[WN] Met welk bit rijd je en waarom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cissy

Re: Met welk bit rijd je en waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:16

ik rij juist wel met een correctional omdat mijn paard heel erg heftig werd op een gewone shanksnaffle en ook een billy allen werkte op dr zenuwen. Nu is ze heel rustig in dr hoofd en heel zacht te rijden, ik heb ook bijna geen druk en kan er lekker 'afblijven', het bevalt me prima.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:18

Maar Cornelie, Jouw mondstuk ligt dan toch plat op de tong of zie ik het verkeerd?

Gevoelsmatig ga ik met je mee hoor, Cer.
ergens heb ik ook het idee dat een low port fijner zit.
Heb wel eens bij Jos wat testjes gedaan met mijn handen (Jos heeft nl. een keeeeuuurrrrrr aan bitten hangen!) en toen bleek inderdaad dat een bit dat er echt wel heftig uitzag, in je handen juist heel fijn aanvoelde (hand vormen naar een paardenmond).
En om je armen helemaal niet knelde of pijnlijk was (Bit om gebogen onderarn houden en iemand anders houdt de ringen of shanks vast).

Dus ga niet altijd af op een "vriendelijk uiterlijk" want die kunnen soms best venijnig zijn en een bit wat er heftig uitziet juist heel fijn in de mond liggen..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 12:20

cissy schreef:
ik rij juist wel met een correctional omdat mijn paard heel erg heftig werd op een gewone shanksnaffle

Dat is inderdaad dan een weloverwogen keuze.

Citaat:
en ook een billy allen werkte op dr zenuwen.

Waarom?

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:21

cornelie schreef:
vera schreef:
Mooie bitten Cornelie!

Mooie prijzen ook

Citaat:
Wat zouden jullie doen als je de overstap moet maken van snaffle naar shank?
Eentje met een low port of met een recht mondstuk?

In elk geval NIET een shanksnaffle erin hangen. Dat wordt vaak geadviseerd maar dat vind ik helemaal niks, knijp, prik en hefboomeffect.
Ligt verder aan de mond wat ik zou kiezen. De tandarts heeft mij voor pride ongebroken met een kleine tongboog geadviseerd. Hij heeft een kleine mond(spleet) en als het teveel is allemaal krijgt hij tongkneuzingen. Maar het voordeel van een rolletje ( zoals mijn mondstuk zeg maar ) vind ik dat je nog links en rechts onafhankelijk in kunt werken. Dus.... ik zou gewoon shanks aan dit mondstuk zetten.

Dat vind ik dus ook! Een enkel gebroken met hefboomwerking kan knijpen en in de tong duwen als je de teugels aanneemt. Lijkt me bij een trensje al niet prettig voor een paard en met shanks wordt dat effect nog eens versterkt!

Ik heb een enkelgebroken trensje met een rolletje in het midden (ook van Myler) zodat 'ie niet kan knijpen enz. en met koperen inlages aan de zijkanten.
Mijn scharenbitje (wanneer ik iets meer te zeggen wil hebben ) is een dubbel gebroken met korte schaartjes en rolletje in het midden. Overigens heb ik het kinriempje vrij los hangen dus moet ik de teugels al een behoorlijk end opnemen voor er daadwerkelijk iets gebeurt.

Dat trensjes met verschillende metalen verboden zijn in de dressuur is inmiddels achterhaald en het verbod opgeheven.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:24

vera schreef:
Maar Cornelie, Jouw mondstuk ligt dan toch plat op de tong of zie ik het verkeerd?

Ja, maar er zit nog wel wat speling in. Zal het je wel laten zien over 3 weken.
En ik heb een keer een site gezien met de redenering waarom een snaffle niet geschikt is voor de verdere africhting mbt de hoofdhouding. Zodra het hoofd op de loodlijn is of nét ervoor en je komt aan de teugels dan zorgt de punt van de snaffle voor druk waardoor je de neus eigenlijk weer naar voren duwt. Misschien kan ik die site nog ergens vinden....

appie_rulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:29

ik rij met een koperingelegd D-snaffletje.

en op een ander paard rijd ik met een snaffle van myler. weet niet hoe die heet. dubbelgebroken met een een geribbeld koperstukje in het midden...

met het D-snaffle-tje rijd ik omdat het een jong paard is wat we aan het inrijden zijn en ik wil het graag zo simpel mogelijk houden, zwaarder kan altijd nog mocht dat nodig zijn...

en met het myler bitje rijden we omdat deze merrie bij de vorige eigenaar met stang gereden is en ze heel moeilijk is met een zacht bitje. we proberen nu haar mond weer zachter te krijgen door steeds een iets milder bitje in te doen...

Redneck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:33

vera schreef:
Citaat:
en ook een billy allen werkte op dr zenuwen.

Waarom?

Ik had precies hetzelfde probleem. Het schijnt dat een Billy Allen kan irriteren op de tong. Mijn hengst reageerde er ook heel heftig op. Nu rijd ik hem met een correctional en is hij veel rustiger met zijn hoofd. Je zou dat inderdaad andersom verwachten, maar de correctional lijkt dus vriendelijker dan de Billy Allen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:39

Dat had die bolle van mij ook ( zeg maar met dat mondstukje 6 ), het mondstuk dat hij nu heeft (nr 3 ) is net iets anders van vorm en dit zegt de leverancier erover: le rouleau est plus gros. Pas de pincement de la langue. (sjips, de franse gids gehouden en per ongeluk de duitse gids weggegeven.... )

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:41

Wat typisch.. een hele rij paarden die dat tussenmondstukje maar niets vinden

fabienne_Uny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:42

Ik zit bedenkzaam te lezen....

Ik heb gewoon een D ring sweet iron
Dacht dat dat het meest vriendelijke was om mee te beginnen maar ik heb te snel gedacht ik ga me d'r nog eens flink in verdiepen.
Je kan een boek niet beoordelen op zijn kaft.

Afbeelding
Dit is hem dus..

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:44

Anya schreef:
Wat typisch.. een hele rij paarden die dat tussenmondstukje maar niets vinden

Moet je die van mij maar eens voelen. Ik heb zelf ook beide types in mijn kwekje genomen en ook ik vind het niet helemaal fijn aanvoelen. Het rolletje dat ik nu heb is iets groter maar de zijkanten zijn fijner afgewerkt, daar kan niks tussen komen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 12:49

Ik kom voelen één dezer dagen.

Er is veel onderzoek gedaan naar bitten de laatste jaren.
Conclusies was echt dat wat voor de één werkt, voor de ander niet werkt. Maar de standaard van hoe dikker hoe beter dubbelgebroken, is dus niet meer. Het hangt af van de ruimte in de mond van het paard. De drukverdeling, knijpeffect vs druk op de lagen en gewoon van eigen voorkeur van het paard.

Seven had een prachtig dik duur enkel gebroken bitje toen ze nog dressuur liep. En altijd haar tong eruit. Tandarts erbij en die zei: doe maar een maat dunner, want ze heeft geen ruimte. Ander dunner bitje gekocht en tong is binnenboord sinds die tijd. Je moet het maar even weten.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:20

Cer schreef:
Jaaa die twee metalen. Daar staat een heel topic over bij rijtechnisch of vraagmaarraak oid.
Blijkbaar is het in de engelse sport verboden op op een bit te rijden waar twee verschillende soorten metalen inzitten.
De twee verschillende metalen, samen met een geleiding (speeksel) zou voor stroomstootjes kunnen zorgen. Natuurkundetechnisch is dat inderdaad het geval, maar niemand kan voelen wat een paard daar nou van vind. Paarden zijn gevoeliger voor stroom dan mensen.

De vraag is dan 'waarom is het in de engelse sport verboden'? En is het echt heel irritant voor je paard?

Naar aanleiding van het topic over de bit met koperen rollen, heb ik gegoogled om de reden te achterhalen waarom bitten die uit 2 verschillende materialen bestaan, in de 'engelse' dressuursport niet toegestaan zijn.
Tot nu toe heb ik slechts dit [afkomstig van een amerikaans forum] weten te vinden:

They originally wanted no bits that ENCOURAGE chewing - the chewing is a
sign the horse is light on the bit and accepting it - so they want that to
come from the training and the riding and not from some weird taste on teh
bit. Same reason why they don't like to mix metals in bits - like the
Mylers generally have copper stripes on it to encourage chewing - one reason
why Mylers are not allowed at dressage shows - but I know that there was a
change in that rule - I think you can use different types of metal but that
the whole bit piece has to be the same kind of metal? I don't know - I will

Beetje achterhaald nu in de dressuurwereld volop gebruik gemaakt wordt van Aurigan en andere legeringen met een hoog kopergehalte, die volgens mij hetzelfde effect hebben als [b.v.] een Mylerbit met koperen inlages.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:22

Volgens mij hebben jullie in dat andere topic echt niet goed gelezen...
Het is niet verboden met 2 metalen te rijden, maar wel verboden met een rolletjesbit te rijden.
Voorheen was het wel verboden en om 1 of andere, nog steeds duistere reden, weg uit het regelement

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:27

Ik gebruik een dubbel gebroken, niet al te dikke, maar zeker niet te dunne, bit. Wanneer ik een stang gebruik dan het liefst heel licht gebogen en met swifel schanks, absoluut niet gebroken en ook geen hoge poort, maar het is heel lang geleden dat ik met shanks reed en het zal nog wel even duren voordat Senna zo ver is..

WranglerButt kwam in een ander topic met een geweldige link:
http://home.hetnet.nl/~ricdn/bit.pdf

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:28

runningkawa schreef:
Het is niet verboden met 2 metalen te rijden, maar wel verboden met een rolletjesbit te rijden.
Tot zover ik weet is een rollenbit, zolang te van één metaalsoort is gemaakt, niet verboden bij dressuurwedstrijden. Bitten waarvan het mondstuk bestaat uit verschillende metalen, echter wél.
Dus ook een bit waar koperen inlages als het ware zijn ingesmolten in een ander metaal.

Heeft iemand trouwens een tekst van dit regelement van de KNHS of FEI? Ik heb het nergens kunnen vinden. Staat misschien gewoon in het proevenboekje?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:36

Ik rijd met verschillende bitten. Momenteel bitloos want Jae heeft een haak (maandag komt de tandarts...ben er pas sinds van de week achter... )
Ik heb een sweet iron snaffle, 2 shanks (gewone ordinaire..), een rolletjes snaffle, een curb bit met swifel shanks voor de wedstrijden en een curb bit met salinas mondstuk voor Tina als ik haar met de romal ga rijden.
Verder trek ik regelmatig wat bij Ab uit de zadelkamer als ik vind dat ze op mijn eigen bitten niet lekker lopen. Het ligt er ook wel aan wat ik ga doen. Wil ik veel zijwaartse dingen oefenen dan gebruik ik een trens of een sidepull, ga ik naar buiten dan moet er bij Jae zeker een shank in, helemaal als we met een grote groep gaan want hij wil altijd voorop...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:38

Wranglerbutt schreef:
runningkawa schreef:
Tot zover ik weet is een rollenbit, zolang te van één metaalsoort is gemaakt, niet verboden bij dressuurwedstrijden. Bitten waarvan het mondstuk bestaat uit verschillende metalen, echter wél.
Dus ook een bit waar koperen inlages als het ware zijn ingesmolten in een ander metaal.

Heeft iemand trouwens een tekst van dit regelement van de KNHS of FEI? Ik heb het nergens kunnen vinden. Staat misschien gewoon in het proevenboekje?

Geen enkel rollenbit is toegestaan.

Mondstukken uit 2 metalen zijn toegestaan, dit was voorheen niet zo.
Dus ook een bit waar koperen inlages als het ware zijn ingesmolten

www.knhs.nl

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:39

dubbel gebroken

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:11

Regelement KNHS: http://www.knhs.nl/objects/00001148.doc

Trens met roterend mondstuk /mondstuk iets naar voren gebogen met cilindervormig tussenschakel [zoals bit van Cornelie] mag wel, maar trens met mondstuk bestaande uit rollen staat idd niet omschreven bij de toegestane bitten.
Er staat ook niets over het verbod op monstukken bestaande uit verschillende metalen, kennelijk is dat achterhaald.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:13

ze volgen de fei en waarom die het veranderd of gewoon wegelaten heeft is niet duidelijk.
Maar geloof dat het meer in dat andere topic hoort

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:16

runningkawa schreef:
ze volgen de fei en waarom die het veranderd of gewoon wegelaten heeft is niet duidelijk.
Misschien vanwege de toetreding van de reining

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:18

Haha! Dat zou best de spijker op de kop kunnen zijn SM!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:19

Ik denk dat het de westernmensen misschien ook wel interesseert...
Ik denk dat ze het hebben weggelaten, omdat 'nieuwe' metalen, als Aurigan e.d. die volgens de regels wel zouden mogen worden gebruikt, hetzelfde effect hebben als koperen inlages in een RVS bit.
Regeltje was denk ik gewoon achterhaald.

@SM: Ik denk niet dat de reining er iets mee te doen heeft; deze regel betrof alleen de bitten die bij dressuur gebruikt mogen worden. Bij springen en eventing zijn de regels voor het harnachement en bitten veel ruimer!

[edit]diverse typo's[/edit]
Laatst bijgewerkt door Wranglerbutt op 16-09-05 15:06, in het totaal 3 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 14:19

jeddah schreef:
Haha! Dat zou best de spijker op de kop kunnen zijn SM!

dat wilde ik ook al schrijven.