[WN] WRAN, starten op andermans paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Frayba

Re: WRAN, starten op andermans paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 12:55

Cer schreef:
Anya schreef:
. Een verzoek hiertoe dient door de ruiter samen met de eigenaar van het paard te worden ingediend, en door tenminste twee andere ruiters, ingedeeld in dezelfde categorie als de aanvrager, ondertekend te worden.

Sja... en hoe regel je deze regel? Iemand die begint in de sport heeft geen idee wie de andere ruiters in dezelfde categorie zijn? Toch?
Iemand ervaring mee?

De eigenaar van het paard heeft toch z'n contacten? Of de instructeur? Hoe zou de bijrijder anders met de western sport in aanraking zijn gekomen?

In de praktijk zal hier nog weinig ervaring mee zijn omdat de regel vrij nieuw is. De reden dat we deze passage hebben toegevoegd ("afgekeken" van de amateur-aanvraag van de AQHA), is dat we veronderstellen dat iemand die "misbruik" zou willen maken van deze regel, nooit twee handtekeningen van collega's zou kunnen krijgen.

Overigens kunnen we deze regel, net als alle andere regels, op de volgende ALV weer wijzigen indien er onwerkbare situaties ontstaan. Maar tot op heden heb ik alleen nog maar hypothetische problemen gehoord.

("we"= de ALV op voorstel van de regelboekcommissie)

Groeten,

Chris.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:01

Hm, waarschijnlijk is dit dan een hypothetisch geval...

Casus:
Persoon koopt paardje, een QH. Alleen is het wat duur, dus bijrijder. Hebben vooralsnog geen wedstrijdambities en staan op een stal waar wel westernles gegeven wordt, maar niet veel wedstrijden gereden worden.

Eigenaar heeft absoluut geen wedstrijdambities, en bijrijder in eerste instantie ook niet. Nu het een beetje gaat lukken met het paard, verandert dat.

Paardje, eigenaar en bijrijder verhuizen vervolgens naar een engelse stal, zijn enige westernruiters. Hebben dan ook nog eens een instructrice die niet actief is in de westernwedstrijdsport, en zodoende ook geen contacten heeft( <- ondergetekende). Ik heb geen flauw idee wie er allemaal amateur starten... dus moeten ze op de volgende wedstrijd misschien gewoon maar twee personen aanspreken en vragen om te tekenen? Zoiets?

Ik uit hier geen kritiek, maar ben benieuwd hoe anderen dat opgelost hebben... Als je op een stal staat met meerdere wedstrijdruiters is het idd geen probleem, maar af en toe staat er ergens een verloren westernruiter, die eens zn eerste wedstrijd moet gaan rijden, en tot die tijd wellicht geen contacten heeft? Dat het er niet veel zijn, ben ik geheel met je eens trouwens.

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:18

Wij hadden vroerg les van Sylvia pardijs daar zitten dus geen WRAN mensen meer tussen wat dat is inmiddels allemaal reining bij de drha nrha of iets degrgelijk? oid.
Ik rijd dus WRAN heb momenteel engels les..
en op stal de enige die wedstrijden rijd..
Op zich vind ik het wel een goede regel maar zo makat het mij wel een beetje moelijk. de gene waar je de handtekening van vraagt mag dta ook iemand zijn die binnenkort gaat starten met zijn paard? dan heb ik er iig1..

Frayba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 13:39

Hier kunnen deze mensen terecht voor info:

- de WRAN

Cer schreef:
Persoon koopt paardje, een QH. Alleen is het wat duur,

- De verkoper van het paardje (of dit paard moet "per ongeluk" gefokt zijn, maar dan zou-ie niet duur zijn, toch?)

Citaat:
staan op een stal waar wel westernles gegeven wordt

- Even terug voor raad naar de "oude" instructeur

Citaat:
en zodoende ook geen contacten heeft( <- ondergetekende). Ik heb geen flauw idee wie er allemaal amateur starten

- Kijk naar bekende namen op de uitslagenlijsten van wedstrijden (westernsport)

- Vraag op Bokt ("ondergetekende" zit toch op Bokt?)

- Neem een keer deel aan één van de gezamenlijke trainingen (nee, reizen is geen probleem, anders kun je ook niet naar wedstrijden).

- Voor degenen die het dan nog niet weten: die mogen mij bellen (en ik schat zo in dat ik daar bepaald geen dagtaak aan zal hebben).

Groeten,

Chris.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:01

Cer: praktijkgeval.
Jip en ik staan als enige westernruiters op een dressuurstal. Samen hebben wij vier paarden. Nu Jip Barbie heeft gekocht en zij geschikt is voor reining, hebben we ons paardenbestand gerangschikt. Dat wil zeggen:

Lanna voor Pleasure en Horsemanship (nadruk op dus).
Seven voor trail (want die is mooi klein hihi)
Wizkid wordt nog even afwachten want die is nog niet zadelmak)
Barbie voor reining.

Dat wil zeggen dat Jip toestemming nodig gaat hebben om met Lanna en Wiz te starten en ik toestemming om met Seven en Barbie amateur te starten. Eventueel zal onze bijrijdster Lies zich ooit ook aan een wedstrijdje willen wagen.

Dus op het NK hebben we al wat mensen die we kenden aangesproken. Ik heb geloof ik al zeker 20 toegezegde handtekeningen. Wat moeilijker was het handtekeningen van beginners bij elkaar te sprokkelen, maar in de praktijk viel dat weer mee. Want die amateurs die mij wel een handtekening wilden geven, kenden dus wel weer beginners. Dus ook dat is redelijk snel geregeld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:01

Frayba schreef:
Hier kunnen deze mensen terecht voor info:
- de WRAN

Dat zowieso, ook misschien voor een concept lease-contract misschien? Zijn er vaste punten die daarin moeten staan?

Cer schreef:

Persoon koopt paardje, een QH. Alleen is het wat duur,

- De verkoper van het paardje (of dit paard moet "per ongeluk" gefokt zijn, maar dan zou-ie niet duur zijn, toch?)

Voor de ene is 1500 euro een heleboel geld, de ander draait zn hand niet om voor 150.000 euro. Dus dat is relatief.
Paard stond te koop op een manege, verkoper reed geen wedstrijden, maar dit terzijde.

Citaat:

staan op een stal waar wel westernles gegeven wordt

- Even terug voor raad naar de "oude" instructeur

Geen optie, wegens omstandigheden.

Citaat:
en zodoende ook geen contacten heeft( <- ondergetekende). Ik heb geen flauw idee wie er allemaal amateur starten
- Kijk naar bekende namen op de uitslagenlijsten van wedstrijden (westernsport)

Nooouu dat is nu een goeie tip, daar had ik nog niet bij nagedacht. Ben nog steeds natuurlijk.

Citaat:
- Vraag op Bokt ("ondergetekende" zit toch op Bokt? )

Nou ja zeg....

Citaat:
- Neem een keer deel aan één van de gezamenlijke trainingen (nee, reizen is geen probleem, anders kun je ook niet naar wedstrijden).

Is inderdaad ook een goeie optie, en dan vraag je daar wie er ook amateur is (de meesten waarschijnlijk) en of ze voor een concurrent willen tekenen

Citaat:

- Voor degenen die het dan nog niet weten: die mogen mij bellen (en ik schat zo in dat ik daar bepaald geen dagtaak aan zal hebben).

Oh, das dan niet nodig, maar wel weer gezellig natuurlijk

Nou, ik weet in ieder geval wat ik die mensen kan vertellen!
Sja, waarom wist ik dat niet? Nou, ik heb nog nooit een amateurstatus aan hoeven vragen, en dan weet ik het ook niet. Maar nu zijn we een stuk op weg geholpen... handy, zo'n forum

Ander vraagje.. Als een onbekende amateur met leasecontract aan je vraagt of je een aanvraag wil ondertekenen, doe je dat dan ook? (en waarom ook niet natuurlijk?).

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:02

@Anya: Hm, mijn hele vorige post voor niks...
Maarre, okee, zo valt het idd te regelen !

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:03

haha
dat leasecontract hoeft dus overigens niet in deze situatie

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:04

Geen leasecontract want? (heb ik ergens overheengelezen?)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:19

Hmm volgens mij moet je wel een leasecontractje hebben.De *eigen*paard regel is nog steeds van kracht.
Dat er een toevoeging in gekomen zodat 2 mensen toch op een paard kunnen starten is een hele mooie toevoeging,maar toch moet je nog voldoen aan de 308

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:24

praktijk voorbeeld

C-wedstrijd in Uitgeest

2 ruiters hebben zich ingeschreven met hetzelfde paard.een voor de Amateur (de eigenaar) de andere beginner (een vriendin van de eigenaar)
Vervolgen heb ik gekeken of de amateur al punten heeft behaald in een erkende show,helaas ja,dus je mag als beginner niet starten.

Oplossing

in overleg met de wran terplekke een leasecontact gemaakt.
2 beginners bereid gevonden om te tekenen en ze mochten allebei starten.
Waarom deze oplossing!!! het bleek dat ze beide gestart hebben op andere wedstrijden waar men hier niet op gelet heeft en wij het erg sneu vonden om nu te zeggen je mag niet starten.

DUS organisaties controleer je inschrijvingen goed zodat er wat bepaalde dingen betreft geen vreemde situaties kunnen ontstaan

Blon_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 14:26

pff ik kan niet wachten tot ik mijn regelboekje en pasje binnen heb.. iemand een idee hoelang dat gemiddeld duurt?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 16:56

@Blaze: dat moet ik dan even navragen.
Want voorheen was het volgens mij zo dat de ruiter van het leasecontract dan ook uitsluitend op dat paard mocht rijden. Maar deze regel is nu juist ook bedoeld om bijrijders e.d. te kunnen laten starten. En die rijden niet uitsluitend als enige ruiter op dat paard.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:37

@Blaze, volgens mij heb je ongelijk.

Regel 308 in het supplement zegt letterlijk:

onder eigen paard wordt verstaan: een paard dat op naam van de deelnemer staat, op naam van een familielid in de 1e graad van de deelnemer, of waarvan de deelnemer het exclusieve gebruiksrecht heeft middels een leasecontract van tenminste 6 maanden.

In de beginnersklasse wordt tevens als 'eigen paard' aangemerkt een paard dat nog in het huidige nog in het voorgaande jaar geplaatst is geweest in enig onderdeel in de amateur en/of open klasse.

Het bestuur kan een persoon ingedeeld in de b, g of a categorie toestaan om het paard dat in persoonlijk eigendom is van een andere persoon ingedeeld in de b, g of a categorie te starten in de beginners of amateurklasse. Een verzoek hiertoe dient door de ruiter samen met de eigenaar van het paard te worden ingediend en door tenminste twee andere ruites ingedeeld in dezelfde categorie als aanvrager ondertekend te worden. Indien het bestuur besluit toe te stemmen geldt deze regel voor minimaal eén wedstrijd en maximaal voor de duur van het lopende wedstrjdseizoen. Tegen het besluit is geen beroep nodig.

-----------------------------

Kortom: of je hebt een eigen paard, of je hebt een leasecontract, of het paard heeft de afgelopen twee jaar geen punten gelopen, dan mag je starten. Nieuw is: het is niet je eigen paard, je hebt geen exclusief leasecontract (want er starten meer mensen op dat paard) en het paard heeft wel punten gelopen, of je wilt met het betreffende paard amateur starten...... Dan treedt het handtekeningen/toestemmingvragen aan het bestuur-deel van de regel in werking. Maar daar heb je dus geen exclusief leasecontract voor nodig.

Robyn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:22

Nou bedankt voor de uitleg. Vooralsnog ben ik de enige met wedstrijdambities maar wat niet is kan nog komen. Het is fijn dat daar dus wel de mogelijkheid voor is.