[WN] Equidenpas,wie heeft hem al?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 14:06

Wij sturen de gevens van "onze" paarden ook niet naar de NHS. We hebben een eigen database die binnenkort op de website komt en daarin staan alle nummers en afstammingen van alle paarden waarvoor ik een paspoort heb gemaakt.Ik kom niet echt gauw in die buurt, maar als je da weer komt om iets te doen kun je het hem ook vragen. Kost dan ook niet zoveel geloof ik. Wel even vragen natuurlijk. DA mogen schetsen.

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-02 14:22

Kan ik ook meteen mijn jaarlingen en veulentjes mee laten chippen?

Nee, helaas kan dat niet. Binnen de Werkgroep I&R is er afgesproken dat alle paarden jonger dan 3 jaar en/of niet bij een sportorganisatie geregistreerd, alleen door het betreffende stamboek zelf gechipt mogen worden.

Dit staat er op de site. Ze chippen dus wel veulens.

9. Kan ik mijn paard/pony ook door een dierenarts laten chippen?

Natuurlijk kunt u dat doen. Echter, dierenartsen geven geen paspoorten uit en dan moet u alsnog een paspoortconsulent laten komen om het signalement en het chipnummer te laten controleren voordat u van ons een bijbehorend paspoort ontvangt. Meer werk dus en meer kosten!

Hier doen wij dus ook niet aan. Als de dierenarts ervoor tekent dat de chip in het goede paard zit is het toch goed lijkt mij.

miekewasser

reactie equidenpas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-02 23:20

Hallo allemaal.
Helaas waren we 4 dagen uit de ether,computer kapot.
Intussen heeft zich echter een leuke chaotische discussie ontwikkeld die me denken doet aan de situatie in Duitsland,zo´n 2 jaar geleden.
Toen hier de equidenpas verplicht werd,schreven de diverse paarden-vakbladen allemaal wat anders.Bij de FN kon je uiteindelijk het goedkoopste aan een equidenpas komen,zo leek het tenminste,je moest het originele papier van je paard sturen en kreeg dan voor DM 50,00 een
pas.In de praktijk was het zo dat je er minstens 3 maanden op moest wachten en ze een aantekening maakten op je originele papier van het paard.Heb je een paard met amerikaanse papieren,dan maakt dit het papier ongeldig.Bovendien mag je met deze pas geen wedstrijden starten zoals een EK,Aken, Augsburg of een officiele western stamboekshow.
Wij hebben gewacht tot we niet meer anders konden dan de passen aanvragen,maar nu is alles ook goed en duidelijk geregeld.
Het stamboek,welke aangesloten is bij de FEI stuurt je de aanvraagformulieren op,deze moeten ingevuld en geschetst worden door een erkende dierenarts,dit kost ongeveer € 30,00.Chippen is niet verplicht.
Dan stuur je deze formulieren terug samen met een kopie van zowel voor- als achterkant van het paardenpapier en in ongeveer 2 weken krijg je dan de equidenpas thuisgestuurd.Dit kost voor leden van het stamboek (b.v. DQHA ) €40,00 en voor niet leden €80,00.Tevens wordt in de pas vermeld of het paard al dan niet een slachtpaard is i.v.m. medicijnen,welke allemaal in deze pas vermeld moeten worden.Als je de pas hebt moet de dierenarts die de aanvraag heeft gedaan de inentingen,wormenkuren en eventuele recente behandelingen met medicijnen hierin vermelden.Heb je op dit moment nog geen officiele pas dan geeft de dierenarts een medicijn attest af,welke je 5 jaar moet bewaren (waarom zo lang weet ik ook niet,waarschijnlijk duitse bureaucratie).
Wat betreft paarden meenemen naar het buitenland,daar heb je al jaren geen extra papieren meer voor nodig.Wij in-en exporteren al jarenlang regelmatig paarden in Nederland,Belgie en Duitsland.
Groetjes,Mieke

Yootha

Re: reactie equidenpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-02 16:59

miekewasser schreef:
Hallo allemaal.
Tevens wordt in de pas vermeld of het paard al dan niet een slachtpaard is i.v.m. medicijnen,welke allemaal in deze pas vermeld moeten worden.

Het aantekenen van dit formulier hoor je als eigenaar zelf te doen.

miekewasser

Equidenpas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 11:51

Als ik al jullie reacties lees, denk ik dat velen denken dat een paardenpaspoort hetzelfde is als een equidenpas.Hier in Duitsland is dat niet zo en aantekeningen wat betreft medicijnen,slachtpaard ja of nee moet vermeld worden met minstens een paraaf en stempel van de dierenarts,anders zou deze pas niet veel zin hebben.De pas is ontwikkeld om een betere controlle te krijgen,dit is ook i.v.m diefstal van paarden en inentingscontrolle enz.als je naar wedstrijden gaat. Vele handelaren zijn dan ook niet "begeistert"zoals we dat hier noemen.
Natuurlijk ligt de keus,slachtpaard of niet,geheel bij jezelf.
Mieke Wasser

Vippie

Re: Equidenpas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-02 13:03

miekewasser schreef:
Als ik al jullie reacties lees, denk ik dat velen denken dat een paardenpaspoort hetzelfde is als een equidenpas.Hier in Duitsland is dat niet zo en aantekeningen wat betreft medicijnen,slachtpaard ja of nee moet vermeld worden met minstens een paraaf en stempel van de dierenarts,anders zou deze pas niet veel zin hebben.De pas is ontwikkeld om een betere controlle te krijgen,dit is ook i.v.m diefstal van paarden en inentingscontrolle enz.als je naar wedstrijden gaat. Vele handelaren zijn dan ook niet "begeistert"zoals we dat hier noemen.
Natuurlijk ligt de keus,slachtpaard of niet,geheel bij jezelf.
Mieke Wasser

Nou Mieke als ik jouw beschrijving zo lees van de Equidenpas, dan is dat dus hetzelfde als mijn stamboekpapier van het fjordenpaardenstamboek. Das dus weer wat anders dan het NHS paspoort maar mag wel als identificatie papier dienen op wedstrijden.
Ook wij moeten aantekenen als eigenaar of de fjord voor de slacht bedoeld is of voor gewoon gebruik ivm medicijnen. Ook wordt het medicijngebruik vermeld (inentingen) en evt operaties of andere bijzonderheden die van belang zijn. Chipnummer staat vermeld en er zit een DNA certificaat in. Dus een duidelijkere beschrijving van je paard kan bijna niet. hihi.
Hier worden ook veel fjorden zonder het stamboekpapier verkocht (met alle gevolgen van dien), en idd door handelaren, een particulier zal dat niet zo snel zelf doen.
Of grote fokkers die geen zin hebben veel geld uit te geven aan het inschrijven in het veulenboek ivm met de overgrote productie van veulens (das dan de zorg van de nieuwe eigenaar van het veulen die niet weet wat de bedoeling is en dus geen papier aanvraagt). Jammer dat zulke mensen er zijn, maarja......

Dus antwoord op je vraag: JA schijnbaar heb ik er een, hihi Haha! .

Viv

miekewasser

Equidenpas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-02 15:48

voor viv

Ja,dat klopt,wij hebben een paar maal een fjord gehad voor de handel,deze zijn door ons ook een tijdje geshowt,wat overigens zeer goed ging.Bij deze paarden hadden we een stamboekbewijs die ongeveer zo uitzag als een e.pas,wat ik toen wat vreemd vond,vooral voor een fjord, maar wel heel verzorgd en gemakkelijk want je hebt altijd alles bij de hand.
Wat betreft het wel of niet gebruiken,aanvragen of sjoemelen ermee?
Dat is juist de hele opzet van de europese overeenkomst wat betreft deze pas.Als ieder paard er een moet hebben,zoals de bedoeling is,kun je niets meer met een paard zonder pas.
Maar dat zal nog wel een beetje duren,vooral in NL.
groetjes Mieke

rina

paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 00:33

jongens rustig aan ik snap het allemaal niet meer, ik ben niet zo jong meer.
hetgene wat ik weet over het paardenpaspoort is volgende, voor de westernsport in nederland is het chippen nog niet verplicht.
en het paardenpaspoort, volgens mij niet want ik rijdt met een KWPN-er wedstrijden en die merrie heeft geen papieren dus dan wordt een paspoort al helemaal iets leuks.
bij het engelse rijden is het ondertussen wel verplicht. zowel chippen als het paspoort, en daar kun je dat doen via de KNF of een van de andere engelse organisaties. en daar maakt het niet uit of je papieren bij je paard hebt of niet. of van welk ras het paard is. een kennis van mij rijdt dressuur met een quarter en die is ook gewoon gechipt en heeft een paspoort gekregen.
het is overigens in duitsland zo dat je niet verplicht bent om te chippen het kan daar ook door de rugwervels te laten tellen, dit komt dan op het paspoort te staan. vind ik persoonlijk dat ze die optie in nederland ook toe hadden moeten passen ik ben ook geen voorstander van chippen. maar goed we zullen op een bepaald moment wel moeten.
ik heb overigens nu net 2 quarters uit duitsland gekocht. de ene heeft wel een paspoort maar is niet gechipt en ook de wervels zijn nog niet geteld. de ander heeft nog geen paspoort. dus ik moet dit allemaal nog regelen, wat ben ik nodig als ik alleen in nederland wedstrijden rijdt????????
(vraag voor diegene uit emmen).

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 12:22

Je hebt dan echt wel een paspoort nodig met chip of het dna-profiel erin. Anders wordt je zo buitengesloten bij de wedstrijden. Het is zelfs al zo dat als je zonder paspoort met je paard op de weg komt ze je paard kunnen in beslag nemen. Het maakt niet uit of je paard geen afstamming heeft. Het geldt voor alle paardachtigen.

DubbelFun

Re: paspoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 14:30

rina schreef:
het kan daar ook door de rugwervels te laten tellen

Verward heeft elke paard niet evenveel ruggenwervels Verward

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 16:29

Wervelkolom. 7 halswervels
17 tot 19 borstwervels,
5 of 6 lendenwervels
5 vergroeide kruiswervels en een wisselend aantal(gemiddeld 18) staartwervels
De varatie in aantallen berust op rasverschillen. De arabier heeft slechts 5 lendewervels, de meeste andere rassen hebben 6 lendewervels.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-02 18:11

Dank je wel Greetje. Ik wist dat Arabieren ergens iets anders waren Verward , ik dacht een rib minder.... of was dat Adam Haha!

miekewasser

Equidenpas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-02 10:36

Om even "de wervels" recht te zetten.

In Duitsland schetst men bij paarden zonder papieren en/of chip nog een aantal andere typische kenmerken, o.a. "wirbel" de haarkruintjes op hoofd,hals, benen en lichaam.

groetjes uit duitsland

Yootha

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 10:39

Ja ik schets ook in Duitsland paarden en die willen werkelijk elke wervel vernoemd en ingetekend hebben. Gelukkig zitten ze meestal op de normale plaatsen, maar je hebt natuurlijk uitzinderingen. Vooral bij paarden zonder aftekeningen zijn de wervels heel belangrijk.

greetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-02 21:27

Ik denk dat Rina dus ook de haarwervels bedoeld.