[WN] Van western naar dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Van western naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:02

Hij denkt waarschijnlijk dat je hem vraagt om te spinnen als je je been op de manier aan legt zo als je nu doet. Of hij denkt dat hij met zijn achterhand moet wijken.

Ik kan je echt maar 1 tip geven. Ga met je paard naar een western instructeur, liefst de instructeur van de oude eigenaar want die kent het paard.
Leer je paard op die manier kennen, leer zijn hulpen kennen en herkennen waarom hij wat gaat doen.

Een ander voordeel is dat je ook zelf gaat leren hoe je zijn western basis en alle manouvers die hij kent er in te houden.
Dan weet je hoe je moet rijden om hem zo te houden als hij nu is. Je weet dan waar je compromieen moet sluiten tussen wat jij geleerd hebt en hoe hij het geleerd heeft.

Je hoeft dan echt geen western te gaan rijden hoor als je dat mocht denken. Maar het heeft echt zo veel voordelen als je gewoon weet waarom je paard op welke hulp wat doet.

Mocht ik ooit (kan me er niks bij voorstellen )een dressuur paard kopen dan zou ik precies het zelfde doen. Om het dier te leren kennen zodat ik de overgang naar de western sport makkelijker voor hem/haar en mij zou kunnen maken.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:36

Adrienne schreef:
Beetje in de bonen Rom???

Dat altijd

Maar ik nam aan dat degene die die arabier bij jullie op stal reed instructie had
Als dat paard teugelkreupel is en dat soort dingen en ze heeft geen goede les, dan weten we allebei wat er moet gebueren

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 08:42

ingridnoah schreef:
Nog even een vraag:
Je kan western zeker niet combineren met dressuur?

Dat kan zeker wel.
Tot op zekere hoogte. Als je in de dressuur meer aan verzameling en oprichting toe bent zul je moeten kiezen.
Want dat is bij wn een andere kant op.
En daar hebben we hem weer
Afbeelding

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 10:31

Tuurlijk moet er beter les gegeven worden.
Maar in de gevallen die ik noemde is en was de lesgever niet de overeenkomstige faktor maar het “Arabier” zijn.
Ik kan je zo 6 voorbeelden opnoemen van Arabieren met eigenaren die bij totaal verschillende mensen lesten en die allemaal het zelfde euvel vertonen. Arabieren zijn snel geneigt hun rug weg te drukken en met hun neus in de lucht te lopen.

Alle 6 werden beter en makkelijker te rijden zonder constante aanleuning zo als in de western sport gebruikelijk is. (let op er staat constante aanleuning niet lichte of zware )

Oke je krijgt dan als je wel dressuur blijft rijden altijd de opmerking “geen spanning op de teugel of boogjes in de teugel” en een onvoldoende op je scoresheet maar eerlijk gezegt “who gives a oliebol” als je paard maar fijn en nageeflijk loopt!

Trouwens Rom, western en dressuur gaan al eerder hun eigen weg dan bij het vragen van oprichting hoor. Op het moment dat de dressuur ruiter constante aanleuning (daar heb je dat woord weer) gaat vragen en de western ruiter zijn paard van het bit gaat rijden , splitsen de wegen dat is wat vroeger in de training dan het moment dat je oprichting gaat vragen.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:24

Er staat idd niet lichte of zware.
Maar ik ben nog steeds van mening dat de meeste mensen denken een lichte aanleuning te hebben, terwijl dit niet zo is. En ook dat hier de misvatting m.b.t. de constantheid ontstaat.
Een paard wat constante aanleuning niet accepteerd is gewoon niet nageeflijk i.m.o.
En dat kan door een aantal oorzaken komen, oa. niet genoeg van achteruit gereden.

Ik heb ook op een aantal arabieren gereden, allemaal zonder problemen, met contante aanleuning. Dus ja, misschien kun je mijn sceptische reactie m.b.t. tot de lichtheid van die aanleuning begrijpen

Wat heel veel mensen voelen als lichtheid, is heel vaak voor het paard al "geen gel*l, trek hem in de krul"

Maar ik denk niet -zoals altijd - dat wij hier samen uitkomen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:34

Romkabouter schreef:
.
Een paard wat constante aanleuning niet accepteerd is gewoon niet nageeflijk i.m.o.
En dat kan door een aantal oorzaken komen, oa. niet genoeg van achteruit gereden.

Ik heb ook op een aantal arabieren gereden, allemaal zonder problemen, met contante aanleuning. Dus ja, misschien kun je mijn sceptische reactie m.b.t. tot de lichtheid van die aanleuning begrijpen

Wat heel veel mensen voelen als lichtheid, is heel vaak voor het paard al "geen gel*l, trek hem in de krul"

ik ben het in ieder geval helemaal met jou eens!
ik kan met mijn welsh-cob(heeft horsmenship, trail gereden en nu nog reining) gewoon een schouderbinnenwaarts, traver en appieren op één hand met nauwlijks teugeldruk in draf
door zijn bouw komt zijn achterhand eronder en komt hij vanzelf voor omhoog en gaat zijn hoofd in de krul, dat doe ik niet , dat doet hij omdat dat door zijn bouw vanzelf gaat, daar komt geen teugel voor aan te pas
dit zal voor een quarter anders zijn omdat ze kwa bouw anders in elkaar steken

om hem dus in de western houding te krijgen, verzamelt en hoofd laag, heeft hij heel wat training gehad, is namelijk nog een stapje moeilijker

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 11:53

Nee Rom hier komen wij nooit uit.
Ik rij mijn paard nl nageeflijk en van het bit af zonder aanleuning.

Ik denk dat jij pas weet weer ik het over heb als je dat een keer gevoelt hebt.
Ik neem het je ook niet kwalijk of zo dat je het blijft roepen hoor.
Ik begrijp wel waarom je er aan vast houdt dat het allemaal het zelfde is.
Zo lang je je niet realiseerd dat er wel degelijk verschillen zijn tussen signaal en contact rijden zal dit aanleunings misverstand altijd blijven bestaan.

Daar is niks aan te doen, ik wilde bewust die discussie ook weer niet oprakelen, vandaar dat ik constant typte om weer niet in dat licht en zwaar en hoe dat het voelt verhaal met je verzeilt te raken

Maar helaas het is niet gelukt. Laten we weer on topic gaan en dit in elk geval voor hier laten rusten.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:23

Romkabouter schreef:

Nou ga ik een waarschijnlijk bijzonder blonde vraag stellen, maar vooruit maar weer
Waarom zou je een paard dat goed nageeft toch met (lichte) constante aanleuning blijven rijden? Waarom niet alle druk weg? Voor mij is het geven van constante aanleuning bij een paard dat prima nageeft eigenlijk gewoon een vorm van paardje pesten, want hij wordt niet meer echt beloond voor zijn inzet door alle druk weg te nemen.

Wat het arabiertje betreft van de TS, het klinkt als een super getraind paardje ik zou zeker eerst eens een paar westernlessen nemen en dan kijken wat je doet. Wie weet wil je werkelijk niet meer terug

ingridnoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 16:53

Oke, jullie hebben me zover gekregen

Ik ga wat westernlessen nemen om mijn paard te leren kennen.

Dan weet ik tenminste waarom hij op een bepaald moment op een bepaalde manier reageert op mijn hulpen.

Want eigenlijk doet hij gewoon braaf wat ervan hem gevraagd wordt alleen weet ik niet wat ik vraag ??
Dan kan ik als voorbeeld nemen dat hij wil gaan spinnen en ik gewoon stelling vraag.

Dat is eigenlijk het enige wat ik nog ervaren heb als verwarring.
Dat is ook wel weer op te lossen hoor.
Want dan vraag ik iets minder stelling en dan gaat hij in iedergeval niet spinnen.

Maar iedereen bedankt voor de reacties weer.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 16:58

Top!!!! Laat ons even weten hoe het verder gaat!!!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 19:20

Laten we in dit topic idd maar niet verder gaan hierover. Maar ik vind het zo'n leuke discussie

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:33

En ik ben het dus weer eens met Adrienne, om maar even toch door te gaan op deze discussie (want ik vind het wel een leuke ) misschien nieuw topic maken met een link naar deze??

Ik heb dus 10 jaar lang engels gereden, zowel dressuurmatig als op behoorlijk niveau gesprongen. En ik heb altijd geleerd (van orun instructeur tot doorgewinterde trainer tot wedstrijdruiter) dat je een constante aanleuning moet hebben. Dat je ten allen tijde druk moet hebben op de teugel, dat kan een lichte druk zijn, maar je hebt altijd iets in je hand.

Toen ben ik geinteresseerd geraakt in NH, parelli etc. En dat was voor mij veel logischer, dus met het grondwerk was voor mij de regel: paard doet het goed en de druk gaat eraf. Bij parelli zie je dit heel duidelijk bij de seven games.

Maar goed, vervolgens kwam ik per toeval eens terecht op een western clinic (gewoon de basis, een beginnersgroepje) en dit was precies wat ik met mijn paard op de grond deed. Je vraagt dmv druk en je laat los als het paard de goede oplossing weet.
Dus de overstap naar westernriding was voor mij toen snel gedaan, aangezien ik met het grondwerk al zoveel voldoening kreeg en resultaat boekte met mijn toen 2 jarige. En om het voor mijn paard duidelijk te houden in het zadel vond ik western een veel logischere manier van rijden dan engels. Ik ben ook zo iemand die vind dat als het op de grond niet goed zit je niet op je paard moet gaan zitten

Dat is voor mij iig het grootste verschil tussen western en engels, de constante aanleuning bij dressuur. Je verlangt nageeflijkheid, bij elke tak, maar bij de western is het je doel om als je die nageeflijkheid krijgt je paard los te laten want dat is zijn beloning. Bij het engels rijden geef je wel minder druk maar je behoudt nog steeds druk (of aanleuning, zo'n mooi woord ) Voor mij dus niet logisch, want was is nu de beloning voor het paard: ik krijg minder druk maar nog steeds druk, dus wat moet ik nou. Ik heb het idee dat je bij westernriding je paard op de minste hulpen kan rijden, want je houdt hem constant gevoelig voor die druk. Als ik druk geef moet jij iets doen. En bij engels is het als ik druk geef ligt het eraan hoe veel die druk is voor jij wat gaat doen.

Zucht, dit is dan mijn persoonlijke mening, zullen er vast een hoop niet met mij eens zijn, maar ik rij nu wel zoals ik het fijn vind en ik het logisch vind. En mijn paardje ook

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 21:44

Oke, laat ik ook maar een duit in het zakje doen...

Ook al heb ik altijd engels gereden, ik heb nooit ingezien wat er mis wat met waslijntjes
Bij western is de nageeflijkheid totaal anders, maar ik vind het zelf perfect als het paard mijn hand volgt, zoals het halsstrekken in de engelse proef. Dat vind ik een teken van nageeflijkheid, niet de houding waarin het paard loopt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:04

Nou, dan mijn duitje ook maar Ik ben van engels naar western gegaan ( toen een appie gekocht ) en met diezelfde appie van western weer naar engels. Mijn idee van aanleuning is geen druk maar gewoon contact. Dus een prettige verbinding voor ruiter en paard. Druk is als er iets gevraagd wordt, zodra het gevraagde uitgevoerd wordt wordt de druk weer weggehaald. En als ik teveel druk in mijn handen heb is dat een teken dat de motor het niet goed doet dus zal ik daar wat aan moeten doen, maar dat is zo onderhand wéér wat anders

@ brendageene: ook ik ben veel met parelli bezig (geweest) maar ik kan het prima bij mijn engelse training inpassen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 07:46

En mijn duitje . Ik ben van engels naar western gegaan, doe ook veel met parelli en rij voor de grap nog steeds wel eens een dressuurwedstrijd. Ik het laatste geval met zeer licht contact. Lan zou meer dan licht contact niet eens pikken, tenzij zij duidelijk snapt waarom ik druk opneem.

Kaunos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 08:36

@ ingridnoah: Top!! Kijk maar uit dat het westernvirus je niet te pakken krijgt, zo is het bij mij ook begonnen en ik had niet eens een western gereden arabier

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:24

Ik kan me vergissen, maar het lijkt erop alsof er een 'meningsverschil' is vwb het rijden met aanleuning in de western die zich kenmerkt door ruiters die dressuur gecombineerd rijden met western (zoals Rommie en wendytjeG) en mensen die puur western zijn gaan rijden en het dressuur volledig los gelaten hebben (zoals Adrienne en Brendageene) zowel zelf als voor het paard. Toch grappig

@ingridnoah: Super dat je het gaat proberen , om een paar westernlessen te volgen. Heeeeel veeeeel plezier!!!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:26

Ach ik weet niet Jolande. Als ik naar pakweg de gemiddelde reiningruiter kijk zie ik toch echt licht contact. En in sommige gevallen meer dan licht contact. Maar als je bijvoorbeeld naar pleasure kijkt, daar bungelen de teugels idd in een boogje.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:32

Ligt ook aan het regelboek. Destijds stond er in het appie rule book dat bij het rijden met een snaffle het niet gewenst was dat de teugels in boogjes hingen. En het verschilt ook nog per onderdeel, wat wel en niet gewenst is.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:34

Precies. Licht contact met de mond is tegenwoordig bij de WRAN toegestaan in de pleasure

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:56

Anya schreef:
Precies. Licht contact met de mond is tegenwoordig bij de WRAN toegestaan in de pleasure

Dit zegt toch al genoeg! De regels worden dus schijnbaar aangepast aan de ruiters ipv andersom (dat de ruiters volgens de regels rijden)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 10:59

Ik heb niet de indruk dat dat aan de orde is Jolande. Ik heb meer de indruk dat juryleden liever enig contact (let wel zeer licht) zien, dan pleasurepaarden die niet meer lopen van achteren naar voren en daardoor met een heel los teugeltje veel en veel te diep gaan lopen. Maar dat is mijn interpretatie maar hoor.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:25

Citaat:
Ik heb meer de indruk dat juryleden liever enig contact (let wel zeer licht) zien, dan pleasurepaarden die niet meer lopen van achteren naar voren en daardoor met een heel los teugeltje veel en veel te diep gaan lopen.

Maar dan ga je regels aanpassen om zo de onkunde van ruiters te proberen te voorkomen. Want als een paard loopt zoals jij beschrijft, dan vind ik dat een gebrek van de ruiter. Ik ben het er overigens wel mee eens dat de manier waarop pleasure paarden geshowd worden triest is, die paarden 'lopen' niet. Soms zie je ze zelfs met de voorhand in galop en achterhand draf ed. Triest. Maar dit moet niet in de regels opgelost worden maar bij de jury die daarop moet beoordelen als een zwaar min-punt.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 11:41

Daar kun je dus over van mening verschillen. Ik vind dat er niets mis is met licht contact zolang je het paard niet hindert. Dat is dus vooral een zaak van persoonlijke voorkeur of rijstijl. En zoals gezegd: ook bij westerndisciplines zie ik paarden wel degelijk met behoorlijk veel druk gereden worden. Misschien omdat er bij pakweg de reining voor zover ik weet niets over in het regelboek/rulebook staat.

En ik ben ervan overtuigd dat je met het optillen van je hand op pakweg een stevige correctional heel wat meer 'contact' hebt dan sommige dressuurruiters

Maar goed. De discussie moet wat mij betreft verder wachten tot maandag. Want ik pak mijn auto nu en en ga richting NK

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:02

Jolande schreef:
Anya schreef:

Dit zegt toch al genoeg! De regels worden dus schijnbaar aangepast aan de ruiters ipv andersom (dat de ruiters volgens de regels rijden)

Zelfs in de APHA rulebook staat dat je licht contact moet hebben. (er staat eigenlijk voor de pleasure dat als je dat niet hebt je penalties hoort te krijgen)
Ook bij de Horsemanship staat:
Citaat:
The reins
should be adjusted so that the rider has light contact with the
horse’s mouth, and at no time shall reins require more than a
slight hand movement to control the horse. Excessively tight
or loose reins will be penalized.