[WN] Je kan niet vroeg genoeg beginnen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

moonshine88

Re: Je kan niet vroeg genoeg beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:01

Echt walgelijk dat ze dit doen. Dit doen we met mensen ook niet. Je gooit tog niet meteern een zadel op z'n rug. Wat een aso's. Is dit niet verboden. Volgends mij is dit heel slecht voor zijn botten. Beetje poetsen wandelen voetje geven, ja manieren leren is belangrijk maar niet al betuigen en dat soort dingen, hij heeft ng een heel leven lang voor zich. Laat hem asljeblieft die eerste drie jaartjes een beetje met rust en hem lekker laten klieren met kamaraatjes.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:06

langs de ene kant vind ik het geen goede zaak, want de stap is klein om er eens een kind op te zetten.
Maar lags de andere kant, bij men verozrgpaarden izjn we ook vroeg begonnen.
aan een jaar liepen ze aan de lange leidsels
nu aan 2 jaar staan ze beide voor de kar aen onder het zadel.
we zijn vroeg begonnen met halster en bitje en zadeldoek (erop en eraf, en wat wapperen, ed.
en beide paarden zijn bomproof.
ze staan dag en nacht in de weide
en als ze beide elk een keer uitgehaald worden ish et veel
dan staat het trekpaard soms een halfuurtje voor de kar, met de fries zijn we nog aan het gewennen.
of soms gaan ze elk 20 minuutjes buiten gaan stappen.
enkel ik zit erop (56 kilo), en het enige dat ik vraag is om op beendruk vooruit te gaan, en op teugeldruk trager.
voor de rest mogen ze kijken en doen wat ze willen.ga nu niet gaan oordelen van het is slecht en blablabla.
jullie kunnen mijn situatie niet opmaken, dus kunnen geen rechtvaardig oordeel vormen.

ieder zijn eigen manier van trainen, en eigen keuze...

*waarschijnlijk ga ik nu wel heel bokt over me krijgen maargoed...*
ps: beide paarden zijn van vorige lente 2 jaar, daarvoor hebben ze nauwelijks iets moeten doen behalve gepoetst woorden, en wat gewennen aan zadeldoek.
longeren doe ik niet ,behalve met de fries een paar rondjes stap om te leren wat longeren precies is, voor intensief te werken aan de longe wacht ik een jaartje, ik zie er minder schade in om eens per week 20 minuutjes lange lijnen te gaan stappen, of eens per week 20 minuten te longeren)

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 20:14

Nee,
Paard inscharen, in een zo groot mogelijke kudde tot ruim zn derde jaar, en dan pas beginnen met trainen.Hebben we met die van ons ook gedaan, dan heb je tenminste een paard in het land staan, ipv een mislukt getraind barbie veulen. blegh laat die dieren toch met rust, ze "moeten"al lang genoeg voor ons werken.
Dan hebben ze hun normale opvoeding gehad, en dan mogen wij er ook eens mee gaan bemoeien.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-05 20:40

Oei, een "zo groot mogelijke kudde" zou ik weer heel naar vinden. Dat is geheel niet natuurlijk. Ik ben voor thuis opfok in een gemengde kleine kudde, wel dagelijks contact met mensen maar absoluut niet met zadels en inrijden beginnen tot 3 jaar.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:49

Ben het helemaal eens met Jeddah. In een gemengde kudde leren ze meer als dat ze alleen maar onder leeftijdgenoten maandenlang zonder menselijk contact op de weide staan, ergens.

Nannes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 22:53

valt nog mee dat ze er geen peuter opzetten

maarre het is idd erg zielig. hij hoort nog lekker van zijn jeugd te kunnen genieten man

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:06

JollyGood schreef:
Nee,
Paard inscharen, in een zo groot mogelijke kudde tot ruim zn derde jaar, en dan pas beginnen met trainen.Hebben we met die van ons ook gedaan, dan heb je tenminste een paard in het land staan, ipv een mislukt getraind barbie veulen. blegh laat die dieren toch met rust, ze "moeten"al lang genoeg voor ons werken.
Dan hebben ze hun normale opvoeding gehad, en dan mogen wij er ook eens mee gaan bemoeien.

Kijk in ben tegen grote kudde's/
Ik denk dat een veulen in een grote kudde meer risico loopt.
Die van mij komt als veulen met z'n 2en en straks als hij jaarling is met z'n 4en.
als hij 2 is komen er mischien nog 2 bij in die dan weer jonger zijn.
Ik ben voor kleine kudde's omdat je elk paard goed leert kennen en meteen ziet als er wat is.
Ik heb eens een kudde van 30 veulens gezien, maar als er daar 1 met een dikke sprong rondloopt valt het je niet op.
Daarbij hou je meer rangorde verschil.
En blijven er altijd paarden die een plekje hoger op willen kome.
Als ze met z'n 6en ofzo staan weet elk paard zijn eigen plekje in de rangorde.
Maar goed dat ter zijde.

Ik vind dit werkelijk belachelijk om zo met een veulen bezig te zijn.
Die van mij weet alleen wat knuffelen is en mee lopen aan een touwtje.
Hij is nu 5 maand en net van zijn moeder af.
Het is werkelijk een schat van een paard, precies zijn moeder.
Ik zou er niet aan willen denken om zoiets met hem te beginnen.
Hij vind me nu nog lief en vertrouwd me volkomen.
ik ben er van overtuigt dat hij niet moeilijk zadelmak te maken is.
Het beestje is heel eerlijk en nuchter.
Ik weet zeker als ik er een zadeltje nu op zou leggen zou hij het pikken, maar waarom??
Vind het echt niet normaal.
Laat m lekker genieten van z'n jeugd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-05 23:08

jeddah schreef:
Oei, een "zo groot mogelijke kudde" zou ik weer heel naar vinden. Dat is geheel niet natuurlijk. Ik ben voor thuis opfok in een gemengde kleine kudde, wel dagelijks contact met mensen maar absoluut niet met zadels en inrijden beginnen tot 3 jaar.

Dit is precies waar die van mij nu terecht komt.
Het eerste jaar zijn ze nog veulens dus komt ie niet bij de 3jarige bullebakken in.
Als hij jaarling is komt hij bij 2 twenters. samen met zijn jaarling vriendje.
Is hij 2 en de andere bijna 3, komen de andere jaarlingen erbij.
Zo staat er altijd een paard boven hem en een onder hem.

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 01:33

Wat een belachelijk iets zeg een veulen hoort lekker te spelen op die leeftijd in de wei

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 12:46

haha, sorry ik bedoelde het niet zo letterlijk.
Ik wou duidelijk maken dat ik hier niet mee eens ben, en een paard tussen leeftijdgenootjes EN oudere paarden moet opgroeien.
Ik zei een zo groot mogelijke kudde omdat ik duidelijk wou maken dat ik persoonlijk 2 paarden erbij te weinig vind.

Ook ben ik voor menselijk contact in de beginfase van het veulen, voetjes geven, halster om , netjes meelopen. een paard dat met 3 pas bij mensen in de buurt komt is moeilijker te trainen dan een paard dat eerder in contact is gekomen met mensen, maar ze leren zo wel hun eigen lichaamstaal en regels en ben er dus toch een voorstander van.
Het uiteindelijke inrijden wordt dan voor ons veel zwaarder maar het is maar net wat je met een paard wilt bereiken.

Ik zou een veulen afspenen met ruim 7 maanden, dan een half jaar inscharen, en dan bij je halen en beleren.
Wij hebben een paard dat langer ingeschaard is geweest en het is een prima merrie. Niet mensen schuw ofzo.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 13:54

dus jij begint al met beleren na 13 maand???
Ik denk dat dat niet klopt.
Je zegt 7 maand afspenen, en dan 6 maand wei en dan beleren.
Ik vind het persoonlijk voor een fokmerrie beter om vroeger af te spenen.het is best zwaar z'n veulen.
Als ik naar mijn eigen merrie kijk met zijn grote hengst die hem er telkens in betrekt.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-05 14:58

Ik bedoel dan met beleren voetjes geven netjes aan de hand mee lopen enz... uiteraard niet met zadel als je dat zo begrepen had.

Ik ben tegen vroeg afspenen, Ik ben daar door overtuigd door een lezing die ik eerder dit jaar gevolgd heb, ik ben zijn naam even kwijt, maar het was een hele interessante lezing, het ging erom dat paarden in de natuur hun veulens pas afstoten wanneer de volgende bijna geboren wordt (!!)

Ook zit er pas na 7 maanden een bepaalde stof in de biest die het veulen hard nodig heeft, maar in de meeste gevallen niet binnenkrijgt omdat het veulen na een half jaar al af is gespeend of eerder.

horsea

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:13

Ik ben zeker een voorstander van vroeg beginnen maar zeker wel alles met mate! Wij zijn met ons veulen ook vroeg begonnen met vastzetten, poetsen, voetjes vragen en meelopen. Ze is nu bijna 1.5 en 1 keer in de week doen we haar 10 min longeren. Ik vind dat als je jong begint je het voor je paard alleen maar minder stressvol maakt wanneer ze ouder zijn.

Je moet natuurlijk wel oppassen dat je je paard zowel mentaal als fysiek niet overbelast! Je kan wel een beetje met die veulentjes oefen, bijv een keertje over een balkje stappen of over een stukje plastic zodat ze vertrouwen krijgen in jou en in de wereld om zich heen.

Dit vind ik toch ook te ver gaan! Laat dat kleintje nog lekker klein zijn.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 15:28

jeddah schreef:

En dan is een gemengde kudde echt het beste (vind ik), op die manier worden ze in de kudde zelf ook goed opgevoed. Ik vind contact met mensen wel belangrijk, maar ga er niet uren mee staan tutten. Het zijn en blijven wel dieren. Helaas is het vaak wel lastig om zo'n plek te vinden....

Paintlinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 21:47

Mijn veulen is 7 maand en hij kan voetjes geven en aan het touw meelopen..dat vind ik al helemaal geweldig!

oh en hij loopt ook door de waterplassen heen *cheer*

Enge dingen training vind ik ook nog kunnen...ga ik binnenkort ook proberen! En verkeersmak maken is bij mij ook een must want ik moet een behoorlijk stuk langs de weg naar de wei.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-05 22:02

Ik leer een veulen ook een boel maar dit gaat me toch te ver. Toch doe ik er veel meer mee dan de gemiddelde paardenhouder doet; Naast aan een touwtje lopen, vaststaan en voeten geven spuit ik hem een keertje de benen af, zet hem in de trailer, toilletteer hem een keer, poets hem aan alle kanten, gooi er een keer een dekentje op, draai een keer een bandage om de benen, laat hem een keer losspringen over een huppeltje, maak een keer een buitenritje met het veulen aan de merrie geknoopt etc. etc. Het duurt allemaal maar eventjes maar hij vergeet het nooit meer. Uiteindelijk levert het schaapmakke paarden op die volledig op je vertrouwen en voor je door het vuur gaan. (letterlijk en figuurlijk)

dirkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 15:43

DIEPTRIEST!!!!

YellowJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 17:56

.dit gaat mij ook te ver.
we trainen de veulens wel voor de halter maar ze gaan gewoon lekker elke dag naar buiten en na de show's dan gaan ze met z'n alle het land op om lekker
te spelen met elkaar tot dat de show's weer beginnen.dan pakken we het weer ruim voor die tijd op.maar ook dan gaan ze elke dag naar buiten.om lekker paard te kunnen zijn.

maar een zadel en zo nee dat gaat veel te ver..kan ook nooit goed zijn voor het paardje.

groetjes

YellowJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:00

annegti schreef:
Ik leer een veulen ook een boel maar dit gaat me toch te ver. Toch doe ik er veel meer mee dan de gemiddelde paardenhouder doet; Naast aan een touwtje lopen, vaststaan en voeten geven spuit ik hem een keertje de benen af, zet hem in de trailer, toilletteer hem een keer, poets hem aan alle kanten, gooi er een keer een dekentje op, draai een keer een bandage om de benen, laat hem een keer losspringen over een huppeltje, maak een keer een buitenritje met het veulen aan de merrie geknoopt etc. etc. Het duurt allemaal maar eventjes maar hij vergeet het nooit meer. Uiteindelijk levert het schaapmakke paarden op die volledig op je vertrouwen en voor je door het vuur gaan. (letterlijk en figuurlijk)

ben het ook helemaal met je eens.
alles gaat en is een stuk makkelijke als ze het allemaal al gewend zijn.

alleen wij laten ze niet springen..

groetjes

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:42

Springen was deze zelf al mee begonnen. Met 3 weken liep meneer al in een weiland verder en sprong ook weer terug als hij honger kreeg. Inmiddels heb ik het koord hoger gezet maar daar springt ie ook overheen.

YellowJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 13:58

mmm heb je dan geen springpaardje haha;)

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 18:08

YellowJoe schreef:
mmm heb je dan geen springpaardje haha;)

Ja En hij beweegt ook nog knap ook

Shadowboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-05 20:31

Ik kan hier maar 1 ding op zeggen,
als je de mensen leert kennen ga je de dieren waarderen.
dit is te gek voor woorden!!!!!