Ik weet niet wat jij bij het volgen van de hand verstaat, maar naar mijn idee wat een goed voorbeeld is ,is bv halsstrekken bij de engelse sport, waar je lengte met de teugel geeft en het paard mee naar onderen strekt.
Als een westernpaard ook op deze manier de hand volgt, hoe kan hij ooit met een losse teugel in het juiste frame blijven lopen?
**

Dan denk ik dat ik kan toveren ofzo want ik kan 'm aan die losse teugel gewoon plaatsen qua hoofd/halshouding waar ik dat wil

Als een westernpaard niet de hand volgt, hoe wil je 'm dan bijvoorbeeld in de trail de brug laten verkennen, of hoe stel je tijdens welke gang dan ook je paard weer lager in als hij opkijkt? Ik doe dat nog altijd door een ophouding te geven in combi met zit en been. En die ophouding, daar heb ik geen direct teugelcontact voor nodig...
Bij ons mogen de paarden dit absoluut niet, want dit is een meer of mindere vorm van stoten tegen het bit.
Ik leg het aan "engelse "ruiters wel eens zo uit ,hoe een westernpaard-mond aanvoelt, net alsof hij net "achter" het bit loopt.
** Ben ik absoluut niet met je eens. Een paard dat achter het bit loopt accepteert het bit niet. Een westernpaard aan een lange teugel moet aan het bit zijn. Ook aan een lange teugel
Maar goed, waarschijnlijk vind je dit ook gewoon "stom",als je eerlijk zou antwoorden!

** Yep

Maar ik vind je gewoon nog lief hoor