Moosje schreef:Als je een eigen of bijrijdpaard hebt kun je volgens mij gewoon tussen de 'engelse ruiters' meedoen.
Toen ik een ruiterbewijscursus op wilde zetten kon dat niet.
Of allemaal engelse ruiters, of een groep westernruiters maar niet gemengd.
Loky schreef:Bovendien is het voor mij als eigenaar van het verzorgpaard waar wormboy het over heeft ook belangrijk dat de bijrijder in het bezit is van een ruiterbewijs omdat dat mbt de aansprakelijkheid wel degelijk van belang kan zijn. Als er iets gebeurt, veroorzaakt door mijn paard, maar weliswaar bereden door een derde die daar vrijwillig op is gaan zitten maar wel zónder dat ruiterbewijs, ben ik toch volledig verantwoordelijk.......
De eigenaar is voor zover ik weet ten aller tijden verantwoordelijk voor het gedrag van zijn/haar paard.
Je kan wel aantonen dat je alle voorzorgsmaatregelen hebt genomen om je zoveel mogelijk in te dekken, maar je blijft verantwoordelijk.
Sterker nog, als jouw paard zonder jouw toestemming meegenomen is door bijvoorbeeld joyriders en schade aanricht ben jij alsnog verantwoordelijk voor die schade! (stond ooit eens in een vaktijdschrift)
. Misschien mag ik mijn bijrijdpaard daar wel voor lenen ... Geeft in ieder geval weer nieuwe opties, bedankt!