[WN] paardenpleidooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: paardenpleidooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:52

Blaze schreef:
Raadsels raadsels.Wie zou het zijn.
Volgens mij mag je wel namen noemen als je zelf de ervaring hebt,niet als je het via via hebt.
Misschien wil de bedoelde persoon zich wel verdedigen en niet via PB’s zwart gemaakt worden.
Misschien ken ik haar en ga jou vertellen dat
jij

er totaal geen kijk op hebt.

Nou, dat wordt niet altijd gewaardeerd hoor Blaze En ik kan dat weten...
Misschien wil de persoon wel iets heel anders dan zich op internet verdedigen... en daar hoef je niet altijd blij mee te zijn

Citaat:
oja klopt mijn welgemeende excuses

...pfff....

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:52

Cer schreef:

Ja, en ik rij geen wedstrijden, dus ik kan niet rijden, en dus weet ik het ook niet, maar ik zeg het lekker wel
Jij rijdt tenminste nog, en je rijdt wedstrijden en DUS weet je heeeeel veel

Ik heb de eer gehad om persoonlijk met jou over bepaalde zaken te praten en wat mij betreft weet jij het wel,je inzichten laten geen ruimte voor een *maar* dus daar zie ik wel een beperking.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 08:55

Ik ben in dat soort zaken inderdaad weinig flexibel, hoeft ook niet... maar dat komt wellicht ook omdat de gesprekken die we hebben gevoerd niet heel lang duurden, en ik dan dus ook niet alle details toe kon lichten... maarre, k ben altijd in voor een vervolg hoor

(hm, dit is vast off-topic)

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:00

Schitterend verwoord Iski.. Toendertijd ben ik van Engels naar Western overgestapt omdat dat diervriendelijker leek.. Nu, jaren later en vele ervaringen rijker ben ik nog steeds zoekende.. Ben op dit moment bezig met NH.. en vind dat heel leuk om te doen..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:09

@PocoMisss, in elke stroming zitten rotte appels, ook in de NH wereld zul je ze ongetwijfeld tegen komen. Als je zoekende bent naar een tak van paardensport waarin alles peis en vree is zul je altijd zoekende blijven.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:20

Blaze schreef:
He he eindelijk,het is weer tijd voor de moeder van alle topics.
Nu gegoten in een epistel dat niet op mijn scherm past.
Helaas toch weer niets nieuws te melden.Maar het gaat natuurlijk om de herhaling.
Ook de reacties zullen niet anders zijn dan die van 2000 of 2001 of 2002 of 2003 of 2004.
Ook weer mooi de bekende oproep*we gaan er met zijn allen wat aan doen*

Ja hoor,..daar gaan we weerrrrrrrrrr!!!!!

Ik zie het al voor me op de volgende wedstrijd aan de ene kant de groupies met hun dierlijke keelklanken en aan de andere kant de dames van Bokt die op een geciviliseerde en rustige manier de dierenbeulen een halt toeroepen.
***GRIJNS***

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:28

Wederom een mooi epistel van de hand van Iski.
Ik kan me er helemaal in vinden, maar ben me er heel goed van bewust dat het een utopie is te denken dat er nooit meer van hardheid ten opzichte van paarden sprake zou zijn.
Het woord hardheid op zich is al voor veel interpretaties vatbaar.

Als ruiter probeer je je paard naar een hoger niveau te krijgen, het is niet onlogisch dat daar een bepaalde druk voor nodig is. Tot hoever je hierin gaat vereist vakmanschap, kennis van paarden (kan per paard verschillen) en principes.
Niet zelden wordt bovenstaande aan de kant gezet voor geld of aanzien. Topsport heeft de neiging hiertoe te leiden.

Waar de topsport de mens al dwingt tot het uitleven van zijn eigen lichaam (denk aan de turnstertjes die op hun 20e al 'op' zijn) zal dit bij dieren zeker niet beter zijn. Men voelt immers zelf de pijn niet, hooguit in de portemonnee .

Van de 100 paarden hebben er slechts 1 of 2 het in zich om daadwerkelijk op topniveau te presteren, voor de rest is het 'wurgen' om ze zo hoog mogelijk te laten presteren.

Moeten we dan alle sport met dieren maar afschaffen ?? Of moeten we toe naar een andere manier van sportief presteren.

Wij als publiek zijn de stem van wat we willen zien en die kunnen we laten horen.
De wedstrijdorganisatie zal er alles aan moeten doen om misstanden te voorkomen; zoals 's nachts 'trainen', drugcontroles voor de 1e 3 geplaatsen etc.

Ooit is er een mooi Bokt-initiatief geweest, wat door een te snelle invoering (en daardoor nog niet goed uitgekristaliseert) en helaas mede door een 'subversief' element een te vroege dood is gestorven.
Dit had een mooie prijs kunnen worden die die waarde gaf aan dingen waar het hier om gaat.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:30

jessiejanes schreef:

Ja hoor,..daar gaan we weerrrrrrrrrr!!!!!

Ik begrijp jouw reacties niet zo goed? Ben jij dan voor?? Of komt dat omdat jullie nu ook commercieel bezig zijn, en dus mee moeten doen met de 'flow' omdat het om inkomen gaat?
Jij zou dus liever niet zien dat de extremen ermee ophouden?

En ik vind het een beetje een flauwe reactie omdat sommige onderwerpen nu eenmaal nooit uitbesproken raken.. Zeg je dat ook bij iedere zaak van dierenmishandeling, of een ramp oid? Zit je het nieuws te kijken en zeg je dan 'ja hoor, daar gaan we weerrrrrrr'?
Gewoon niet over praten is de oplossing?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:32

Cer, Iski had voorspelt dat er mensen zijn die al aan gaan geven dat dit topic steeds maar weer terug komt en *floep*, Blaze haalt het aan! Vandaar dat JJ het zegt, hahahhaa.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:37

Hm, zoals jij het zegt, komt het niet op mij over... dat is dan weer het manco van het geschreven woord....

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:44

Citaat:
Iski:Wat ik feitelijk aan de kaak wilde stellen is dat de mensheid blijkbaar in staat is om over de rug van een dier, en in dit verband mogen we dat letterlijk nemen, het eigen ego te voeden.
Dus jij gaat nooit op een paard zitten,in wat voor een rijstijl dan ook??Een paard staat liever te vreten,..oh sorry,..te eten op de wei,als je het hem vraagd!

Duizenden jaren van evolutie en ontwikkeling hebben ons niet gebracht tot een graad van beschaving waarin we respect hebben voor de dieren maar, integendeel, deze dieren tot ons eigen nut en vreugde ge- en misbruiken.
Volgens mij hebben we het paard kunnen domestiseren (moeilijk woord! ),omdat er voor het wilde paarden voordelen aan zaten, om zich "aan ons te onderwerpen";namelijk voedsel en veiligheid.Eeuwen terug hadden paarden het trouwens veel slechter, mensen ook trouwens......

Is paardrijden daarmee gedegradeerd tot een misbruik van het dier? Niet per definitie. Maar de wijze waarop sommige mensen het dier zijn wil oplegd is wel een vorm van misbruik. En daar waar oude zogenaamde 'trainingsmethoden' in zwang waren om de wil van een paard te breken, soms bijna letterlijk, hebben deze onderhand plaatsgemaakt voor meer diervriendelijk en bijna wetenschappelijk onderbouwde methodes om nog steeds hetzelfde doel te bereiken: de onderwerping aan onze wil van het paard.
Roergangers als Pat Parelli, Monty Roberts en andere Natural Horsemanship goeroes hebben ons nieuwe methodes gebracht om langs andere en zachtere wegen het doel te bereiken
(is dat zo???)

: een paard dat doet wat wij willen omdat hij het zelf wil....... "a good trainer can train a horse to do what he wants, the best trainers can make a horse want to do what you want".
Wat staat hier? Uhm,...als jij mijn paarden show-klaar kan maken ,zonder ooit gebruik te maken van pijn/discomfort( oei!!moeilijk woord,hoor! ), dan kom me dat maar snel voordoen, daar betaal ik je zelfs voor , mits het je lukt!

Maar zelfs gelouterde mannen als Ray Hunt blijken er bij nadere observatie ruige trainingsmethoden op na te houden. In de afgelopen 20 jaar waarin ik Amerika afgestroopt heb en zoekende ben geweest naar de groten der aarde op het gebied van trainingsmethoden ben ik slechts weinigen tegengekomen die op diervriendelijke manier hun doel bereikt hebben. En ik heb zo onderhand alles gezien, van de trainers van de CHA tot de ranches op afgelegen plekken waar er nog gewoon een dikke paal in de grond staat waar je een paard aan vast bindt om uit te 'sacken'. tja,.life sucks,.....

Het geeft geen pas om op dit medium naam en toenaam van mensen die zich ruiter noemen te vermelden. Maar naar mijn onbescheiden mening is iemand die zich ruiter noemt maar tegelijkertijd pijn aanwend als middel om zijn doel te bereiken het doodschoppen niet waard. zie boven:Uhm,...als jij mijn paarden show-klaar kan maken ,zonder ooit gebruik te maken van pijn/discomfort( oei!!moeilijk woord,hoor! ), dan kom me dat maar snel voordoen, daar betaal ik je zelfs voor , mits het je lukt!

Het ergst zijn de mensen (nou ja...mensen..) die het paard pijnigen en dit verdedigen door hetzij aan te geven dat je 'er geen verstand van hebt' of, nog erger, zich voordoen als expert en weten waar ze mee bezig zijn.
zie boven en daar boven: Uhm,...als jij mijn paarden show-klaar kan maken ,zonder ooit gebruik te maken van pijn/discomfort( oei!!moeilijk woord,hoor! ), dan kom me dat maar snel voordoen, daar betaal ik je zelfs voor , mits het je lukt

.......... en het blijft zonder enige vorm van repercussie (sorry reiners...moeilijk woord), ...Jij weet veel!

IK weet dat het Bokt-regel is om geen namen te noemen en al helemaal niet in negatieve zin. Ach,je houd je best wel in,niet?

Ik wens alle paarden een Humane eigenaar en ruiter toe. En die ruiters die dat niet zijn..komop mensen...laat het weten, horen, voelen......ik roep alle bokt-lezers daartoe op, het is mede onze verantwoordelijkheid om dit soort ruiters te ontmoedigen hun praktijken voort te zetten en dat kan enkel door hun ego's onderuit te halen. Goed,..dit is dus de opdracht van vandaag?Ik dacht eerst , dat je nog discussie wilde openen, maar daar vond ik je toon al erg agressief voor,.....

Ik reken op jullie. Tot ziens op de eerstvolgende show....
misschien moet je maar niet meer naar dit soort shows gaan,of uberhaupt met westernrijden bezig zijn.Dit is ook een vorm van het steunen van deze rijstijl en sport,dusuuh,..beetje hypocriet ,niet?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:54

JessieJanes, ik ben geschokt!!!! Jij beweert dat er op geen enkele andere manier een paard zo valt te vouwen door hem af en toe pijn te doen??????? Dit meen je toch hopelijk niet?????

Jij denkt dat de paarden eeuwen geleden hardhollend naar die holbewoners zijn gerend omdat het daar zo veilig was? Wolven zijn, als jagers, naar de mens toegekomen, paarden zeker niet, die hebben we naar onszelf toegebracht, voor ons eigen gemak.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:58

Ik ga mijn oogjes ook nog maar eens uitwrijven geloof ik.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 09:59

Cer schreef:
Ik begrijp jouw reacties niet zo goed? Ben jij dan voor?? Of komt dat omdat jullie nu ook commercieel bezig zijn, en dus mee moeten doen met de 'flow' omdat het om inkomen gaat?
nou, daar hoeven we het niet voor te doen!

Jij zou dus liever niet zien dat de extremen ermee ophouden?
Ik heb mijn grenzen.Waar anderen hun grenzen hebben moeten ze zelf weten.
Als je er ZO op tegen bent,dat je je zo agressief/negatief uit en zo direct mensen aanvalt,dan is het misschien tijd om niet meer naar de wedstrijden te komen en uit "het wereldje "te stappen.

En ik vind het een beetje een flauwe reactie omdat sommige onderwerpen nu eenmaal nooit uitbesproken raken.. Zeg je dat ook bij iedere zaak van dierenmishandeling, of een ramp oid? Zit je het nieuws te kijken en zeg je dan 'ja hoor, daar gaan we weerrrrrrr'?
Ik kijk het nieuws liever niet,wordt ik niet vrolijker van,en ja,het meeste kan ik niks aan doen,overigens vind ik het geen vergelijk.

Gewoon niet over praten is de oplossing?
nee,je kan het wel opmerken,maar het is ook een stuk acceptatie en keuzes maken.Wil je goede kwaliteit patterns zien,van het hoogste nivo, dan moet je accepteren dat daar misschien methodes zijn gebruikt,die je zelf nooit en te nimmer zal doen met je paard.Ach,..waarschijnlijk ben ik gewoonweg al door mijn idealistische periode heen?
Overigens wil ik jullie niet miin mening opdringen, ik heb respect voor hoe jullie erover denken, maar zie de nut niet zo van deze topics,vooral omdat het al zo vaak herhaald is.....daarnaast verdedig ik niemand,wie dan ook, ikheb de betreffende praktijken van afgelopen weekend ook niet gezien,dus kan daarover niet oordelen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:04

Maar aan de andere kant, van struisvogelpolitiek is nog nooit iemand beter geworden. Zolang er over gepraat wordt wordt er tenminste over nagedacht.
En aangezien er ook nog zat mooie dingen te zien zijn bij een westernwedstrijd zal ik ookk gewoon nog gaan kijken
Laatst bijgewerkt door cornelie op 19-10-05 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:04

Nou, dan moet je deze topics misschien gewoon maar niet lezen, net zoals je het nieuws niet kijkt...

Citaat:
Als je er ZO op tegen bent,dat je je zo agressief/negatief uit en zo direct mensen aanvalt,dan is het misschien tijd om niet meer naar de wedstrijden te komen en uit "het wereldje "te stappen

Wie is hier nu aggresief??
Naar wedstrijden komen doe ik zelden, en uit het wereldje ben ik al... wat wil je nou?

Citaat:
maar het is ook een stuk acceptatie en keuzes maken.Wil je goede kwaliteit patterns zien,van het hoogste nivo, dan moet je accepteren dat daar misschien methodes zijn gebruikt,die je zelf nooit en te nimmer zal doen met je paard

Dat is dus inderdaad over de rug van de dieren een (je eigen?) kick halen?
Terwijl het voor Nederland niet eens de moeite is?

Citaat:
als jij mijn paarden show-klaar kan maken ,zonder ooit gebruik te maken van pijn/discomfort( oei!!moeilijk woord,hoor! ), dan kom me dat maar snel voordoen, daar betaal ik je zelfs voor , mits het je lukt!

Deze uitdaging had ik graag aangenomen, showen en trainen op hoog niveau in Nederland is mij niet vreemd. Ware het niet dat Limburg een beetje uit de richting is helaas...

Overigens, je komt er wel voor uit, dat je dit soort praktijken uitvoert en rechtvaardigt. Dat vind ik wel eerlijk, want de meesten zeggen dat ze het niet doen, maar ondertussen....
Als je het doet, moet je er ook niet scheiterig voor zijn om er voor uit te komen.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:10

Ik stop er even mee,de kindertjes willen rijden,..ik beloof jullie,dat ik ze zal vertellen,dat ze niet mogen rukken en plukken!!!

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:16

jessiejanes schreef:
Ik stop er even mee,de kindertjes willen rijden,..ik beloof jullie,dat ik ze zal vertellen,dat ze niet mogen rukken en plukken!!!

Vinden ze ballet of voetbal niet veeeeeeeeeeeeeel leuker??

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:22

Die van mij niet in ieder geval.......

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:23

crazycactus schreef:
Die van mij niet in ieder geval.......

Die van mij ook niet, die gaan voor het schaatsen!! De potten pindakaas vliegen er doorheen............ .

DYC

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:31

Dit wordt mijn eerste reactie sinds ik een regelmatiger bezoeker ben van Bokt.

Ik ben het helemaal eens met de reactie van Jessiejanes. Sinds ik in aanraking ben gekomen met de Westernsport z 'on 5 jaar geleden, hoor ik alleen maar reactie's zoals die van Iski en mede bokkers.

Ik ben het helemaal eens dat je goed moet kijken naar het welzijn van een paard, alleen als je steeds verder komt qua niveau kom je op een gegeven moment op een punt wat Jessi al heb omschreven dat een paard meer overtuigd moet worden en neem van mij aan dat onze dressuur Koningin A het ook niet met een suikerklontje redt. Dat zelfde geldt voor de paardenmagiërs Parelli en Roberts .

Ik denk dat niet uit maakt in welke paardensector dat is; springen, dressuur, western etc etc.

Ik hoor hier vaak die mooie verhalen van de sport moet beter worden,proffesioneler, etc etc . Dat is een mooi streven en als iedereen wat meer met elkaar samenwerkt van trainers tot bestuurders dan zal dat zeker wel gaan gebeuren.

Deze progressie kan naar mijn idee alleen gebeuren als er meer financiële middelen aangetrokken worden oftewel mensen die willen investeren in de westernsport maar zolang er kleine negativiteiten van een kampioenschap een weeklang hier ronddwalen wordt het nooit wat.

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:42

Denk je dat je paard ook zo graag hoger in de sport wil komen??? Nee, alleen de mensen willen dat. Koste wat het kost..........
Op een eerlijke manier rijden is moeilijk, daar moet je veel geduld voor hebben, heeeel veel geduld. Het is een feit dat je dan nog geen 3, 4 of 5 jarige kunt starten op een hoog niveau. Is dat nou zo erg? Jaartje langer doortrainen omdat je paard misschien lichamelijk het wel zou aankunnen (tja, want zijn beroemde vader en moeder konden het ook....), maar het geestelijk niet snel opvat?

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 10:52

Wat is er mis met normaal rijden? Waarom zijn er volgens sommigen maar 2 wegen; snoeihard of met suikerklontjes????
Hoe zit het ook alweer, waar de kennis van de ruiter ophoudt begint

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:08

DYC schreef:
Ik ben het helemaal eens dat je goed moet kijken naar het welzijn van een paard, alleen als je steeds verder komt qua niveau kom je op een gegeven moment op een punt wat Jessi al heb omschreven dat een paard meer overtuigd moet worden.

Aha, dus nu begrijp ik het eindelijk!
Als je je eigen ego wilt blijven voeden moet dat ten koste van je paard! Andere wegen zijn niet haalbaar >;)
Pfffffff, ben ik even blij met deze wijze les!
....mijn paard alleen wat minder, denk ik......

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-05 11:13

Citaat:
Ik heb mijn grenzen.Waar anderen hun grenzen hebben moeten ze zelf weten.
Als je er ZO op tegen bent,dat je je zo agressief/negatief uit en zo direct mensen aanvalt,dan is het misschien tijd om niet meer naar de wedstrijden te komen en uit "het wereldje "te stappen.

Ik ben bang dat die regel niet opgaat, Jessie Janes.
Je kunt niet je ogen sluiten voor wandaden omdat mensen het zelf maar moeten weten.
Stel je toch voor als we dat zouden hanteren als vuistregel;

* dan zouden de paardenbeulen die momenteel weer vrolijk paarden doodmartelen mogen blijven rondlopen
* dan kunnen de moordenaren en verkrachters ongehinderd hun werk blijven uitvoeren
* dan hoeven we de jongens (en dames) van de Hofstad-groep ook niet meer lastig te vallen

Stap uit het wereldje en de problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon?