[WN] ervaring met western barefoot?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: ervaring met western barefoot?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 15:26

Dat andere topic wordt steeds negatiever, lijkt wel...

Wat mn oude zadel is, weet ik eigenlijk niet, ga ik strakjes es meten!

Monsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:26

Ik heb er zelf een een week op proef gehad en ben voor mijn Arabje(1m48) ook een vrij zware amazone ben(+/- 80 kg).. Nou ze liep er geweldig onder, zij vond alleen het erg zweterige erg vervelend en daarom heb ik er tot nu nog niet voor gekozen.
De Engelse singel beviel mijn paardje en mij heel goed, dit omdat ze singeldwang heeft en bij een Westernsingel nog wat extra problemen geeft..

Ik heb omdat ik nog te veel twijfelde mijn Podiumzadel eerst maar een beetje omgebouwd met Westernfenders en Knop..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 10:57

wat is een podiumzadel? ik heb gekeken in google en vond maar 1 foto, is het met boom? is het ook een speciaal model? ziet er apart uit......maar niks kan mij meer over halen om van mn barefootje af te stappen haha

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:02

Als ik zou kiezen voor een boomloos dan ging ik met zekerheid voor een Bob Marshall. Ik heb zowel de Barefoot als een BM mogen testen en vind het een wereld van verschil...

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:12

Wat vond je anders Vera? (ik wil namelijk de BM of BF Endurance misschien kopen)
Laatst bijgewerkt door Jeddah op 06-10-05 11:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:15

is er een site van de Bob Marshall zadels?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:27

Melissa0304

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:37

die bm zadels zijn ook heel mooi, maar zijn ze beter dan de barefoot?
ze zijn ook 2 keer zo duur dus vraag me af wat nou t grote verschil is.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:40

Ik begreep dat de beugelophanging ook anders is bij de BM dan bij de BF. Wat de druk verdeling beter moet maken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:44

Dit is uiteraard mijn persoonlijke mening dus no offense voor de Barefoot-fans

Er zijn een aantal zaken waardoor mijn voorkeur naar een BM uitgaat;

* De fenders van een BF liggen mij veel te ver naar achter waardoor je een vreemde zit aanneemt om dit op te lossen.
Op de BM reed ik zo weg en hield ik mijn "westernzit"zonder moeite aan.
* te weinig steun met je benen waardoor je heen en weer zwiept (van voor naar achteren), heel oncomfortabel gevoel en een onrustige zit. Verder krijg ik ongelofelijke pijn in mijn benen na tijdje.
Ondanks dat ik er langer op gereden heb kreeg ik dit gevoel niet weg.
* De seat vind ik van een BM meer steun geven dan bij een BF. Op een BF heb ik het gevoel dat ik op een lekker kussentje zit. Leuk voor buitenritten maar niet om te trainen.
* kwalitatief vind ik de BM een stuk beter dan de BF (maar dat vind je ook terug in de prijs!)
* Uiterlijk vind ik dat ik met een BM gewoon kan starten maar met een BF niet, ik vind het geen mooi zadel. Als je alleen recreatief rijdt is dit natuurlijk niet echt van belang maar ik vind dat wel belangrijk (ijdelll)

Al met al voor mij een hoop punten waardoor ik liever doorspaar en een BM aanschaf.

Nanouk heeft nu bijna een jaar een BF en die kreeg het gevoel dat ze gewoon niet meer kon paardrijden als we aan het trainen waren. Nu heeft ze er een gewoon westernzadel bijgekocht en is weer helemaal blij......

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:51

Bedankt Vera! Rijdt Nanouk nu helemaal niet meer op haar BF, of is ze er inmiddels ook aan gewend?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:53

het is natuurlijk zo dat iedereen een eigen mening heeft, eigen smaak enz. zo ervaar ik dat soort dingen niet op mijn BF, ik heb geen last van wiebelige benen, mijn westernzit is zelfs verbeterd (kan natuurlijk ook komen omdat ik al 9 rugoperaties heb gehad en nu eindelijk eens echt kan "zitten"), ik heb dus WEL meer steun dan mijn "gewone" westernzadel (in dat is ook een kwalitatief goed zadel). maar nogmaals, ieder zijn eigen ervaringen he
en jeddah, ik ga zeker even op die site kijken, bedankt!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:58

jeddah schreef:
Bedankt Vera! Rijdt Nanouk nu helemaal niet meer op haar BF, of is ze er inmiddels ook aan gewend?

Om eerlijk te zeggen heeft ze haar BF niet meer bestegen sinds ze het gewone zadel heeft......

Maar we gaan dit weekend naar Wolfheze, lekker buitenrijden dus misschien neemt ze hem dan wel mee.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 11:59

jeddah schreef:

Om eerlijk te zeggen heeft ze haar BF niet meer bestegen sinds ze het gewone zadel heeft......

Maar we gaan dit weekend naar Wolfheze, lekker buitenrijden dus misschien neemt ze hem dan wel mee.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:00

Twee keer is ook weer wat overdreven he

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:03

Haha, I got the message!! Maar voor lange afstanden is de BF dus wel fijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:04

jeddah schreef:

ik heb er al een paar lange afstanden mee gereden, herlijk, geen pijn meer in mijn onderrug....dit is wat ik ervaar....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:05

En met lichtrijden? Gaat dat (langdurig) goed met de BF? Zonder dat je drukpunten krijgt? Tell me all about it!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:07

jeddah schreef:

Ook dat is dus persoonlijk. Nanouk zit er lekker op maar ik weet niet meer hoe ik moet zitten na een half uur
Wat Nanouk alleen minder vind is het draven en zeker het galopperen. Dit laatste doet ze eigenlijk liever niet met de BF.

Maar ik zal haar even wakkerschudden en dit linkje doorsturen want volgens mij leest ze nu neit mee. Kan ze zelf haar mening even geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:10

jeddah schreef:
En met lichtrijden? Gaat dat (langdurig) goed met de BF? Zonder dat je drukpunten krijgt? Tell me all about it!

lichtrijden, geen probleem, ik moet wel veel lichtrijden door mijn slechte rug, ik zit ook veel lekkerder in de galop, kan meer echt op mijn kont zitten en dat ook met doorzitten. maar voor mij is de reden van dit zadel anders dan voor anderen, ik heb schroeven en platen in mijn rug en zocht een zadel die niet te zwaar is om te tillen en zeker dat ik beter en zachter zit. op een zadel met boom kan ik niet meer doorzitten en de schokken zijn harder zeg maar....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:17

Fijn dat je met dit zadel dan alsnog lekker kan rijden phannie!

Ik ben benieuwd naar Nanouk d'r mening Vera!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:19

jeddah schreef:
Fijn dat je met dit zadel dan alsnog lekker kan rijden phannie!

Ik ben benieuwd naar Nanouk d'r mening Vera!

ja, ik ben zo blij als een klein kind, eindelijk een lekker zadel voor mij *o/*

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:21

Ik heb haar wakkergeschud dus we wachten braaf af......

Nanouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:25

Ok, hier mijn ervaringen met de BF.
Hij zit heerlijk zacht, maar ik kan er mijn zit nog steeds niet goed op vinden. (je moet er wel van uit gaan dat ik geen echte gevorderde ruiter ben met rugklachten)
Ik had gehoop dat met de tijd de zit ook zou komen, maar dat is tot nu toe niet gebeurt, ik heb hem trouwens nog geen jaar hoor volgens mij.
Tijdens het trainen kreeg ik steeds meer het gevoel dat ik helemaal niet meer normaal kon zitten en daar dan zo mee bezig was dat ik niet meer de energie had om Oki "hulpen" te geven, ik zat soms echt te stuiteren voor mijn gevoel.
Daarom heb ik een 2e hands zadel erbij gekocht en ik vind het een wereld van verschil, ik kan nu gewoon "zitten" en dan aan het werk.
Voor mij is de BF dus NU niet geschikt omdat Oki nog in de beginfase zit, ze moet alles nog leren (en ik ook).
Maar ik heb zitten twijfelen en heb toch besloten om mijn BF niet te verkopen en over een half jaar ofzo nog eens te proberen.
Ik zal hem van het weekend wel meenemen naar de Veluwe en die is dan beschikbaar om uit te proberen. Dus Jeddah, kom gewoon lekker langs en probeer hem maar uit!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 12:34

Dat klinkt heel aantrekkelijk Nanouk! Bedankt voor het aanbod! Helaas zit mijn weekend al vol! Ik ga met Jeddah weer naar Woudenberg om daar met Catmax en Simply te gaan rijden !

Ik zal na onze laatste Endurance wedstrijd (de 22ste) toch maar zo'n test zadel aanvragen. Ik "zit" weinig in het zadel met Jeddah tijdens het buitenrijden (lichtrijden of verlichte zit) dus dat is toch denk ik niet te vergelijken met echt trainen in de bak.