dit paard en zal je veel verder terug moeten naar de basis.

Ik weet niet wat jij bij het volgen van de hand verstaat, maar naar mijn idee wat een goed voorbeeld is ,is bv halsstrekken bij de engelse sport, waar je lengte met de teugel geeft en het paard mee naar onderen strekt.
Als een westernpaard ook op deze manier de hand volgt, hoe kan hij ooit met een losse teugel in het juiste frame blijven lopen?
Bij ons mogen de paarden dit absoluut niet, want dit is een meer of mindere vorm van stoten tegen het bit.
Ik leg het aan "engelse "ruiters wel eens zo uit ,hoe een westernpaard-mond aanvoelt, net alsof hij net "achter" het bit loopt.

Maar goed, waarschijnlijk vind je dit ook gewoon "stom",als je eerlijk zou antwoorden!

Oh ja, Als TS een Thiedeman wilt gebruiken, moet ze dat gewoon doen,hoor! , Ik kan me goed voorstellen, dat je eens een keer je oefeningen wilt doen, zonder head-bangend paard!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 16:42

jessiejanes schreef:
Ik weet niet wat jij bij het volgen van de hand verstaat, maar naar mijn idee wat een goed voorbeeld is ,is bv halsstrekken bij de engelse sport, waar je lengte met de teugel geeft en het paard mee naar onderen strekt.
Als een westernpaard ook op deze manier de hand volgt, hoe kan hij ooit met een losse teugel in het juiste frame blijven lopen?

** Dan denk ik dat ik kan toveren ofzo want ik kan 'm aan die losse teugel gewoon plaatsen qua hoofd/halshouding waar ik dat wil Als een westernpaard niet de hand volgt, hoe wil je 'm dan bijvoorbeeld in de trail de brug laten verkennen, of hoe stel je tijdens welke gang dan ook je paard weer lager in als hij opkijkt? Ik doe dat nog altijd door een ophouding te geven in combi met zit en been. En die ophouding, daar heb ik geen direct teugelcontact voor nodig...

Bij ons mogen de paarden dit absoluut niet, want dit is een meer of mindere vorm van stoten tegen het bit.
Ik leg het aan "engelse "ruiters wel eens zo uit ,hoe een westernpaard-mond aanvoelt, net alsof hij net "achter" het bit loopt.

** Ben ik absoluut niet met je eens. Een paard dat achter het bit loopt accepteert het bit niet. Een westernpaard aan een lange teugel moet aan het bit zijn. Ook aan een lange teugel

Maar goed, waarschijnlijk vind je dit ook gewoon "stom",als je eerlijk zou antwoorden!

** Yep Maar ik vind je gewoon nog lief hoor

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:02

Sonja: Ik denk dat we uiteindelijk bijna hetzelfde doen, het alleen anders uitleggen en op een bepaald punt gewoonweg een echt meningsverschil hebben.Ik denk dat we het gewoon hierbij moeten laten,want het is niet mijn intensie om jou van mijn gelijk te overtuigen.
Hieruit blijkt ook maar weer dat er meerdere wegen zijn , die naar Rome leiden, juist in zo'n "vrij" wereldje als het westernrijden.
Misschien is het ook een verschil tussen all-around en reining, ik weet het niet.Wat ik wel weet is , dat ik het zo wil leren , zoals het volgens de amerikaanse manier bedoeld is , en dat is zo simpel mogelijk,met zo min mogelijk hulpen want je zou eens moe kunnen worden! Vooral als je een aantal paarden per dag te rijden hebt of heel veel uren in het zadel moet verblijven............

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:53

ik heb ook een oud gediende van de manege en wat bij haar helpt is longeren met dubbele longe of de halsverlenger ,de hals verlenger is voor paarden die tegen het bit zijn . je zit je paard dan niet EXTRA in de weg als je er naast staat want je doet onbewust toch verkeerde dingen met je zit .

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:55

oh ja en mijn ervaring met de thiedemann ... eenmaal er op dan kom je er nooit weer van af ,je paard maakt zich steeds sterker en ontwikkeld de verkeerde spieren en de ruiter wordt steeds luier

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:19

Zomaar even een idee, maar zou het kunnen dat je dan nooit de juiste afstelling van deze hulpteugel gevonden hebt?

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:29

Sonja schreef:
Zomaar even een idee, maar zou het kunnen dat je dan nooit de juiste afstelling van deze hulpteugel gevonden hebt?

is de vraag voor mij...

ik heb alle standen geprobeerd maar mn paard ging er alleen tegen vechten. en wat ik ook een probleem vond is dat je er zo aan gewend raakt dat als je weer zonder gaat het zo raar voelt

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:36

Stookly schreef:
Anya,

Ik heb nergens geschreven dat ik m'n benen niet/wel gebruik. Ik gebruik ze wel degelijk. Bumpen heet dat geloof ik en dankzij de German martingale is het bumpen ook subtieler geworden en is mijn paard beter aan het been. Zo nauw, is het verhaaltje compleet.

Bumpen "geloof ik" schrijf je.
Weet je wel wat bumpen is en waarom het gedaan wordt?
Bij mij is nl been geven tijdens de training met rijden iets anders als bumpen om na te geven terwijl je stilstaat.

Bumpen is bij mij namelijk een controle dat mijn paard op been nageeft en meteen het hoofd laat zakken.
Terwijl ik met rijden gewoon been geef zoals het hoort en niet aan het bumpen ben.

Ik zie veel mensen op wedstrijden die de bekende klok ergens hebben horen luiden.... ze bumpen maar een end de ruimte in terwijl dwe paardjes lollig om zich heen kijken en er geen reactie komt. Het wordt dus een gewoonte van de ruiters of ze doen de pro's na...
De pro's zie je namelijk wel degelijk een reactie verwachten van hun paard.

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:37

@uriah; dat is zo mensen wennen snel aan een hulpmiddel en daarom is het zo belangrijk dat je het alleen maar dan gebruikt waneer je alle andere rijtechnische oplossingen gehad hebt. Als je er dan zeker van bent dat jezelf goed zit en de goede hulp geeft, en het paard begrijpt het niet kun je een hulpteugel gebruiken, maar zogauw je merkt dat het inwerkt en het paard reageert, meteen weer zonder teugel de juiste houding opzoeken. Als het paard zich niet voegt naar de teugel maak je hem alleen maar sterker en is het geen goed hulpmiddel. Mijn probleem is dat er soms te snel naar een hulpteugel gegrepen wordt, en veel te lang wordt gebruikt.

gianlucka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:49

ElCamino schreef:
Bumpen "geloof ik" schrijf je.
Weet je wel wat bumpen is en waarom het gedaan wordt?
Bij mij is nl been geven tijdens de training met rijden iets anders als bumpen om na te geven terwijl je stilstaat.

Bumpen is bij mij namelijk een controle dat mijn paard op been nageeft en meteen het hoofd laat zakken.
Terwijl ik met rijden gewoon been geef zoals het hoort en niet aan het bumpen ben.

Ik zie veel mensen op wedstrijden die de bekende klok ergens hebben horen luiden.... ze bumpen maar een end de ruimte in terwijl dwe paardjes lollig om zich heen kijken en er geen reactie komt. Het wordt dus een gewoonte van de ruiters of ze doen de pro's na...
De pro's zie je namelijk wel degelijk een reactie verwachten van hun paard.

Zo heb ik het ook uitgelegd gekregen. En wat ze bij ons ook wel eens doen is bumpen bij een paard die snel weg wil lopen wanneer je stilstaat. Dus dat ie moet leren om te blijven staan tot jij klikt en hem "de ruimte" geeft om te gaan

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 14:42

Uriah schreef:
oh ja en mijn ervaring met de thiedemann ... eenmaal er op dan kom je er nooit weer van af ,je paard maakt zich steeds sterker en ontwikkeld de verkeerde spieren en de ruiter wordt steeds luier

Dan gebruik je hem dus duidelijk verkeerd.... hoe kan je paard nou de verkeerde spieren ontwikkelen en waar zitten die dan?????

Uriah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:33

Margee schreef:
Uriah schreef:

Dan gebruik je hem dus duidelijk verkeerd.... hoe kan je paard nou de verkeerde spieren ontwikkelen en waar zitten die dan?????

ze kreeg er een valse knik van en dan ontwikkeld ze ook de verkeerde spieren,de teugel gebruik ik trouwens niet bij mn huidige paard ,maar ik gebruikte hem bij mn vorige paard.

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 15:35

El Camino,

Ik ben blij dat wij op dezelfde manier de westernsport bedrijven.