[WN] Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steaming

Re: Bit manegetest: Onbegrepen maakt onbemind...... ?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:45

Afbeelding

Deze stond al op bokt

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:46

Jannie schreef:
@Missnynke: toen ze daar de test deden, moet dat van te voren afgesproken zijn, kijk maar eens naar de foto's!

Voor zover ik weet komen ze altijd nog een keer terug voor het maken van de foto's. Ze doen het in ieder geval zeker niet terwijl ze met de test bezig zijn.

Ik heb zelf overigens ook een les of 10 op een manege gehad in de western (helaas is die manege vervolgens verkocht en werden de westernlessen stop gezet, het was nl. eigenlijk een 'gewone' manege). Daar heb ik altijd zeer paardvriendelijk leren rijden, absoluut zonder geflos, ook met achterwaarts.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 10:48

het is ook niet mijn manier van rijden... zou ik bij mijn instructrice moeten doen, die trekt me volgens mij van het paard af.

wel triest dat veel mensen denken dat western ruk en pluk werk is

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:28

Ik krijg nou een beetje het idee dat jullie denken dat er op de destbetreffende manege alleen maar gerukt en geplukt wordt.
Dit is absoluut niet het geval!!
Er wordt nu alleen weer naar het deel gekeken wat niet zo goed uit de test kwam en dat zit hier nu in een negatieve spiraal.
Er wordt zelfs gezegd: zielige paarden! Zijn dan alle manege paarden zielig? Er zitten mensen op die leren paardrijden, er gaat wel eens wat mis.
Als je paard rijdt zul je ook weten dat je met alleen je handen stil niet het hoofd naar beneden kan rijden, ik heb het dus niet over de goed getrainde (wedstrijd)paarden.
En ja als dat als rukken en plukken wordt gezien....
Het gebeurt echt wel eens, maar dat is elders toch ook zo?
Welke manege is nou perfect?

@Steaming: jij hebt de demo van Willem gemist waarin hij zonder hoofdstel een reining proef reed. Inclusief slidingstops, en spins. Op een zelfgetraind paard

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:39

Als ik dit zo lees komt het inderdaad wel zo over, maar als jij zegt dat dat niet zo is geloof ik je wel Jannie

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:47

MSQuincyTE schreef:
Als ik dit zo lees komt het inderdaad wel zo over, maar als jij zegt dat dat niet zo is geloof ik je wel Jannie

Dank je, maar iedereen is vrij om een mening te hebben, maar als de meesten hier hun mening vormen alleen op basis van deze test, vind ik dat een beetje jammer.
Ik zou dan zeggen: kom een keertje kijken!

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:52

ik neem aan dat de mensen van de bit manegetest wel zoveel verstand hebben om flossen te onderscheiden van een normale teugelhulp waarmee je je paard naar beneden vraagt

Sandra_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 11:59

Jannie schreef:
Als je paard rijdt zul je ook weten dat je met alleen je handen stil niet het hoofd naar beneden kan rijden

Ehmmm......
Sja tis misschien maar net hoe je dit bedoelt, ik hoop toch eigenlijk wel dat je iig NIET bedoelt dat je je paard alleen naar beneden kunt rijden door middel van zagen (in wat voor vorm dan ook)......

Aurora3

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:11

Jannie schreef:
Ik krijg nou een beetje het idee dat jullie denken dat er op de destbetreffende manege alleen maar gerukt en geplukt wordt.
Dit is absoluut niet het geval!!

Jij rijdt op die manege, dus je zult het wel weten. Maar ik begrijp niet goed waarom het zagen bij de beginners gestimuleerd wordt. En ik snap al helemaal niet waarom de eigenaar van de manege zegt dat dit erbij hoort en dat het aan Bit ligt dat ze dat ni begrijpen.

p.s Kan iemand mij mss ook een scan sturen van het artikel?? Ik zou het graag willen lezen.

Jannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:19

Sandra_H dat is zeker niet wat ik bedoel, ik wil er alleen maar mee zeggen dat je je handen niet altijd stil kunt houden, misschien typ ik het wel ook weer wat onhandig.

Aurora3: Zagen wordt niet gestimuleerd bij beginners, gevorderden of wie dan ook!
En heeft de eigenaar dat gezegd, hoe kom je daarbij?
(ik heb het artikel dus ook nog niet gelezen)

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:21

Jannie schreef:

Als je paard rijdt zul je ook weten dat je met alleen je handen stil niet het hoofd naar beneden kan rijden, ik heb het dus niet over de goed getrainde (wedstrijd)paarden.

Had in eerste instantie zoiets van ,ach alweer een artikel over western waar ze een stok hebben gevonden om mee te slaan,het waait wel over,.
Maar het lijkt me zinvoller dat je stopt met het verdedigen van die manege ,je maakt het alleen maar erger .
Wat je hier boven schrijft geeft mij inderdaad aan dat je niet op de juiste manier instructie krijgt.
Als je echt overtuigt bent van wat je schrijft weet je in elk geval niet waar je mee bezig bent.

Jannie schreef:

Ik zou dan zeggen: kom een keertje kijken!

Ja inderdaad kom eens langs

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 12:24

Citaat:

als jij denkt dat het wel met grote hand hulpen hoort, snap ik meteen de conclussie van de Bit
En die is dan zeer terecht!!

western of niet, maaakt dan niks uit...

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:10

Jannie schreef:

Goed getrainde wedstrijdpaarden worden horen ook niet op een dergelijke manier getraind te worden voordat ze de juiste houding hebben.
Geen enkel paard moet op een dergelijke manier getraind worden.

Ik ben nooit op de Westernkwartier geweest dus kan alleen maar een oordeel vellen aan de hand van dit artikel. En als ik dit zo lees dan kan ik niet anders concluderen dat de manier van lesgeven is blijven hangen op de stroming van 10, 15 jaar geleden.

Ook kan ik uit het stuk niet anders opmaken dat de Bit op een zeer onafhanklijke wijze er heeft rondgelopen en overal vol lof over is, behalve de wijze van rijden.
Dit is jammer want het bevestigd eens te meer dat ook op instuktiegebied er nog een HOOP te leren valt.

silverado

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:21

Sugarmiss schreef:
Bij gevorderden is het dan ineens wel goed ??

neej zeker niet....maar van gevorderden wordt verwacht dat ze dit niet doen en de meeste doen het ook inderdaad niet.... en als het wel gebeurd dan wordt er ook wat van gezegt

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:24

Aaronenarie schreef:
neej zeker niet....maar van gevorderden wordt verwacht dat ze dit niet doen en de meeste doen het ook inderdaad niet.... en als het wel gebeurd dan wordt er ook wat van gezegt

Niet volgens het artikel.......

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:00

Ik heb net het artikel gelezen en ben een tijd geleden op de manege geweest tijdens een clinic van Jean Claude Dysli. Ik heb toen vol verbazing staan kijken naar de manier waarop hier gereden werd ( niet door Jean Claude, maar door de rest). Ik vond dat er inderdaad nogal grof gereden werd, ook door de ruiters die het wel zouden moeten kunnen, veel ruk en pluk, weining beenhulpen, etc. Tot mijn spijt moet ik zeggen dat ik het met Bit eens ben, hier leer je m.i. hoe het niet moet.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:09

ElCid schreef:
op de manege geweest tijdens een clinic van Jean Claude Dysli.

Dat kon ik ook al zo slecht rijmen met zijn rijstijl, maar nu blijkt het toch echt zo te zijn.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:13

Ik heb het artikel niet gelezen.
jammer van dat geflos wat ze gebruiken...

ElCid

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:18

[/quote]
Dat kon ik ook al zo slecht rijmen met zijn rijstijl, maar nu blijkt het toch echt zo te zijn.[/quote]

Wat we daar zagen was ook niet te rijmen met zijn rijstijl, sterker nog wij vroegen ons serieus af wat hij daar kwam doen. Want tussen zijn rijstijl en die van daar zaten heel veel werelden van verschil, maar het toont de goede wil van J.C., ik hoopte dat de ruiters daar er iets van snapte wat hij zei/ deed, naar het artikel in Bit te oordelen is dat dus echt niet zo, erg jammer.

jeanette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:19

Heb het arikel in de Bit niet gelezen. Heeft iemand het al gescant en zou die het mij per PB willen sturen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:20

Jannie schreef:
Als je paard rijdt zul je ook weten dat je met alleen je handen stil niet het hoofd naar beneden kan rijden, ....
We hadden het eerder over beginners. IMO horen die helemaal nog niet bezig te zijn met een hoofd naar beneden rijden. Laten die eerst maar eens leren zitten en simpele been- en stuurhulpen geven.
Een paard moet al erg zuur zijn door eerdere ervaringen c.q. slecht passende zadels oid om dan zijn hoofd omhoog te doen, zodat ook een martingaal (om kissing-spine te voorkomen) nogal overdreven is.

Spikers

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:38

Ik ken de betreffende manege wel ben er een paar keer wezen kijken tijdens de opening en een soort wedstrijd en vond het behoorlijk misselijkmakend hoe bijna alle ruiters daar hun paard reden ruk, pluk, trek en schopwerk heb toen ook een paar paarden zwaar tegen de ruiter in zien gaan waarop ze nog harder werden aangepakt.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:43

Mag ik ook een scan van dit artikel via pb?
Thanx!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:53

Eigenlijk heb ik dat hele artikel niet als een anti-western artikel ervaren. Het ging over een manege waar alles goed is met uitzondering van het belangrijkste, de instructie. En toevallig werd er op die manege western gereden.

Het artikel over Vivian Hamilton Carroll vond ik eigenlijk veel erger. Daar wordt gewoon verteld dat je beter je geld in goede paarden kan steken dan in instructie.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:38

Karl66 schreef:

Het artikel over Vivian Hamilton Carroll vond ik eigenlijk veel erger. Daar wordt gewoon verteld dat je beter je geld in goede paarden kan steken dan in instructie.

Economisch gezien een hele mooie gedachte

Ruiter A koopt goed en relatief duur paard (20000 euro)
Red het met dit paard ongeveer 1 tot 3 maanden.Dan gaat het allemaal niet meer en het paard wordt voor oud vuil op stal gezet,na een paar (3 tot 8) maanden wordt het paard verkocht ruim onder de prijs (5000 euro).
Ruiter A herhaald bovenstaand nog gemiddeld 2 keer tot alle geld op is en hij/zij besluit dat paardrijden niets voor haar/hem is.

Ruiter B koopt het goede edoch verkeert gereden paard van een handelaar voor 7500 euro.Ruiter B heeft het artikel niet gelezen (maarja voor 7500 koop je ook geen goed paard )en geeft wel geld uit aan instructie. paard wordt gereden door een prof voor 900 euro incl. stalling.

Nu kunnen er 2 dingen gebeuren of het lukt of het paard is zo verkloot dat het uiteindelijk weer in de handel of in de fricandellen beland.

Optie 1 houd in dan het paard een leuke plek heeft gevonden om oud te worden of weer verkocht te worden voor 20000 euro.

Optie 2 levert nog 100 euro per kilo op

Al met al gebeurt dit dagelijks en dat is heel goed voor onze economie