[WN] NKomedie

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

VincentS

Re: NKomedie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:26

Hoi Elcid,

Je kunt het allemaal nog zo´n aanfluiting vinden en nog zo´n afkeer hebben van Het betere ruk en pluk werk, maar je zult er naar mijn idee niets aan veranderen. Simpelweg omdat degene die deze rijstijl hanteren het (denk ik) niet eens door hebben.
Het enige wat je kunt doen is zelf vast houden aan je eigen nette rijstijl en deze ook promoten op wedstrijden en in (inrijhallen!!) zodat mensen kunnen zien dat het ook op die manier kan.

Groet,
Vincent.

iniak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:31

ElCid (die ik persoonlijk ken) is een heel integer persoon die naar mijn idee met verstand van zaken dit onderwerp aansnijdt. Sommige reakties vind ik erg tekenend, vooral omdat ze niet onderbouwd zijn. Dit zegt eigenlijk meer over de personen zelf naar mijn idee; zolang een aantal mensen vindt dat 'het allemaal wel meevalt' zal het ook inderdaad zo blijven zoals VincentS al schreef.
Elk jaar tijdens of na het NK verschijnt dit onderwerp weer in een topic en hebben we veel verschillende visies. Maar zolang het publiek blijft komen, zal het inderdaad niet veranderen. En dat is vooral jammer voor degenen (eerlijke ruiters) die wèl kunnen laten zien waar wij graag naar willen kijken.
Ik was van plan vanmiddag nog even te gaan (eigenlijk met name voor het strodorp ) maar ik denk dat ik eens de daad bij het woord voeg en lekker een fijne buitenrit door de bossen ga maken.

@lindyH:
Citaat:
Blijkbaar is de kijk daarop (ook van de amerikanen!) toch veranderd vergeleken met 30 jaar geleden. Ik durf het bijna niet te zeggen, maar misschien 'ver-engelst' de western wel een beetje.

Ik zie sowieso meer overeenkomsten dan verschillen........ maar dat is al uitgebreid aan de orde geweest in de diverse topics.

HCRanch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:27

ik ben niet geweest dit jaar maar kan het toch niet laten om een reactie te plaatsen.

Mijn "doel" is ook uiteindelijk om mee te draaien in de sport, maar nu nog een rookie is het erg moeilijk om het goeie voorbeeld te vinden en iemand die het kan overbrengen.
Natuurlijk blijf je zelf verantwoordelijke voor je daden en de manier waarop je je paard behandeld en rijd. Maar een goed voorbeeld en instructie is wel wenselijk.

Maar in grote lijnen kan ik me zeker vinden in El Cid nogmaals ik heb het dit jaar niet mogen beleven op de NK maar wel op andere grote wedstrijden en ja bij meer van de helft kan je wel huilen.

toch zou ik je wel erg graag zien rijden El CId

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:43

Ik ben zaterdag geweest en heb bij een aantal onderdelen sterk mijn twijfels of dit idd wel NK-waardig is.
Maar zolang er geen andere richtlijnen zijn waaraan men moet voldoen om op een NK te mogen starten dan door de voorrondes komen (en bij minder dan tien mag iedereen dus door) is er niveau-technisch gesproken dus geen 'niveau' te bepalen.

Ik denk dat iedereen op een NK start in de hoop kampioen te worden en dat thuis alles gaat zoals het zo moeten gaan.
Op een wedstrijd pakt eea wel eens iets anders uit, dat is jammer maar overkomt de besten weleens.

Verder denk ik dat als je het niveau hier gaat vergelijken met een AMA-niveau in Amerika dat de starters op een hand te tellen zijn. Misschien om te zien leuker en beter voor de 'goodwill' , maar of er dan het jaar daarop nog animo genoeg is om eea financieel-technisch georganiseerd te krijgen vraag ik me sterk af.

De beste wint en daar moeten we het voorlopig mee doen.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 15:05

Ach... Wat heeft het voor een zin om hier op dit forum erover te gaan zeiken?
Als je iets niet aanspreekt van een ruiter, laat dan aan de ruiter merken dat je het niet eens bent met zn rijstijl en spreek hem of haar in het gezicht aan.

Maar dan krabbelen er in eens een heleboel terug, want dan komen ze erachter dat ze het toch niet beter kunnen, en ze toch beter hun mond maar moeten houden.
Ik vond het niveau gisteren met de reining erg hoog! Ik mag blij zijn dat ik het ooit zover mag schoppen.

Altijd makkelijk om je mening anoniem op een forum te zetten.
Ik vond het een super NK, Ik had het vandaag te druk met mn eigen paarden maar anders was ik zeker weer heen gegaan.

Mijn complimenten voor de organisatie en het WRAN betuur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:03

@Jollygood : ik denk dat je het punt van de TS mist. Het gaat niet om de rijstijl, maar om het niveau wat neergezet wordt.

Reining ruiters hebben erg lange tenen, dat blijkt maar weer

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 16:13

Sugarmiss schreef:

Heyyyyyyy niet allemaal!!!

Ohhh ik rij niet!

Semmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 17:18

Het valt me ieder jaar weer op dat er volgens mij 2 groepen deelnemers zijn. De eerste groep bekijkt z'n prestaties objectief en schrijft in met een goede kans op een overwinning en maakt dat ook waar. Er is echter ook een 2e groep die als motto heeft 'meedoen is belangrijker dan winnen' en die vinden het dan ook geweldig gestart te zijn op een NK, maar als die objectief naar eigen prestaties zouden kijken, zouden ze eigenlijk niet thuis horen op een NK.
Aangezien de sport nog niet zo groot is dat er voor deze mensen geen plaats meer is, doen ze ieder jaar weer met veel plezier mee. Moeten de startcriteria aangepast worden om deze mensen buiten te sluiten, of zal dit fenomeen verdwijnen met het groeien van de sport?

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:29

Sugarmiss schreef:
@Jollygood : ik denk dat je het punt van de TS mist. Het gaat niet om de rijstijl, maar om het niveau wat neergezet wordt.

Tja, ik vond het niveau van de reining gisteren echt hoog liggen. Viel mij niets tegen.

En de rijstijl heeft alles met het niveau te maken vind ik.

PocoMisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:34

Leuk al deze reacties te lezen, ik draai al 17 jaar mee en dit is al 17 jaar een discussie..Toch zie ik graag al die beginnende fanatieke ruiters, grote groep jeugd deed er mee, heerlijk. Bert zei dat er meer dan 900 starts waren en een overvolle tribune, het is wel eens anders geweest. Ik denk dat iedereen z'n best doet en dat iedereen hoopt dat zijn of haar paard de beste en of de mooiste is.. Natuurlijk kan het niveau altijd beter maar ze zijn er toch maar. En die paar combinaties die de sterren van de hemel rijden, dat is gewoon genieten en de rest???? wel die zien tenminste op zo'n show dat het ook anders kan, gaan misschien op zoek naar een andere trainer.. Werkelijk, schat mensen toch niet zo laag in.. Iedereen doet het op zijn of haar eigen manier.. Ik vond het een top NK.. Bert en consorte BEDANKT!!

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:37

@pocoMisss

Super reactie!!!!!! helemaal mee eens.!!!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:39

Het viel mij idd op dat de tribunes behoorlijk bezet waren. Dat oogt een stuk beter dan wanneer er een handjevol mensen zit.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:44

@pocoMisss

Super reactie!!!!!! helemaal mee eens.!!!!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:44

Ik was zaterdag morgen om 8 uur op de tribune...... showmanship at halter...welgeteld 2 personen op de tribune (en 1 daarvan was ik )

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:45

sorry ging iets fout en krijg m niet meer weg...........

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:47

8 uur is ook geen tijd CC
Je blijft altijd onderdelen houden die meer publiek trekken: reining, barrel en koeienonderdelen. En natuurlijk is 'in de middag' voor de meesten ook een schappelijker tijd

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 18:53

Tja paardje moet eten en drinken......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 19:26

@ Pocomiss, beginnende, fanatieke, enthousiaste jeugdige ruiters zijn een plezier om naar te kijken....op iedere andere wedstrijd dan een NK.

PBill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:15

Een aantal keren wezen kijken op de NK maar durf niet meer omdat ik me voor het grootste gedeelte erger aan de manier van rijden. Gepluk zoals al genoemd werd en het dresuurmatige aan de teugel rijden en rijden met continue beenhulpen. Geen losse teugel.... geen rijden op de zit.. Ik weet .. ik rij niet op het NK omdat ik weet dat ik nog niet op het NK rij zoals men zou moeten rijden. Als ik een reining proef kan rijden zonder teugels... dan kom ik ook. Tot die tijd kan ik nog niet goed genoeg rijden om deel te nemen aan het NK. Ik weet wel dat als er volgens het boekje gejureerd zou worden de meeste ruiters gediskwalificeerd zouden zijn.. bijna iedereen spint op het verkeerde achterbeen, gaat zich te buiten aan buitensporig veel spoorgeweld en teugelgeruk in de inrijbak. Kijk eens kritisch naar jezelf.. en kies voor kwaliteit.. en hopen dat de jury eens goed gaat kijken naar hoe het wel moet... zodat je daarvan kan leren..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 20:21

PBill schreef:
Een aantal keren wezen kijken op de NK maar durf niet meer omdat ik me voor het grootste gedeelte erger aan de manier van rijden. Gepluk zoals al genoemd werd en het dresuurmatige aan de teugel rijden en rijden met continue beenhulpen. Geen losse teugel.... geen rijden op de zit.. Ik weet .. ik rij niet op het NK omdat ik weet dat ik nog niet op het NK rij zoals men zou moeten rijden. Als ik een reining proef kan rijden zonder teugels... dan kom ik ook. Tot die tijd kan ik nog niet goed genoeg rijden om deel te nemen aan het NK. Ik weet wel dat als er volgens het boekje gejureerd zou worden de meeste ruiters gediskwalificeerd zouden zijn.. bijna iedereen spint op het verkeerde achterbeen, gaat zich te buiten aan buitensporig veel spoorgeweld en teugelgeruk in de inrijbak. Kijk eens kritisch naar jezelf.. en kies voor kwaliteit.. en hopen dat de jury eens goed gaat kijken naar hoe het wel moet... zodat je daarvan kan leren..

, ik sluit me hier geheel bij aan.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:23

Je wordt niet ge-dqd op spinnen op het buitenbeen en wat er in de inrijbak gebeurd mag de jury niet meenemen in hun beslissing ook al hebben ze het gezien.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:27

Over de jury gesproken: ze waren het af en toe echt absoluut niet met elkaar eens kennelijk! Het was bij de halterklassen wel erg duidelijk dat het mannelijke jurylid vooral van GROTE paarden hield, de kleintjes zag hij letterlijk niet staan...

Wie heeft trouwens de finale western pleasure amateur AA op zaterdag gezien?
Ik hoorde dat degene die als 1e werd geplaatst volgens NL normen eigenlijk gediskwalificeerd had moeten worden omdat het paard de gehele proef te laag met het hoofd liep? Ik weet niet eens wie er gewonnen heeft, maar ik dacht dat de 'peanut-rollers' zelfs in de USA tot het verleden behoorden?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:29

Hij was ook wel heel erg lang WB...hihihi... Er zaten vandaag ook wel erg grote verschillen bij hoor...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:29

Er zijn richtlijnen voor, maar een jury blijft toch zijn voorkeur houden
Ik hoorde dat er iemand van de AQHA op bezoek was die de jury's beoordeelde

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 20:33

Als iedereen zou rijden zoals dat zou moeten, zouden we op de NK in een uurtje klaar zijn.

Het niveau is NL is blijkbaar laag, we kunnen al die mensen die op hun manier er serieus mee bezig zijn de grond in boren en daarmee de hele nederlandse WN sport, of we kunnen proberen met z'n allen dat niveau hoger zien te krijgen zodat we misschien over een aantal jaar wel tevreden kunnen zijn over het optreden van de nederlandse ruiters.

Blijkbaar zijn er velen die voor de eerste optie gaan. Jammer eigenlijk.