Iski:Wat ik feitelijk aan de kaak wilde stellen is dat de mensheid blijkbaar in staat is om over de rug van een dier, en in dit verband mogen we dat letterlijk nemen, het eigen ego te voeden.
Dus jij gaat nooit op een paard zitten,in wat voor een rijstijl dan ook??Een paard staat liever te vreten,..oh sorry,..te eten op de wei,als je het hem vraagd!Duizenden jaren van evolutie en ontwikkeling hebben ons niet gebracht tot een graad van beschaving waarin we respect hebben voor de dieren maar, integendeel, deze dieren tot ons eigen nut en vreugde ge- en misbruiken.
Volgens mij hebben we het paard kunnen domestiseren (moeilijk woord!
),omdat er voor het wilde paarden voordelen aan zaten, om zich "aan ons te onderwerpen";namelijk voedsel en veiligheid.Eeuwen terug hadden paarden het trouwens veel slechter, mensen ook trouwens......Is paardrijden daarmee gedegradeerd tot een misbruik van het dier? Niet per definitie. Maar de wijze waarop sommige mensen het dier zijn wil oplegd is wel een vorm van misbruik. En daar waar oude zogenaamde 'trainingsmethoden' in zwang waren om de wil van een paard te breken, soms bijna letterlijk, hebben deze onderhand plaatsgemaakt voor meer diervriendelijk en bijna wetenschappelijk onderbouwde methodes om nog steeds hetzelfde doel te bereiken: de onderwerping aan onze wil van het paard.
Roergangers als Pat Parelli, Monty Roberts en andere Natural Horsemanship goeroes hebben ons nieuwe methodes gebracht om langs andere en zachtere wegen het doel te bereiken
(is dat zo???) : een paard dat doet wat wij willen omdat hij het zelf wil....... "a good trainer can train a horse to do what he wants, the best trainers can make a horse want to do what you want".
Wat staat hier?
Uhm,...als jij mijn paarden show-klaar kan maken ,zonder ooit gebruik te maken van pijn/discomfort( oei!!moeilijk woord,hoor!
), dan kom me dat maar snel voordoen, daar betaal ik je zelfs voor , mits het je lukt!Maar zelfs gelouterde mannen als Ray Hunt blijken er bij nadere observatie ruige trainingsmethoden op na te houden. In de afgelopen 20 jaar waarin ik Amerika afgestroopt heb en zoekende ben geweest naar de groten der aarde op het gebied van trainingsmethoden ben ik slechts weinigen tegengekomen die op diervriendelijke manier hun doel bereikt hebben. En ik heb zo onderhand alles gezien, van de trainers van de CHA tot de ranches op afgelegen plekken waar er nog gewoon een dikke paal in de grond staat waar je een paard aan vast bindt om uit te 'sacken'.
tja,.life sucks,.....Het geeft geen pas om op dit medium naam en toenaam van mensen die zich ruiter noemen te vermelden. Maar naar mijn onbescheiden mening is iemand die zich ruiter noemt maar tegelijkertijd pijn aanwend als middel om zijn doel te bereiken het doodschoppen niet waard.
zie boven:Uhm,...als jij mijn paarden show-klaar kan maken ,zonder ooit gebruik te maken van pijn/discomfort( oei!!moeilijk woord,hoor!
), dan kom me dat maar snel voordoen, daar betaal ik je zelfs voor , mits het je lukt!Het ergst zijn de mensen (nou ja...mensen..) die het paard pijnigen en dit verdedigen door hetzij aan te geven dat je 'er geen verstand van hebt' of, nog erger, zich voordoen als expert en weten waar ze mee bezig zijn.
zie boven en daar boven: Uhm,...als jij mijn paarden show-klaar kan maken ,zonder ooit gebruik te maken van pijn/discomfort( oei!!moeilijk woord,hoor!
), dan kom me dat maar snel voordoen, daar betaal ik je zelfs voor , mits het je lukt.......... en het blijft zonder enige vorm van repercussie (sorry reiners...moeilijk woord),
...Jij weet veel!IK weet dat het Bokt-regel is om geen namen te noemen en al helemaal niet in negatieve zin.
Ach,je houd je best wel in,niet?
Ik wens alle paarden een Humane eigenaar en ruiter toe. En die ruiters die dat niet zijn..komop mensen...laat het weten, horen, voelen......ik roep alle bokt-lezers daartoe op,
het is mede onze verantwoordelijkheid om dit soort ruiters te ontmoedigen hun praktijken voort te zetten en dat kan enkel door hun ego's onderuit te halen.
Goed,..dit is dus de opdracht van vandaag?Ik dacht eerst , dat je nog discussie wilde openen, maar daar vond ik je toon al erg agressief voor,.....Ik reken op jullie. Tot ziens op de eerstvolgende show....
misschien moet je maar niet meer naar dit soort shows gaan,of uberhaupt met westernrijden bezig zijn.Dit is ook een vorm van het steunen van deze rijstijl en sport,dusuuh,..beetje hypocriet ,niet?